Yer ve Göğün Ölen Mümine Ağlaması
Tirmizi Enes´den rivayet ettigine göre Peygamber (Sallallâhû Aleyhi ve Sellem) söyle buyurdu:
«Her kisi için semada iki kapi vardir. Birinden ameli yükselir. Öbüründen rizki iner. Mümin kisi ölünce her ikisi de onun için aglarlar.»
Ibn-i Cerir Ibn-i Abbas (Radiyallahû anhüma)´dan rivayet edildigine göre;
Ondan geçen âyeti kerime hakkinda:
Sema ve arz insanlar için aglayacaklar mi? diye sorulmus.
Ibn-i Abbas «Evet» demis.
Her kisinin semada iki kapisi var birisinden ameli yükselir öbüründen rizki iner. Mümin kul ölünce semadaki O kapilar kapanir ve onun için aglarlar. Zemindeki namazgahi ve zikirgâhi da onu kaybedince zemin de onun için aglar.
Firavun´un kavmi ise onlar için zeminde hayirli bir sey olmayinca ve semadaki kapilarinda hayirlar yükselmeyince sema ve min onlar için aglamadi demistir.
Ibn-i Cerir ve îbn-i Ebi Dünya ve Beyhaki Suâb´da Sureyh bin Abid el-Hadremi´den rivayet ettiklerine göre Resûlullah (Sallallâhû Aleyhi ve Sellem) söyle dedi:
«Üzerinde aglayacak bir kisisi olmayan gurbette ölenlere sema ve arz aglar.» dedi ve geçen ayet-i kerimeyi okudu. Sonra «Onlar kafirler için aglamazlar» dedi.


Saîd bin Mansûr ve Ebû Nuaym Mücahid´den rivayet ettiklerini göre:

"Ölen her mümin için semâ ve zemin kirk sabah aglarlar."


Ebû Nuaym Ata el-Horasani´den rivayet ettigine göre söyle demistir :

« için zeminin her hangi yerinde secde eden abidin secde ettigi yer onun için kiyamette sehâdet edecek ve ölünce üzerine aglayacaktir.»



Ibn-i Ebi Dünya ve Ibn-i Hatem ve Beyhaki «Suab»da Ali bin Ebi Talib (Radiyallahû anh) ´dan rivayet ettiklerine göre:

«Mümin ölünce zeminden namazgahi ve semadan amellerinin yükseldigi yer onun için aglar» dedi. Sonra geçen âyeti okudu.


îbn-i Ebi Dünya ve el-Hakim ibn-i Abbas´dan rivayet ettiklerine göre;

. ´ «Arz mümin için kirk sabah aglar» diye söylemis.


Ibn-i Ebi Dünya Süleyman bin Abdülmelik´in arkadasi olan id´den rivayet ettigine göre söyle demistir:

«Mümin ölünce zeminin kit´alan ´in falan mümin kulu öldü diye çagrisirlar. Arz ve semâ onun için aglarlar.»

(Celle Celâlühü) "nedir sizi aglatan" deyince arz ve sema:

«Yâ Rabb! O bizde nereye varsaydi ille seni zikir ederdi» derler.


Muhammed bin Ka´b´dan söyle rivayet edilmistir:

"Arz bazilarini sevdigi için aglar ve bazilarina da kizdigi için aglar." Arz üzerinde taatta bulunan kisi için aglar. Masiyette bulunan kisinin de varligindan dolayi aglar.


Saîd bin Mansûr ve îbn-i Ebi Dünya Muhammed bin Kays´dan rivayet ettiklerine göre söyle demis:

«Bana ulasti ki mümin için semâ ve arz aglarlar.
Semâ «daima ondan bana hayirlar yükselirdi» der.
Arz da üzerimde daima hayir islerdi der.»


îbn-i Cerir Dahhâk´dan söyle rivayet etmistir:

«Müminin ölümü için zemindeki ugradigi yerler aglar ve semadaki amelinin yükseldigi yer de aglar.»


Atâ´dan söyle rivayet edilmistir:

«Semânin aglamasi etraflarinin kirmizilasmasidir»

îbn-i Ebi Dünya Hasan´dan aynisini rivayet etmistir:

Semânin kirmizilasmasi mümin üzerine aglamasidir.[1]


Hasan (Radiyallahû anh)´dan rivayet edildigine göre söyle demistir :

Mümin gurbet memleketinde öldügü zaman garipligine merhameten ona azap vermez.
Ve meleklere emreder ki:
"Ona aglayacak akrabasina bedel üzerine aglayin." ( daha iyi bilir.) [2]


[1] Tabii cisimlerin aglamasi onlara müekkel meleklerin aglamasidir ki maddeten belirtileri olur. Zaten her manevi olayin bir-maddi belirtisi vardir. Ni­tekim bazi büyük insanlarin ölümünde kirmizi kar ve yagmur yağmıştır.