***
DIŞARDA
Points: 155.310, Level: 100
Level completed: 0%,
Points required for next Level: 0
Overall activity: 0%
Achievements


Madem Cenâb-i Hak Hiçbir Seye Muhtaç Degildir
Madem Cenâb-i Hak Hiçbir Seye Muhtaç Degildir, O Hâlde Kâinati Niçin Yaratmistir?
Allah'i bilmek ve gerçegi bulmak maksadiyle, samimî düsünülse, bu alemleri yaratan Zatin mahlûkatina hiçbir cihetle muhtaç olmadigi kolayca anlasilir. Böyle asilsiz ve vehmî sorular, Allah’i, Kur'ân-i Kerîm'in tarif ettigi gibi bilememekten, sathî bakmaktan ve yanlis bir kiyas ile O Vâcibü'l-Vücûd'un zâtini ve sifatlarini, mahlûkatinki ile karistirmaktan kaynaklanmaktadir. Biz bu soruya önce bir misâlin isiginda kisaca cevap verecek, daha sonra açiklamaya geçecegiz.
Günesin aynalarda tecellisinde, onlari isiklandirmasinda, isigiyla onlari feyizlendirmesinde, ne zâti için, ne de sifatlari hükmündeki isisi, isigi, renkleri için bir ihtiyaç düsünülemez. Yani, günes aynalarda tecelli etse de, etmese de kemâli, güzelligi zâtinda ne ise odur. Âynalar olmasa onun kemâlinde bir noksanlik olmayacagi, gibi, âynalarin olmasi da, onun cemâl ve kemâlini artirmaz.
Günesin isi ve isigini tecelli ettirmesindeki bütün fayda ve menfaat ancak aynalara aittir. Onlar karanliktan kurtulup, nura kavusmakta günese muhtaçtirlar. Yoksa günes için onlarin karanlikta kalmalariyla, aydinlanmalari arasinda bir fark yoktur. Yani, onlarin karanlikta kalmasi, günesin kemâli için bir noksanlik olmadigi gibi, aydinlanmalari da onun kemâline bir fazlalik getirmez.
Aynalar akil ve suur sahibi olsalar, onlar günesi tanimakla, sevmekle ve onu sena etmekle günesin kemâline ne katabilirler; onun hangi ihtiyacini görebilirler? Yahut günese isyan ile onun sânina ne noksanlik getirebilirler. Meselâ, günesin bitkilere ve hayvanlara isik vermesinde kendisinin ne menfaati olabilir? Vermemesinde onun için ne noksanlik düsünülebilir? Elbette zarar da, menfaat de onlara aittir.
Ganiyy-i Mutlak olan Cenâb-i Hakk'in da bu kâinati ve içindeki varliklari yaratmasi, hâsâ, ihtiyacindan degildir. Bunlari yaratmakla O'nun zât ve sifatlarinin kemâlinde bir fazlalasma oldugu düsünülemez; yaratmasaydi da sonsuz kemâlinde hiçbir noksanlik olmazdi. Evet, mahlûkatin yaratilmasi ile ortaya çikan bütün kemâller, cemâller, fayda ve güzellikler o mahluklara aittir. Meselâ, hadsiz yildizlarla yaldizlanmis su gök kubbenin üzerimize çatilmasinda ve yeryüzünün rengârenk çiçeklerle bezetilip ayagimizin altina serilmesindeki bütün faydalar bizlere aittir.
Hak Teâlâ, ne mevcudatin yokluktan varliga çikmalarina, ne meleklerin medh ü senasina, ne de insanlarin ibâdet ve itaatlerine muhtaç degildir. Bunlar olsun veya olmasin. O, zâtinda hamd ü senaya lâyik, esi, misâli, dengi olmayan bir Mâbud-u Mutlak'tir.
Simdi cevabimizin tafsilâtina geçelim:
Hemen ifade edelim ki, sorunun basinda Cenâb-i Hakk'm hiçbir seye muhtaç olmadigi kabul edilirken, daha sonra "O halde kâinati niçin yaratti?" denilmekle Allah’a bir ihtiyaç izafe edilmektedir. Bu sebeple biz önce Cenâb-i Hakk'in hiçbir seye muhtaç olmayip, herseyden müstagni oldugunu izah edecek, daha sonra bu kâinatin yaratilis hikmetleri üzerinde kisaca duracagiz.
Allah, hem zâti, hem de sifatlari ile herseyden müstagnidir; hiçbir seye muhtaç degildir. Mahlûkati yaratmasiyla O'nun azamet ve kibriyâsinda bir fazlalik olmamistir; yaratmasaydi da izzet ve kemâlinde hiçbir noksanlik olmazdi