Yer ve Göğün Ölen Mümine Ağlaması
TirmiziEnes´den rivayet ettigine göre Peygamber (Sallallâhû Aleyhi ve Sellem) söyle buyurdu:
«Her kisi için semada iki kapi vardir. Birinden ameli yükselir. Öbüründen rizki iner. Mümin kisi ölünce her ikisi de onun için aglarlar.»
Ibn-i CerirIbn-i Abbas (Radiyallahû anhüma)´dan rivayet edildigine göre;
Ondangeçen âyeti kerime hakkinda:
Sema ve arz insanlar için aglayacaklar mi? diye sorulmus.
Ibn-i Abbas «Evet» demis.
Her kisinin semada iki kapisi varbirisinden ameli yükselir
öbüründen rizki iner. Mümin kul ölünce semadaki O kapilar kapanir ve onun için aglarlar. Zemindeki namazgahi ve zikirgâhi da onu kaybedince zemin de onun için aglar.
Firavun´un kavmi ise onlar için zeminde hayirli bir sey olmayinca ve semadaki kapilarinda hayirlar yükselmeyince sema ve min onlar için aglamadidemistir.
Ibn-i Cerir ve îbn-i Ebi Dünya ve BeyhakiSuâb´da Sureyh bin Abid el-Hadremi´den rivayet ettiklerine göre Resûlullah (Sallallâhû Aleyhi ve Sellem) söyle dedi:
«Üzerinde aglayacak bir kisisi olmayan gurbette ölenlere sema ve arz aglar.» dedi ve geçen ayet-i kerimeyi okudu. Sonra «Onlar kafirler için aglamazlar» dedi.
Saîd bin Mansûr ve Ebû Nuaym Mücahid´den rivayet ettiklerini göre:
"Ölen her mümin içinsemâ ve zemin kirk sabah aglarlar."
Ebû NuaymAta el-Horasani´den rivayet ettigine göre söyle demistir :
«için zeminin her hangi yerinde secde eden abidin secde ettigi yer onun için kiyamette sehâdet edecek ve ölünce üzerine aglayacaktir.»
Ibn-i Ebi Dünya ve Ibn-i Hatem ve Beyhaki «Suab»da Ali bin Ebi Talib (Radiyallahû anh) ´dan rivayet ettiklerine göre:
«Mümin ölünce zeminden namazgahi ve semadan amellerinin yükseldigi yeronun için aglar
» dedi. Sonra geçen âyeti okudu.
îbn-i Ebi Dünya ve el-Hakim ibn-i Abbas´dan rivayet ettiklerine göre;
. ´ «Arz mümin için kirk sabah aglar» diye söylemis.
Ibn-i Ebi DünyaSüleyman bin Abdülmelik´in arkadasi olan id´den rivayet ettigine göre söyle demistir:
«Mümin ölünce zeminin kit´alan![]()
´in falan mümin kulu öldü
diye çagrisirlar. Arz ve semâ onun için aglarlar.»
(Celle Celâlühü) "nedir sizi aglatan" deyince
arz ve sema:
«Yâ Rabb! O bizde nereye varsaydi ille seni zikir ederdi» derler.
Muhammed bin Ka´b´dan söyle rivayet edilmistir:
"Arz bazilarini sevdigi için aglar ve bazilarina da kizdigi için aglar." Arzüzerinde taatta bulunan kisi için aglar. Masiyette bulunan kisinin de varligindan dolayi aglar.
Saîd bin Mansûr ve îbn-i Ebi DünyaMuhammed bin Kays´dan rivayet ettiklerine göre söyle demis:
«Bana ulasti ki mümin için semâ ve arz aglarlar.
Semâ «daima ondan bana hayirlar yükselirdi» der.
Arz da üzerimde daima hayir islerdider.»
îbn-i CerirDahhâk´dan söyle rivayet etmistir:
«Müminin ölümü içinzemindeki ugradigi yerler aglar ve semadaki amelinin yükseldigi yer de aglar.»
Atâ´dan söyle rivayet edilmistir:
«Semânin aglamasietraflarinin kirmizilasmasidir»
îbn-i Ebi DünyaHasan´dan aynisini rivayet etmistir:
Semânin kirmizilasmasimümin üzerine aglamasidir.[1]
Hasan (Radiyallahû anh)´dan rivayet edildigine göre söyle demistir :
Mümin gurbet memleketinde öldügü zamangaripligine merhameten ona azap vermez.
Ve meleklere emreder ki:
"Ona aglayacak akrabasina bedel üzerine aglayin." (daha iyi bilir.) [2]
[1] Tabii cisimlerin aglamasi onlara müekkel meleklerin aglamasidir ki maddeten belirtileri olur. Zaten her manevi olayin bir-maddi belirtisi vardir. Nitekimbazi büyük insanlarin ölümünde
kirmizi kar ve yagmur yağmıştır.