Nefsin Mertebeleri
Nefsin hakikatini anlamak içinönce nefisin ne olduğuna bakalım. Lügate göre nefis
bir şeyin varlığı
hakikati
zatı
kendisi manasına gelir. Tasavvufta ise insanın hayvanî tarafının adıdır.
İttifakla bildirildiğine göreinsanın nefsi şerrin kaynağı
kötülüğün temelidir.
Nasıl ruhAllah’ın emriyle vücutta bir varlık
bir cevher ise
nefis de ruh gibi bedende bir varlıktır. Kötü huyların
çirkin fiillerin ortaya çıkmasının sebebi nefistir.
Nefis iki şekilde tezahür eder: Kişiye günah işleten arzu ve hevası ile kibirhasede
cimrilik
öfke
kin gibi cibilliyetten (yaratılıştan) gelen kötü hasletler. Günahların temizlenmesi
işte bu kötü hasletlerin değiştirilmesi ile mümkündür. Bu da nefsin terbiyesi ile olur.
Allaha Teâlâ insanı yarattıktan sonra ona gazabı ve şehveti verdi. Gazam ve şehvetin orta hali yani itidali olduğu gibiifrat ve tecridi de vardır. Allaha Teâlâ itidali emretti. Şehvetin ifratı yani haram tarafı hırs
oburluk
yüzsüzlük
riyadır... Tefriti ise cimrilik
yaltaklanma
hasettir... Ortası
yani itidali de cömertlik
hayâ
sabır
zarafet
kanlatır. Haram olanlar helale tebdil etmedikçe tövbelerimiz kabul olmaz.
Gazap da böyledir. İfratı böbürlenmekızma
dövme
kibir
husumet
kindir. Tefriti alçaklık
hamiyetsizlik
sabırsızlıktır. Ortası ise kerem
cesaret
tahammül
vakar ve merhamet sahibi olmaktır.
Allaha Teâlâ buyuruyor: “Yaklaşan gün hususunda onları uyar! Çünkü o anda dehşet içinde yutkunurken yürekleri ağızlarına gelmiştir. Zalimlerin ne şefaatçisi vardırne sözü dinlenir. Allah
gözlerin hain bakışını ve kalplerin gizlediğini bilir.” (Müzmin
18-19)
Zikrin hakikatleri müminin kalbine yerleşir ve bütün vücudu zikreder hale gelirsebuna “zat zikri” denir. Böyle bir zikir nefsin zulmaniyetini kaplar ve nefse ilâhi bir anlayışla düşmanlık duyulur. Artık bilir ki
düşman bu nefistir. Başka düşman aramaz. Nazarını düşmana diker
bekçiliğe başlar. O zaman Allaha Tealâ keşif ile
ihbar ile
türlü rüya ve marifet halleriyle o müride şöyle işittirir: “Yakînini artır. Ben senden yanayım. Düşmanını tanıdın
yüz çevirdin. Ben de inayetimi açtım
kurbiyetime gel...”
Nefis iki kısımdırdemiştik. Günahlar ve cibilliyetindeki haller. Tevbe ile günahlardan kurtulmak mümkündür. Ama cibilliyetten olan kibir
hasede
cimrilik
öfke gibi haller ahlâk-ı hamide olarak değiştirilmedikçe nefsin ıslahı mümkün olmaz. Allaha Tealâ ayet-i celile ve hadis-i şeritlerle nefsin düşmanlığı için pek çok haberler beyan buyurmuştur. Bunlardan bazıları:
“...nefsini kötülüklerden arındıran kurtuluşa ermişonu kötülüklere gömen de ziyan etmiştir.” (Şems
9-10)
“Rabbimin merhamet etmesi mütesnaşüphe yok ki nefis kötülüğü emreder.” (Yusuf
53)
Ve hadis-i şerifler:
“Allah bir kuluna hayır murad edersenefsinin ayıplarını ona gösterir.” (Ne gariptir ki bir adama nefsinin ayıbını söylesen
sana kızar.)
Rasulullah s.a.v. Tebük Muharebesi’nden dönerken buyurdu:
- “Küçük cihaddan büyük cihada dönmüş oluyoruz.”
- “Ya Rasulallah” dediler; “muharebeden daha büyük cihad olur mu?”
Buyurdu:
- “Dikkat edino nefis mücahedesidir!”
Nefis mücahadesi gazadanmuharebeden üstün tutulmuştur. Zira muharebenin meşakkati belirli zamanda biter. Nefis mücahedesi ise ömür boyu sürer
alıntı