Namazın Ehemmiyeti Hakkında Kırk Hadis
(1.Hadis) -“Kim beş vakit namazını kılar, kıblemize yönelir ve kestiğimizi yerse o kimse, Allah`ın ve Resulünün imanını hak eden bir müslümandır.Artık böyle davranan bu kimseye karşı Allah`ın ve Resulünün ahd ve emanetine hıyanet etmeyiniz.” (Buhari c.1, s.102)
Açıklama:Bir kimsenin Müslümanlar sıfatına girebilmesi ve ehl-i kıbleden sayılması için, kıbleye yönelip namazını eda etmesi; beşeri münasebetler yönünden İslam camiasından sayılması için de kestiğimizi yemesi lazımdır.
(2.Hadis) -“Hakikat namazın terki, bir adamla şirk ve küfrün arasında bulunan ilahi settin yıkılmasıdır. (Müslim c.1,s.62)
Açıklama:Namaz, insanla günah arasında manevi bir settir.O, aradan kaldırılırsa şirk ve küfre bulaşma ve yanaşma tehlikesi başlar.Namazdan uzaklaşan insanların oruca tahammülleri, mallarının kırkta birini fakirlere vermeleri zor gelir.Hele hac yolculuğunu ve masrafını hiç göze alamaz.İslam bünyanının birbiri peşine yıkılması, islamın şartlarından bulunan ibadetlerin terk edilmesi, bir kimseyi şirk ve küfrün sath-ı mailine iter.Bir ayak kayması veya dil sürçmesi halinde gözünü küfür bataklığında açar.Heyhat ki o zaman durum çok tehlikeli ve kurtuluş pek zor olur.
(3.Hadis) -“Şayet birinizin kapısı önünde bir nehir akıyor olsa, o kimse her gün beş defa onun içinde yıkansa, kirinden hiçbir şey kalır mı? Ne görüştesiniz?” Ashap: “Hayır, kirinden hiçbir şey kalmaz” dediler.Resul-i Ekrem: “Beş vakit namazın benzeri bu akarsudur.Allah (c.c) onların nuru ile hataları mahv-ü afv eder.” (Müslim c.2,s.132)
Açıklama:Beş vakit namaz, billurlaşmış nur nehridir.İçteki inanç, kalbi; kılınan namaz da kalıbı artırır.Temizlenmiş hale gelen bir mü`min, ibadetlerine devam ettikçe cismi pırlanta gibi olur ve aldığı nuru yansıtır.Ruhu ise ilahi aşk buhurlarından yükselen rayiha-i Tayyibe ile gaşyolur.Bu ali dereceye ulaşan bir mü`min en büyük hazzı namazda duyar.Namaz kılan kimsenin ayakları arzda`ruhundan yükselen nurun ucu da Arştadır.O, namazda miracın esrarına ve huzuru ilahide Cenab-ı Hak ile konuşma ezvakına ulaşır.Rabbim, bizi bu sırlardan haberdar edip, bu zevke nail kılıver.
(4.Hadis) -“Beş vakit namaz, gelecek cumaya kadar büyük günaha karışmadıkça, namaz aralarındaki cürümler için kefarettir.” (Müslim c.1,s.144)
Açıklama:Namazın insanı günahlardan alıkoyacağı, Kura-ı Kerim`in beyanı ile sabit olup, bir takım hataların bağışlanmasına vesile teşkil edeceği de efendimiz tarafından açıklanmıştır.Ancak, namazı ihlas ile kılıp iktibas ettiği feyizle büyük günahlardan el çekmek de farzdır.
(5.Hadis) -“Güneş doğmazdan önce sabah namazını, güneş batmadan önce ikindi namazını eda eden kimse ateş-i cehenneme girmez.” (Müslim c.2s.114)
Açıklama:Bu hadis-i şerif, beş vakit namaz arasından sabah ve ikindi namazlarının ehemmiyetini aksettirmektedir.Yıldırıma karşı siper-i saika (paratoner), ne kadar lüzumlu ise cehennem ateşine karşı sabah ve ikindi namazı da o kadar mühimdir.
(6.Hadis) -“Kim ikindi namazını geçirirse sanki ehlini ve malını kaybetmiş gibi ziyandadır.” (Müslim c.2,s.111)
Açıklama:Namazın ihmali, ahiret hayatında büyük bir zarara sebeptir.İkindi namazını terk etmekten doğacak ahiret hayatının zararına, kıyas noktası olmak üzere, aile fertlerini kaybetmiş ve serveti elinden çıkmış bir kimsenin ziyanı gösterilmektedir.Bir vakit namazın zararı bu kadar büyük olursa tamamının ne kadar yüksek olacağını düşünmek gerekir.
(7.Hadis) -“Biriniz, namaz onu başka bir işle uğraşmaktan alıkoyduğu müddetçe, namaz içinde gibidir.Zira onu, ehl-i beytinin yanına dönmekten ancak namaz alıkoymuştur.” (Müslim c.1,s.129)
Açıklama:Namaz ve onunla ilgili olan işler, sahibi için devamlı namaz kılma ecrine nail kılar.Camiye gidiş ve dönüş, namaz vaktini camide bekleyiş ve namazdan sonra yapılacak vird ve zikirler hep devamlı namaz kılma ecrine vesile olur.
(8.Hadis) -“Biriniz, içinde namaz kıldığı namazgahında durduğu müddetçe melekler “Ya Allah onu yarlığa, ya Allah, onu esirge” diye dua ederler.” (Buhari c.1,s.115)
9.Hadis) -“Namazlarınızdan bir kısmını nafileleri evinizde ifa ediniz.Orayı kabre çevirmeyiniz.” (Buhari, c.1,s.112)
Açıklama:Kabirdeki ölü, namazla mükellef değildir.Evlerin kabirler gibi namazdan uzak bir hale gelmemesi için sünnet ve nafileleri evde kılmalı, farzları ise camide eda etmelidir.
(10.Hadis) -“Karanlık geceler de namaz kılmak üzere mescidlere yürüyerek gidenleri, kıyamet günü tastamam bir nurla müjdeleyin.” (Ebu Davud c.1,s.154)
Açıklama:Cemaatle namaz kılmanın fazileti, yukarıda geçmiş bulunmaktadır.Karanlık havalarda mescidlere koşup giden kimseler, elde edeceği kat kat sevaptan gayri, ebedi hayatta her bakımdan noksansız bir nura sahip olacaktır.
Kaynak:Osmanlı Yayınevi