Kalb teşvik idiser manzûm kelâmlar lâ-cerem
Sâmi’in gönlünde ‘ışk hâsıl olur görmez elem
Zikr ile hâsıl olur ‘ışk kalbde ana it devâm
Sohbet-i nâsı koyub zikr-i Hudâ it subh u şâm
Zümre-i ‘uşşakı Hakka halk ile sohbet haram
Cümle zikrin efdalı tevhîd-i Hakdır ey hümâm.1694
Kuddûsî’nin anlayışında, insanın, tevhîde ulaşabilmesi için nefsinden/benliğinden
kopması gerekir. Bu, sûfînin kendinden, zaman ve mekân tezâhür âleminden kökten bir
kopuşla ayrılması gerekmektedir. Böylece insan kendini Hakk’dan ayıran tüm arzulardan
vazgeçmelidir. Varolan görünen âlemi geçmesi gerekir; böylece bütün isteklerden arınmış
benlik merkezinde bulunan kendi arketipine1695/İlâhî sırrına yükselmek için kâinatı aşarak,
tevhîdden Hakk’a ulaşır. Sûfînin kendi akretipine ulaşması için de, gönül dünyasını tevhîdin
söylem ve eylemine parelel bir şekilde, her türlü ağyardan temizleyip aklaması gerekir. Bu
temizlik gerçekleştikten sonra, ilâhî aşkla Rabbin lutufları oraya akmaya başlar.
Buyurmışdur Resûl tevhîd durur bil efdâlü’l-ezkâr
Ana meşgûl olub kalbde olan kiri koma heb sil.1696
Kuddûsî’ye göre, tevhîd, öylesine yüce bir zikirdir ki, Hz. Peygamber (s), tevhîdi,
sürekli yerine getirmesi için Hz. Ali’ye tavsiye etmiştir.1697 Bunun da sebebi, tevhidin kişinin
kalbinde bulunan bütün kirleri temizlemesidir.
Kuddûsî zikrin safa verdiğini anlatırken bu uygulamalarıyla sûfî, kimliğinin özüne
vardıkça, Allah ile kendisi arasında kimsenin bulunmadığını; gerçekten de “nefs” veya
“mâsîva” olarak bildiği her şey eriyip yok olduğunu anlatmak ister.
Su ve çamurdan meydana gelen insan, daima nefsine yeniktir, onun buyruklarını
yerine getirir. Onun için, kötü şeylere, Hakk tarafından nehy olunan işlere eğilim-temayül
eder; bu kötü davranışlar da onu helak eder.1698 İşte bu basit ve hata yapmaya müsait mizaçla
yaratılan varlığı koruyacak tek kalkan da, her şayi “la” lıyan /yok eden sadece “illâllâh” layan
tevhîddir.
1643 Suda Hâkim, age. s.132–133.
1644 Kuşeyrî, er-Risâle, s. 65.
1645 Aynı eser, s. 66.
1646 Aynı eser, s. 65.
1647 Kuddûsî, Dîvân (Külliyat), s. 262.
1648 Mevlânâ, Mesnevi, III, 3683–85.
1649 Kuddûsî, Dîvân, s. 213.
1650 Â’râf, 7/171.
1651 Kuddûsî, Dîvân (İE), s. 226.
1652 Aynı eser, s. 247.
1653 Rıza Araste, Growth to Selfhood Routledge and Kegan Paul Edition, London-Boston-Harley, 1980, s.64.
1654 Kuddûsî, Dîvân, s.148.
1655 Kuddûsî, Dîvân (İE), s. 162.
1656 İbnü’l-Arabî, Fusûs, 85.
1657 Ali Şeriatî, İslâm Sosyoloji Üzerine, Çev: Kâmil Can, İstanbul, 1980, s.99.
1658 Muhammed İkbal, The Reconstruction of Religious Thought in İslâm, Kitab Bhovan, New Delhi, 2000, 5.
1659 Afîfî, The Mystical Philosophy, p. 84.
1660 Kasas, 28/ 88.
1661 Kuddûsî, Dîvân, s. 76.
1662 Aynı eser, s. 52.
1663 Kelabâzî, Ta’arruf, s.195.
1664 Kuddûsî, Dîvân, s. 52.
1665 Sülemî, Sülemi’nin Risâleleri, s.131.
1666 Buharî, Dâavât, 6410.
1667 Kuddûsî, Dîvân, s. 45.
1668 Kuddûsî, Dîvân, s. 124.
1669 Stace, Mysticism and philosophy, p. 285, 286; Gale, Richard M. “Mysticism and Philosophy”, Contemporary
Philosophy of Religion, Ed., Steven M. Chan- David Shatz, ( Oxford University Pres), Oxford 1982, p. 113, 112.
1670 Şahin Filiz, İslâm Felsefesinde Mistik Bilginin Yeri, (İnsan Yay.), İstanbul 1995, s. 189.
1671 Afîfî, Mystical Phjilosophy, s. 22.
1672 Kelabâzî, Ta’arruf, 196.
1673 Gazâlî, İhyâ IV, 334.
1674 Furkân, 25/43.
1675 Gazâlî, İhyâ, IV, 212.
1676 Kuddûsî, Dîvân (İE), s. 144.
1677 Aclûnî, Keşf, II, 132.
1678 Zâriyât, 51/56.
1679 Attar, Tezkire, s. 221.
1680 Nicholson, Mysticisan, The Legacy of İslâm,( ed. Sir Thomas Arnold), (The Larendon Pres), Oxford 1931,
s.217.
1681 Kuddûsî, Dîvân, s. 52.
1682 Aynı eser, s. 29.
1683 Kuddûsî, Dîvân , s. 52.
1684 Aynı eser, s. 51.
1685 Meryem, 19/93.
1686 İkbal, Esrar ve Rumuz, s. 93.
1687 Aynı eser, s. 96.
1688 Kuddûsî, Dîvân, s. 51.
1689 Kuddûsî, Dîvân, s. 202.
1690 Serrâc, Lüma’, ss. 46-48; Kelâbâzî, Ta’arruf, ss. 144-146; Sülemî, Risâleler, s. 25, 142, 156; Kuşeyrî, Risâle,
ss. 272-279; Sühreverdî, Avârif, ss. 67-69, 614-616; Uludağ, “Fakr”, DİA, XII, 132-134.
1691 Gazâlî, İhyâ, IV, 206.
1692 Haşr, 59/9.
1693 Kuddûsî, Dîvân, s. 51.
1694 Kuddûsî, Dîvân, s. 117.
1695 Arketip: İlâhî şekillerin devamlılığının sırrı. Bk. M. Enç, Ruh Bilimleri Terimleri Sözlüğü, 2. Basım TDKY,
Ankara 1980, s. 23.
1696 Kuddûsî, Dîvân (Külliyat), s. 197.
1697 Kuddûsî, Dîvân, s. 53.