Sayfa 2/2 İlkİlk 12
20 sonuçtan 11 ile 20 arası

Konu: Hadislerde kurban

  1. #11
    ***
    DIŞARDA
    Points: 8.615, Level: 62
    Points: 8.615, Level: 62
    Level completed: 55%,
    Points required for next Level: 135
    Level completed: 55%, Points required for next Level: 135
    Overall activity: 0%
    Overall activity: 0%
    Achievements
    tahsin33 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Vip Özel Üye
    Üyelik tarihi
    Oct 2008
    Yer
    Mersin
    Mesajlar
    1.126
    Points
    8.615
    Post Thanks / Like
    Tecrübe Puanı
    18

    Standart Cevap: Hadislerde kurban

    Kesilmeleri Daha Faziletli Olan Kurbanlıklar

    Ebû Saîd (el Hudrî)'den demiştir ki:

    "Rasûlullah (s.a.) hayası burulmadık kara gözlü, kara ağızlı ve kara ayaklı bir koçu kurban etmişti"


    Açıklama


    Daha önce tercümesini sunduğumuz 2792 numaralı hadisin şerhinde yaptığımız açıklamalar bu hadıs-ı şerif için de ge*çerlidir. Ancak burada sözü geçen açıklamaya ilâveten şu hususu açıklamak gerekir:

    Hz. Peygamberin, hayaları burulmamış bir koç kurban ettiğini ifade eden bu hadis-i şerifle, hayaları buruk bir koç kurban ettiğini ifade eden bir önce*ki hadis-i şerif arasında bir çelişki yoktur. Her ne kadar hayaları burulma*mış hayvanı kurban etmek daha faziletli ise de Hz. Peygamber her iki hayvanı kurban etmenin caiz olduğunu göstermiş olmak için hayaları burul*muş olanlardan da burulmamış olanlardan da, kurban kesmiştir. Bu farklı iki uygulama, bu cevazı göstermek maksadıyla, şuurlu olarak yapılmıştır. Herhangi bir tezat şaibesinden tamamen salimdir

    SÜNEN-İ EBU DAVUD
    Kurban kitabı
    Bölüm 4 Hadis no 2796

  2. #12
    ***
    DIŞARDA
    Points: 8.615, Level: 62
    Points: 8.615, Level: 62
    Level completed: 55%,
    Points required for next Level: 135
    Level completed: 55%, Points required for next Level: 135
    Overall activity: 0%
    Overall activity: 0%
    Achievements
    tahsin33 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Vip Özel Üye
    Üyelik tarihi
    Oct 2008
    Yer
    Mersin
    Mesajlar
    1.126
    Points
    8.615
    Post Thanks / Like
    Tecrübe Puanı
    18

    Standart Cevap: Hadislerde kurban

    Bir Hayvanı Kurban Etmenin Caiz Olabilmesi İçin Aranan Vasıflar


    Cabir'den demiştir ki:

    "Resûlullah (s.a): "Bir yıllık hayvandan başkasını kesmeyiniz. An*cak (böylesini bulmak) size güç gelirse, o başka bu durumda (altı ay*lık) bir koyun yavrusu kesiverin."

    Açıklama

    Müsinne: Sözlükte, yıllanmış anlamına gelir. Âlimlerin itti-fakla kabul ettiğine göre, bu kelimeyle devenin beş yılını bi*tirmiş olanı kast edilir. Sığırın müsinne yayılabilmesi için tmam Malik'e gö*re üç yaşını bitirip dört yaşma girmiş olması gerekirken cumhur ulemaya göre, iki yaşını bitirip üç yaşına girmiş olması gerekir.

    Koyun cinsinin müsinne sayılabilmrsi için, bir yaşını bitirip iki yaşına girmesinin yeterli olduğunda alimlerin tümü ittifak etmişlerdir.

    Âlimlerin çoğuna göre; bu mevzuda keçi cinsinin de koyun cinsi gibi olduğu kabul edilir. Şafiî âlimleri; "Keçinin müsinne sayılabilmesi için en az iki yaşını bitirip üç yaşına girmiş olması gerekir" demişlerdir.

    Hadis-i şerifte "mecbur kalmadıkça müsinne" olmayan hayvanları kes*mek yasaklandığına göre deve, sığır ve koyun cinslerinin kurban edilebilme*leri için, en az kendilerinin "müsinne: yaşlı" ismini aldıkları çağa girmiş ol*maları gerekir.

    Yine cumhur ulemanın ittifakla kabul ettiklerine göre; bu mevzuda ca*mız, sığır cinsinin, keçi de, davar cinsinin hükmüne tabidir.

    Sözü geçen hayvanlardan bu çağa gelmiş bir hayvanı bulmak mümkün olmazsa, altı ayını doldurup yedinci aya giren ve bir yaşını dolduran koyun*lar arasına katıldığı zaman dış görünüşüyle onlardan farkı olmayan, göste*rişli bir kuzunun da kurban edilebileceği, yine mevzumuzu teşkil eden bu hadis-i şerifte ifade edilmektedir.

    Kurbanlık hayvanları bulmakta güçlükle karşılaşıldığı zaman müsinne olma şartı aranmadan kesilebilmek sadece koyunlara mahsustur. Bunların dışındaki semiz hayvanlar gösterişli de olsalar "müsinne" sayılacakları ça*ğa gelmeden kurban edilemezler.Hadis-i şerifte bu mevzudaki ruhsat sadece koyun cinsine verilmiştir.

    Âlimler hangi hayvanı kurban etmenin daha faziletli olacağı meselesin*de de ayrılığa düşmüşlerdir. Âlimlerin bu mevzudaki görüşlerini şu şekilde Özetlemek mümkündür:

    1. Hanefi alimlerine göre; kurban edilmek istenen iki hayvan, et ve kıy*met bakımından eşitse hangisinin eti daha lezzetli ise, o hayvanı kurban etmek daha faziletlidir. Eğer etleri lezzet bakımından eşit olursa o zaman kıy*met ya da et bakımından hangisi daha fazla ise onu kurban etmek daha fazi*letlidir. Bu esastan hareket eden Hanefi âlimleri, koç ile koyunun kıymet ve et bakımından eşit olmaları halinde, koçun koyuna kıymet ve et bakımın*dan bir sığıra eşit olan besili bir koyunun sığıra ve yine böyle semiz bir ko*yunun kıymet ve et bakımından eşit olduğu bir deveye tercih edileceğini söy*lemişlerdir.

    Keçi, sığır ve develerin erkekleri ile dişileri kıymetçe eşit olurlarsa bun*ların herbirinin dişisini kurban etmenin erkeğini kurban etmekten daha fa*ziletlidir. Ibn Vehban, hayaları buruk teke kurban etmenin dişi keçi kurban etmekten daha faziletli olduğunu söylemiştir.

    2. İmam Malik'e göre; koyun kurban etmek diğer hayvanları kurban etmekten daha faziletlidir. Çünkü koyun eti diğer hayvanların etinden daha lezzetlidir. Delili ise kurban olarak koçu seçtiğini ifade eden 2792, 2793, 2794, 2796 numaralı hadislerdir.

    Yine îmam Malik'e göre; koyundan sonra en faziletli kurbanlık keçi, sonra sığır, sonra devedir. Bunların kendi erkekleri, kendi dişilerinden daha faziletlidir.

    3. Şafiî ve Hanbelilere göre; kurban edilmesi en faziletli olan hayvan devedir. Sonra sığır sonra koyun, sonra da keçi gelir. Bir deve kurban etme*nin yedi veya on kişiye bir sığır kurban etmenin ise yedi kişiye koyun kurban etmenin sadece bir kişiye yetmesi bunu açıkça ortaya koyar.

    Ayrıca 351 numaralı hadis-i şerif de bu görüşlerinin doğruluğuna delil olarak gösterirler.


    Bazı Hükümler

    Bu hadisin zahirinden bir yaşım doldurmuş bir koyun varken altı ayı doldurmuş bir kuzu kesmenin ca*iz olmadığı anlaşıhyorsa da, bu hadisten kast edilen mânanın bu zahiri ma*na olmadığına dair ulemanın icmai vardır. Çünkü Fahr-i Kainat Efendimiz "altı ayı bitirmiş bir kuzu ne güzel bir kurbanlıktır." buyurmuştur. Bu ba*kımdan alimler yaşlı koyun varken de altı ayını bitirmiş gösterişli bir kuzu kesmenin caiz olduğunu, hadisteki koyun kesmenin kuzu kesmeye tercih edil*mesiyle ilgili emrin, efdaliyyet ve müstehabhk ifade ettiğini söylemişlerdir

    SÜNEN-İ EBU DAVUD
    Kurban kitabı
    Bölüm 5 Hadis no 2797

  3. #13
    ***
    DIŞARDA
    Points: 8.615, Level: 62
    Points: 8.615, Level: 62
    Level completed: 55%,
    Points required for next Level: 135
    Level completed: 55%, Points required for next Level: 135
    Overall activity: 0%
    Overall activity: 0%
    Achievements
    tahsin33 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Vip Özel Üye
    Üyelik tarihi
    Oct 2008
    Yer
    Mersin
    Mesajlar
    1.126
    Points
    8.615
    Post Thanks / Like
    Tecrübe Puanı
    18

    Standart Cevap: Hadislerde kurban

    Bir Hayvanı Kurban Etmenin Caiz Olabilmesi İçin Aranan Vasıflar


    Zeyd b. Halid el-Cühenî'den demiştir ki: "Resûlullah (s.a) ashabı arasında kurbanlıkları taksim etti. Bana da bir yaşını bitirmiş bir keçi yavrusu verdi. Kısa bir süre sonra keçi yavrusunu alıp Hz. Peygamber'in yanına vardım ve kendisine:

    (Ey Allah'ın Resulü) bu (daha) yavrudur, dedim:

    “Sen de onu kurban et!" buyurdu. Bunun üzerine onu kurban ettim.

    Açıklama


    Bu hadiste geçen Atûd bir yaşını doldurmamış kuvvetli keçi oğlağıdır. Hadis,bunun kurban olarak kesilebileceğine delâlet eder. Hanefîlerle,Atâ,EvzâîveŞafiîIe rin bazısı bu görüştediler. Fakat halef ve selefin cumhuruna göre atûd kurban olamaz.

    Bir yaşını doldurmuş keçi yavrusunun kurban edilemeyeceğini söyleyen cumhur ulemaya göre, sözü geçen hayvanın kurban edilebileceğini ifade eden ve mevzumuzu teşkil eden hadis-i şerifin hükmü sadece Zeyd b. Halid'e aittir.



    SÜNEN-İ EBU DAVUD
    Kurban kitabı
    Bölüm 5 Hadis no 2798

  4. #14
    ***
    DIŞARDA
    Points: 8.615, Level: 62
    Points: 8.615, Level: 62
    Level completed: 55%,
    Points required for next Level: 135
    Level completed: 55%, Points required for next Level: 135
    Overall activity: 0%
    Overall activity: 0%
    Achievements
    tahsin33 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Vip Özel Üye
    Üyelik tarihi
    Oct 2008
    Yer
    Mersin
    Mesajlar
    1.126
    Points
    8.615
    Post Thanks / Like
    Tecrübe Puanı
    18

    Standart Cevap: Hadislerde kurban

    Bir Hayvanı Kurban Etmenin Caiz Olabilmesi İçin Aranan Vasıflar

    (Asım b. Kuleyb'in) babasından rivayet ettiğine göre: Peygamber (s.a)'in sahabilerinden ve Süleym oğullarından Mu-şâci diye anılan bir adamla birlikte idik. (O sıralarda bir yaşını dol*durmuş) koyun azalmıştı, (bu zat) bir münâdiy e ilan ettirdi. (Münâdi bu emir üzerine): "Resûlullah (s.a) şüphesiz altı ayını doldurmuş bir kuzu, bir yaşını doldurmuş bir koyunun yerini tutar buyurduğunu" ilan etti.

    Ebû Dâvûd der ki (metinde sözü geçen) bu (râvi) Müşâci' b. Mesûd'dur.



    Açıklama



    Metinde geçen esseniy kelimesi müsinne yaşlı anlamında kullanılmıştır. Ulemanın "müsinne" kelimesi üzerindeki görüşlerini 2797 numaralı hadisin şerhinde açıklanmıştır.

    Ceza, kelimesi, "müsinne" sayılacak çağa varmamış taze hayvan de*mektir. Kuzunun altı ayını doldurup da, kurbanlık koyunlar içerisine katıldığı zaman onlardan fark edilemeyecek derecede gösterişli olanı, âlimlerin çoğu*na göre, keçinin iki yaşından küçük olanı, Şafiî'ye göre; üç yaşından küçük olanıdır. Mevzumuzu teşkil eden bu hadis-i şerif altı ayını doldurmuş göste*rişli bir kuzunun kurban edilebileceğini söyleyen cumhur ulemanın delilidir. Aksini iddia edenlerin de aleyhine bir delildir.

    Bu hadisin senedinde Asım b. Küleyb gibi zayıf bir râvi varsa da 2797, 2798 numaralı hadislerle takviye edildiğinden, zayıflıktan kurtulup hasen de recesine yükselmiştir.

    SÜNEN-İ EBU DAVUD
    Kurban kitabı
    Bölüm 5 Hadis no 2799

  5. #15
    ***
    DIŞARDA
    Points: 8.615, Level: 62
    Points: 8.615, Level: 62
    Level completed: 55%,
    Points required for next Level: 135
    Level completed: 55%, Points required for next Level: 135
    Overall activity: 0%
    Overall activity: 0%
    Achievements
    tahsin33 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Vip Özel Üye
    Üyelik tarihi
    Oct 2008
    Yer
    Mersin
    Mesajlar
    1.126
    Points
    8.615
    Post Thanks / Like
    Tecrübe Puanı
    18

    Standart Cevap: Hadislerde kurban

    Bir Hayvanı Kurban Etmenin Caiz Olabilmesi İçin Aranan Vasıflar

    Bera'dan demiştir ki:

    Hz. Peygamber (s.a) kurban bayramı günü namazdan sonra, bi*ze bir hutbe irad ederek:

    "Kim bizim namazımızı kılar ve kurbanımızı keserse (bizim sün*netimize uygun olan bir) amel işlemiş olur. Kim de kurbanı namaz*dan önce keserse (kesilen) bu (kurbanlık alisine ziyafet için kesilmiş bir) et koyunu olur" buyurdu. Bunun üzerine Ebû Bürde b. Niyar kalktı ve:

    "Ey Allah'ın Resulü vallahi ben bu günün yeme, içme günü ol*duğunu düşünerek Kurbanı (mı) namaza çıkmadan önce kestim ve (yine bu düşünceyle) acele edip (kurbanın etinden) yedim, aileme ve kom*şularıma da yedirdim" dedi.

    Resûlullah (s.a) de:

    "Bu et koyunudur" buyurdu. Bunun üzerine (Ebû Bürde tek*rar kalktı ve):

    Ben de bir yaşını doldurmamış (fakat semiz olması ve etinin le-zizliği bakımından iki et koyunundan) daha hayırlı bir oğlak var (kur*ban edebilmem için bu oğlak) bana yeter mi? diye sordu.

    Fahr-i kâinat Efendimiz de:

    Evet senden başka bir kimse için (böyle bir oğlağı kurban et*mek) asla yeterli olamaz" buyurdu.

    Açıklama


    Bu hadis-i şerifte, kurban bayramında kesilmesi gereken kur-hanlıkların Hz. Peygamberin sünnetine uygun olarak kesil*miş olmaları için, bayram namazından sonra kesilmesi icab ettiği, bayram namazından önce kesilen kurbanlıkların, sahihlerinden kurban kesme mü*kellefiyetini kaldıramayacağı, binaenaleyh bayram namazından önce kesi*len bir kurbanın ibadet maksadıyla değil de sadece et için kesilmiş sayılacağı sahiplerinin mükellefiyetten kurtulmak için, ikinci bir kurban daha kesmek zorunda kalacakları ifade edilmektedir.

    Hadis-i şerifte, açıklanan ikinci bir mesele; bir yaşını doldurmamış bir keçi yavrusunun'kurban bayramında kurban edilmek için yeterli olmadığı, fakat Resul-ü Zîşan Efendimizin Ebû Bürde'ye mahsus olmak üzere böyle bir oğlağı kurban etmeyi yeterli kıldığı, ifâde buyrulmaktadır.

    Bazı Hükümler

    1. Kurban kesme vakti, bayram namazı kılındıktan ve bayram hutbesi okunduktan sonra girer.İmâm Malik, bu hadisi delil getirerek, imam, bayram namazını kıldırıp hutbesini okuyup kurbanını kesmeden, kurban kesmenin caiz olmayacağı*nı, fakat imam kurban kesmeyecekse o zaman, bayram namazı ve hutbesin*den sonra, bir kurban kesecek kadar bekledikten sonra, kurban kesmenin caiz olduğunu, bu mevzuda şehirli ile bayram namazı kılamayan köyde otu*ranlar arasında bir fark olmadığını, söylemiştir.

    a. Hanetîlere göre, bayram namazı kılınmayan köylerde ve çiftliklerde oturan kimselerin kurban kesme vakti; sabah namazının vaktiyle birlikte gi*rer. Bayram namazı kılınan yerleşim merkezlerinde bulunan kimseler için kur*ban kesme vakti, imamın bayram namazını kılmasıyla girmiş olur. Eğer bir özürden dolayı o şehirde bayram namazı kılınamamışsa, kurban kesme vak*tinin girmesi için, zeval vaktinin çıkması gerekir. Ondan önceki zaman içeri*sinde kurban kesilemez.

    b. İmam Şafiî île Dâvûd ve İbn el-Münzir'e göre; kurban kesme vakti güneşin doğmasıyla girer. Bu hususta imamın bayram namazını kıldırıp kıl*dırmamasına bakılmadığı gibi, imamın kurbanını kesip kesmediğine de ba*kılmaz. Yine bu hususta, içerisinde bayram namazı kılınmayan köy halkı ile içerisinde bayram namazı kılınan şehir halkı arasında hiçbir fark yoktur. Hepsi aynı hükme tabidirler.

    Hanbeli âlimlerinden el-Harakî'nin görüşü de budur. Ve Efdal olan bay*ram namazı kılınmadan önce kurbanı kesmemektir.

    c. İmam A hm e d ile el-Evzaî, İshak, Hasan-ı Basri, imam bayram na*mazını kılmadan kurban kesmenin caiz olmadığını, ancak imam namazı kıl*dıktan sonra kurbanı kesmemiş bile olsa, kurban kesmenin caiz olacağını söylemişlerdir. Bu hükme varırken metinde geçen "namazdan önce kesilen hayvan kurban değil et koyunudur” anlamındaki cümlenin zahirine dayan*mışlardır.

    Kurban kesme vaktinin ne kadar sürdüğü ve ne zaman sona erdiği me*selesini ise 2789 numaralı hadisin şerhinde açıklamıştık. Muhterem okuyu*cularımız bu meselede fıkıh ulemasının görüşlerini öğrenmek için oraya mü*racaat edebilirler.

    Geceleyin kurban kesmenin caiz olup olmayacağı meselesi de alimler ara*sında ihtilaflıdır. Bu ihtilâfı şu şekilde özetlemek mümkündür:

    a. İmam Mâİik, İbn Abbas (r.a)'nın rivayet ettiği "Peygambter (s.a) geceleyin kurban kesmeyi yasakladı.[70] mealindeki hadise dayanarak geceleyin kurban kesmenin caiz olmadığını söylemiştir. Ancak bu hadisin senedinde rivayetleri makbul sayılmayan Süleyman b. Ebî Seleme el-Cenayizî ile Mü-beşşir b. Ubeyd vardır. Dolayısıyla bu hadis zayıftır.

    b. Başta Hanefilerle İmam Şafiî, îshak ve cumhur ulemaya göre, gece*leyin kurban kesmek, kerahatle caizdir.

    Bu görüş, İmam Ahmed'den de rivayet olunmuştur. Çünkü gün deyin*ce içerisinde gece de dahildir. Bu bakımdan kurban kesmek için tayin edilen nahr günlerinin hem gündüzünde hem de gecesinde kurban kesmek caizdir, demişlerdir. Fakat geceleyin kurban kesmek zor olduğundan ve bir takım yanlışlıklar yapmaya yol açabileceğinden mekruh sayılmıştır

    SÜNEN-İ EBU DAVUD
    Kurban kitabı
    Bölüm 5 Hadis no 2800

  6. #16
    ***
    DIŞARDA
    Points: 8.615, Level: 62
    Points: 8.615, Level: 62
    Level completed: 55%,
    Points required for next Level: 135
    Level completed: 55%, Points required for next Level: 135
    Overall activity: 0%
    Overall activity: 0%
    Achievements
    tahsin33 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Vip Özel Üye
    Üyelik tarihi
    Oct 2008
    Yer
    Mersin
    Mesajlar
    1.126
    Points
    8.615
    Post Thanks / Like
    Tecrübe Puanı
    18

    Standart Cevap: Hadislerde kurban

    Bir Hayvanı Kurban Etmenin Caiz Olabilmesi İçin Aranan Vasıflar

    Berâ b. Azib'den demiştir ki:

    Ebû Bürde diye anılan dayım namazdan önce kurban kesmişti. Rasûlullah (s.a) (o haliyle)

    "Senin bu koyunun (ibadet maksadıyla kurban edilen bir ko*yun değil, sadece etinden istifade edebileceğin) bir et koyunudur." buyurdu. (Dayım da):

    "Ey Allah'ın Rasûlü ben de bir yaşını doldurmuş bir keçi yav*rusu vardır" (onu kurban edebilir miyim?) diye sordu.

    (Resulü Zîşan efendimiz de):

    "Senden başkası için uygun olmamakla beraber sen kes!" buyurdu.

    Açıklama

    Bu hadis-i şerifte, bayramdan önce kurban kesmenin caiz olmadiği gibi bir yaşını doldurmuş keçi yavrusunu kesmeninde caiz olmadığı, ancak Hz. Peygamber (s.a)'in sadece Ebû Bürde'ye mah*sus olmak üzere bir keçi yavrusunu kurban etme izni verdiği, ifade edilmek tedir. Bilindiği gibi Ukbe b. Amir'in rivayet ettiği diğer bir hadis-i şerifteResulü Ekremin bu hakkı sadece Ukbe b. Amir'e tanıdığı, bunun dışında hiçbir kimsenin bir yaşım doldurmuş iki yaşına girmiş bir keçi kurban ede*meyeceği ifade edilmiştir.

    Hafız İbn Hacer bu mevzuda Beyhakî'nin: "Eğer İbn Mâce ve Tirmi-zî'nin naklettikleri bu Ukbe b. Amir hadisinin sonun ki "Onu da sen (ken*dine) kurban et" mealindeki ziyade, bu ziyadenin bulunmadığı rivayetlere tercih edilecek derecede kuvvetli bir rivayetse, o zaman bu izin Ebû Bürde'-ye verildiği gibi Özel olarak Ukbe (r.a) de verilmiştir" dediğini, söyledikter sonra kendisi de şu görüşlere yer vermiştir:

    "Aslında Beyhakî'nin bu açıklaması meseleyi halletmekten uzaktır. Çün*kü İbn Mâce ve Tirmizînin rivayetleri olan Hadis-i şerifte bu iznin sadece Ukbe'ye verildiği başka birine asla verilmediği ifade edildiğine göre, bu iz*nin Ebû Bürde için geçerli olmaması gerektir. Eğer bu iznin sadece Ebû Bür-de'ye verildiği göz önüne alınırsa Hz. Ukbe'ye verilen böyle bir iznin geçerli olmaması lâzım. Bu mevzuda yapılan izahların en doğru olanı şudur: Bu ha*dislerden ya sonradan sadır olanın önceden sadır olanın hükmünü neshetmiş olması lâzımdır. Bu da işlerin ikisinin de aynı zamanda sadır olmaları ve dola-yısıyle bu iznin özü geçen iki sahabî için de geçerli olması gerekir. Ancak bazıları bu mevzuda gelen hadislere bakarak kendisine bu özel iz*nin verildiği kimselerin sayısını dörde, kimisi de beşe çıkarmıştır. Ancak ha*dislerin hepsinde bu iznin sadece bir şahsa özel olarak verildiğine ve başkalarının bu izinden faydalanmasının caiz olmayacağına dair açık bir ifade yoktur. Bu ifade sadece Ebû Bürde ile Ukbe b. Amir hakkında gelen iki ha*diste vardır.

    Bu bakımdan meseleyi şu şekilde halletmek mümkündür. Ukbe b. Amir ve Ebû Bürde hakkındaki iki hadisle, diğer şahıslar hakkında gelen hadisler arasında bir çelişki yoktur. Çünkü İslamın ilk yıllarında bir yaşındaki keçi yavrusunu kurban etmenin caiz olduğu, fakat sonradan bu cevaz kaldırıldı*ğı ve sadece Hz. Ukbe ile Ebû Bürde hakkında özel bir cevaz olarak kalmış olduğu bilinmektedir.


    SÜNEN-İ EBU DAVUD
    Kurban kitabı
    Bölüm 5 Hadis no 2801

  7. #17
    ***
    DIŞARDA
    Points: 8.615, Level: 62
    Points: 8.615, Level: 62
    Level completed: 55%,
    Points required for next Level: 135
    Level completed: 55%, Points required for next Level: 135
    Overall activity: 0%
    Overall activity: 0%
    Achievements
    tahsin33 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Vip Özel Üye
    Üyelik tarihi
    Oct 2008
    Yer
    Mersin
    Mesajlar
    1.126
    Points
    8.615
    Post Thanks / Like
    Tecrübe Puanı
    18

    Standart Cevap: Hadislerde kurban

    Kurban Edilmeleri Mekruh Olan Hayvanlar

    Ubeyd b. Feyrûz'dan demiştir ki: Ben Berâ b. Azib'e kurbanlıklarda hangi özelliklerin bulunması*nın caiz olmadığını -yahut da kurbanlıklarda bulunması caiz olmayan özellikleri sordum da (şöyle) cevap verdi: Resûlullah (s.a) (birgün) aramızda (ayağa) kalkıp (ben şu anda onun sözlerini aktarırken onun gibi el kol hareketleri de yapacağım) Oysa bdiim parmaklarım onun parmaklarından, parmak uçlarım da onun parmak uçlarından daha kısadır- (şöyle) buyurdu:
    "Kurbanlıklar içerisinde kurban edilmeleri caiz olmayan dört (hayvan) vardır: Körlüğü açıkça, belli olan tekgözlü, hastalığı açıkça belli olan hasta, topallığı iyice belli olan topal, ilikleri kurumuş (dere*cede) cılız" (Ubeyd b. Feyruz sözlerine devam ederek) dedi ki: - ben de (Bera b. Azib'e):

    "Ben (hayvanın) dişlerinde bir eksiklik bulunmasından hoşlanmı*yorum." dedim. O da:

    "Hoşlanmadığın hayvanı bırak fakat onu (kurban etmeyi) kimseye yasaklama" cevabını verdi.

    Ebû Dâvûd der ki (Kesîr)iliği kalmamış (hayvan demektir).


    Açıklama


    Bu hadis-i şerif, kurbanın etine ve yağına zarar verecek, topallık, körlük ve şiddetli hastalık gibi kusurlardan salim ol*ması gerekir. Bu gibi kusurları bulunan havanları, kurban etmek caiz de*ğildir. Fakat hayvanda bu kusurlardan birisinin veya bir kaçının belli olmayacak derecede az bir miktarda bulunması onun kurban edilmesine engel de*ğildir. Bu mevzuda İmam Nevevî şöyle diyor: "Kendisinde Bera hadisinde zikredilen (yürümeye imkân vermeyecek derecede şiddetli) hastalık, aşırı de*recede zayıflık, tek gözlülük (yürümeye engel olacak) topallık, kusurlarından biri veya birkaçı yahut da bunlar gibi veya daha fazla derecede sıhhate zarar veren bir veyahut bir kaç kusur bulunan bir hayvanı kurban etmenin caiz olmayacağında âlimlerin icmaı vardır.

    Hattâbî, bu mevzudaki görüşlerini şöyle ifade ediyor: "Mevzumuzu teşkil eden bu hadis, söz konusu edilen kusurların hay*vanda hafif bir şekilde bulunması o hayvanın kurban edilmesine engel değil*dir. Hadiste geçen -hastalık, açıkça belli olan, körlük açıkça belli olan, topallık açıkça belli olan- sözleri bu gerçeği ifade etmektedir. Çünkü bu kusurların en az bir miktarı hayvanda açıkça belli olmaz."

    SÜNEN-İ EBU DAVUD
    Kurban kitabı
    Bölüm 6 Hadis no 2802

  8. #18
    ***
    DIŞARDA
    Points: 8.615, Level: 62
    Points: 8.615, Level: 62
    Level completed: 55%,
    Points required for next Level: 135
    Level completed: 55%, Points required for next Level: 135
    Overall activity: 0%
    Overall activity: 0%
    Achievements
    tahsin33 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Vip Özel Üye
    Üyelik tarihi
    Oct 2008
    Yer
    Mersin
    Mesajlar
    1.126
    Points
    8.615
    Post Thanks / Like
    Tecrübe Puanı
    18

    Standart Cevap: Hadislerde kurban

    Kurban Edilmeleri Mekruh Olan Hayvanlar

    Yezid Zü-Mısr dedi ki Utbe b. Abidin es-Sülemî'ye varıp: Ey Ebû Velid! Ben kurbanlık aramaya çıktım fakat ön dişleri dökülmüş olan bir hayvandan başkasını bulamadım. O da hoşuma gitmedi. (bu hususta) ne dersin? dedim, (o da) "Sen onu bana getirmez misin? (ben onu güzelce bir kurban edeyim) cevabını verdi. "Sübhanallah benim (kurban etmem) caiz olmuyor da senin (kurban etmen nasıl) caiz oluyor?" dedim. (O da: Evet (benim kurban etmem caiz olur), çünkü sen (onun kurban edilip edilmeyeceğinde) şüp*he ediyorsun. Bense şüphe etmiyorum. Rasûlullah (s.a) sadece Müsferra, Müste'sale, Bahka, Müşeyyed ve Kesrâ (denilen hayvanları kurban etme)yi yasakladı.
    Müsferra: Açığa çıkacak şekilde kulağı kökünden sökülen.
    Müste'sale: Boynuzu kökünden kınlan.
    Bahkâ: gözünün feri gitmiş olan.
    Müşeyyed: Cılızlıktan ve düşkünlükten dolayı sürüye uyamayan:
    Kesra; Ayağı kırık koyun demektir."
    dedi.

    Açıklama

    Hadis-i şerif, kulağı kesiklik, boynuzu kırıklık, tezgözlülü topallık ve zayıflık kusurlarından birisi bulunan bir hayvanı, kurban etmenin yasaklanmış olduğunu ifade etmektedir. Bu sebeble âlimler kendisinde bu kusurlardan biri bulunan hayvanı kurban etmenin caiz olma*dığında ittifak etmişlerdir. Mutlak nehy haram ifade ettiğine göre, buradaki nehyin haram ifade etmediğini ve dolayısıyla sözü geçen kusurları taşıyan bir hayvanı kurban etmenin caiz veya kerahetle caiz olduğunu iddia eden bir kimsenin, buradaki yasağın gerçek manası olan haramlıktan çıktığına dair bir delile dayanması icab eder. Fakat bir önceki hadis-i şerif, buradaki yasa*ğın haramlık ifade ettiğine dair açık bir beyan teşkil ettiğinden aksine bir delil bulmanın imkansız olduğu aşikârdır

    SÜNEN-İ EBU DAVUD
    Kurban kitabı
    Bölüm 6 Hadis no 2803

  9. #19
    ***
    DIŞARDA
    Points: 8.615, Level: 62
    Points: 8.615, Level: 62
    Level completed: 55%,
    Points required for next Level: 135
    Level completed: 55%, Points required for next Level: 135
    Overall activity: 0%
    Overall activity: 0%
    Achievements
    tahsin33 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Vip Özel Üye
    Üyelik tarihi
    Oct 2008
    Yer
    Mersin
    Mesajlar
    1.126
    Points
    8.615
    Post Thanks / Like
    Tecrübe Puanı
    18

    Standart Cevap: Hadislerde kurban

    Kurban Edilmeleri Mekruh Olan Hayvanlar

    Ali (r.a)'den demiştir ki: Resûlullah (s.a) bize (kurbanlık hayvanın seçiminde) göze ve ku*lağa dikkat etmemizi, avrâ (tekgözlü), mukabele, müdabere, harka, şarka, denilen hayvanlardan) kesmememizi emr etti. (bu hadisin ravi-lerinden) Züheyr dedi ki: Ben Ebû îshak'a: (Süreyh) b. Numan, hz. Ali'den naklen kurban edilmesi caiz ol*mayan hayvanları sayarken onlarla birlikte) boynuzu kırığı da zikret*ti mi? diye sordum da, Hayır cevabını verdi. Züheyr, sözlerine devam ederek) dedi ki: (Ebû îshak'a
    Mukabele nedir dedim.Kulağının (ön) tarafı kesik olandır dedi. Mudâbere nedir? dediKulağının (arka) tarafı kesik olandır, dedi.Şarka nedir? diye sordum,Kulağı (uzunlamasına) delinmiş olandır. Cevabını verdi. Harka nedir, dedim.Kulağı enine delinmiş olandır, karşılığını verdi.

    Açıklama

    Bu hadis-i şerifte tek gözlü kulağının ön kısmındanbirazı kesilip bırakılan hayvanla kulağının arkası aynışekilde kesilip de koparılmadan bırakılan, kulağı uzunlamasına yarılıp ikiyeayrılan ve bir alâmet teşkil etmesi için kulağı yuvarlak şekilde delinmiş olan,hayvanları kurban etmenin yasaklanmış olduğu ifâde edilmektedir.

    Zahirîler, bu hadisin zahirine sarılarak sözü geçen hayvanların kurban etmenin caiz olmayacağını söylemişlerdir, Şafiî âlimlerinden bazılarının gö*rüşü de budur.

    Cumhur ulemaya göre; hadis-i şerifteki yasağın hükmü haramlık için değil kerahet-i tenzih iv ye içindir. Çünkü bu ayıplardan salim olan bir hay*vanı bulmak çok güçtür ve hemen hemen imkansız gibidir. Oysa yüce Allah Kur'an-ı Kerim'inde. "Allah sizi seçti ve dinde size bîr güçlük yiikle-medi...” buyurmuştur.

    İbn Hazm'a göre: Kulağında biraz eksiklik bulunan yahut ta kesiklik veya delik bulunan bir hayvan, kurban edilmediği gibi bir veya iki gözünde bir kusur bulunan hayvanla, kuyruğunda kesiklik bulunan bir hayvanda kur*ban edilmeye elverişli değildir. Bu kusurların dışında kalan boynuzu kırık-Ön dişleri dökülmüş olmak, hayaları buruk olmak gibi, kusurlardan biriyle kusurlu olan hayvanlar; kurban edilmeye elverişlidirler.

    Hattâbî, bu mevzudaki görüşlerini şöyle özetliyor: Âlimler bir hayva*nın kurban edilmesine engel teşkil eden ayıpların miktarı üzerinde ihtilafa düştüler. Söyle ki:

    1. İmam Malik'e göre, kulakta bulunan yarıklar ve kesiklik az ise hay*vanın kurban edilmesine bir engel değildir.

    Maliki âlimleri sözü geçen bu azlığı üçtebir çokluğu da üçtebirden faz*lalıkla takdir etmişlerdir. Kulağının üçtebiri kesilen veya yarılan bir hayvanı kurban etmenin caiz olacağım, fakat kulağının üçtebirden fazlası kesilmiş ya da yarılmış olan bir hayvanı kurban etmenin caiz olmayacağını söylemiş*lerdir.

    2. Rey taraftarlarına göre; kulağının yandan fazlası sağlam kalan bir hayvanı kurban etmekte bir sakınca yoktur.

    3. Şafiîlere göre; doğuştan kulağı olmayan boynuzunun kılıfı veya tü*mü kırılan, kulağı uzunlamasına yarık yada yuvarlak bir şekilde delik olan bir hayvanı kurban etmek mekruhtur. Böyle bir hayvanı kurban etmek ke*rahetle caizdir.

    Şafiî âlimlerinden İmam Nevevî, kulağı önden veya arkadan kesilip ko*parılmadan bırakılan bir hayvanı kurban etmenin hükmünün de böyle oldu*ğunu söylemiştir.

    4. Han belilere göre, kulağının yarıdan azı kesilen veya delinen bir hay*vanı kurban etmek mekruhtur. Kulağında eksiklik veya yarıklık daha fazla olan bir hayvanı kurban etmek caiz değildir.

    Hanefî alimlerine göre; kurbanlık hayvanının aşağıdaki ayıplardan sa*lim olması gerekir:

    "Körlük, bir gözlülük, dişsizlik, kulaksızlık, mezbahaya yürüyemeyecek kadar topallık veya hastalık, kemiklerinde ilik kalmamış derecede zayıf*lık, kulağının veya kuyruğunun çoğunun kopuk olması meme başlarının ko*puk bulunması, işte bunlardan biriyle ayıplanmış olan hayvan kurban olmaz.


    SÜNEN-İ EBU DAVUD
    Kurban kitabı
    Bölüm 6 Hadis no 2804

  10. #20
    ***
    DIŞARDA
    Points: 8.615, Level: 62
    Points: 8.615, Level: 62
    Level completed: 55%,
    Points required for next Level: 135
    Level completed: 55%, Points required for next Level: 135
    Overall activity: 0%
    Overall activity: 0%
    Achievements
    tahsin33 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Vip Özel Üye
    Üyelik tarihi
    Oct 2008
    Yer
    Mersin
    Mesajlar
    1.126
    Points
    8.615
    Post Thanks / Like
    Tecrübe Puanı
    18

    Standart Cevap: Hadislerde kurban

    Kurban Edilmeleri Mekruh Olan Hayvanlar

    Hz. Ali'den demiştir ki:

    Hz. Peygamber (s.a) kulağının kesik veyahutta boynuzunun ek*serisi kırık olan (bir hayvan)ı kurban etmeyi yasaklamıştır.

    Ebû Dâvûd der ki (bu hadisin ravilerinden olan Cürey) Cürey Südûsî-i BasrVdir. Katade'den başka bir kimse ondan hadis rivayet etmemiştir.

    Açıklama

    Metinde geçen adba kelimesi kulağının ekserisi kesik ve boynuzunun ekserisi kırık manalarına gelir. Bu iki manada da kullanılmaktadır bununla beraber daha ziyade boynuzunun ekserisi kesik" anlamında kullanılır.

    Musannif Ebû Dâvûd Cüreyy es-Sünûsî'den Katade'den başka rivayet eden bir râvinin bulunmadığını söylemişse de, aslında ondan Yunus b. Ebî İshak Asım b. Ebu Nücûd gibi tanınmış raviler rivayet etmişlerdir. Ancak Musannif merhum bu rivayetleri görmediği için, böyle yazmıştır.

    El-İclî'ye göre; Cürey, tabiinden güvenilir bir ravidir. İbn Hibban da onu güvenilir ravilerden saymıştır. Ebû Hatem, onun hadislerinin delil olma niteliğinden uzak olduğunu, İbn Medeni'de onun kimliği meçhul bir ravi ol*duğunu söylemiştir.


    Bazı Hükümler


    1. Kulağının tamamı veya yarıdan fazlası kesilmiş olanhayvan kurban edilemez. Bunda ittifak vardır.

    2. Boynuzunun tümü yahutta yarıdan fazlası kesilmiş olan hayvan kur*ban edilemez. Nehaî ile İmam Ebû Yusuf, İmam Muhammed ve İmam Ah-med bu görüştedirler.

    İmam Ebû Hanife'ye göre; boynuzu kırık hayvan kurban etmekte hiç*bir sakınca yoktur. Hayvanın boynuzundaki kırıklık etine zarar vermiyorsa İmam Şafiî'ye göre de boynuzu kırık bir hayvanı kurban etmenin bir sakın*cası yoktur.

    İmam Malik'e göre; boynuzu kırık bir hayvanın eğer bu kırıklıktan do*layı henüz kanı kesilmemışse o hayvan kurban edilemez. Fakat kanı kesil-mişse kurban edilmesinde bir sakınca yoktur.

    KHanbelîlere göre; doğuştan kulağı hiç olmayan hayvanla doğuştan ku*lakları küçük olan bir hayvan, kesmekte bir sakınca olmadığı gibi, kuyruk*suz bir hayvanı kurban etmekte bir sakınca yoktur. Bu mevzuda, hayvanın doğuştan kuyruksuzla, kuyruğunun sonradan kesilmiş olması arasında bir fark yoktur. el-Leys'e göre kuyruğu bir kabzadan daha kısa olan bir hayva*nı kurban etmek caiz değildir.[

    SÜNEN-İ EBU DAVUD
    Kurban kitabı
    Bölüm 6 Hadis no 2805

Sayfa 2/2 İlkİlk 12

Benzer Konular

  1. Hadislerde nikah ve önemi
    By tahsin33 in forum Hadis Bahçesi
    Cevaplar: 87
    Son Mesaj: 03.06.15, 06:07
  2. Hadislerde yemin ve önemi
    By tahsin33 in forum Hadis Bahçesi
    Cevaplar: 51
    Son Mesaj: 22.04.10, 08:53
  3. hadislerde ramazan oruç
    By ArzuNur in forum Oruç
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 28.09.08, 22:40
  4. Hadislerde yalan.
    By Konyevi Nisa in forum Hadis Bahçesi
    Cevaplar: 3
    Son Mesaj: 21.06.08, 10:29
  5. Kurban ve kurban bayramı
    By BuRaK in forum Mübarek Gün Ve Geceler
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 07.06.08, 22:30

Bu Konudaki Etiketler

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •