Kuddûsî gibi her ifadesinden İlâhî aşkı dile getiren sûfîlerin anlayışında aşk,
insanın kendine has varlık konumunun fark edilişidir. Yâni Allah’ın kendi iradesinin insanda
yansıma biçimidir. Zira Allah evrende bulunan her şeyi insanda kuvve hâlinde mevcut
kılmıştır. Allah’ın lutfu ile âlemde bulunan bütün eşyânın özü insana verilmiştir524.
Ne bilsün tanrısın ol kim henüz nefsini bilmez
Nice ‘ârif oluram ben ki kaldım şekk ü zanda
Olur, tevhîde meşgul olmag-ila kişi ‘ârif
Bilur kimdir tasarruf eyleyen kevn ü mekânda525.
Kuddûsî’ye göre, sûfînin “nefs” mücadelesindeki amaç, eşyâya nefsi ile boyun
eğen insanı, eşyâyı ona boyun eğdiren bir “yaratıcı benlik” hâline getirmektir. Onun için
insana, Yaratıcı’ya bağlayıcı İlâhî şuur vermek ve onu İlâhî ben atmosferine sokmak gerekir.
Yâni insanın kendini bulması için kendi içinde saklı olan defineye ulaşması lazımdır526. Bu
anlayışta insan derûnî bilgisiyle içinde yaşadığı var oluşsal/ekziztansiyel çatışmaların ötesine
geçerek, dinîn temel aldığı hakikati kendi derinliğinde yeniden bulmakta, kendi iç aydınlığı
ile İslâm’ın kendine kazandırdığı özü birleştirmektedir527. Sûfînin bu mücadeledeki asıl
hedefi, sevgiyi temel alan bir buluşmayı gerçekleştirmeye çalışmaktır. Bu buluşmada yok
edilmesi gereken şey de insanın nefsi/egosudur.
İkbal’in de dediği gibi, insandaki “benlik” denilen nur noktası, bir avuç topraktan
başka bir şey olmayan insan varlığının altında hayat bulan gerçektir. Onu diri ve daha yakıcı
ve daha parlak hâle getiren muhabbettir. Benlik yaradılışı ateşini aşktan alır, dünyayı
aydınlatmayı aşktan öğrenir. Aşkın aslı var olan alanı meydana getiren unsurlardan, sudan,
rüzgârdan, ateşten ve topraktan değildir528.
480 Kuddûsî, Divân, s. 54.
481 Kuddûsî, Dîvân (İE), s. 216
482 Kuddûsî, Dîvân, s. 70.
483 Çetin Kağıtçıbaşı, Yeni İnsan ve İnsanlar, Evrim Yayınevi, 10. Baskı, İstanbul 1999, s. 38.
484 Kuddûsî, Dîvân (Külliyat), s. 112.
485 Ahzâb, 33/4.
486 Garaudy, İslâm’ın Va’d Ettikleri, s. 183.
487 Kuddûsî, Dîvân, s. 40.
488 Ebû Davûd; Edeb, 101.
489 İkbal, Payâm-ı Meşrik; Şarktan Haber, çev: Ali Nihad Tarlan, TTK Basımevi, Ankara, 1956, s.32.
490 Kuddûsî, Dîvân, s.136.
491 M. Enç, Ruh Bilimleri Terimleri Sözlüğü, 2. Basım TDKY, Ankara 1980, s. 23.
492 S. Taylor, L. Peplau-D. O. Sears, Social Psychology, Tenth edition, Upper Saddle River, NJ Prentice Hall
2000, s. 43
493 Kuddûsî, Dîvân, s. 118.
494 Kuddûsî, Dîvân, s. 12.
495 Kuddûsî, Dîvân, s. 193.
496 İkbâl, Esrar ve Rumuz, s.31.
497 Kuddûsî, Dîvân, s.140.
498 İbnü’l-Arabî; Fususu’l-Hikem, s.117.
499 Kuddûsî, Dîvân, s.140.
500 Aynı yer.
501 Kuddûsî, Dîvân, s.143.
502 Suad el-Hâkim; el-Mucemu’s-Sûfî el-Hikmetû’l-Kelime, Beyrut, 1981, s.667.
503 Schumacher, age, s. 89.
504 Aynı eser, s. 92.
505 Kuddûsî, Hazinetü’l-Esrâr, vr., 263b.
506 İbnü’l-Arabî; “Hilyetü’l-Ebdal”, Resâil, s.512.
507 Kuddûsî, Dîvân (Külliyat), 222.
508 Sühreverdî; Avârif, s.250.
509 Nasr; Bilgi ve Kutsal, s. 338.
510 Kuddûsî, Dîvân, s.152.
511 Aynı eser, s.136.
512 Attar; Tezkiretü’l-Evliya; s.226.
513 Kuddûsî; Dîvan, s.165.
514 Hilye; IX, 4.
515 el-Mekki; a.g.e., I, 85.
516 Serrâc; Luma’, s.433.
517 Kuşeyrî; Risâle, s.44.
518 Es-Sülemî; Tabakât, s.139.
519 Kuşeyrî; Risâle, s.83.
520 El-Kelâbâzî; Ta’arruf, s.94.
521 Kuddûsî, Dîvân, s. 147.
522 Mevlânâ; Rubailer, 1382.
523 Mevlânâ; Rubailer, 1192.
524 İbnü’l-Arabî; a.g.e., II, 392.
525 Kuddûsî; Dîvan, s. 98.
526 Mevlânâ; Dîvan-ı Kebîr, VII, 287.
527 Kenan Gürsoy; a.g.e., s.115.