Namazdaki hareketlerin anlami

Namazin her bir rüknünün, her bir kisminin ayri ayri hikmetleri bulunuyor.
Kiyam da bir anlam ifade ediyor, kiraat da. Kiyamdan sonra rükuya gitmenin
de bir hikmeti var, rükudan sonra secdeye kapanip ona en yakin hâle
kavusmanin da... Kâinat çapinda icra edilen külli bir ibadetin temsilcisi
makamindaki insan kendi vücudunda her an cereyan eden ibadetlerle birlikte
canli ve "cansiz" sandigimiz âlemin ibadetlerini de günde bes kez Rabb-i
Rahîmi'ne arz etmek durumunda:

1.KIYAM


Önce ayakta dikilip durur (kiyam) ve ellerimizi yukari dogru kaldirip,
ALLAHü ekber (Ancak ALLAH yüce ve uludur) deriz. Böylece insan, O (cc)
müstesna her seyi bir tarafa atip birakmakta ve Onun emir ve iradesine tabi
duruma geçmektedir. Kulluk ve kölelik bu sekilde tescil edilir. Böylece
ayakta duran tüm varliklarin ibadeti de temsil edilir.


2. RÜKU

Insan, ALLAHin sanina yakisan övgüler serdettikten sonra bu yücelik
karsisinda kendini o derece aciz ve zayif hisseder ki, bunu ifade için öne
egilir (rüku), saygi isareti olarak basini alçaltir ve, Sübhane
Rabbiyel-Azim(Büyüklük ve azamet sadece Ona ait olan Rabbimi bütün
noksanlardan tenzih edip yüceltirim.) der. Mü'min bu haliyle, rükû halindeki
tüm canlilarin ibadetini de temsil etmektedir.


3. DUA

Sonra yine dogrularak kendisini bu dogru yola ilettigi için ALLAHa sükür ve
hamdini arz eder. Bir an için ALLAHin yücelik ve büyüklügü ve kendi
hareketinin basitlik ve küçüklügü karsisinda ayakta tefekküre dalip bundan o
derece yilgin ve sarsilmis bir hale gelir.


4. SECDE

Secdeye kapanir ve alnini, tevazu ve acizligini tam manasiyla hissederek
yere degdirir ve söyle söyler:

Sübhane Rabbiyel-Ala (Büyüklük ve Yücelik sadece Ona ait olan Rabbimi bütün
noksanlardan tenzih edip yüceltirim).


5. TAHIYYAT VE SELAM

Bu hareketleri bir dizi tekrar etmesinden sonra kisi kendini, arada hiçbir
vasita veya araci bulunmaksizin dogrudan dogruya sahsen ALLAHin huzurunda
bulur ve ondan istimdad edip yardim talep eder.

Iki varlik karsilastiklarinda daima bu ikisi arasinda bir selamlasma
gerçeklestirilir. Iste namazin bir kisminda (tesehhüd kismi) namazini eda
etmekte olan Müslüman, Mirac esnasinda Muhammed (sas) ile ALLAH arasinda
teati edilen selamlasma formüllerini aynen tekrar eder:

Et-Tahiyyatü lillahi, ves-salavatü vettayyibatü. es-Selamu eleyke
eyyuhen-Nebiyyü, ve rahmetullahi ve berakatüh. Es-Selamü aleyna ve alâ
ibadillahissalihin

(En mukaddes ve en zahidane hürmet ve tazimler ALLAHa aittir. Ey Nebi sana
selam, ALLAHin rahmet ve bereketi de senin üzerine olsun. (ALLAHin) selami
bizim üzerimize ve ALLAH karsisinda iyi ve mükemmel hareket eden salih
kullarin üzerine olsun