Bir Müslümanın yaptığı evlenme teklifinin üzerine bir diğer Müsiümanın evlenme teklifi götürmesi helal midir?
Bu sorunun cevabı Resuîullah'tan (as) rivayet olunan sahih bir hadiste bulunmaktadır. ResuluIIah (as) buyurdu ki, "bir müslümanın evlenme teklifi daha sonuçlanmadan hemen onun üzerine bir başka Müslüman evlenme teklifi yapamaz ve Müslüman kardeşinin İstediğinin peşinden de gidemez". Bu nedenle dört mezhebin imamları bu hususun haramlığı konusunda hem*fikir olduklarını ifade ettiler. Bu, onların fikirlerini içeren metinlerde rivayet
olunmuştur. Ne var ki bu alimler bir Müslümanın istediğine İkincisi gidip ta*lip olacak olursa ikincisinin bu şanlar altında yapacağı nikâh akdinin geçerli olup olmadığı üzerinde ihtilaf etmişlerdir. Burada iki görüş vardır: İkincisinin yapacağı nikâh geçersizdir, sahih değildir. Malik ve Ahmed bu görüştedirler. Nakledilen ikinci rivayette de bunun sahih olduğu savunulmaktadır. Nitekim îmam Ebu Hanife ve Şafiî ise bu görüştedirler. Bir başka rivayette de İmam Ahmed'İn bu akde "sahih" dediği görülmektedir. Birinin kızını istemek de*mek eğer cevap olumlu ise bir dereceye kadar bu bir akd (sözleşme) sayılır. Bundan dolayı ilk teklif bir akid olup mahremiyete sahiptir, yani o bir nikâh*tır, bir evliliktir. Bu antlaşmayı kabul etmeyenler: "Birinci teklif ikinci teklifin yapılmasını haram kılmıştır" diyorlar. İslam alimleri, birinci teklifin üzerine i-kinci teklifi sunanların Allah ve Resulüne asi oldukları konusunda ittifak ha*lindedirler. Bu hususta ihtilaf edenler bu alimlerin bazı arkadaşlarıdır. Bir şe*yin günah olduğunu bile bile onda ısrar etmek insanın dinine, adaletine ve Müslümanlarla olan velayetine zararlar açar, onları bozar.