Tevazu sahibi olmak
Sual: Tevazu sahibi olmak için ne yapmalı?
CEVAP
ü teâlâ
bütün kitaplarda
kibri kötülemiş ve yasak etmiştir. Kur'an-ı kerimde de
(
kibirli olanları elbette sevmez!) buyurmuştur.(Nahl 23)
Aklı olankendini ve Rabbini tanıyan
hiç kibredebilir mi? İnsan aşağılığını
acizliğini
Rabbine karşı her an izhar etmek mecburiyetindedir. Bunun için her an her yerde aczini göstermesi
tevazu üzere bulunması gerekir. Hadis-i şerifte de buyuruldu ki:
(rızası için tevazu edeni
[kendini
Müslümanlardan üstün görmeyeni]
ü teâlâ yükseltir.) [Bezzar]
Tevazu sahibi olabilmek için dünyaya niçin geldiğininereye gideceğini bilmek gerekir. İnsan
hiç yok idi. Önce bir şey yapamayan
hareket edemeyen bebek oldu. Şimdi de
her an hasta olmak
ölmek korkusundadır. Nihayet ölecek
çürüyecek ve toprak olacaktır. Dünya zindanında
her an
ne zaman azaba götürüleceğini beklemektedir. Ölecek
leş olacak
böceklere yem olacak
kabir azabı çekecek
sonra diriltilip kıyamet sıkıntılarını çekecektir. Cehennemde sonsuz yanmak korkusu içinde yaşayan kimseye tekebbür mü yakışır
tevazu mu?
Kibir ne kadar kötü isetevazu da o kadar iyidir. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(için affedenin şerefi artar
tevazu eden de yücelir.) [Müslim]
(Kişi kibirleninceiki melek
"Ya Rabbi bunu alçalt!" derler. Tevazu ederse
"Ya Rabbi bunu yükselt!" derler.) [Beyheki]
(Zillete düşmeyecek şekilde tevazu gösterene müjdeler olsun!) [Taberani]
(ü teâlâ
tevazu edeni yüceltir.) [Bezzar]
(Şeref tevazudadır.) [İ. Ebiddünya]
(Kişi tevazu edince![]()
ü teâlâ
onu yedi kat göklere kadar yükseltir.) [Beyheki]
(Tevazu edin ki![]()
ü teâlâ size rahmet etsin!) [İsfehani]
(Mütevazı olana tevazu gösterkibirliye de kibirli görün.) [İ. Gazali]
(ü teâlâ
tevazu üzere olmamı emretti. Hiç kimse büyüklenmesin!) [Ebu Davud]
(Tevazu edenhelal kazanan
huyu güzel olan
herkese karşı yumuşak olan ve kimseye kötülük etmeyen
insanların iyisidir.) [Berika]
(İmanın kemalini isteyentevazu göstersin.) [Berika]
Bir menkıbe: Âbid’in biriibadet etmek üzere dağa çıkar. Bir gece rüyasında "Falan ayakkabıcıya git! Senin için dua etsin" denir. Âbid dağdan iner
adamı bulur
ne iş yaptığını sorar. Adam
gündüzleri oruç tutup
ayakkabı işlerinde çalıştığını
kazandığı para ile ailesini geçindirdikten sonra fazlasını sadaka verdiğini söyler. Âbid
adamın güzel bir iş yaptığını anlar
fakat kendisinin dağda sırf ibadetle meşgul olmasını daha iyi bulur ve tekrar ibadetine döner. Yine gece rüyasında
(Ayakkabıcıya git ve ona
"Bu yüzündeki sararmanın sebebi ne?" diye sor) denir. Âbid
gidip sorar. Ayakkabıcı
"Kimi görürsem
bu kurtulacak da
ben helak olacağım der ve kendimden korkarım. Yüzümün sararması bundandır" der. İşte o zaman âbid
ayakkabıcının bu korku ve tevazu ile üstünlük kazandığını anlar.
Tevazu hakkında büyüklerin sözleri
Tevazucahilden veya çocuktan da olsa
hakkı işitince boyun büküp hemen kabul etmektir.
Tevazukarşılaştığı her Müslümanı kendinden aşağı bilmemektir.
Her nimet sahibi haset edilir. Haset edilmeyen tek nimettevazudur.
Ehl-i sünnet olan şerefli insanibadet edip yükseldikçe tevazu gösterir. Bid’at ehli olan âdi kimse ise
ibadet ettikçe büyüklenir
herkese tepeden bakar.
Tevazu göstermek de kibirdendir. Çünkü kendinde bir varlık hisseden tevazu göstermeye çalışır. Halbuki mütevazı kimsekendinde bir varlık görmez ki tevazu göstersin.
Alçak gönüllü olan kurtulurkibirli olan yanar.
Tanıdık salih kimseleri ziyaret etmemek kibirfakirleri ziyaret
tevazu alametidir.
Hastalarla birlikte oturmamakdoğru sözü kabul etmeyip
münakaşa etmek
kusurunu bildirenlere teşekkür etmemek
fakirin davetine gitmemek kibir alametidir. Kibirli olan
salih insan olamaz.
Kibir her iyiliğe engeldirtevazu
her iyiliğin anahtarıdır. Kibirli değilim diyen
kibirlidir.
Tevazu güzeldirzenginde tevazu daha güzeldir. Kibir çirkindir
fakirde kibir daha çirkindir.
Mahsulovadaki sulu ve yumuşak toprakta yetişir
dağda
sert toprakta yetişmez. Hikmet de
mütevazı olanın kalbinde gelişir
kibirlinin gönlünde gelişmez. Bir kimse
başını yükseğe kaldırırsa
tavana değer ve yaralanır
eğerse tavan ona gölgelik eder ve kendini korur. En büyüğünüz
en küçüktür. En küçüğünüz de
en büyüktür. [Yani
kendini büyük gören küçüktür. Kendini küçük gören büyüktür.]