Adalet-i Mahza ' yı genel manada anlamaya yönelik bir örnekle devam edelim , ileride biraz daha derinleşen örneklerle devam edicez inş.
Emirdağ Lâhikası | Bana Hizmet Eden Küçücük Bir Risale-i Nur Talebesinin Çoklar Nam | 38
Sual: Neden, ne dahilde, ne hariçte bulunan cereyanlara ve bilhassa siyasetli cemaatlere hiçbir alaka peyda etmiyorsun?
İçtinabımızın çok sebeplerinden bir sebebi de, Risale-i Nur'un dört esasından birisi olan "şefkat etmek, zulüm ve zarar etmemektir." Çünkü
"Birisinin hatasıyla, başkası veya akrabası hatakar olmaz, cezaya müstehak olmaz" olan düstur-u irade-i İlahiyeye karşı, bu zamanda sırrıyla şedit bir zulümle mukabele eder.
Tarafgirlik hissiyle, bir caninin hatasıyla, değil yalnız akrabasına, belki taraftarlarına dahi adavet eder. Elinden gelse zulmeder. Elinde hüküm varsa, bir adamın hatasıyla bir köye bomba atar. Halbuki bir masumun hakkı, yüz cani için feda edilmez; onların yüzünden ona zulmedilmez. Şimdiki vaziyet, yüz masumu birkaç cani için zararlara sokar. ...
... İslam dairesinde birisi dinsiz olsa, çoluk çocuğuna hiçbir cihetle temellük edilmez, hukukuna müdahale edilmez. Çünkü o masumlar, İslamiyet rabıtasıyla dinsiz pederine değil, belki İslamiyetle ve cemaat-i İslamiye ile bağlıdır.
----------------
Adalet-i Mahza uygulamarında en önemli nokta sağlıklı bir ayırım yapabilmektir. Öncedende dediğimiz gibi toptancı yaklaşmak yerine külli içinde masum cüz'iyi yada küll içinde masum cüz'ü seçip çıkarmaktır. Yukarıda bu manada bir değerlendirme yapılıyor.Şöyle ki :
hatalı ile hatalının yakınları, anası, babası , akrabaları birbirinden ayırıldı
İkincisinde hatalı ile o hatalıya taraftar kimseler birbirinden ayırıldı
üçüncüsünde islam diyarında yaşayan bir gayr-i müslimin çocuğu dinsiz pederinden ayırıp islamiyete rapt ediyor.
İşte bu ayırımları yapabildiğimiz ölçüde hak eden ile etmeyen net bir şekilde görülür ve yanlız hak edene hak ettiği verilebilir.İşte bu adalet-i mahzadır.
Örneklerle devam edeceğiz inşallah...