Sual: Borcunu ödeyemeyene mühlet vermek gerekir mi?
CEVAP
Borcunu gerçekten ödeyemeyenlere mühlet vermek farzdır çok sevabdır. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Kıyamet gününün dehşetinden kurtulmak ve Allahü teâlânın himayesine sığınmak isteyen darda kalan borçluya mühlet versin!) [Taberani]

(Darda olanı feraha kavuşturan veya böyle bir kimsenin borcunu ödeyeni Allahü teâlâ kıyamet gününün dehşet korku ve sıkıntılarından kurtarır.)
[Müslim]

(Fakir borçluya borcunu ödemesi için kolaylık gösterene her gün o borç miktarı kadar sadaka sevabı yazılır.)
[İ.Ahmed]

(Bir kimse borcunu ödeyebileceği vakte kadar fakire mühlet verse günahlarından tevbe etmesi için Allahü teâlâ da ona mühlet verir.)
[Taberani]

(Musibetten kurtulmak istediğine kavuşmak ve Arşın gölgesine sığınmak isteyen eli darda olanın borcunun vâdesini uzatsın veya o borcu bağışlasın!)
[Abdürrezzak]

(Kıyamette günahı çok bir müslümanı hesaba çekerler. O kimse de
(Benim hiç iyiliğim yoktur. Sadece çırağıma "Fakir olan borçluları sıkıştırma ne zaman ellerine geçerse o zaman vermelerini söyle boş çevirme!" diye söylerdim) der. Allahü teâlâ da o kimseyi affederek buyurur ki: (Ey kulum bugün sen fakir muhtaçsın. Sen dünyada benim kullarıma acıdığın gibi bugün biz de sana acırız.) [Buhari]

Sual: Bazı kimselerde alacağım var. Verecek güçleri yok. Vermeleri için sıkıştırsam günah olur mu?
CEVAP
Evet borcunu veremeyen fakirleri sıkıştırmak haramdır. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Kıyamet gününün sıkıntılarından kurtulmak isteyen eli darda olana alacağını tehir etsin veya bağışlasın!) [Müslim]

(Bir müslümana Allah rızası için ödünç verene her gün için sadaka sevabı verilir. Fakirden alacağını çabuk istemeyene her gün için malın hepsini sadaka vermiş gibi sevap verilir.)
[Hakim]

(Kim fakirdeki alacağını tehir eder veya bağışlarsa Allahü teâlâ da kıyamet günü onu kendi himayesine alır.)
[Taberani]