3 sonuçtan 1 ile 3 arası

Konu: Zikrin Kuşatıcılığı

    Share
  1. #1
    ***
    DIŞARDA
    Points: 47.246, Level: 100
    Points: 47.246, Level: 100
    Level completed: 0%,
    Points required for next Level: 0
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 75,0%
    Overall activity: 75,0%
    Achievements
    MaHiR 01 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Co Admin
    Üyelik tarihi
    Nov 2009
    Yer
    Bir Boğaz yedi tepe
    Mesajlar
    8.028
    Points
    47.246
    Post Thanks / Like
    Tecrübe Puanı
    10

    Standart Zikrin Kuşatıcılığı

    Sûfîlerin dil ile ba
    şlayan zikri, bu meclislerde ritimli bir şekilde söz ve hareketle
    yerine getirilir. Bunlar
    ın hepsi, sadece âşık ile Mâ’şuk arasındaki hâlin oluşumunu sağlamak
    için yap
    ılan ön hazırlıklardır. Zâkir, Allah’ın ismini önce diliyle, sonra dil ve kalbiyle daha
    sonra da, sadece kalbiyle ya
    şamaya geçer; çünkü artık sözcük yoktur ki tekrar olsun, yalnızca
    O’nun dost meclisinde ma
    ğlup olarak kendi varlığından fânî olmuştur. Bu aşamada, o dost
    meclisinde dilekler yerine gelir. O, tüm yüceli
    ğiyle dostlarına sırların kapısını açar. Bu hâl
    çakan
    şimşekler gibi gelip gidecektir. Bu hâlin ne kadar sürdüğünü bilemez ve insana normal
    hayatta tadamayaca
    ğı bir haz verir. Kuddûsî’nin de dediği gibi, artık Gavs-ı A’zam1061 bu
    üstün zikir ile insanlara tasarrufta bulunur. H
    ızır (as)’in ve İlyas (as)’ın darda kalan insanlara
    yard
    ımı onların zikirle Allah’ın dostluğunu kazanıp onunla meclis arkadaşı olmalarından
    dolay
    ıdır. Çünkü, Allah, peygamberlerine ve velilerin açtığı kapıyı zâkir kullarına da açar.
    Sûfîlerin hedefledikleri bu zikir “fenâ”ya giden yoldur. Allah’
    ı hakkıyla zikreden kimse zikir
    d
    ışında kalan hiçbir şeye aldırış etmez. İlâhî hukuka bütün şartlarda riâyet eder ve zikir onun
    için bütün kay
    ıpların telafisi için yeterli bir kaynaktır1062.


    Beni çok zikr edin dir bize Kur’ân da çün Allah
    Bu izni Hak Te’âlâdan alan tevhîde sâ’y eyler
    .1063


    Gürûh-
    ı evliyâ zikr ile irerler kerâmâta
    Olur zâkir devâm-
    ı zikr ile ihlâsa tîz nâ’il.1064


    Kuddûsî, yer ve göklerdeki bütün mahlûklar
    ın zikir ile Hakk’a yaklaştığını

    vurgular. Melekleri ar
    ş-ı Rahmana yükselten, onların Hakk’a olan zikirleridir. Onlar Hakk’ın
    kom
    şusu ve sohbet arkadaşı olduklarını gösterdiklerinde, tâ ki gönülleri Allah’tan başka her

    ş
    eyden ilgiyi kesince, her şeyde ve her yerde Allah’ı görmeye başladıklarını ve O’nunla dil
    ötesi bir konu
    şmaya ve madde ötesi bir müşahedeye ulaştıklarını ifade etmeye çalışırlar.


    Sâlikâ zikre devâm it Hakk’
    ı eylersen taleb
    Hem dir isen hâs
    ıl olsun kalbde irfan bi-naseb

    Çün dimi
    ş Mevlâ celisiyem beni zikr idenin

    Bil muhakkak eylemez ol zâkire h
    ışm u gazab

    Gavs-
    ı a’zam zikr ile eyler tasarruf dâima
    Her ne dilerse ider ihsân ona Vehhâb u Rab

    H
    ızır u İlyas ‘avn iderler zikr-ile muztarlara
    Bah
    ş iderler açlara muhtâclara nân u zeheb

    Götürürler ‘ar
    ş-ı Rahmâna melekler zikr ile
    Gâfil olmazlar zikirden bil ki yir gök ehli heb

    Zikr ile zâkir olub a’dâya gâlib hedm ider
    Zikr ile mü’minden eyler ‘asker-i iblis hereb

    Medh iderler zâkiri Allah dahi Hz. peygamberi
    Bu
    ğa ider zâhid anın hiç yok mı izânı ‘aceb1065.


    Kuddûsî’ye göre, e
    ğer zikir olmazsa, Allah ile kul arasında sevgi bağı oluşmaz. Sevgi
    sayesinde Allah
    şükredilerek kalp huzura kavuşur. Bu huzuru Kur'ân-ı Kerim'de “Allah
    an
    ıldığı zaman yürekleri oynar ve üzerlerine O’nun âyetleri okunduğunda imanlarını

    artt
    ırır
    1066 şeklinde açıklanır. Sûfîlik yolunda hakîkatler yalnızca âşk ile elde edilir. Şâyet
    gerçek anlamda Allah’
    ı anmak istiyorsanız, O’nun emirlerini yerine getirerek ve O’nu
    devaml
    ı hatırınızda tutarak kulluğunuzu gerçekleştirmelisiniz. Kişi ancak birini, ona olan
    sevgisi derinle
    ştikçe daha iyi anlayabilir.1067 Âşıkın Mâ’şukuna kavuşması için onun
    sevgisiyle yok olmas
    ı ne kadar gerekli ise, kulun da Allah'a vuslatı için O'nun sevgisinde fanî
    olmas
    ı en az o kadar gereklidir.1068 Zikir, zikredilenden başka her şeyi unutmaktır. Yâni,
    Allah’tan gayri bütün mâsîvay
    ı kendi benliğinden atmaktır. Zikir, âşk yolunun ilk adımıdır;
    çünkü biri, birini severse sürekli sevdi
    ği ile beraber olmak ve O’nu anmak ister. Bu anış

    neticesinde Allah a
    şkıyla dolu olan kalp her an zikrin yuvası olur ve gerçek mutluluğa
    kavu
    şur. Allah bunu şu şekilde izah eder: “Uyanık olun ki kalpler, Allah’ın zikriyle mutmain
    olur.”
    1069

    1061 Gavs-ı A’zam: Kâdiriye tasavvuf okulunun kurucusu Abdülkâdir Geylânî’ye verilen lakab. Tasavvuf
    kaynaklar
    ına göre Mürîdleri Abdülkâdir Geylânî (k)’nin tasarrufunun ölümden sonra da devam ettiğine
    inanmaktad
    ırlar. (Bk. Ethem Cebecioğlu, Tasavvuf Terimleri-Deyimleri Sözlüğü, 2.Basım, Ankara Yay, İstanbul
    2004, s.225–226; Abdurrahman Câmî,
    Nefahâtül’l-Üns, Ter: Lâmıî Çelebi, Haz: Süleyman Uludağ-Mustafa
    Kara; Abdulvahhab
    Şâ’rânî, et-Tabakatü’l-Kübra, Kahire, 1957.
    Gavs: Arapça yard
    ım etme, imdâda yetişme demektir. Bunun yerine “kutub” da kullanılır. İlâhî isimleri kendinde
    toplayan, Hz. peygamber (sav)’in hakikat
    ına vasıl olan kişidir. Gavs bazı iddiaların aksine Tanrısal gücü olan
    ki
    şi değildir; sadece Allah’a kulluğu derunî olarak aşk ile yaşayan Allah dostudur. Allah’ın yardımının,
    amellerinden dolay
    ı daha etken ulaştığı kimsedir. (Geniş bilgi için bkz. Cebecioğlu, TTDS.226; İsfehâni, Hilye,
    I, s.8–9).

    1062
    Kuşeyrî, Risâle, s.101.

    1063
    Kuddûsî, Dîvân, 38.

    1064
    Kuddûsî, Dîvân (İE), s. 231.

    Ben cemiyetin îman selâmeti yolunda dünyamı da âhiretimi de feda ettim. Gözümde ne Cennet sevdası var, ne Cehennem korkusu. Cemiyetin, yirmibeş milyon Türk cemiyetinin imanı namına bir Said değil, bin Said feda olsun. Kur'ânımız yeryüzünde cemaatsiz kalırsa Cenneti de istemem; orası da bana zindan olur. Milletimizin îmanını selâmette görürsem, Cehennemin alevleri içinde yanmağa razıyım: Çünki; vücudum yanarken, gönlüm gül-gülistan olur.
    13.Asrın Müceddidi
    BEDİÜZZAMAN SAİD-İ NURSİ

  2. #2
    ***
    DIŞARDA
    Points: 47.246, Level: 100
    Points: 47.246, Level: 100
    Level completed: 0%,
    Points required for next Level: 0
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 75,0%
    Overall activity: 75,0%
    Achievements
    MaHiR 01 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Co Admin
    Üyelik tarihi
    Nov 2009
    Yer
    Bir Boğaz yedi tepe
    Mesajlar
    8.028
    Points
    47.246
    Post Thanks / Like
    Tecrübe Puanı
    10

    Standart Cevap: Zikrin Kuşatıcılığı

    Zikrin Kuşatıcılığı


    Zikri Hakka iştigâl ile kişi olur sa’id
    Kadir olur her her gicesi anın dahî her rûz-i iyd
    .1056


    Kuddûsî’ye göre, zâkir, zikrettiği sözcüklerin taşıdığı İlâhî enerji ile varlığını tanır.
    Sûfî zikirle sonsuz bir zaman ve ebedî bir varlık içerisinde yaşar. Zikirle, madde-rûh
    ilişkilerinin monoton ve günlük gerçekliğinden ve ferdî benlikten kurtulan sâlik, kişisel
    benliğini aşan ve kendisini bütünüyle ihata eden “Mutlak Varlık”la mahrem bir ilişkiye girer.
    Sûfî, yolculuğun yâni seyr u sulûk merhâlesi olan zikir ve diğer sûfî terbiye metotları ile
    beraber başlangıçta kişi, sosyal ve psikolojik bir değişim yaşar. Mürîd eski alışkanlık ve
    davranış kalıplarından sıyrılarak hayatına yeni bir pratik kazandırır.1057 Cemaatla birlikte
    gerçekleştirilen temrinler ve riyâzetler kişideki bu yeni uygulamayı daha sistematik bir şekle
    sokar. Kuddûsî’nin düşüncesine göre, insanın kalbinde konaklayan Allah, kişinin ilahî
    yönünün ortaya çıkmasına sebep olur. Gönül kırmak, kırıcı olmak, insanlara karşı gayrı insanî
    muamelede bulunmak Allah’a karşı işlenebilecek en büyük suçtur. İnsanlara karşı merhametli
    ve şefkatli olmak, kalbi bilginin bir neticesidir. Mürîd, kalbini Allah’ı anmakla beslerse, onun
    için insanı sevmek ve saymak, Allah’ı sevmenin ve saymanın aynısıdır.1058

    İşte Kuddûsî, sûfînin sosyal yaşamı üzerinde etkili olan zikir ritüeli bağlamında
    âşık sûfînin nasıl hareket edeceğini, kimlerle, hangi ortamlarda bulunacağını ve günü gününe
    neler yapabileceğini açık bir şekilde ortaya koya.


    İdelim dostlar sizinle hüsnî Cânân’dan bahis
    İtmeyelim câh-u mâl-u cism ile candan bahis

    Çok dadîmdir zâtı pâkı mâsivâsı fânidir
    Her zamanda her nefeste idelim andan bahis

    Varmayaydım yanına hiç bahs-î ağyar edenin
    Çûn ider ubbâd-u zuhhud-u hur-i gılmâdan bahis

    Nidelim biz himaheti alçak olan nâdânları
    Ehll-i aşk ile edelim valsı Yezdân‘dan bahis


    İbn Ethem gibi cûmle varımızı terk edüp
    Etmeyelim Kand-u Bal-u Âb ile Nârdan bahis

    Aşalım meydan-ı zikri yanalım ışk oduna
    Eyleyelim bizi yakan nârı suzândan bahis

    Ey – salâ der size Kuddusi kılay ey âşıkân
    Zûhdü koyup eyleyelim ışk-u İrfândan bahis
    1059


    Kuddûsî’ye göre, sûfî, zikrinde kendini O’nda kaybedecek şekilde, bütün yeteneklerini
    o yöne kanalize ederek, O’nda yoğunlaşır. Bu yoğunlaşma sonucunda, Yaratıcı hem maddî,
    hem de mânevî ihsanını zâkir kuluna yöneltir. Çünkü sâlik için zikir Allah ile beraberliğin
    tam anlamda gerçekleştiği, Allah’tan gafil kalınmadığı ve ağyâra takılmadığı, bunlardan uzak
    durulmaya çalışıldığı bir hâldir.
    Zikir devam ettikçe sâlik bu seyirden kendini yalnız Allah ile beraber hisseder. Beşerî
    hataların, günahların terk edildiği, kişinin bütün duyularının ilahî aşk ile dolduğu durumdur.
    Mürîd o dereceye gelmiştir ki artık tüm davranışlarının müşahede edildiği hissinden de
    kurtulmuştur. Kendi zikrinde yok olarak öyle bir hâl kazanmıştır ki, nefse/benlik bir daha
    geri dönmez. Bu durum geleneksel benlikten evrensel benliğe geçiştir.1060 O, Allah’ın
    tecellîsiyle sosyal bir varlık olmaktan öteye evresel bir vasıf kazanmıştır. Artık bütün
    insanları sevgi ve aşk ile kucaklayan, üstün karakter sahibi bir kişi olmuştur.

    1053 Aynı eser, 217b.

    1054Kuddûsî, Hazinetü’l-Esrâr, vr. 217b.
    1055A. Rıza Arasteh, Aşkta ve Yaratıcılıkta Yeniden Doğuş, çev. Bekir Demirkol- İbrahim Özdemir, Ankara,
    2000, s. 85
    1056 Kuddûsî, Dîvân, s. 26.
    1057 Kuddûsî, Hazinetü’l-Esrâr, vr. 218a.
    1058 Aynı eser, 218b.

    1059 Kuddûsî, Dîvân, s. 21.
    1060A. Rıza Arasteh, Aşkta ve Yaratıcılıkta Yeniden Doğuş, çev. Bekir Demirkol- İbrahim Özdemir, Ankara,
    2000, s. 85
    Ben cemiyetin îman selâmeti yolunda dünyamı da âhiretimi de feda ettim. Gözümde ne Cennet sevdası var, ne Cehennem korkusu. Cemiyetin, yirmibeş milyon Türk cemiyetinin imanı namına bir Said değil, bin Said feda olsun. Kur'ânımız yeryüzünde cemaatsiz kalırsa Cenneti de istemem; orası da bana zindan olur. Milletimizin îmanını selâmette görürsem, Cehennemin alevleri içinde yanmağa razıyım: Çünki; vücudum yanarken, gönlüm gül-gülistan olur.
    13.Asrın Müceddidi
    BEDİÜZZAMAN SAİD-İ NURSİ

  3. #3
    ***
    DIŞARDA
    Points: 455.346, Level: 100
    Points: 455.346, Level: 100
    Level completed: 0%,
    Points required for next Level: 0
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 100,0%
    Overall activity: 100,0%
    Achievements
    SiLa - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)

    EMEKTAR KURUCU

    .
    Üyelik tarihi
    Jun 2008
    Yer
    ISPARTA
    Mesajlar
    18.956
    Points
    455.346
    Post Thanks / Like
    Tecrübe Puanı
    10

    Standart Cevap: Zikrin Kuşatıcılığı

    Beni çok zikr edin dir bize Kur’ân da çün Allah
    Bu izni Hak Te’âlâdan alan tevhîde sâ’y eyler..

    RABBİM dilimizden zikri,kalbimizden dini,yolumuzdan imani ayırmasın...

Benzer Konular

  1. Zikrin fazileti
    By ACİZKUL in forum Hadis Bahçesi
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 14.10.09, 20:50
  2. Zikrin fazileti
    By ACİZKUL in forum Hadis Bahçesi
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 13.10.09, 20:18
  3. Zikrin Faydaları
    By Mü$FiKuN in forum Tefekkür ve Zikir
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 31.07.09, 09:41
  4. Zikrin Mükafatı
    By Reyhani in forum Sadat'ın Sohbetleri
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 12.06.09, 19:50
  5. Zikrin Hassalari
    By BuRaK in forum Tefekkür ve Zikir
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 07.06.08, 02:29

Bu Konudaki Etiketler

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •