Gizli Şirk
Ey oğul! Sen hiçbir şey üzerinde değilsin Senin müslümanlığın da sıhhatli değil İslamüzerine bina kurulan temelin ta kendisidir Senin şehadet getirmen de tam olmamış
eksik Zira dilinle Lâ ilâhe illallah: “
’tan başka ilâh yoktur” diyorsun
fakat kalbinle bunu yalanlıyorsun Kalbinde
içinde birçok ilâhlar var Senin
devlet büyüklerinden ve mahalli idarecilerden korkman
içinde birer ilâhtır Kendi çalışmana
kendi kazancına
kendi gücüne kuvvetine
kendi kulağına
kendi gözüne
kendi zorbalığına güvenmen
içinde birer ilâhtır Zararı
faydayı
bir nimete nail olmayı
bir nimetten yoksun kalmayı insanlardan bilmen
içinde birer ilâhtır İnsanların çoğu
kalpleriyle
işte bu saydıklarımıza güvenirler
dayanırlar Fakat kendilerine sorarsan
![]()
’a dayanıp güvendiklerini söylerler
Lâ ilâhe: “Hiçbir ilâh yoktur” dediğin zaman
bununla toptan bir reddi (nefyi) onaylıyorsun İllallah: “ancak
vardır
” dediğin zaman ise
yine
için toptan bir kabulü (ispatı) onaylamış oluyorsun Bu durumda
her ne zaman kalbin
Hak’tan gayrı bir şeye dayanır
güvenirse; o zaman yukarıdaki külli ispatında yalancı durumuna düşmüş
yani kendi kendini yalanlamış oluyorsun Kendisine dayanıp güvendiğin o şey de
senin ilâhın oluyor Gerçek ve fiili durum budur Zahire itibar yoktur
Kalbinde birçok ilâh varkensen nasıl Lâ ilâhe illallah: “
’tan başka ilâh yoktur
” diyebilirsin?
’tan başka güvenip dayandığın herşey
senin putundur Kalbinde şirk
yani ortak koşma bulunduğu müddetçe
dilinle Kelime-i Tevhid’i söylemen sana fayda vermez Kalp pis oldukça
bedenin temiz olması sana yarar sağlamaz
Tevhid ehlişeytanını ezer Şirk ehlini ise şeytanları ezer İhlas
sözlerin de
amel ve fiillerin de özüdür Zira gerek sözler
gerekse fiil ve ameller ihlastan
içtenlikten yoksun bulundukları an
özü olmayan birer kabuk
birer posa haline gelirler Kabuk ve posa ise ancak ateşte yanmaya yarar; ateşte yandıktan sonra iş görecek hale gelir
Ey ahali! Nefsleriniz uluhiyet (ilâh olma) iddiasında Fakat sizin bundan haberiniz yok Zira nefslerinizHakk’a karşı büyükleniyorlar
kibirleniyorlar Onlar
![]()
’ın muradının gayrını istiyorlar Onlar
’ı sevmiyorlar
bilakis
O’nun düşmanı lanetlik şeytanı seviyorlar
’ın ezelde takdir ettiği kaderleri gelmeye ve vuku bulmaya başladığı zaman
olanlara boyun eğmiyorlar
teslim olmuyorlar
sabredip tahammül göstermiyorlar Bilakis itiraz ediyorlar
kaderle çekişiyorlar İslam’ın hakikatinden onların haberi bile yok
Senin kendisine güvenip ümit bağladığın herşeysenin ilâhındır
mabudundur Kendisinden korktuğun veya kendisine ümit bağladığın herşey
senin ilâhındır
mabudundur Esas sebep olan
’ı tamamen unutarak
zararın da
faydanın da kendisinden geldiğini kabul ettiğin herşey
senin ilâhındır
mabudundur Fakat kısa bir süre sonra görürsün sen
kendisini bırakıp da güvendiğin ve bağlandığın ne varsa hepsini alır
Şu hususu iyi bil kibütün eşya
sadece
’ın hareket ettirmesiyle hareket eder
durdurmasıyla durur O’nun iradesi ve kuvveti olmadan
ne duran birşey harekete geçebilir
ne de hareket etmekte olan birşey durabilir Kişi bu hususu böylece bilip kabul eltiği zaman
artık insanları ve diğer varlıkları
’a ortak tanıma yükünden ve suçundan kurtulur
’a şirk koşmaz
Melekler içinde resimsuret bulunan eve girmezlerse
içinde bir sürü suretlerle putlar bulunan senin kalbine
nasıl girer?
’tan gayrı herşey bir puttur Öyleyse sen
putları kır Evi temizle
Ey dünyaya kulluk edenler! Ey ahirete kulluk edenler! Siz![]()
’ı da
dünyayı da
ahireti de bilmiyorsunuz Kiminizin putu dünya Kiminizinki ahiret Kiminizinki insanlar Kiminizinki zevkler
nefsani arzular Kiminizinki övülme
halktan tasvip görme
alkış toplama
dışında herşey
bir puttur Kişi
’tan gayrı neye bağlandı ve neye gönül verdiyse
o onun putudur
Senin bütün umudun insanlar Herşeyi onlardan bekliyoronlardan umuyorsun Korkun da onlardan Hep onlardan korkuyorsun Bu hal
Rabbine şirk koşmaktır
ortak tanımaktır
Bu zamanahir zamandır Bu zamanda çoğu insanların mabudu
paradan ibarettir Bu zaman insanlarının çoğu
Musa Aleyhisselam’ın kavmine benzedi Yahudilere benzedi Onlar
altın buzağıyı kendilerine mabud edinmişlerdi Bu zamanın insanının altın buzağısı da paradır Parayı kendine mabud edinmişsin
Rab edinmişsin Paraya tapıyorsun Senin
’ın para
Hükümdarlardevlet büyükleri ve ikbal sahipleri
halktan birçoğunun nazarında birer ilâhtır Dünyevî imkânlar
zenginlikler
sıhhat
afiyet
kuvvet ve kudret
birçok insanların nazarında birer ilâhtır İnsanların birçoğu
bunlara ve benzeri şeylere taparlar
Dünya zorbalarınazenginlerine
firavunlarına ve hükümdarlarına saygı gösterip
’ı unuttuğun ve O’na saygı göstermediğin takdirde
senin hakkındaki hüküm de
putlara tapanlar hakkındaki hüküm gibidir Sen de putuna saygı gösterenlerden olursun Putlara kulluk etme
onları yaratana kulluk et İşte o zaman
putlar sana boyun eğecektir
Sennamazda iken bile yalan söylüyorsun Mesela namaza dururken ve gene namaz sırasında
“Allahu Ekber” (
her şeyden büyüktür) diyorsun Böylece yalan söylemiş oluyorsun Çünkü senin kalbinde
![]()
’tan başka bir ilâh vardır Kendisine güvenip bağlandığın herşey
senin ilâhındır
mabudundur Kendisinden korktuğun ve kendisine ümit beslediğin herşey
senin ilâhındır
taptığındır
Kendisinde’tan başka birşey bulunduğu müddetçe
senin kalbin için kurtuluş yoktur Eğer sen
taşlar üzerinde
’a bin yıl secde etsen
değil mi ki kalbinle O’ndan başkasına yöneliyorsun
sana bu secdeler hiçbir fayda vermez Mevlâsından başkasını sever oldukça
o kalp için iyi bir akibet yoktur
’tan başka herşeyi kalbinden yok etmedikçe
saadete eremez
bahtiyar olamazsın
Şeyh Abdulkadir Geylanî(rha) - "Fethu'r-Rabbanî"den