ŞEHİTLİK
Şehit kelimesi ya meful anlamında kendisine şahitlik edi*len (meşhûdun leh) veya fail anlamında şahittir. Meful anla*mında alınırsa, ölüm anında yanında melekler hazır ve şahit oldukları veya Allah tarafından cennete girme ile lehine şahitlik yapıldığı ya da ölmeyip diri olduğuna şa*hitlik yapıldığı için şehit adı verilmiş oluyor. Fail anla*mına alınırsa, diri (hay) ve Allah’ın huzurunda kutsal bir ma*kamda hazır bulunduğu veya Allah tarafından ken*di*sine hazırlanan büyük nimet ve ikramları müşahede ettiği ya da Allah’ın Peygamberini inkâr edenlerin aleyhine kı*yamet günü Hz. Peygamberle birlikte şahitlik edecekleri için şehit adını almış oluyorlar. Ayrıca Hz. Peygamber’in, “Ben on*la*rın Allah yolunda canlarını verdiklerine şahit ve şe*fa*atçiyim.”[23] buyurdukları için de onlara bu ad verilmiş*tir.[24]
Bilindiği gibi İslâm hukuku kitaplarında pratik hayatta hak ve yükümlülük gerektiren konu ve meseleler ele alın*maktadır. Şehitlikle ilgili bölümlerde de kamil şehit veya dünya ve ahiret şehidi adı verilen şehit çeşidine yapılması gereken bazı pratikler olduğundan ötürü, daha çok bu ko*nu*da açıklamalar yapılmakta, tarifler verilmekte, ge*rek*li şartlar sayılmakta; bunun dışında kalan şehit çeşitleri hak*kında fazla bir tafsilat verilmemektedir. Bundan ötürü de şehitliğin terim tarifi yapılırken diğer şehit çeşitleri he*saba katılmamaktadır. Biz bu durumu göz önüne alarak ön*ce şehitlerin çeşitlerine dair açıklamalar yapacak da*ha sonra da kamil şehit için verilen tarif ve şartları kay*det*meye çalışacağız.