2 sonuçtan 1 ile 2 arası

Konu: Sâlikin Gece Eğitimi

    Share
  1. #1
    ***
    DIŞARDA
    Points: 47.246, Level: 100
    Points: 47.246, Level: 100
    Level completed: 0%,
    Points required for next Level: 0
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 75,0%
    Overall activity: 75,0%
    Achievements
    MaHiR 01 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Co Admin
    Üyelik tarihi
    Nov 2009
    Yer
    Bir Boğaz yedi tepe
    Mesajlar
    8.028
    Points
    47.246
    Post Thanks / Like
    Tecrübe Puanı
    10

    Standart Sâlikin Gece Eğitimi

    Kuddûsî’ye göre, nafile ibâdetlerden sayılan kulun gece taati, Allah ile kul
    arasındaki sevginin pekişmesine sebep olmaktadır. Âşık kul, gecelerini Mâ’şukun sevgisinin
    ızdırabıyla, ona olan özlemi, geceleri yataktan uzak kalmasına sebep olur. Bu konuda Allah
    Hz. peygamber (s.)’in aracılığıyla şöyle buyuruyor: “Kulum bana kendisine farz kıldığım
    şeylerden daha sevgili olan bir şeyle yaklaşmaz. Kulum bana nafile ibâdetlerle de yaklaşmaya
    devam eder, nihâyet ben onu severim. Ben kulumu sevince de artık onun gören gözü, tutan eli,
    yürüyen ayağı olurum. Diliyle de her ne isterse muhakkak onları kendisine ihsan ederim.
    Bana sığınmak isteyince de onu korurum
    ”635.
    Gece ibâdeti, Allah’ın Hz. peygamberini en yüce makâma yükselttiği bir
    ibâdettir636. Sûfînin ruhsal olarak, derûni eğitimini tamamlayıp, kemâlât derecesine ulaşması
    için bu gece ibâdetinin gerekliliği önemli bir konudur. Çünkü bu ibâdet “…Rabbinin adını an
    ve her şeyden kalbini boşaltarak bütün gönlünce O’na yönel…
    ” arılığını, saflığını insana
    kazandırır.
    Kuddûsî’nin kullandığı temellük/Yağcılar sözü gece ibâdeti yapanlar içindir.
    Onların tattığı lezzetin, onlardan başkasının ulaşmayacağı bir lezzettir637. Onlar “Yanlarını
    yataklarından uzaklaşır
    ”638 emrince gece kendilerini mânevî ve ruhî donanımdan geçiren
    Hakk sevdalılarıdır, insan ve varlık sevdalılarıdırlar..
    Sâlik, ilk önce kendini tanıyıp mükemmelleştirdikten sonra ancak İlâhî âlemi
    tanıyabilir. Bundan dolayı sülûkun başlangıç noktası, insanın kendisidir. Kendini her yönden
    tamamlayan bir insan, hem İlâhî âlemin hakikatlerini tanıyabilir, hem de başkalarını bu âleme
    yöneltebilir. Yâni, yeryüzünde Allah’ın hâlifesi olmuş olur.
    Sâlik, riyâzetle ve kendi nefsi ile mücahede ederek insanlık mertebesine ulaşmaya
    çalışır. İnsanlığın tüm mertebelerini kendinde tamamlar. Sâlik, insanlık derecesine ulaşınca,
    temiz, iyi ahlâklı, ilim ve hikmet sahibi olur. Ancak bu iyi özelliklerin hepsi, insanın kendi
    özünde bulunmaktadır. Yalnız bunların ortaya çıkması ve insanın benliğinden fışkırması için
    kuvvetli ve bilgili bir terbiyeciye ve terbiye sistemine ihtiyaç vardır639. Bundan dolayı ilim ve
    hikmetin asıl kaynağı insanın kendi özüdür. Onun için insan neyi isterse istesin onu öncelikle
    kendinde aramalıdır.
    Kuddûsî, her ne kadar Hakk’a ulaşmak için zâhiri ilimlerin bir ön bilgi kabilinden
    kabul ve eğitimini alması gerekliliğine inanıyorsa da, aslında insanın bizzat kendi benliğinden
    fışkıran derûnî ma’rifeti elde etmektedir. Nesefi’nin dediği gibi, zâhiri ilimlerle uğraşanların
    görevi, her gün bir beyaz kâğıdı karalamak yâni bir şey öğrenmektir. Derûnî ma’rifet
    sahiplerinin işi de her gün, Allah dışındaki faydasız bildikleri her şeyi unutmak ve kalplerini
    parlatmaktır640.
    Mutasavvıflara göre, sâlikin asıl amacı İlâhî ma’rifettir. İnsanı ma’rifete ulaştıran
    rehber de İlâhî nurdur. İlâhî ma’rifeti elde etmek için, hem iç, hem de dış temizlik şarttır. İç
    temizlik, samimi niyet ve üstün bir himmet işi iken, dış temizlik de, bedeni ve nefsi riyazetle
    terbiye etme işidir. Yâni iç temizlik tefekkür, dış temizlik zikir işidir.
    Mutasavvıflar sülûk için belli şartlar ileri sürmüşlerdir. Bunların başlıcaları
    şunlardır: Devamlı abdestli olmak, gece be gündüz virdlerini yerine getirmek, teheccüd
    namazı kılmak, evvabin namazını kılmak (Akşam ve yatsı namazı arasında kalan vakitte on
    iki rekât namaz), devamlı riyâzet ve mücahede etmektir641.




    618 Bakara, 2/195.

    619 Al-i İmran, 3/169.

    620 Nahl, 16/23.
    621 Al-i İmran, 3/146.

    622 Fussilet, 41/30.
    623 Buhâri, İmân, 7; Müslim, İmân, 71,72.
    624 Bk. İbni Hanbel, III, 76.

    625 Kuddûsî, Dîvân, s. 109.
    626 Kuddûsî, Dîvân, s. 167.
    627 Mevlânâ, Dîvân-ı Kebîr, VII, 32.
    628 Nûr, 24/41.
    629 İsrâ, 17/41.

    630 Isfehânî, Hilye, V, 211.
    631 Furkân, 25/64.
    632 Tirmizi, Daavat, 101.
    633 256.
    634 Kuddûsî, Dîvân, s. 11.
    635 Buharî, Rikâk, 98.
    636 Sühreverdî, Avârif, 448
    637 Gazâlî, İhyâ, I, 317.
    638 Secde, 32/16.
    639 Nesefî, el-İnsanü’l-Kâmil, s.87.
    Ben cemiyetin îman selâmeti yolunda dünyamı da âhiretimi de feda ettim. Gözümde ne Cennet sevdası var, ne Cehennem korkusu. Cemiyetin, yirmibeş milyon Türk cemiyetinin imanı namına bir Said değil, bin Said feda olsun. Kur'ânımız yeryüzünde cemaatsiz kalırsa Cenneti de istemem; orası da bana zindan olur. Milletimizin îmanını selâmette görürsem, Cehennemin alevleri içinde yanmağa razıyım: Çünki; vücudum yanarken, gönlüm gül-gülistan olur.
    13.Asrın Müceddidi
    BEDİÜZZAMAN SAİD-İ NURSİ

  2. #2
    ***
    DIŞARDA
    Points: 47.246, Level: 100
    Points: 47.246, Level: 100
    Level completed: 0%,
    Points required for next Level: 0
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 75,0%
    Overall activity: 75,0%
    Achievements
    MaHiR 01 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Co Admin
    Üyelik tarihi
    Nov 2009
    Yer
    Bir Boğaz yedi tepe
    Mesajlar
    8.028
    Points
    47.246
    Post Thanks / Like
    Tecrübe Puanı
    10

    Standart Cevap: Sâlikin Gece Eğitimi

    Sâlikin Gece Eğitimi

    Kuddûsî’nin üzerinde hassasiyetle durduğu ibâdetlerin başında namaz ve gece
    ibâdeti gelmektedir.

    Çok uyuma gecelerde kıl temellud Hâlıka
    Bilmek istersen işin hoş cilve-i eshâra gel625.

    Kuddûsî, sâlikin olgunlaşıp, hamlıktan “olmak” hâlini kazanması için gece
    eğitiminin titizlikle yerine getirilmesi gerekliliğini sıklıkla vurgulamaktadır. Ona göre, sûfî,
    şuursuz hayvanlar gibi yiyip içip, sabahlara kadar uyuyan bir mahlûkât değildir; o, her ânını
    Rabbi ile geçiren ve bu buluşmada sürekli olarak gönül dünyasını İlâhî nûrla aydınlatan
    kişidir. Zira sûfî, rububiyetin, İlâhî bilginin, pişmenin ve olgunlaşmanın ancak bu şekilde elde
    edebileceği gerçeğinin bilincindedir.

    Yiyup içup uyumakla subha dek öküzleyin
    Zannedersin ki dolar dil hânesine envâr ile
    ..626


    Kuddûsî’ye göre, âşıkları diğerlerinden ayıran en belirgin fark, onlara geceleyin
    gündüze dek oturmak verilmiştir, o gönüller aydınlatan Güzelin havasıyla ne yemek var ne
    uyku…627 İşte bu bu gönül erleri severek, istiyerek, gönülden bağlanarak eğitilip, varlık için
    hem hizmet erleri, hem de insanlık adına İlâhî sevgiyle yoğrulmuş örnek kişilik olurlar. Her
    varlığın Yaratıcısına kendi varoluş diliyle bir ibâdeti yerine getirme ve O’nu anma biçimi
    vardır. “…Göklerde ve yerdekiler ve havada kanatlarını çarpa çarpa uçan kuşlar, hakikatte
    hep Allah’ı tesbih ediyorlar. Her biri duasını ve tesbihini iyice bilmektedir
    …”628 “Yedi gök,
    arz/yeryüzü ve bunların içinde bulunanlar, O’nu tesbih ederler. O’nu övgüyle tesbih etmeyen
    hiçbir şey yoktur, ama siz onların tesbihlerini anlamazsınız
    ”629 Bu âyetler varlık âleminde
    mevcut olan bütün eşyânın Allah’ı tesbih ettiğini, Yaratıcısını hatırlayıp andığını
    göstermektedir.
    Sûfîler, Allah’ın rahmet kapısının ne vakit açılırsa açılsın o anın
    değerlendirilmesinin elzem olduğunu söylerler, çünkü açılan kapının ne zaman kapanacağının
    belli olmadığını belirtip, bu konuda hassas davranmışlardır630.
    Onlar ki gecelerini secde ederek (O’nun huzurunda) ayakta durarak
    geçirirler
    ”631. Bu mü’minlerin gece eğitiminin önemli bir göstergesidir. Gece ibâdeti samimi
    kulların bir geleneği ve insanların her türlü marazlardan korumanın bir gereğidir632. Geceleri
    uyumayan âşıklar, Allah’a yakındır. Çünkü Allah’la uyuyan uyanıktır. Zira Allah, uykudan ve
    uyuklamaktan münezzehtir.633


    Cezbe-i ‘ışk her kimin gönlünce dolarsa eğer
    Gözlerine girmez anın subh-u şâm aslâ mesâ
    .634

    Ben cemiyetin îman selâmeti yolunda dünyamı da âhiretimi de feda ettim. Gözümde ne Cennet sevdası var, ne Cehennem korkusu. Cemiyetin, yirmibeş milyon Türk cemiyetinin imanı namına bir Said değil, bin Said feda olsun. Kur'ânımız yeryüzünde cemaatsiz kalırsa Cenneti de istemem; orası da bana zindan olur. Milletimizin îmanını selâmette görürsem, Cehennemin alevleri içinde yanmağa razıyım: Çünki; vücudum yanarken, gönlüm gül-gülistan olur.
    13.Asrın Müceddidi
    BEDİÜZZAMAN SAİD-İ NURSİ

Benzer Konular

  1. Sâlikin Ahlâkı
    By MaHiR 01 in forum Nasihatlar
    Cevaplar: 1
    Son Mesaj: 22.07.11, 01:00
  2. Sâlikin Tevbeyle Yitik Benliğine Geri Dönüşü
    By MaHiR 01 in forum Nasihatlar
    Cevaplar: 2
    Son Mesaj: 20.07.11, 15:30
  3. Sâlikin Kemalâta Ulaşmasında Uzletin Tesiri
    By MaHiR 01 in forum Nasihatlar
    Cevaplar: 2
    Son Mesaj: 20.07.11, 15:17
  4. Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 13.07.11, 06:11
  5. Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 04.03.10, 20:21

Bu Konudaki Etiketler

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •