***
DIŞARDA
Points: 155.310, Level: 100
Level completed: 0%,
Points required for next Level: 0
Overall activity: 0%
Achievements


Verimli çalisma yöntemleri
EBRU KODAK-REHBERLIK UZMAN
Neyi, nasil ögrenecegimizi, hangi metodu kullanirsak daha verimli olacagimizi çogunlukla bilemeyiz. Halbuki uygulayacagimiz minik taktikler, bizim ögrenmemizi kolaylastiracaktir. ÖSS’ye hazirlanan adaylarin birçogu çalistiklari halde verim alamadiklarindan sikâyet ederler. Üniversite sinavina girmis ve basarili olmus ögrencilerin en belirgin özelligi, bilinçli çalismalaridir. Egitim psikologlarinin verimli çalisma teknikleri konusunda tespit ettikleri kriterleri, bes baslik altinda toplayabiliriz.
1) ARALIKLI YA DA TOPLU ÖGRENME
Bir konunun bir günde ögrenilmesi yerine parçalara bölerek ögrenilmesi, hatirlamayi artiracaktir. Çünkü son güne birakilmis ögrenmelerde, adayin kaygi seviyesi yüksektir. Bu da ögrenmeyi olumsuz etkiler. Daha önceden hiç çalisilmamis konularin son güne birakilmasinin yani sira, tekrara ihtiyaç olan konularin da son günlere birakilmasi yanlistir. Basarili olmus adaylarin ortak yani, günlük tekrara önem vermeleridir.
2) BÜTÜN YA DA PARÇALARA BÖLEREK ÖGRENME
Kisa ve anlam bütünlügü olan konular; bütün olarak, uzun ve belli basliklarla sistemlestirilmis konular ise, parçalara bölerek ögrenilmelidir.
3) TEKRARA YER VERME
Tekrar, bilgilerin uzun süreli bellege aktarilmasini sagladigindan faydalidir. Konularin hafizaya yerlesene kadar düzenli tekrara ihtiyaci vardir.
4) ELDE EDILEN SONUCUN BILINMESI
Aday; çalistigi konuyla ilgili test çözdükten sonra yanitlarini kontrol ederse, eksik konularini tespit edeceginden çalismalarini bilinçli bir sekilde yönlendirebilir.
5) OKUMA YA DA ANLATMA
Özellikle sözel dersler çalisilirken sesli bir sekilde anlatilmasi, ögrenmeyi artirir. Birey, konuyu okurken pasiftir. Ancak anlatma sirasinda, aktif hale gelir. Anlattigi konuyu ayni zamanda dinleyecegi için, iki kere okumus gibi olur.
Zor konularin okunduktan sonra özet çikartilmasi ve bu sekilde çalisilmasi faydalidir.
Sayisal dersler, okuma ya da anlatma yöntemiyle çalisilamaz. Bu nedenle sayisal derslerde konularin pekismesi için önce örnek sorular ve çözümleri incelenmeli, daha sonra konuyla ilgili farkli sorular çözülmelidir. Ögrencilerin bu konuda yaptiklari en büyük hata, sorular üzerinde yeterince kalem oynatmamalaridir. Ögrenciler, anlamadiklari konularda bir ögretmenden ya da arkadaslarindan yardim almanin gerekli olduguna inanirlar. Yardim almak gereklidir; ancak konularin pekistirilmesi için yeterli degildir. Bunun için ögrenciler, sorular üzerinde kalem oynatmalidir.
Verimli çalisma konusunda vurgulamamiz gereken bir baska önemli nokta, öncelikli olarak dersin aktif bir sekilde dinlenilmesidir. Yukarida siralanan yöntemleri kullanan bir aday, istikrarli bir çalisma gösterecegi için düzenli bir yasam sürer. Gece geç saatlere kadar çalismak yerine, aralikli çalismayi tercih eder. Böylece derste anlatilanlari dikkatli bir sekilde dinleyecek fizyolojik yapiya sahip olur. On yedinci yüzyil felsefesine damgasini vurmus olan düsünür Descartes, verimli çalismanin dört temel prensibi oldugunu vurgular:
1) Önyargisiz olmak
2) Bütünü parçalarina ayirmak
3) En kolay olandan baslamak
4) Tekrar yapmak
Ron Fry’in sözü bu konuda söylenmis en güzel sözlerden biridir:
‘Nasil çalismak gerektigini bilmek, ögrenmeyi ögrenmektir. Bence bu, bir insanin kendine verebilecegi en güzel hediyedir.’
SOKRATES’E GÖRE AKTIF ÖGRENIMIN YOLLARI
1) Bilgiyi kendi kelimeleriyle yeniden ifadelendirmek (not alma, özet çikarma, vb.)
2) Örneklendirmek
3) Çesitli biçimlerinin ve durumlarinin neler oldugunu ayirt etmek (çalisilan konunun önemli yanlarini tespit etmek)
4) Bilgi ile diger faktörler ve fikirler arasinda baglanti kurmak (konuyu bütünlük içerisinde ögrenerek, diger konularla baglanti kurarak bellege kaydetmek)
5) Bilgiyi çesitli biçimlerde kullanmak (soru çözmek, tekrar etmek)
6) Bazi sonuçlarini önceden görmek (teorik olarak zihne yerlestirilen konunun pratik olarak da uygulanir hale gelmesi)
7) Bilginin karsitini veya tersini ifadelendirmek (çalisilan konuyu sifrelemek)