***
DIŞARDA
Points: 455.346, Level: 100
Level completed: 0%,
Points required for next Level: 0
Overall activity: 100,0%
Achievements


Ahlak ilminin gayesi
AHLAK İLMİNİN GAYESİ
Ahlak ilminin gayesi,Peygamber (s.a.v)efendimizin ifadesiyle insanlara iyi ve yüksek vasıfları kazandırmaktır.
Efendimiz a.s “Ben Ahlak güzelliklerini tamamlamak için gönderildim” buyurmuştur.
Ahlak ilmi, bize hayır ve şer hakkında bilgi vererek insan olarak uymak zorunda olduğumuz kuralları vazife bilememiz ve mükemmel bir insan olmamıza gaye edinir.
AHLAK İLMİNİN TARİFİ
Ahlak,insanda istenen ve özlenen güzel sıfatlardır.Efendimiz a.s güzel ahlakı, kur’an-ı kerim’deki ahlak ve davranış kurallarının canlı ve pratik tatbikatıdır. Ahlak insanların ruhuna yerleşen alışkanlıklardır..Ruhumuza yerleşen alışkanlıklarda “ iyi huylar “ olmak üzere ikiye ayrılır. “ halkı ve huluku güzel “ cümlesi kullanılır. “ dışı ve içi güzel “ demektir. Halk kelimesi ile onun dış sureti, hulk kelimesiyle de iç sureti anlatılmak istenir.
İSLAM AHLAKI ÖRNEĞİNDE NE KASDEDİLİR EN GÜZÜL AHLAK ÖRNEĞİ KİMDİR
İslam ahlakı sözünden, kur’an ve sünnetin ortaya koyduğu ahlak anlaşılmaktadır. İslam ahlakında insana değer kazandıran,ferdi ve toplumsal huzuru sağlayacak prensipler ve kurallar vardır.
Efendimiz a.s hayatı boyunca,bütün faziletlerde en ileride olmaya çalışmış, daima bütün insanlığa örnek olmanın sorumluluğunu duyarak yaşamıştır.
Resulullah (s.a.v)
’ın c.c terbiyesin de yetişmiş ,yüksek ahlak sahibi bir Peygamberdir.O,ahlakını kur’an dan almış,bütün iyilikleri kendisinde toplamıştır. Yüce
Kur’an-ı kerim de : “And olsun ki,
’ın resulünde sizin için uyulması gerekli güzel örnek vardır” buyrulmuştur. (ahzap suresi:21 )
AHLAKIN ÇIKTIĞI YER NERESİDİR
Ahlak insanın nefsinden çıkar.Nefis kuvveti üç e ayrılır.
1. konuşma
2. Gadap
3. Şehvet
Konuşma: İnsan dürüst ve doğruyu konuşma özelliğiyle bütün canlılardan ayrılır
Gadap: İstenmeyen bir şeyin def edilmesi için nefis hareketidir.İtidal derecesine şecaât denir. Varılması gereken şeylerin üzerine cesaretle gitmektir.
Şehvet: Nefsin bir hareketidir ki dine uygun helal bir yaşayışla “iffet” adını alır.
AHLAK DEĞİŞİRMİ?
Ahlak terbiye yoluyla değişir.İslami bir eğitim alan kişinin ahlakı güzelleşir.Şayet ahlak değişmeseydi
’ın resulü (s.a.v) de, “Ahlakınızı güzelleştiriniz.” Buyurmazdı.
Nice yırtıcı hayvanlar bile eğitmekle ehilleştirilmekle uysallaşmaktadır.Kişiye, daima iyi ahlak öğretecek,fena ahlakın zararlarını bildirecek öğretmen lazımdır. Ahlak öğretmenliğini öncelikle anne ve babalar üstlenmelidir.
GÜZEL AHLAK SIFATLARINDAN BAZILARI
Güler yüzlü olmak: Müslüman her zaman güler yüzlü olmalıdır.
’ın resulü ; “müminin mümine tebessümü sadakadır.” Buyurmuştur.
Ayıp örtücü olmak : Müslüman daima ayıp örtücü olmalıdır.
’ın resulü buyuruyor ki: “Müslüman kardeşinin bir ayıbını görüp onu örten kişinin ayıbını
c.c Ahirette örtecek.”
Merhametli olmak : Yumuşaklık, öfke kuvvetinin kırılması ve öfkenin akla teslim olmamasıdır. Yumuşak başlı kimse
(c.c )’ ın sevgisine erişir.Hilm, yumuşaklık dereceleri yüksektir.
Bir hadis-i şerifte : “İlim ,vakar ve yumuşaklık isteyin.Kibirli alimlerden olmayın.” buyurulu yor.
Af sahibi olmak : Hataları bağışlamak ve hakkı olan, alması gereken şeyden kendi isteğiyle vaz geçmektir. Takva mümin affedicidir.
Bir ayet-i Kerimede “ Kim affederse ve ıslah ederse onun mükâfatı
’a âittir.” (Şûra suresi : 40 )
Hakkı söylemek : Cenâb-ı Hakk şöyle buyuruyor “ Mümin kullarıma söyle,en güzel şekilde konuşsunlar.” (İsrâ suresi :53 )
Bir çok Ayet-i Kerime ve Hadis-i şerif bizlere ,hakkı söylemekle vazifeli olduğumuzu bildirmektedir.
Susmak : Lisanın tehlikesi büyüktür. Onun tehlikesinden kurtulmak ancak susmakla mümkündür.
Resulü Ekrem (s.a.v) Efendimiz: “ Size ibadetin en kolayını ve beden için en rahatını haber vereyim mi ? susmak ve güzel ahlak.” Buyurmuştur.
“ konuşmak gümüşten ise susmak altından dır”
Ata sözü bunu çok güzel ifade etmektedir.
Hoş görülü olmak : Bir Müslüman nın dünya hayatında hoş görülü olması,onun en zor günlerinde belki de kurtarıcısı olacaktır.
Efendimiz a.s :”Sattığında,satın aldığında ve hükmettiğin de hoş göre sahibi olan kişiye
Rahmet eder.” Buyurmuştur.
Sevmek ve sevilmek : Sevilmeyi isteyen sevmesini bilecektir.Seve bilen ,yardım etmekten hoşlanan,duygulu insandır.Seven insanın ağzından sıcak kelimeler dökülür.İnsanlarda ona yönelir.
Resulü Ekrem Efendimiz (s.a.v): “ Mümin sever ve sevilir.Sevmeyen ve sevilmeyen de hayır yoktur.” Buyurmuştur
Sır saklamak : Sır saklamak kişinin şahsiyetinin kuvvetliliğini gösterir.Açığa çıkarılmayıp gizli kalması gereken sırlar ,bir insanın şahsına ait olabileceği gibi başkaları tarafından kendisine güvenilerek emanet edilmiş sırlar olabilir.Her ikisinin de önemi aynıdır.
Hasan-i Basri h.z : “ Arkadaşının sırrını konuşmak hainliktir.” Demiştir.