Dünyanın fitneleri çok ve afakları geniştir. Fakat mallar dünya fitnelerinin en büyüğümeşakkatlerinin en baskını ve korkuncudur. Maldaki en büyük fitne
herkes mala muhtaç olduğundandır. Mal elde edildiği zaman
onun fitnesinden kurtuluş yoktur. Eğer mal yok olursa
küfre götürmesi pek yakın olan fakirlik meydana gelir. Eğer mal olursa sonucu zarardan başkası olmayan saldırganlık meydana gelir. Kısacası mal
fayda ve âfetlerden uzak değildir. Malın faydaları kurtarıcılardan
âfetleri ise helak edicilerdendir. Malın hayrını şerrinden ayırt etmek
ancak din hususunda basiret sahipleri tarafından mümkün olan zor meselelerdendir. Dinde râsih olan âlimler bunu ayırt edebilirler. Mağrur ve âlim kisvesinde olanlar ise asla ayırt edemezler.
Bunu tek başına açıklamak pek mühimdir. Çünkü bizim dünyanın kötülenmesi bahsinde zikrettiklerimiz sadece mal hususunda değildiumumî dünya hakkında idi; zira dünya her geçici lezzeti içine almaktadır. Mal ise
dünyanın bir parçası
rütbe başka bir parçası
mide ve tenasül uzvunun şehvetinin arkasına takılmak başka bir parçasıdır. Hased ve öfke ile göğüste kabaran kini dindirmek başka bir parçasıdır
kibir
büyüklük taslamak diğer bir parçasıdır. Dünyanın daha nice parçaları
vardır. Dünyanın bütün parçalarını şu cümle ifade etmektedir: 'İnsanoğlu içiniçinde geçici lezzet olan herşey dünyadır'.
Bizim bu kitapta anlatacaklarımız sadece mal hakkındadır; zira malda âfet ve tehlikeler vardır. Malın yokluğundan doğan fakirlik sıfatıyine malın varlığından doğan zenginlik sıfatı vardır. Bunlar
kendileriyle imtihan için yapılan iki durumdur. Sonra malı kaybeden için iki durum vardır: Kanaat ve harîslik; bu durumlardan birisi kötüdür (yerilir)
diğeri ise güzeldir (övülür). Harîs bir kimsenin de iki durumu vardır: Halkın elindeki mala tamah etmesi
halktan ümitsizlikten ötürü sanata dalmasıdır. Bu iki durumun en şerlisi halkın elindeki mala tamah etmesidir. ¦;(Sansürlü Kelime)(Sansürlü Kelime)(Sansürlü Kelime) <\ ¦.¦;«;- -. .
Servet sahibinin de iki durumu vardır:
1. Cimrilik sâikiyle malı tutmak. ... 2. İnfak etmek (vermek ve sarfetmek).
Bunlardan biri kötüdiğeri güzeldir. İnfak edenin de iki durumu vardır:
1. İsraf
2. İktisad.
Övülen iktisaddır. İşte bunlar birbirine benzer durumlardır. Bunlardan çözülmesi müşkil olanın yüzünden perdeyi kaldırmak oldukça mühim bir vazifedir. Biz onu ondört fasılda -eğer Allah dilerse- izah edeceğiz. O fasıllar şunlardır:
Malın kötülenmesisonra övülmesi
sonra malın fayda ve âfetlerinin tafsilâtı
sonra hırs ve tamahın kötülüğü
sonra hırs ve tamahın ilacı
sonra cömertliğin hikâyeleri
sonra cimriliğin kötülüğü
sonra cimrilerin hikâyeleri
sonra işar (başkasını nefsine tercih etmek) ve fazileti
sonra cömertlik ve cimriliğin hududu
sonra cimriliğin ilacı
sonra maldaki vazifelerin bütünü
sonra zenginliğin kötülenmesi ve daha sonra fakirliğin övülmesi...
Eğer Allah dilerse bunları ele alıp tek tek izah edeceğiz.
Malın ve Mal Sevgisinin Kötülenmesi
Ayetler
Ey iman edenler! Mallarınız ve çocuklarınız sizi Allah'ı anmaktan alıkoymasın! Kim bunu yaparsaişte onlar ziyana uğrayanlardır. (Münafıkûn/9)
Mallarınız ve çocuklarınız (sizin için) bir imtihandır. Büyük mükâfat ise Allah'ın katandadır. (Teğâbün/15)
Bu bakımdan kimmalını ve evladını Allah katındaki sevaba tercih ederse
o zarar etmiştir ve açıkça büyük bir ziyana uğramıştır.
Kimler dünya hayatını ve süsünü isterseonlara oradaki amellerinin karşılığını tamamen öderiz. Bu hususta onlara noksanlık yapılmaz. (Hûd/15)
Doğrusu insan azgınlık eder. Kendini müstağni gördüğü için. (Alâk/6-7)
Bu bakımdan günahtan dönüş ve ibadete yönelişancak yüce ve azîm olan Allah'ın kuvvet ve kudretiyledir.
(Mal ve evlât) çoğaltma yarışısizi oyaladı. (Tekâsür/1)
Hadîsler
Mal ve şeref sevgisikalpte nifakı bitirir; tıpkı suyun sebzeleri bitirdiği gibi.
Bir koyun ağılına salıverilen iki yırtıcı kurtşeref
mal ve mertebenin müslüman kişinin dininde yaptığı tahribattan daha fazla tahribat yapamaz.1
1) TirmizîNesâî
Mal biriktirenler helak oldular. Ancak Allah'ın kullarından şöyle ve şöyle (eliyle işaret etti) malı sarfedenler hariç! Onlar da pek azdır.2 Denildi ki: 'Ey Allah'ın Rasûlü! Senin ümmetinin hangileri daha şerirdir? Hz. Peygamber şöyle buyurdu: 'Zenginler!'3
* Sizden sonra bir kavim geleceken güzel şeyleri yiyeceklerdir. Atın bakımlısına ve her çeşidine bineceklerdir. Kadınların en güzellerini alacaklar. Elbiselerin en güzellerini giyecekler... Az ile doymayan karınları
çokla kanaat etmeyen nefisleri vardır. Dünyaya dalmışlar
sabah akşam dünyaya başvururlar. Dünyayı
ilahlarından başka ilah
rablerinden başka rab edinmişlerdir. Dünyanın emrine girerler
hevâ-i nefislerine tâbi olurlar. Bu bakımdan o zamana yetişen sizin zürriyetlerinizin zürriyetlerine
haleflerinizin haleflerine Abdullah'ın oğlu Muhammed'den bir tavsiyedir ki onlara selâm vermesin
onların hastalarını ziyaret etmesin
cenazelerinin kaldırılmasına katılmasın
büyüklerine hürmet etmesin. Bunları yapan bir kimse İslâm'ın yıkımına yardım etmiş olur.4 Dünyayı dünya ehline bırakın! Kim dünyadan kendisine yetecek olandan fazlasını edinirse
o bilmeden felâketini hazırlamış olur.5 Ademoğlu 'malım
malım' der. Acaba yiyip bitirdiğinden
giyip eskittiğinden
sadaka verip tükettiğinden başka malı var mıdır?6
Bir kişi şöyle sordu: 'Ey Allah'ın Rasûlü! Ben neden ölümü sevmiyorum?'
- Senin malın var mı?
- Evet!
- O halde önce malını ver! Çünkü mü'min bir kimsenin kalbi malıyla beraberdir. Eğer malını kendisinden önce ahirete gönderirsearkasından gidip malına yetişmeyi sever. Eğer malı geride ise malıyla beraber geride kalmayı sever.7
Ademoğlunun dostları üçtür: Birisiruhun alınmasına kadar kendisiyle arkadaşlık yapar
ikincisi kabrine kadar
üçüncüsü mahşer yerine kadar... Ruhunun alınmasına kadar arkadaşlık yapan
kişinin malıdır. Kabrine kadar arkadaşlık yapan ise kişinin aile efradıdır. Haşrine kadar kişiden ayrılmayan ise ameldir.8
2)Taberânîİmam Ahmed
3) Bu garib hadls'üv. Irakî bu ibare ile görmediğini kaydettikten sonraTaberânî ve Beyhâkî'nin başka bir lâfizla rivayet ettiğini söylemektedir.
4) Taberânî
5) Bezzar
6) Müslim
7) Irakî bu hadîse rastlamadığını söylemektedir.
8) İmam AhmedTaberânî