Dokuz ayrı bab içerisinde ortaya konulan vitir namazı ile ilgili fıkhî esas*ları burada maddeler halinde özetlemeyi uygun bulmaktayız:
1. Vitir namazı Ebu Hanife'ye göre vâcib, diğer üç mezheb ile Hanefilerden Ebu Yusuf ve Muhammed'e göre sünnet-i müekkededir. Geniş bilgi 1416. hadisin açıklama kısmında verilmiştir.
2. Resulüllah (s.a.) vitir namazı kılmayanları "bizden değildir'* şeklin*de tehdit etmiştir.
3. Hanefilere göre vitir namazı üç rekattir. İki rekatten sonra teşehhüd yapılır, üçüncü rekate kalkılır, bir rekat daha kılınıp selâm verilir.
Şafiî ve Hanbelilere göre, vitir üç rekat olarak kılınabileceği gibi, bir rekat olarak da kılınabilir. Üç rekat kılınması hâlinde iki rekat kılınıp bir rekat daha kılınır. Sonraki meselede İmam Mâlik de aynı görüştedir.
Vitir namazının beş, yedi, dokuz ve onbir rekat'olarak kılınması konu*sunda da rivayetler mevcuttur.
4. Vitir namazının birinci rekatında el-A'lâ, ikincisinde: Kâfirûn, üçün*cüsünde İhlâs surelerini okumak müstehabtır.Mâlikî ve Şâfiîlere göre, üçüncü rekatte ihlâsa ilâveten müavvizeteyn surelerini de okumak müstehabtır.
5. Hanefî ve Hanbelîlere göre sene boyu bütün vitir namazlarında kunut okumak vâcibtir. Şafulerle Mâlikîler ise, sadece Ramazanın ikinci yarı*sındaki vitir namazlarında kunut yapılır, görüşündedirler.
6. Hanefilere göre, kunut rüku'dan önce yapılır, Şâfiîler ve Han bel ile re göre ise kunutun yeri rüku'dan kalktıktan sonradır.
7. Kunut yapılırken eller kaldırılarak tekbir alınır.
8. Kunut esnasında okunacak dualar konusunda farklı rivayetler var*dır. Bu rivayetlerin burada özetlenmesi uzun sürer, bu bakımdan konunun tafsilâtı için 1425. hadise müracaat edilmelidir.
9. Vitir namazından sonra üç defa demek müstehabtır.
10. Vaktinde kılanamayan vitir namazı, kaza edilir. Bunda bütün mez-hebler müttefiktir. Ancak kazanın hangi vakitte yapılacağında ihtilaf vardır.
Mâliki ve Hanbelilere göre vaktinde kılmamayan vitir namazı fecrin doğ*masından sonra fakat sabah namazı kılınmadan önce kaza edilir. Bu esnada kaza edilmemişse, artık bir daha kılınmaz. Fakat nafile olarak kılınması iyi olur.
Hanefilere göre, mekruh vakitlerin dışındaki tüm vakitlerde kaza caizdir.
11. Gecenin sonunda uyanabileceğinden emin olanların vitri gecenin so*nunda, bundan emin olmayanların ise, yatsıyı kıldıktan sonra uyumadan kıl*maları müstehabtır.
12. İmam Ebû Hanife'ye göre vitir namazının vakti yatsı namazının vakti ile girer. Fakat tertip itibariyle vitir, yatsıdan sonra kılınır. Diğer âlimlere göre ise, yatsı namazı kılındıktan sonra giren vitrin vaktinin sonu -ittifakla-fecre kadar devam eder.
13. Gece namazlarının sonuncusunun vitir olması müstehabtır.