***
DIŞARDA
Points: 455.346, Level: 100
Level completed: 0%,
Points required for next Level: 0
Overall activity: 100,0%
Achievements


Ayet ve hadislerle islamın sünnetleri
Hafız Mustafa Urgenç Avrupa islam üniversitesi İslam kürsüsü kuran öğretmeni /rotterdam
AYET ve HADİSLERLE İSLAMIN SÜNNETLERİ
İNTİSAB ETMEK ve İNTİSAB ETMENİN ÖNEMİ
Bu gün, güzel Dinimiz İslam’ın mühim Sünnetlerinden birisi hakkında sohbet edeceğiz. İslam, her görüşe açık ve her mizaca şekil verecek her türlü doktrini kendi bünyesinde taşımaktadır. İnsanlar, yaratılış itibarı ile medeni varlıklardır. Bu münasebetle de, toplu yaşamak durumundadırlar. Toplu yaşayış bir çok değişik görüşleri, ölçüleri, usulleri, yöntemleri beraberinde getirir. Bu kadar değişiklikler içerisinde, değişmeyen ve herkesin tutunması lazım gelen ortak bir nokta vardır ki o da: TEVHİD’dir. İslam toplumu, çok kültürlü bir toplumdur. Ancak onları tek bir topluluk olarak tarif etmek gerekirse, onlar TEVHİD toplumudur. Bu topluluğa da MUVAHHİD’ler denir.
Muvahhidler içerisinde özel bir hüviyete sahip çeşitli fertler ve sınıflar da vardır. Bunlar: Dinin her meselesinde kendilerine uyulan Müçtehidler tabakası ve bunların takipçileri. Bu Müçtehidler, ilk dönem İslam toplumu içerisinde yetişmiş, ahlak ve fazilet numunesi müstesna insanlardır. İlmi bir şahsiyet oluşlarıyla, ahlak ve fazilette, zühd ve takvada seçkinlikleriyle, İslam toplumunun teveccühünü kazanmışlar ve onların fikirleri ile asırlardır insanlar, dinlerini anlayıp yaşamışlardır. Kendilerine uyarak onların izah ve yorumlarını hayata geçiren kimselerle, İslam toplumu belli düşünceler etrafında toplanmış ve belli başlı bir takım MEZHEB’ler oluşmuştur. Müçtehidlere uyanlara MUKALLİD denmiş ve bir mezhebe bağlanmaya da İNTİSAB denilmiştir.
İntisab, lügatte bir yere, bir şahsa mensup olma, o şahsın maiyetine girme, bir tür bağlanma manalarına gelir. Daha özel olarak, fikirde, amelde, eylemde, belli bir şahsın etrafında toplanmak, birleşmek ve bağlanmak manası kastedilir. Bu da, ilimde, takvada şöhret bulmuş, halkın güvenini kazanmış Üstadların çevresinde toplanmak sureti ile olur.
İslam alimleri, Dinimizde üç çeşit bağlılıktan söz ederler. Birisi, namaz kıldıran İmama yapılan namazdaki bağlılık. Buna: İKTİDA denilir. Birisi, ahlakı güzelleştirmek, olgun ve kamil manada bir mü’min olmak hususunda, ehliyetli, Kamil bir Mürşidin terbiyesine girmek sureti ile, Mürşide yapılan bağlılık. Buna: İNTİSAB denilir. Bir diğeri ise; bütün müslümanların onayı ile kabul edilen İmama yani Halifeye yapılan bağlılık. Buna da: BİAT denilir.
Biz burada ahlakı güzelleştirme, nefsin terbiye ve kalbin tasfiye edilmesi hususunda, ehliyet ve liyakat sahibi bir Kamil Mürşide intisab etmeyi ele alacağız. Çoğu ulema bir mürşide bağlılığın lüzumunu eserlerinde belirtmişlerdir. Bu bağlılığa İslam literatüründe İNTİSAB denildiği gibi, İNABE adı da verilir. İnabe, kavram olarak dönmek anlamınadır. Tevbenin bir ileri mertebesidir ve daha şümullüdür. Zira tevbe, işlenen hatalara karşı duyulan kalbi pişmanlıktır. Fakat inabe, insanın nefsinde bulunan çirkin tabiatından kaçarak, Allah’a yönelmesidir. İnsana bu olguyu kazandırma işi ise, ehliyetli bir Kamil Mürşidin teveccüh göstermesi ile gerçekleşir.
Hulasa; İnabe’nin gerçekleşmesi, kalbin tasfiyesi, nefsin tezkiyesi sağlanması için, mutlaka Kamil bir Mürşid lazımdır. Bu Mürşid-i Kamil, Allah’ın kullarına olan bir ihsanıdır. Bu ümmetin kandilleridir. Zamanımızda ender bulunan ve yetişen simalardır. Fakat her türlü zorluğa rağmen yine de mevcuttur. Ancak, her Mürşidim diyen kimse, Kamil Mürşid değildir. Bu yolun da yol kesicileri olduğu unutulmamalıdır.