***
DIŞARDA
Points: 155.310, Level: 100
Level completed: 0%,
Points required for next Level: 0
Overall activity: 0%
Achievements


Islam alimlerinin evrim görüsü nasildir?
Islam alimlerinin evrim görüsü nasildir?
Islam alimlerinin, canlilarin yaratilisi ve gelismesiyle alakali düsünceleri zaman zaman yanlis degerlendirilmektedir. Bunda bazi tabir ve terimlerin degisik anlasilmasinin rol oynadigi muhakkak. Farkli degerlendirmeye sebep sadece bu degil, tabii. Bilhassa evrimciler, onlarin bu konudaki görüslerini istismar ediyorlar. Bu tip yanlis anlasilmalara ve istismara mani olmak için, Islam alimlerinin konuyla alakali eserlerinden bazi pasajlar vererek hakikati açiklamaya çalisacagiz.
Bilindigi gibi evrim; "kademeli olarak gelisme ve degisme" demektir. Lügat manasi böyle olmakla beraber, terim manasi, bir türden bir baska türün veya bir varliktan baska bir varligin yavas yavas ve tesadüfen meydana gelmesidir. Bütün canlilarin tek bir mense (orijin)'den türeyip silsile halinde birbirinden tesadüfen gelistigini savunan teori de evrim teorisidir. Bu evrim felsefesinin dayandigi prensipleri dört kategoride toplamak mümkündür.
Bunlar:
1— Tedricilik (kademeli gelisme), yani, evrim hadiseleri uzun zaman içinde ve adim adim cereyan etmistir.
2— Bir türden baska bir tür veya bir varliktan baska bir varlik hasil olmustur.
3— Günümüzdeki bütün varliklar, tek bir hücrenin farklilasmasiyla meydana gelmistir. Yani tek hücreden omurgasiz çok hücreliler, onlardan balik, baliktan kurbaga, kurbagadan sürüngen, sürüngenden kus ve memeli ve neticede maymundan insan hasil olmustur.
4— Bütün hadiseler, tesadüfen ve kendi kendine cereyan eder.
Burada hemen sunu ilave edelim ki, Islam alemindeki her alimin sahsi görüs ve düsüncelerini, yorum ve içtihatlarini Islam adina kabul etmek dogru degildir. Bu sahada çalisanlar iki grupta mütalaa edilebilir. Birinci gruptakiler, Islami kaynaklardaki hükümlerin tefsir ve yorumunu yaparlar. Diger grubu da felsefeciler teskil ederler. "Islam alimleri" deyince, daha ziyade birinci gruptakiler anlasilmalidir. Çünkü, felsefeciler baska kaynaklarin etkisinde de kalmis olabilirler.
Su hususu da belirtmek yerinde olacaktir. O da yaratilisçi görüstür. Varliklarin meydana gelisini tamamen ilmi esaslarla açiklamaya çalisan ve evrimci düsünceye zit olarak ortaya çikmis bir görüstür.
Esasen su anda, geçmisteki Müslümanlarin evrim konusundaki degerlendirme ve düsüncelerini aktüel hale getiren evrimcilerdir. Yaratilisçilar bu konunun fenni sahada tartisilmasini istemektedirler. Fakat evrimciler, zaman zaman dinden de medet istiyorlar. Kendi evrim teorilerine Islam alimlerinden destek ariyorlar. Bu çabalari her seyden önce iddialarini destekleyen ilmi delillerinin bulunmadigini gösterir.