2 sonuçtan 1 ile 2 arası

Konu: Cezbe.

    Share
  1. #1
    ***
    DIŞARDA
    Points: 47.246, Level: 100
    Points: 47.246, Level: 100
    Level completed: 0%,
    Points required for next Level: 0
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 75,0%
    Overall activity: 75,0%
    Achievements
    MaHiR 01 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Co Admin
    Üyelik tarihi
    Nov 2009
    Yer
    Bir Boğaz yedi tepe
    Mesajlar
    8.028
    Points
    47.246
    Post Thanks / Like
    Tecrübe Puanı
    10

    Standart Cezbe.

    Cazibesiz makbul değil zira sülûk bu yolda hiç

    zikre çalış cezbe tolsun gönlüne bulun safa1281

    Kuddûsî’nin anlayışında cezbe seyr u sülûkun kuvvetidir. Kuddûsî cezbesiz seyr u
    sülûkun tam olamayacağını ifade eder. Cezbenin kalbe dalması için de mürîdin sürekli zikr
    etmesi gerekir. Çünkü, cezbe İlâhî çekim kuvvetidir, kişiyi Hakk’a doğru yönlendirerek kedi
    tanımasını sağlar. Cazibenin atmosferi aşık olan insanın kalbine kaplayınca zâkiri yedi kat
    ğün üstündeki semaya yükseltir.

    Cezbe Kuddûsî hocanın dil sarayına dolar
    Rahmetinle ni’met-i valsı dahı bahş at ana1282

    Kuddûsî’ye göre aşk ve cezbeden başka insanı Allah’a kavuşturacak başka bir yol
    yoktur. Talibin sadece Allah ile kalması bu mutluluk ile kendinden geçmesinin tek yolu aşk
    ş
    arabı ile gönlünün cezb olmasıdır.1283 Cezbenin ve aşkın kalbe tek elden ihata etmesi için

    mürîdin çokca zikretmesi gerekir. Mürîd zikr neticesinde hiç kimsenin ulaşamayacağı bir
    paye kazanır.

    Gönlümü cezb it şarab-ı ışkına kandır beni
    Mest u müstağrak olup kalam seninle daima1284

    Cezbenin hedefi Allah’ı daima kalbde diri ve canlı tutmaktır. Bu da kalbi masivadan
    tamamen silmak ve devamlı Allah’ı zikretmek ile gerçekleşir. Cezbe kul ile hak arasıdaki
    bütün perdelerin/engellerin kalkmasıdır.

    Gönlümi cezb eyle sana daim seninle kalayım
    Çıkar sivayı kamasın hergiz aramızda perde1285

    Cezbe-i Rahman’a kavuşmak için zikretmek ve geceleri Allah’ı sürekli anmak gerekir.
    Eğer vasıl olmak isteği varsa mürîd o zaman aşk-ı âlayı bulması için aşk ile yanmak gerekir.

    Gönlüne cezbe toluban gözlerinden yaşar
    Derdi ışk içinde derya ve ş olur her dem mezid1286

    Cezbe ile gönülde zikr ile dolar. Zikrin çoğalması ile sûfînin aşk acısı deniz gibi
    kararır.1287 Zikr, Mâ’şukun aşıkın ruhunu kendine çekilişidir. Burada sâlikin sırrı ve kalbi
    olarak Allah’a doğru yolda sürekli Allah’la olmakla, yâni aşığın aşk ateşi ile beşer
    duygular
    ının İlâhî nefhaların hakimiyeti altına girmesidir. Aşığın Mâ’şuka vuslatıdır. Cezbe

    zikir sayesinde gerçekleşir. Aşık sürekli Mâ’şuku anınca bu ünsiyetten sevgi oluşur ve ruhun
    çekimi gerçekleşmiş olur.

    Her kim cezb itdi ise geçdi sivâsından anın
    Nice selâtin-i cihân ol cezbenin ‘uryânıdır.1288

    Aşık zikirde olduğu gibi Allah’tan aşkın cezbesini istemelidir.1289 Sûfî, Yaratıcısından
    kedisini O’na çeken bir bağlılık istemelidir. Cezbe, sâlikin gönül dünyasında ağyarı tamamen
    unutmayı gerçekleştirerek, onu İlâhî aşka hazır hale getirir. Çünkü cezbe kulu Allah’a çeken
    en kuvvetli bağdır. Aşığın gönlünü ve benliğini aşk esir alınca o aşk Mâ’şukun sevdası ile
    derya gibi büyür.

    Gönlüne cezben dolarken gözlerinden
    Derdi ‘ışk içinde derya veş olur herdem mezid1290

    Allah, cezbe ile kulunu kendine doğru çeker. Bu konuda Hz. peygamber de Hakk’ın
    cezbelerinden bir cezbe, dünya ve âhiret ameline değer buyurmaktadır. Cezbe, Hakk’ın sâlike
    yönelen fiili ise, aşk da sâlikin Allah’a yönelen eylemidir. Cezb Allah’ın sâlike verilen
    lütfudur. Cezbe ile sûfî sülûkta aşk mertebesine ulaşır. Bu mertebeye ulaşan aşık en üst
    mertebeye ulaşmış demektir.
    Cezbe aynı zamanda sûfînin ârif olmasını sağlar. Mâ’rifetin gönüle doğması cezbe
    sayesinde mümkün olur. Cezbenin gerçekleşmesi için de, zikir gereklidir. Bu zikir de insanı
    âriflere katacak olan tevhîd zikridir.

    Mârifet gönülde doğar, cezbe ile gün gibi
    Cezbe de zikir ile dolup kalbe eder ihtizaz1291
    Sen dirsen e
    ğer cezbeyi ben kande bulayım

    Bil ana sebeb leyl ü nehâr zikr-iHudâdır.1292

    Kuddûsî’ye göre, faydalı ilim, onunla amel eden kişinin mârifet ve hakikate ulaşmak
    için gayret sarf edenlerin kalbine çabuk dolar. Ona göre ehli Hakk cezbenin cezbenini riyâzet,
    mücahede ve çok amelden olduğu görüşündedir.1293

    1280 İmam-ı Rabbânî, Mektûbât, I, 315-20; Yılmaz, “Cezbe”, VII, 504.
    1281
    Aynı eser, 130.

    1282
    Kuddûsî, Dîvân, 140.

    1283
    Aynı eser, 143.

    1284
    A.e, 144.

    1285
    A. e, 163.

    1286
    Kuddûsî, Dîvân 177.

    1287 Aynı eser, 186.
    1288
    Kuddûsî, Dîvân, s. 146

    1289
    Aynı eser, s. 218.

    1290
    Aynı eser, s. 25.

    1291
    A.e., s. 64.

    1292
    A.e., s. 37.

    1293
    Kuddûsî, Pendnâme-i Kuddûsî, vr. 27b.

    Ben cemiyetin îman selâmeti yolunda dünyamı da âhiretimi de feda ettim. Gözümde ne Cennet sevdası var, ne Cehennem korkusu. Cemiyetin, yirmibeş milyon Türk cemiyetinin imanı namına bir Said değil, bin Said feda olsun. Kur'ânımız yeryüzünde cemaatsiz kalırsa Cenneti de istemem; orası da bana zindan olur. Milletimizin îmanını selâmette görürsem, Cehennemin alevleri içinde yanmağa razıyım: Çünki; vücudum yanarken, gönlüm gül-gülistan olur.
    13.Asrın Müceddidi
    BEDİÜZZAMAN SAİD-İ NURSİ

  2. #2
    ***
    DIŞARDA
    Points: 47.246, Level: 100
    Points: 47.246, Level: 100
    Level completed: 0%,
    Points required for next Level: 0
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 75,0%
    Overall activity: 75,0%
    Achievements
    MaHiR 01 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Co Admin
    Üyelik tarihi
    Nov 2009
    Yer
    Bir Boğaz yedi tepe
    Mesajlar
    8.028
    Points
    47.246
    Post Thanks / Like
    Tecrübe Puanı
    10

    Standart Cevap: Cezbe.

    Cezbe

    Cezbe Arapça’da çeki
    ş, heyecana gelme, kendinden geçme anlamına gelir. Sûfî
    literatüründe ise Allah’
    ın kulu kendine çekmesidir.1269 Ayrıca, Allah’ın ilâhî inayetin gereği
    olarak kendisine giden yolda ihtiyaç duyulan her
    şeyi kuluna bahşedip herhangi bir kesbî
    olmaks
    ızın onu kendine yaklaştırması ve âniden huzuruna yükseltmesidir.1270 Tasavvufta
    hakikate ula
    şmak, aşk ile cezbeye gelmek vasıtasıyla gerçekleşir. Cezbe, Allah’ın kula ihsanı

    oldu
    ğundan, kulun elinde değildir. Cezbe kulda istikâmet ve ibâdet arzusu doğurarak ona belâ
    ve musibetlere sabretme gücü kazand
    ırır.1271 Sûfîler, Allah’ın velîlerin ruhlarını kendine
    çekip/cebu’l-ervâh olanlara zikir ve vuslat
    ın hazzını tattırması Allah’ın Tevfik ve inayeti ile
    oldu
    ğunu söylerler.1272

    Kuddûsî’ye göre, a
    şktan önce cezbenin oluşması, bir sûfî için Rabbe doğru çekim
    gücünün haz
    ırlığıdır. Cezbe olmadan aşkın çekim kuvveti hasıl olaz. Bu kuvvet de olmazsa,
    a
    şk ile meydana gelecek ma’rifet ilmide olmaz. Ve neticede vuslat da gerçekleşmez. İşte tüm
    bunlar
    ın gerçekleşmesi cezbenin çekici kuvvetinin olmasına bağlıdır.
    Mutasavv
    ıfların hassasiyetle üzerinde durdukları üç konu vardır. Bunlar; sülûk, cezbe
    ve uruçtur. Allah, cezbe vas
    ıtasıyla kullarını kendine yöneltir. Hakk’ın sâlike yönelen fiilleri,
    cezbe, sâlikin Hakk’a yönelen eylem ve istekleri ise irade, sevgi ve a
    şktır. Sûfî cezbeye
    kavu
    şup sulûkta aşk mertebesine ulaşırsa, bundan sonra bu mertebeden daha aşağı bir
    mertebeye inmez, sevgi mertebesinde ya
    şamını sürdürür.1273 Cezbe ile Allah’a yönelen insan,
    a
    şkın verdiği hareketten dolayı ortaya koyduğu davranış nedeniyle ağyar tarafından “meczup”
    diye tan
    ımlanır. Allah’ı şahade ederken kendini kaybeder ve her türlü dış etkiye kapanır.
    Bu s
    ıfat âriflerin vasfıdır. Onlar Allah’ı cezb ve istiğfar ile anarlar. “sekr” sarhoşluk hali
    onlar
    ı tamamen kuşatır. Bundan dolayı kendi öz kimliklerini unutarak Hakk’ın hüviyetinden
    ba
    şka her şeye idraklerini kapatırlar.1274

    Cezbe, kulun be
    şeri özelliklerinden çekilip İlâhî özellikleri kazanarak vahdet
    tecellilerini mü
    şahede etmesidir.1275 Cezbe, riyâzet ve ibâdetlere devam ettirmek ile
    duygular
    ın yok olmasında bunun neticesinde sûfînin Hakk’a kavuşmasıdır. Cezbenin

    olu
    şmasına neden olan ibâdetlerin başında, zikir, tefekkür ve çile gelmektedir. Diğer tararftan
    da Dîvân edebiyat
    ında da aşık sevgilinin cezbesine kaptıran kişidir.1276


    Yaz ad
    ımı her defteri uşşakın içinde
    Cezb eyle sene gönlümü pür zevki sefâ k
    ıl
    1277


    Cezbe, ayn
    ı zamanda Hakk’ın sâlike yönelen fiilidir. Sâlikin Hakk’a yönelen eylem ve
    istekleri ise irade, sevgi ve a
    şktır. Sûfî, Hakk’ın cezbesini kazanıp ve seyr u sülûku aşk
    basama
    ğına ulaşırsa, artık bundan sonra aşağı bir dereceye inmesi mümkün değildir. Cezbe,
    sâlikin tasavvufî deneyimin en üst seviyelerine do
    ğru çıkmanın yolundadır. Cezbe tutulan sûfî
    tek bir mânevî tecrübe ile tam vuslat ve isti
    ğrak haline ulaşabilir. Cezbeye tutulan sûfî,
    insanlar
    ı normal davranışlarının dışında bazı tepkiler gösterebilirler. Bunlar kalp gözlerinin
    ılması şokuyla normalin dışında hareket verebilirler. Böyle cezbeli kişileri tamamıyla
    kendinden geçmi
    ş ve İlâhî tevhîde dolmuş huşu içinde ve bazen de davranışı ile insanları şoke
    eden kimseler olarak görmek mümkündür.
    1278

    Cezbe kulda devaml
    ı zikir ile oluşan aşkın bağlayıcı özelliğinden doğan ve kulu
    Hakk’a çeken bir güçtür. Cezbesiz bir sülûkun ne tam olarak gerçekle
    şmesi mümkündür, ne
    de sûfîye kazand
    ırdığı bir faydası vardır. Cezbe zikir, tefekkür, mârifet ve aşk bir halkanın
    zincirleri gibi bir birine ba
    ğlıdır. Onun için Kuddûsî, cezbenin önemi ve bağlayıcılığı üzerinde
    çok durmaktad
    ır.


    Cezbesiz râha sûlukun nefsi yoktur sâlike
    Vas
    ıl olmaz çünkü zinhar gönlünü dost almadan
    Cezbe zikir ile gelür kalbe hemen seriyet ona
    Kalbde irfan
    şemsi doğmaz ışkı cezbe dolmadan
    .1279


    Sülûk için en önemli
    şart cezbedir. Cezbe aşığa bağlayan onu Allah’a çeken kuvvettir.
    Bu hal a
    şıkta oluştu mu zerre kadar kalbine masiva girmez. Bu konuda İmam-ı Rabbânî (ö.
    1034/1625) cezbeyi sülûk görmeyenleri ve sülûkünü tamamlam
    ış bulunanların cezbesi olmak
    üzere ikiye ay
    ırır. Sülûk görmeyenlerde rûh nefsin etkisinden kurtulmadığı için bunların
    cezbesi kalbîdir, ruhî de
    ğildir. Bunlar ruhlar alemini müşâhede ettikleri halde Hakk’ı

    şâhede ettiklereini zannederler. Sülûklerini tamamlayıp ruhları nefislerinin etkisinden

    kurtulmu
    ş kimselerin cezbesi ise ruhîdir, bunlar Hakk’ı şahede ederler. Bundan dolayı

    sülûk görerek kemal derecesine erenlerde vahdet-i vücûda dair sözlere rastlanmaz.
    1280


    1269 Cebecioğlu, TTDS, ss. 128-129.

    1270
    şânî, age., s. 65; Hıfnî, age., s. 62; Yılmaz, “Cezbe”, DİA, VII, 504.

    1271
    Yılmaz, “Cezbe”, 504.

    1272
    Serrâc, Luma’, s. 445.

    1273
    İbrahim Düzen, Aziz Nesefiye Göre Allah, Kainat ve İnsan, Furkan yay. İstanbul 2000, s. 129.

    1276 İskender Pala, Ansiklopedik Dîvân-ı Şiir Sözlüğü, Ötüken Yay., VI. Baskı, 1999, s. 87.

    1277
    Kuddûsî, Dîvân, s. 109.

    1278
    Camii, Nefahatu’l-Üns ed. M. Turuhad-i pür, Tahran, 1957, s. 479 (Türkçesi, Evliya Menkıbeleri Türceme ve

    Ş
    erh: Lami Çelebi, Haz. Süleyman Uludağ ve Mustafa Kara, II. Baskı, Mârifet yay. İstanbul, 2001, s. 654.

    1279
    Kuddûsî, Dîvân, s. 140.

    250
    1274
    En-Neferi, el-Mevakıf, s. 34.

    1275
    Cebecioğlu, TTDS, s. 129.

    249
    Ben cemiyetin îman selâmeti yolunda dünyamı da âhiretimi de feda ettim. Gözümde ne Cennet sevdası var, ne Cehennem korkusu. Cemiyetin, yirmibeş milyon Türk cemiyetinin imanı namına bir Said değil, bin Said feda olsun. Kur'ânımız yeryüzünde cemaatsiz kalırsa Cenneti de istemem; orası da bana zindan olur. Milletimizin îmanını selâmette görürsem, Cehennemin alevleri içinde yanmağa razıyım: Çünki; vücudum yanarken, gönlüm gül-gülistan olur.
    13.Asrın Müceddidi
    BEDİÜZZAMAN SAİD-İ NURSİ

Benzer Konular

  1. Cezbe Nedir ?
    By ArzuNur in forum Tasavvuf
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 15.06.09, 23:17
  2. Cezbe
    By SiLa in forum C- Harfi
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 22.11.08, 14:07
  3. Cezbe hakkında
    By SiLa in forum İslami Konular Ve Kaynaklar
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 14.10.08, 20:16

Bu Konudaki Etiketler

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •