Hazret-i Ömer CennetliktirSual: Hazret-i Ömer’in Cennetlik olmasının sebebi nedir?
CEVAP
Bir değil. Bir çok sebebi vardır:

1- Eshab-ı kiramdan olduğu için Cennetliktir. İki âyet-i kerime meali:
(Eshabın hepsine, Hüsnayı [Cenneti] söz veriyorum.) [Hadid 10]

(Allah, Eshabın hepsine Cenneti söz verdi.) [Nisa 95]

2- Mekke’nin fethinden önce Müslüman olduğu için Cennetliktir:
(Mekke’nin fethinden önce ve sonra Müslüman olanların hepsine de, Hüsnayı [Cenneti] söz veriyorum.) [Hadid 10]

3- Bedir savaşına katıldığı için Cennetliktir. Birkaç hadis-i şerif meali:

(Bedir savaşına katılan müslümanlar Cennetliktir.) [Dare Kutni]

(Allahü teâlâ Bedir ehline rahmetiyle tecelli edip "Ne yaparsanız yapın, Ben sizi şimdiden affettim" buyurdu.) [Hakim]

(Cebrail aleyhisselam gelip "Bedir savaşına katılanları nasıl bilirsiniz?" dedi. “En hayırlı olanlarımızdır” dedim. O da, “Bedir savaşına katılan melekler de bizim nazarımızda meleklerin en hayırlılarıdır” dedi.) [Buhari]

(Eğer Uhud dağı kadar altın infak etsen, Bedir savaşına katılan eshabın derecesini ulaşamazsın.) [Hakim]

Hatib bin Ebi Beltea hazretleri, Saire isimli casus bir kadınla Mekke’deki müşriklere, Mekke’nin fethi için hazırlık yapıldığını bildiren bir mektup gönderdi. Vahiy ile durumu öğrenen Resulullah, üç kişiye emretti. Onlar da, kadına yetişip, mektubu istediler. Kadın “Bende mektup yok” dedi. “Resulullah yalan söylemez, mektubu çıkar, yoksa...” diyerek tehdit edilince, kadın örülü saçlarının arasındaki mektubu çıkarıp verdi. Mektup getirilince Peygamber efendimiz, Hazret-i Hatib’e niçin böyle yaptığını sordu. Hatib Radıyallahü anh, (Mekke’de çoluk çocuğum var. Müşriklerin bir zararı dokunmasın diye bunu yazdım) dedi. Hazret-i Ömer (Ya Resulallah, izin ver, hemen şunun kellesini uçurayım) dedi. Fakat Peygamber efendimiz (Allahü teâlâ, Bedir gazasında bulunanlara "İstediğinizi yapın! Sizin her işinizi affettim" buyurdu. Bu Bedir ehlindedir) buyurunca, Hazret-i Ömer, böyle söylediği için ağladı, pişman oldu, tevbe istiğfar etti. Casusluk yapmak, en büyük suç olduğu halde, Bedir savaşına katılan Cennetlik olduğu için casusluk yaptığı halde cezalandırılmadı. Hazret-i Ömer de, Bedir savaşına katılan Cennetlik yiğitlerden idi.

4- Medine'ye hicretle şereflenen, Allah’ın övdüğü muhacirlerden olduğu için Cennetliktir. Bir âyet-i kerime meali:
(Muhacir ve Ensarın önce imana gelenlerinden ve Onların yolunda gidenlerden Allah razıdır. Onlar da Allah’tan razıdır. Allah, Onlar için Cennetler hazırladı.) [Tevbe 100]

5- Hazret-i Ömer, ağaç altında söz verenlerden olduğu için Cennetliktir. Bir âyet-i kerime meali:
(Ağaç altında, sana söz veren müminlerden, Allah razıdır.) [Fetih 18]

6- Hazret-i Ömer, şehid olduğu için Cennetliktir. Resulullah efendimiz, ilk üç halifesi ile Uhud dağına çıkınca, dağ sallandı. Resulullah buyurdu ki:
(Ey dağ, sallanma! Senin üstünde bir nebi, bir sıddık, iki de şehid [Ömer ve Osman] vardır.) [Buhari]

7- Hazret-i Ömer, Cennetlik olduğu bildirilen on kişiden biri olduğu için Cennetliktir. İşte hadis-i şerif ve bunu bildiren hadis kitapları:
(Ömer Cennettedir.) [Tirmizi, İbni Mace, Taberani, İ. Asakir, Beyheki, Dare Kutni, Hakim, Ebu Nuaym, İbni Said]

8- Hadis-i şeriflerle çok övüldüğü için Cennetliktir. Birkaç hadis-i şerif meali:

(Ömer’in Cennette derecesi, Ebu Bekir hariç, hepsinden yüksektir.) [İbni Mace]

Ebu Musa Eşari diyor ki, Medine’de bir bahçede oturuyorduk. Kapı çalındı. Resulullah, (Kapıyı aç ve gelene, Cennete gideceğini müjdele!) buyurdu. Kapıyı açtım. Ebu Bekri Sıddık içeri girdi. Kendisine müjdeledim. Hamd eyledi. Sonra, yine kapı çalındı. Yine (Aç ve müjdele!) buyurdu. Açtım. Ömer Faruk içeri girdi. Müjdeledim. Allahü teâlâya hamd etti. Yine çalındı. (Aç ve Cennet ile müjdele ve üzerine musibet geleceğini söyle!) buyurdu. Açtım, Osman Zinnureyn geldi. Müjdeledim. Hamd eyledi. [Buhari Müslim]

(Benden sonra Peygamber gelseydi, Ömer Peygamber olurdu.) [Deylemi, İ. Münavi]

(Güneş, Ebu Bekir hariç, Ömer’den daha hayırlı birinin üstüne doğmadı.) [Tirmizi]

(Allahü teâlâ, namazı, zekatı ve orucu farz ettiği gibi, Ebu Bekri, Ömer’i, Osman’ı ve Ali’yi sevmeyi de farz etti.) [Vesile]

(Ebu Bekir ile Ömer’i sevmek iman, bunlara düşmanlık küfürdür.) [İbni Adiy]

9- Keramet ehli olduğu bizzat Resulullah tarafından bildirildiği için Cennetliktir. Bir hadis-i şerif meali:
(Geçmiş ümmetler içinde vukuundan önce bazı şeyleri haber veren keramet ehli zatlar vardı. Ümmetimin içinde de Ömer onlardandır.) [Buhari]

Hazret-i Ömer, Medine’de hutbe okurken, İran’daki ordusunun mağlup olmak üzere olduğunu görüp, (Ya Sariye arkanı dağa ver) buyurdu. O da, dağa yanaştı ve zafere kavuştu. (Şevahid)

10- Hazret-i Ali, onu sevdiği için, kızını ona verdiği için Cennetliktir.

Hazret-i Ali, Hazret-i Ömer’i çok severdi. Ona kızı Ümmi Gülsümü nikah etti. Hazret-i Ömer hakkındaki hadis-i şeriflerin çoğunu Hazret-i Ali bildirmiştir. Hazret-i Ömer de Hazret-i Ali’yi çok severdi. Birbirlerinin dostu idi. Eshabı kiramın birbirinin dostu olduğu âyet-i kerime ile de sabittir.

11- Hazret-i Ömer, Resulullah efendimize akraba, kayınpeder olduğu ve torunu ile de evlendiği için Cennetliktir.

Hazret-i Ömer’in mübarek kızı Hafsa validemiz de müminlerin annesi olmakla şereflendi. Bir âyet-i kerime meali:
(Resulullahın zevceleri müminlerin anneleridir.) [Ahzab 6]

Birkaç hadis-i şerif meali de şöyledir:

(Allahü teâlâ bana söz verdi ki, kızlarını aldığım ve kızlarımı verdiğim aileler, Cennette benimle beraber olacaktır.) [Deylemi]

(Allahü teâlâ, beni insanların en asilzadesi olan Kureyş kabilesinden seçti ve bana onların arasından en iyilerini eshab [arkadaş] olarak ayırdı. Bunlardan birkaçını bana vezir olarak ve din-i İslamı, insanlara bildirmekte, yardımcı olarak seçti. Bunlardan bazılarını da Eshar, [zevce, kayınpeder, kayınvalide, kayınbirader ve baldız gibi kadın tarafından akraba] olarak ayırdı. Bunlara sövenlere, iftira edenlere, Allahü teâlânın ve bütün meleklerin ve insanların laneti olsun!) [Hakim]

(Esharımın [zevce tarafından olan hısımlarımın] Cennetlik olmasını istedim. Rabbim de bu isteğimi kesin olarak kabul etti.) [Hakim]

(Benimle evlenen veya kız alıp verdiklerim, Cehenneme girmez.) [Deylemi, İ.Neccar]

Sırf bu hadis-i şerifler bile Hazret-i Ömer’in Cennetlik olduğunu göstermektedir.

Hazret-i Ömer’e dil uzatan İbni Sebecilere yazıklar olsun

İkinci büyük zat
Sual: Hazret-i Ömer’in sözüne uygun âyetlerin geldiği söyleniyor. Bu, mümkün mü?
CEVAP
Peygamberler hariç, Hazret-i Ebu Bekir’den sonra, bütün insanların üstünü olan Hazret-i Ömer’in faziletleri anlatılmakla bitmez.

Makam-ı İbrahim için, kadınların örtünmesi için ve Bedir gazasında alınan esirler için, içkinin haram edilmesi için Allahü teâlâ, Hazret-i Ömer’in sözüne uygun âyet-i kerime gönderdi. Bedir’de alınan esirlere yapılacak muamele hakkında, Sahabe-i kiramın reyleri [ictihadları] farklı olmuştu. Ömer-ül Faruk ve Sad ibni Muaz esirleri öldürelim dedi. Diğerleri ise, para karşılığı bırakalım, demişlerdi. Server-i âlem de, bu reyi kabul buyurup salıverdiler. Sonra, şu âyet-i kerime gelerek Hazret-i Ömer’in ictihadının doğru olduğu bildirildi:
(Savaşta alınan esirleri mal karşılığı olarak salıvermek, hiçbir Peygambere yakışmaz. Yer yüzünde onların çoğunu öldürmek, zayıflamalarına sebep olur. Siz dünya malını istiyorsunuz; Allah ise, sevap kazanmanızı, Cennete ve nimetlere kavuşmanızı istiyor. Allah tarafından önceden verilmiş bir hüküm olmasaydı, aldığınız fidyeden dolayı size mutlaka büyük bir azap dokunurdu.) [Enfal 67,68]

Bunun üzerine Peygamber efendimiz buyurdu ki:
(Eğer azap geri çevrilmeseydi, Ömer ile Sad bin Muaz’dan başkası kurtulmazdı.) [Beydavi, Mealim-üt-tenzil]

Hazret-i Ömer buyurdu ki:

(Vallahi Allahü teâlâ, bana üç şeyde sözüme uygun âyet-i kerime gönderdi:
1– Ya Resulallah, ne olaydı makam-ı İbrahim’i namaz kılınacak yer yapsaydınız dedim. Hemen Bekara suresinin, (Makam-ı İbrahim’i namazgah edinin) mealindeki 125. âyeti indi.

2– Dedim ki, ya Resulallah, sizin yanınıza biz de geliyoruz, müşrikler de geliyor. Ne olurdu müminlerin anneleri tesettüre girseydi. Hemen Allahü teâlâ hicab âyetini gönderdi.

3– Resulullahın bazı hanımları birbirleri ile niza edince, [Resulullahın hanımı ve kendi kızı olan] Hafsa’ya: “Resulullahı üzerseniz, Allahü teâlâ, Ona sizden daha iyi hatunlar verir” dedim. Hemen Tahrim suresinin (Eğer o sizi boşarsa, Rabbi ona, sizden daha iyi hanımlar verebilir) mealindeki 5. âyeti indi. (Mealim-üt-tenzil)

Bir hadis-i şerif meali şöyledir:
(Allahü teâlâ, hakkı Ömer’in diline ve kalbine yerleştirdi.) [Tirmizi, Ebu Davud, İ.Ahmed, Hakim, Taberani, İbni Neccar, İ.Münavi]

Vesika haline gelmesi için
Sual: Hazret-i Ömer’in, bilinen bazı şeyleri Resulullaha sormasının sebebi ne idi?
CEVAP
Meselelerin vesika haline gelmesi için soruyordu. Birkaç örnek verelim:
1- Resulullah efendimiz, Bedir’de bir çukura gömülü müşrik ölülere, (Rabbinizin size vâdettiğine kavuştunuz mu? Ben, Rabbimin söz verdiği zafere kavuştum) buyurunca, Hazret-i Ömer, (Ya Resulallah, leşlere mi söylüyorsun, onlar işitir mi?) dedi. Cevaben buyurdu ki:
(Rabbimin hakkı için söylüyorum ki, siz beni onlardan daha iyi işitmezsiniz, ama onlar cevap veremezler.) [Buhari, Müslim]

2- Hazret-i Ömer, tavaf ederken, Hacer-i esvede karşı, (Sen bir taşsın ama Resulullah öptüğü için, sünnet olduğu için seni öpüyorum) dedi. Hazret-i Ali, bunu işitince, Resulullahın, (Hacer-ül esved, kıyamette insanlara şefaat eder) buyurduğunu ben işittim dedi. Hazret-i Ömer, Hacer-ül Esvedin Cennetten geldiğini ve onun şefaat edeceğini elbette biliyordu. Böyle demesi, Hazret-i Ali’nin o hadis-i şerifi bildirip dindeki bir hükmün vesika haline gelmesi içindi.

3- Bekara suresinin, (İbrahim aleyhisselam, “ya Rabbi, ölüleri nasıl diriltiyorsun?” dediğinde, Rabbi “İnanmıyor musun” dedi. İbrahim, inanıyorum ama, kalbimin tatmin olması için görmek istedim, dedi) mealindeki 260. âyetinden dolayı da bazı sapıklar, (Hazret-i İbrahim, Allah’ın yaratmasından şüphe ediyordu) diyorlar. Halbuki İbrahim aleyhisselamın, büluğundan önce de doğru bir müslüman olduğu âyet-i kerime ile bildirildi. Hazret-i İbrahim’e bu çeşit saldırılar olduğu gibi, İslam’ın iki göz bebeğinden birisi olan Hazret-i Ömer’e de İbni Sebeciler, (Ömer Hudeybiye’de, Resulullahın Peygamberliğinden şüphe etmişti) diyebilecek kadar ileri gidiyorlar. Orada da, Hazret-i Ömer aynen, İbrahim aleyhisselam gibi, Allah ve Resulüne olan teslimiyetini bildirmek için, (Ya Resulallah sen Allah’ın Peygamberi değil misin? Biz hak, kâfirler bâtıl yolda değil mi?) demişti. yani (Ya Resulallah, Sen elbette Allah’ın resulüsün, bizim yolumuz elbette hak, kâfirler elbette bâtıl yoldadır. Zahiren aleyhimize görünen bu anlaşmada asla dinden taviz verilmedi) diyerek, bu hükmün vesika haline gelmesini istemişti. (Kurret-ül-ayneyn)

Sual: Peygamber efendimiz, (Benden sonra peygamber gelseydi, Ömer peygamber olurdu) buyuruyor. Bu hadis, onun, Hazret-i Ebu Bekir’den üstün olduğunu göstermez mi?
CEVAP
Hayır, göstermez. İmam-ı Rabbani hazretleri, (Dört halifenin üstünlük sıraları, halifelikleri sırası gibidir) buyuruyor. (2/67)

Burada, Hazret-i Ömer’in kıymeti bildirilmektedir. Yani bu hadis-i şerif; Peygamber efendimizden sonra peygamberlik devam etseydi, başka peygamberler gelseydi, Hazret-i Ömer de, bunlardan biri olurdu, demektir. Hazret-i Ali için de, böyle övücü sözler bulunmaktadır. İki hadis-i şerif meali şöyledir:

(Yâ Ali, sen bana, Harun’un Musa’ya yakınlığı gibisin. Yalnız benden sonra peygamberlik yoktur.) [Buhari]

(Ali’nin yüzüne bakmak ibadettir.) [Hakim]

Burada da, Hazret-i Ali’nin kıymetinin büyüklüğü bildirilmektedir. Yoksa bu, Hazret-i Ebu Bekir’in ve diğer Eshab-ı kiramın yüzüne bakmak, ibadet olmaz demek değildir. Salih birinin veya ana babanın yüzüne bakmak da, ibadettir. İki hadis-i şerif meali:

(Âlimin yüzüne bakmak ibadettir.) [Ebu Davud]

(Ana babanın yüzüne, sevgi ile, bakmak ibadettir.) [Ebu Nuaym]

Allah ve müminler, sana yeter
Sual: Enfal suresinin 64. ayetinin meali, (Allah sana ve müminlere yeter) mi, yoksa (Allah ve müminler, sana yeter) demek midir?
CEVAP
Birinci şekilde de, bildirenler olduysa da, tercih edileni ikincisidir. Hazret-i Ömer iman edince, (Allah ve müminler, sana yeter) mealindeki âyet indi. (Beydavi)
İmam-ı Rabbani hazretleri de buyuruyor ki:
Allahü teâlâ, sevgili Peygamberine, Hazret-i Ömer ile yardım ederek, (Allah ve müminler, yardımcı olarak sana yetişir) buyurdu. (2/99)