Davranis itici bir uyarici ile sonuclandirilir..(.mesela bir tokat gibi)

Davranis ödülün ortamdan kaldirilmasi ile sonuclanir..(..sokaga cikma yasagi gibi..)

Ancak ceza ile davranislari kontrol etmenin önemli sakincalari vardir..Söyle ki;

Ceza cogu kez itici uyaricinin (dayak nefret gibi duygularin olusumuna zemin hazirlar.Ayrica cezanin etkili olabilmesi icin itici uyaricinin siddeti gun gectikce artirilir..

Ornegin..sikca yapilan hatalardan biri sudur: cocugun belirli bir davranisini kontrol etmek isteyen anne veya bababunlar baslangicta etkili olmus olsa bile zamanla cocugun bu uyaricilara alistigi gorulur..Ve ebveynler dozu artirmak gibi kisir bir dongu icine girer..

Cezalandirilan davranislar bireye belirli sonuclar saglayan ogrenilmis davranislardir.

Ceza ile bir davranis bastirilmaya calisilirken bir baska istenmedik davranis ortaya cikabilir.

Örnegin.. cok sevdigimiz vazoyu kiran cocugumuzu cezalandiriyorsak bu davranisimizla cocugumuza yalan soyleme davranisi kazandirabiliriz.Cocuk cezadan kacmak icin yalan soyleyecektir.

Ceza etkili oldugunda yalnizca istenmedik davranislarin bastirilmasina yogunlastirabilir.

Örnegin…bir ögretmen cazanin olumsuz yönüne yakalanabilir ve zamaninin büyük bir bölümünü ögrencilere istendik davranislari kazandirmak yerine ceza vermek ve uygulamakla gecirebilir..

BU NEDENLE CEZA ELDEKI TÜM OLANAKLAR DENENDIKTEN SONRA ÖNCELIKLE ISTENMEDIK DAVRANISLARIN BASTIRILMASININ KACINILMAZ OLDUGU DURUMLARDA KULLANILABILECEK BIR SISTEM OLARAK DÜSÜNÜLMELIDIR..