Nurlarla her ev bir üniversite


Hayrat Vakfı’nın 6-7 Haziran 2009 tarihlerinde organize ettiği II. Milletlerarası Bediüzzaman ve Risâle-i Nur Sempozyumu'nda bir tebliğ sunan Eğitimci Ömer Faruk Korkmaz, "Bediüzzaman belki bir üniversite kuramadı ama her evi bir üniversite haline getirdi. Gençliğimiz eğitim sisteminin mağdurudur. Mağduruyetler Risale-i Nur'un eğitim modeliyle aşılır" dedi. Hayrat Vakfı’nın 6-7 Haziran 2009 tarihlerinde organize ettiği II. Milletlerarası Bediüzzaman ve Risâle-i Nur Sempozyumu İstanbul Zeytinburnu Kültür Merkezi’nde gerçekleştirildi. Kur’ân tilâveti ve duâlarla başlayan sempozyum protokol konuşmalarıyla başladı. Ana başlığı “Risâle-i Nur’un eğitim sistemi” olarak belirlenen ve iki gün süren sempozyuma Türkiye’den ve yurt dışından çok sayıda ilim adamı katılarak tebliğlerini sundu.
Sempozyumda "İslâm dünyasında günümüzde uygulanan eğitim usulleri ve eğitimin temel problemleri" başlıklı tebliğini sunan Ömer Faruk Korkmaz, İslam'ın ilk eğitim modelinin Peygamberimiz (asm) tarafından Mescid-i Nebevi'de kurulan "Suffe" olduğunu belirterek, "Daha sonra bu model İslam devletleri tarafından geliştirilerek devam ettirildi. Abbasiler ve Selçuklular döneminde Nizamiye Medreseleri, Daha sonda Osmanlı Medreseleri, Sudan Medreseleri, Pakistan Medreseleri Suffa'nın devamı olarak kuruldu ve geliştirildi. Günümüzde eğitim veren Malezya İslam Üniversitesi de bunlardan birisidir" diye konuştu.
Ömer Faruk Korkmaz, Osmanlı devletinin son döneminde Osmanlı topraklarında yüzlerce yabancı okul açıldığını hatırlatarak, "Bu okullar misyonerlik manasında belki etkili olmadılar ama farklı kültürlerin tohumları Osmanlı topmulunun içine atıldı. Bu yabancı okullarda en çok üzerinde durulan iki eğitim şekli spor ve müzik olmuştur. Pratik dil eğitimi adı altında farklı bir kültür empoze edilmiştir. Bu şekilde İslam dünyasında yetişmiş insanların kendi toplumuyla çatışır hale gelmesi hedeflenmiştir. Ve bu konuda da başarılı olmuşlardır. Halk bu tahribata karşı hala ayaktaysa bunu Risale-i Nur'a borçluyuz. Bu tahribatı gören Bediüzzaman Hazretleri Risale-i Nur eğitim modelini geliştirmiştir. Medresetül Zehra projesi tıpkı Suffe gibi bir eğitim modelidir. Bediüzzaman belki bir üniversite kuramadı ama her evi bir üniversite haline getirdi. Zehra Üniversitesi bir vasiyet olarak hepimizin boynunda bir borçtur" şeklinde konuştu. Allah için bir şeyler yapan bütün müslümanların sevilmeye layık olduğunu vurgulayan Korkmaz, cemaatlerin bu manada rahmet olduğunu kaydetti. Korkmaz, eğitimin diploma ile ölçülemeyecek kadar önemli olduğunu belirterek, "Günümüzde diplomasız ahlaklı işadamlarımız. Öte yandan diplomalı, teknolojiyi çok iyi kullanan ancak soygun yapan işadamaları da var. Bugün gençliğimiz eğitim sisteminin mağdurudur. Mağduruyetler Risale-i Nur'un eğitim modeliyle aşılır" ifadelerini kullandı.


SAİD NURSİ İMANI İHYA ETTİ

"Bedîüzzaman Hazretleri’nin İslâm’a hizmetinin ikna metodu açısından tahlîli" başlıklı tebliğini sunan Suudi Arabistanlı Dr. Raşid bin Mubarek ise, "İnsanın kalbi maddi hayatının devamı için ne kadar önemliyse manevi hayatı açısından da aynı derece de önemlidir. Bu bakımdan Said Nursi imanı ihya ederek kalpleri imanla güçlendirdi. İnsanın mutlu olması için kalbinin çalışması şarttır. Allah'ı tanıyan ve Allah için çalışan bir kalp ancak imanla mümkürdür" diye konuştu.
Tebliğinde Muhammed İbni Vehab ile Bediüzzaman'ın hizmetlerini mukayese eden Dr. Raşid bin Mubarek, "Bu iki zat her biri farklı bölgelerde farklı iktidar şartları altında kendilerince en doğru olanı yapıp içinde yaşadıkları toplumlarda imanı ihya etmek için çalıştılar. Kur'an'a ve sünnete uygun imanlı nesiller yetiştirmemin mücadelesini vardiler. Her ikisini de yaptıkları hizmetlere göre değerlendirmek durumundayız. Bediüzzaman'ın telif ettiği Risale-i Nurlar bugün bütün İslam toplumlarında okunup anlaşılmaya çalışılıyorsa bu eserlerin kıymeti tartışılmaz. Demek ki Müslümanları bu eserler ikna edip imanlarını ihya etmiştir" görüşlerini dile getirdi.

RİSALE-İ NUR'UN TEBLİĞ
MERKEZİNDE İHLAS VARDIR

Risâle-i Nur’un tebliğ esasları başlıklı tebliği sunan Hayrat Vakfı Elazığ Temsilcisi Dr. Mirza inak, "Risale-i Nur'un tebliğ merkezinde İhlas vardır" dedi. Dr. Mirza inak, Risale-i Nur'un tebliğinde bulunan diğer tebliği asaslarını ise şöyle sıraladı:"Lisan-ı hal, İstiğna düsturu, Kendi vazifesini yapıp başkalarının vazifesine karışmama, Özünde ikna ve ispat olan bir tebliği, Misal getirerek anlatma:Temsil metodu, Gayri meşru lezzet içindeki elemleri gösterme, Batılı tasvir etmeme, Muhattap ayırt etmeden cemaate yapılan tebliğ, Toplumun hiçbir tabakasını ihmal etmeme, Müsbet hareketi esas alma, İzzetli ve kişilikli bir tebliğ..."
Sempozyum 7 Haziran pazar günü yapılan kapanış konuşmalarının ardından sonuç bildirisinin okunmasıyla son buldu. Kapanışta Kur’ân-ı Kerim okunarak dua edildi.

KİMLER KATILDI, HANGİ TEBLİĞLER SUNULDU?

Sempozyuma katılan Türk bilim ve fikir adamları ve bazı tebliğ başlıkları şunlardı:"Risâle-i Nur’un tebliğ esasları Dr. Mirza inak, Risâle-i Nur eğitim sisteminde ‘nefis terbiyesi’ ve ‘manevî terakkî Said Yavuz, Risâle-i Nur eğitim sisteminde fertlere verdiği ‘milliyetçilik’ anlayışı M.Zakir Çetin, ‘Risâle-i Nur talebeliği’ nedir? Nur Talebesinin vasıfları nelerdir? Mehmet Köroğlu, Bir Kur’ân tefsiri olarak Risâle-i Nur Prof. Dr. Musa Kâzım Yılmaz, İslâmî Üniversite kavramı ve “Medresetüzzehrâ” örneği İdris Tüzün, Bülent Güner, İDSB'den Ali Kurt, Necmi Sadıkoğlu, Salih Kaya ve bilim adamları Prof. Dr. Mustafa Ağırman, Prof. Dr. Ahmed Bakcan"
Sempozyuma katılan yabancı bilim ve fikir adamları ve bazı tebliğ başlıkları şunlardı:"Bedîüzzaman Hazretleri’nin tahsil hayatı ve bu tahsilin Risâle-i Nûr’a yansımaları Prof. Dr. Süleyman Osman (Sudan), Risale-i Nur ışığında İslam'ın ve Avrupa Felsefe'sinin eğitim gayesi ve neticelerinin mukayesesi. Prof.Dr. Talat Muhammed Afifi Salim, (Mısır), Risâle-i Nur irşadında akıl ve kalp birlikteliğinin ehemmiyeti Dr. Muhammed Ratıb Al Nabulsı (Suriye)
Bedîüzzaman’ın düşüncelerinin ve davasının Malezya’daki Müslüman gençler üzerinde etkisi Dr. Fadhlullah Jamil (Malezya), Risâle-i Nûr’da eğitim açısından Esmâü’l-Hüsnâ ve tecellileri Prof.Dr. Abdurrahim Ali Muhammed İbrahim, (Sudan), Bedîüzzaman Hazretleri’nin İslâm’a hizmetinin ikna metodu açısından tahlîli Dr. Raşid bin Mubarek (Suudi Arabistan), Bedîüzzaman Hazretleri’nin düşüncelerinin ve davasının Malezya’daki Müslüman gençler üzerinde etkisi Dr. Münir Cuma (Suudi Arabistan), Abdurrahim Makkawi, Kamboçya Bir teklif: “e-Medrese-i Yusufiye” Dr. Mazhar Huseyni (ABD)
Said Nursînin Manevî-Dinî Eğitim Felsefesi: Malezya İçin Dersler Dr. Ferid Şehran (Malezya), Risale-i Nur’da eğitimcinin sıfatları Ahmed Fazlullah (Sudan), Bediüzzaman Said Nursi'nin Eğitim Politikasina Dair Görüşler, S.M.Rasheduzzaman (Bangladeş), Risâle-i Nur hizmetinin toplum tabakalarını eğitim usulleri ve bu meyanda telif edilen risâlelerin tahlili Muhammed Saıd (Suriye), Modern Arap dili üsluplarının Risale-i Nur Külliyatındaki izleri. Dr. Abdunnur Muhammed Mâhî (Suudi Arabistan), Risale-i Nur’a Eğitim açısından bir bakış Prof. Dr. Muhammed Ata (Mısır), Risale-i Nur'un talim ve terbiye sistemindeki ihlas sırrı Dr. Ahmed Said en-Necmi (Suudi Arabistan),
Av. Abdulmejid Al Mısrı, Suriye, Prof. Dr. Sıddik Hayati Sudan, Muhammed Ali Yasinu Suriye, Abdullah Makki Sudan, Ferid Hafız Sudan, Mısır Müftüsü Prof. Dr. Ali Cuma, Ahmed Azam Abdurrahman İDSB Malezya Temsilcisi."

Mustafa Gökmen/Sentez Haber- İSTANBUL