***
DIŞARDA
Points: 155.310, Level: 100
Level completed: 0%,
Points required for next Level: 0
Overall activity: 0%
Achievements


Cevap: Hz. Muhammed (s.a.s.)
3- HAYBER'IN FETHI (Muharrem 7 H./Mayis 628 M.)
a) Savasin Sebebi
Hayber Medine'nin kuzey-dogusunda, Suriye yolu üzerinde, Medine'ye 170 km. mesâfede büyük bir Yahûdî sehriydi. Yedi kalesi vardi. Hurmaliklariyla meshûr, münbit bir vâha'da kurulmustu.
Hayber, Müslümanlara karsi bir fesâd ocagi hâline gelmisti. Daha önce Medine'den çikarilmis olan Yahûdîler de oraya yerlesmislerdi. Müslümanlara karsi, müsrik bedevî Arablari harekete geçiren, Hendek Savasini hazirlayan bunlardi. Hendek Savasinda, Benî Kurayza Yahûdîlerine, düsmanla isbirligi yaptiranlar da bunlar olmustu.
Rasûlullah (s.a.s.) Hayber ahalisiyle baris yapmak istiyordu. Hudeybiye'den döndükten sonra, Ravâha oglu Abdullah'i Hayber'e gönderdi. Fakat Yahûdîler baris teklifini kabûl etmediler. Onlar, komsulari Gatafan kabilesiyle birlikte Medine'yi basmak için hazirlaniyorlardi. Hudeybiye Baris Anlasmasi'nin, Müslümanlarin aleyhine görünen maddeleri,onlara Müslümanlari kuvvetsiz göstermisti. Münâfiklar da onlari savasa tesvik ediyorlardi.
Gatafan kabîlesi, Müslümanlara karsi Yahûdîlerle birlikte hareket etmeyi kübûl etmisti. Düsman hazirligini tamamlamadan harekete geçmek gerekiyordu. Rasûlullah (s.a.s.), ashâbina:
-"Cihâdi isteyenler bizimle gelsin" diyerek Hayber üzerine yürünecegini ilan etti. Hicretin 7'inci yili Muharrem ayinda 2000 atli ve 1600 piyâde ile Medine'den çikti. Harekâtini düsmana sezdirmeden, üç günde Raci' Vâdisi'ne ulasti.(276) Burada ordugâhini kurdu. Böylece Gatafan kabîlesinden, Yahûdîlere gelecek yardimin yolunu kesmis oldu.
b) Hayber'in Kusatilmasi
Rasûlullah (s.a.s.) düsman üzerine gece vakti varirsa, hemen baskin yapmaz, sabahi beklerdi.(277) Bu sebeple geceyi Raci'de geçirdi. Sabah namazini kildiktan sonra, Hayber üzerine yürüdü.
Sabahleyin, kazma ve kürekleriyle islerine gitmek üzere evlerinden çikan Yahûdîler, karsilarinda Müslüman ordusunu görünce saskinlikla:
-Muhammed, vallâhi Muhammed ve askeri... diye bagristilar (278), geri dönüp kalelerine kapandilar.
Hayber'de hepsi de gayet saglam 7 kale vardi. En kuvvetlisi ise Kamûs kalesiydi. Hepsinde de bol miktarda silah ve yiyecek vardi. Yahûdîler savas için hazirlikliydilar. Bu yüzden Rasûlullah (s.a.s.)'in sulh teklifini kabûl etmediler.
c) Son Kale ve Fethin tamamlanmasi
Yirmi gün kadar devâm eden kusatma ve savas sonunda, bütün kaleler birer birer zaptedildi. Sadece Kamûs kalesi kaldi. Bu kalenin kumandanliginda, Arablarca bin cengâvere bedel sayilan meshûr Yahûdî pehlivani Merhab bulunuyordu. Her gün sira ile ashabin ileri gelenlerinin komutasinda yapilan hücumlardan bir sonuç alinamamisti. Nihâyet Rasûlullah (s.a.s.) bir gün:
-Yarin sancagi bir kisiye verecegim ki, Allah Hayber'in fethini O'nun eliyle müyesser kilacak. O kisi Allah ve Rasûlünü sever, Allah ve Rasûlü de onu sever, buyurdu. Bu yüce serefin kime nasib olacagi bilinmediginden, herkes o gece ümitle sabahlamisti. Hz. Ali'nin gözlerinde siddetli bir agri vardi. Bu yüzden hiç kimsenin hatirindan O geçmiyordu. Sabah olunca Hz. Peygamber (s.a.s.):
-Ali nerede? Bana O'nu çagirin, buyurdu.
-Yâ Rasûlallah, gözleri agriyor, dediler ve yederek huzuruna getirdiler.
Rasûl-i Ekrem (s.a.s.) duâ edip üfledi. Hz. Ali'nin gözleri derhal iyilesti, sanki hiç agrimamis gibi oldu. Sonra sancagi O'na verdi.(279)
Hz. Ali, Yahûdîleri önce Islâm'a çagirdi; kabûl etmediler. Sulh teklifine de yanasmayip, savasa devâm ettiler.
Ilk önce Merhab kaleden çikti. Kahramanlik siirleri söyleyerek meydan okudu. Karsisina çikacak er diledi. O'na karsi bizzât Hz. Ali çikti, kahramanca dövüserek bu güçlü Yahûdîyi yere serdi. Merhab öldürülünce, Yahûdîler fazla dayanamadilar. Ümitsizlige düsüp kaleyi teslim ettiler. Böylece Hayber feth edildi; Hz. Ali de Hayber Fâtihi oldu. Savas sirasinda Yahûdîlerden 93 kisi ölmüstü, Müslümanlar ise 15 sehit vermislerdi.
d) Hayber Arâzisi
Savas sonunda Hayber arâzisi, Müslümanlarin eline geçti. Ancak Yahûdîler, bu topraklarda yarici olarak çalismak istediler; istekleri kabûl edildi. Bu sebeple Rasûlullah (s.a.s.) her yil mahsûl zamani Ravâhaoglu Abdullah'i Hayber'e gönderirdi. Abdullah da mahsûlü iki esit kisma böler, yarisini Yahûdîlere birakir, diger yarisini da Medine'ye götürürdü.
Yahûdîler, Hz. Ömer'in hilâfeti zamanina kadar yerlerinde kaldilar. Hz. Ömer'in hilâfetinde, Arabistan disina çikarildilar.
e) Hz. Peygamber (s.a.s.)'i Zehirleme Tesebbüsü
Hz. Peygamber (s.a.s.) fetihden sonra Hayber'de bir kaç gün daha kaldi. Yahûdîler gördükleri insânî muâmeleye ragmen, hâince davranislarindan vazgeçmediler. Rasûlullah (s.a.s)'e suikast yapmayi plânladilar.
Yahûdî reislerinden Hâris kizi Zeynep, bir ziyâfet hazirladi. Rasûlullah (s.a.s.)'i de bazi arkadaslariyla birlikte yemege dâvet etti. Fakat sofraya konulan koyun eti zehirliydi.
Hz. Peygamber (s.a.s.) durumu ilk lokmada anladi, çignedigi parçayi agzindan çikardi; ashâbina da yememelerini emretti. Fakat, Berâ oglu Bisr bir kaç lokma yemisti. Rasulüllah (s.a.s.) bunu niçin yaptiklarini Yahûdîlere sordugunda:
-Eger yalanci isen, senden kurtuluruz, sayet hak peygamber isen, sana zarar vermez.. diye düsündük, diye, güya akillica bir cevap verdiler.(280)
Zeynep de suçunu inkâr etmedi.
-Babam, amcam, kocam ve kardeslerim, hepsi savasta öldüler. Intikam için yaptim, dedi. Rasûlullah (s.a.s.) sahsina karsi islenen suçlari affederdi. Bu sebeple Zeynep'i cezâlandirmadi. Ancak çok geçmeden zehirli etten yiyen Bisr ölünce, Zeynep de kisâs edilerek öldürülmüstür.(281)