***
DIŞARDA
Points: 155.310, Level: 100
Level completed: 0%,
Points required for next Level: 0
Overall activity: 0%
Achievements


Riya (Gösteriş)'dan Uzak Durmak
“Her kim Rabbine kavuşmayı arzu ediyorsa, Salih bir amel işlesin ve Rabbine yaptığı ibadete hiç kimseyi ortak etmesin.” (Kehf; 110) Hadis-i kudside şöyle buyrulmuştur: “Her kim işlediği bir amelde başkasını bana ortak yaparsa (gösteriş yaparsa), bu ameli tamamen kendisinindir. o (bana) ortak kıldığı kimse için o benden uzak olup ben de ondan uzağım.” (İmam Malik)
Hz. Peygamber (Sallallahu Aleyhi Ve Sellem) şöyle buyurmuştur: “Sizin müptela olmanızdan korktuğum şeylerin en korkuncu küçük şirktir.” Sahabeler:
“Ey Allah’ın Resulü! Küçük şirk nedir?” diye sordular. Hz. Peygamber (Sallallahu Aleyhi Ve Sellem) şöyle buyurdu: “Riyadır. Allah-u Teala kıyamet gününde kullarına yaptıkları amellerine göre mükafat verirken, riyakarlara şöyle buyuracaktır: Dünyada riyakarlık yaptığınız kimselere gidin, bakın. Onların yanında mükafat bulabilecek misiniz?” (Ahmed b. Hanbel, Beyhaki)
Hz. Ali (Radıyallahu Anh) şöyle demiştir: “Riya yapan kimsenin alameti şudur: Yalnız kaldığı zaman amelinde tembel olur. İnsanlar ile olduğu zaman ise kendisini övsünler diye dinç olur. Övüldüğü zaman amelini çoğaltır. Yerildiği zaman da amelini azaltır.” Bilindiği gibi riya; diğer insanların görmesi, bilmesi amacıyla yapılan her türlü iştir. Riya kalbi bir niyettir. Yani beni görsünler diyerek Allah-u Zülcelal’in rızasını bir kenara bırakmak riyadır. “Bu adam ne kadar Salih bir kimsedir.” demeleri için amele sarılan ve günahları terk eden kimse riyakardır. Riya insanın ahireti açısından çok tehlikeli bir hastalıktır.
Şurası bilinmeli ki, riyanın aslı şöhret, makam ve mevki tutkusudur. Ancak detayına inildiğinde temelinde şu üç şeyin olduğu görülür. Övülme arzusu, kötülenme kaygısı ve insanların elindekine göz dikme. Riyadan kurtulmanın en faydalı yollarından biri, amellerin gizli tutulması, kapıların kötülüklere kapatıldığı gibi amellere de kapatılmasıdır. Riya için faydalı olan ilaçlardan biri de, insanların kendisine fayda veremeyeceklerini bilip onların övmelerini beklemekle meşgul etmemesidir. Aksi takdirde hem kendisini boşa yormuş olur, hem dinine zarar vermiş olur, hem işlediklerinin sevabını yok etmiş olur. Hem de Allah-u Zülcelal’in rızasını kaçırarak gazabını hak etmiş olur.
Özet olarak söylemek gerekirse, amel işleyen kimse amel işlerken insanların kendisini görmeleriyle yalnız başına olduğu zaman arasında fark gözettiği müddetçe, işlediği amel ihlastan uzak olup riya ile karışıktır. Onun için insan dünyada hiçbir kimse yokmuş gibi düşünüp Allah için amel yapmalıdır. Ancak, insanın bünyesi zayıf olduğundan dolayı bu riyadan muhafaza olmak için Hz. Peygamber (Sallallahu Aleyhi Ve Sellem)'in emrettiği şu duayı her sabah üç kez okumalıdır: “Allahümme innâ neûzü bike min en nüşrike bike şeyen na'lemühü ve nesteğfiruke limâ lâ na'lemühü.” “Allahım! Bildiğimiz şeyi sana ortak koşmadan sana sığınırız. Bilmediğimiz şeyler içinde senden bağışlanmamızı dileriz.” (Ahmed b. Hanbel, Taberani, Ebu Ya’la)
Kim bu duayı her sabah üç kez okursa, Allah-u Zülcelal o kimseyi inşallah riyadan muhafaza eder.
İnsanın nefsi ile arasındaki ilişki, ticari ortaklığa benzer. Nasıl ki ortaklar her işten sonra birbirleriyle hesaplaşır, zarar ettiklerinde birbirlerini uyarır ise mü’min de ticaret ortağı gibi her akşam nefsiyle hesaplaşmalıdır. Allahu Zülcelal’in gazabına neden olan bu ameli yaptığından dolayı ona, Allah-u Zülcelal’in azabının pek şiddetli olduğunu (Bakara; 211), ölümü, kabri, Münker ve Nekir’i, haşri, mizanı, sıratı ve cehennem azabını hatırlatmalıdır. Bu kötü amel Allah’ın gazabına neden olduğu için pişman olup tevbe etmeli, bir daha yapmamaya kendi kendine söz vermelidir.
Seyda Muhammed Konyevi (K.S