Her bin çocuktan birinde görülen işitme kayıpları çocuğun ruhsal ve fiziksel gelişimini olumsuz ekiler. Erken ve düşük tartılı doğan işitme kaybı açısından risk grubunda bulunmaktadır.

İşitme nasıl oluşur?

İşitme zincirleme gelişen bir seri olaya bağlıdır. Ses biz de seslerin ne anlama geldiğini anlamış oluruz.

Yenidoğanlarda işitme kayıplarının saptanması

İşitme kayıplarının erken saptanması çocuğun yaşam kalitesi ve geleceği açısından çok büyük önem taşır. Yeni doğan bebeklerin işitme taraması sadece birkaç dakikayı alır. Test sırasında bebeğe bir seri yumuşak klik sesi verilir. Bu sese kulaktan elde edilen reaksiyon gözlenir ve değerlendirilir. Dikkat edilmesi gerekn konu risk altındaki bebeklerin tek bir testle değerlendirilmemesidir.

İşlem açısından risk altındaki bebekler

Bazı yeni doğanlar ve çocuklar ilk üç ayda işitme testi yapılmalıdır.

Bebeğinizin veya çocuğunuzun işitme kaybı hangi yaşta fark edilirse edilsin işitme testi yapılabilir. Risk altındaki bebeğinizi veya çocuğunuzun ilk testi geçse bile gecikmiş işitme kaybı başlangıcında yakalamak için takip edilmelidir.

Risk faktörleri nelerdir?

1- Ailede kalıtsal

2- Annenin hamileliği sırasında geçirilen kızamık frengi enfeksiyonlar.

3- Bebeğin yüz ve kafatasından kulak kepçesi ve kulak kanalında gelişimsel anormalikler.

4- 1500 gramdan daha düşük doğum kilosu olan bebekler

5- Kandaki sarılık değerlerinin kan değişimi gerektirecek kadar yükselmesi

6- Doğumdan sonraki ilk dakikalarda 6’nın altındaki apgar skoru

7- 5. günden fazla akciğer solunum makinasına bağlı kalmak. Bakteriyel

8- Bakteriyel menenjit geçirmek

9- İdrar söktürücülerle birlikte kullanılan bazı antibiyotikler ve ototoksik ilaçlar

10- Bir sendromu düşündürecek diğer bulgularla birlikte işitme kaybı

11- Tip II nörofibromatosis ve nörodejeneratif rahatsızlıklar

12- Östaki tüpü fonksiyonunu etkileyen anatomik deformitiler

13- Tekrarlayan veya ısrarlı devam eden orta kulak iltihabı

14- Bilinç kaybı veya kafatasında çatlakla birlikte görülen kafa travması

15- Ailenin çocukta işitme lisan ve / veya gelişiminde gerilik farketmesi