Kur'âna Muhalif (Aykırı) Zannettikleri Bir Hadis...


İDDİÂ: Suryân b.Uyeyne'den,o ez-Zuhrî'den,o da Ubeydullah b.Abdillah b.Utbe'den o da Ebû Hu-rayra.Zeyd b.Hâlid (R.A) ve Şibl'den.rivayet ettiniz ki"Bir adam kalktı ve RasÛluUaha (S.A.V) dedi ki: "Tâ RasûlAllah! Allah İçin aramızda Allahın kitabı ile hükmetmeni istiyorum." Sonra hasmı kalktı Bu diğerinden daha zeki İdi-ve:"-Doğru söyledi,aramızda Allah'ın kltab İle hükmet .yalnız bana müsaade et' dedi.

Rasûluilah Söyle" dedi

Adam: Benim oğlum,bu adamın yanında işçi idi.Onun karısı ile zina etti.Ben de ondan,yüz koyun ve bir köle mukabilinde oğlumu serbest bırakmasını istedim.Sonra İlim ehlinden olanlara sordum,bana,"oğluna yüz değnek ye bir sene sürgün cezası,bu adamın karısına İse recin cezası gerekeceğini" söylediler,dedi.

Rasûlullah: Nefsimi elinde bulunduran Allah'a andolsun ki,ikinizin arasında Allah'ın kitabı ile hükmedeceğim yüz koyun ve köle sana İade edilmiştir.Senin oğluna yüz değnek ve bir sene sürgün cezası, bu adamın karısına İse recm cezası! Yâ Uneys.bu adamın karısına git, eğer suçunu itiraf ederse onu recmet dedi.Uneys gitti kadın suçunu itiraf etti,o da onu recmetti" [414]

EBÛ MUHAMMED:Bunu bana Muhammed b. Ubeydjbnu Uyeyne'den bu şekilde tahdis etti.

Bu hadis Allah azze ve ceîle'nin Kitabına muhaliftir.Çünkü adam, ondan aralarında Allah Taâlâ' nın Kitab'ı ile hükmetmesini istedi.O da adama: Nefsimi elinde bulunduran Allah'a andolsun ki ikinizin arasında Allah'ın kitab'ı ile hükmedeceğim,dedi.Sonra da recm ve sürgün cezalan ile hükmetti. Halbuki Kur'an'da ne recm, ne de sürgün cezalarının ismi geç-memektedir.Ya bu hadis asıîsızdır,ya da, şayet doğru ise o zaman Allah'ın kitabından recim ve sürgün eksilmiş demektir.

CEVAB

Biz deriz ki; Rasûlullah (S.A.V) buradaki "...ikinizin arasında Allanın Kitabı ile hükmedeceğim" sözü ile Kur'an'ı kasdetmemiştir. O sadece "ikinizin arasında Allahu taâlânın hükmü ile hükmedeceğim"demek istemiştir.

Kitap(yazı) kelimesi çeşitli manalarda kullanılır.

Bu manalardan birisi.Allah azze ve celle'nin"...bunlar,üzerinize Allah yazısı olarak ha ramdır.Haram kılınanların dışında kalanlar size helal kılındı. " (4.en-Nisâ:24) ayetinde de olduğu gibi hüküm ve farz demektir. "... Allah'ın yazısı olarak " demek, Allah'ın sizin üzerinize farzı olarak demektir.

Yine Allah "... size kısas yazıldı " (2,el-Bakara, 178) buyurmuştur. Yani size farz kılındı, demektir.

"-Ey RABBİMiz, üzerimize şu savaşı niye yazdın ..." dediler. (4.en-Nisa, 77} ayeti,"...niye farz kıldın" demektir.

Keza "Tevratta İsrail oğulları üzerine şunu yazdık: Cana can." (5.el-Mâide:45) buyurmuştur.Yani "...şunu hükmettik ve farz kıldık" demektir.

en-Nâbiğatul-Ca'dî'de şöyle demiştir:

"Velâ bağlan,bizim (şerefli) soyumuzu lekeledi Siz de (zâten) lekeliydiniz.Fakat yazdığı zaman Allah böyle dememişti."

Yani: Akrabalık bağlan,bizim soylu şerefimizi lekeledi. Hükümde bulunuyorken Allah bunu vâcib kılmış değildir, "demektir. [415]

İbn Kuteybe, Te’vilu Muhtelifi’l Hadisi Müdâfaası, Kayıhan Yayınları: 179-181.