2 sonuçtan 1 ile 2 arası

Konu: Hıdırellez ve İslamiyetteki Yeri?

    Share
  1. #1
    ***
    DIŞARDA
    Points: 455.346, Level: 100
    Points: 455.346, Level: 100
    Level completed: 0%,
    Points required for next Level: 0
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 100,0%
    Overall activity: 100,0%
    Achievements
    SiLa - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)

    EMEKTAR KURUCU

    .
    Üyelik tarihi
    Jun 2008
    Yer
    ISPARTA
    Mesajlar
    18.956
    Points
    455.346
    Post Thanks / Like
    Tecrübe Puanı
    10

    nww Hıdırellez ve İslamiyetteki Yeri?

    YouTube Video
    ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.


    Hıdırellez ve İslamiyetteki Yeri?

    Miladi takvimle 6 Mayıs günü Hıdırellezâdir. Rumi takvimde yaz mevsiminin ibtidâsı addedilen 23 Nisan günü, milâdi takvimde 6 Mayısâ a rast gelir. Kışın nihayete erip yazın başladığına işarettir. Hıdırellez diye tesmiyesinin sebebi; muhtelif dini kitaplarda Mûsâ aleyhisselâmın ümmetinden bir velî veya peygamber olduğu bildirilen ve Kur'ân-ı Kerîmâ de, "Kullarımızdan bir kulâ ¦" (1) diye bahsedilenn Hızır'ın (A.S) kurak bir yerde oturması ile o yerin yeşermeye başladığı hadîs-i şerîfte bildirilmiştir. Bu sebeple yazın evvelinde arzın yeşermeğe başladığı güne âyeşilâ mânâsına gelen Hıdır günü denmiştir. Yine bu günde Hızır ile İlyâs'ın (aleyhimüsselâm) buluştukları rivâyeti sebebiyle de â œHıdır İlyasâ denmiştir. Zamala Hıdırellez haline intikal etmiştir. Dinî kaynaklarımız, Hz. Hızır ve Hz. İlyâs'ın Allah Teâlââ nın sevgili kullarından olduğunu haber vermekle beraber onlar adına mukaddes bir günün mevcudiyetinden mübahis değillerdir. Hıdırellez gününün İslâmâ da dînî bir hüviyeti ve kudsiyeti yoktur. Bu sebebden 6 Mayıs'ta dinimizin tasvip etmediği şekilde kutlamalarda bulunmak, eğlenmek müslümana yakışır bir hareket değildir. Hızır ve İlyas Aleyhimüsselam kimdirler ve ne haldedirler? İlyas aleyhisselam Kurâ an-ı Kerimâ de ismi geçen peygamberlerdendir(4) ve Beni İsrailâ e gönderilmiştir. Muhtelif tefsir kitaplarına göre Allah tarafından göklere kaldırılmıştır. Hızır aleyhisselâm, peygamber olması kuvvetle muhtemel, ilim ve hikmet sahibi bir zâttır. Tasavvuf erbâbına ve hadis âlimlerine göre Hz. Hızır hâlen hayattadır. Nitekim Muhyiddîn-i Arabî (k.s.) Fütuhât-ı Mekkiyeâ sinde Hızır aleyhisselâmın hayatta olduğuna dair malumat verir. İbn Salâh ve İmam Nevevî gibi bazı zâtlar da Hızır aleyhisselâmın yaşadığı hakkında büyük âlimlerin ittifak halinde olduklarını nakletmişler. Bazı rivayetlere göre de Hızır aleyhisselam i âb-ı hayattan içmiştir ve kıyamete kadar hayatta olacaktır. Kurâ ân-ı Kerimâ de Hızır aleyhisselâmın isminden sarahaten bahsedilmez. Kehf sûresinde yer alan Hz. Mûsâ ile alâkalı kıssada, â œKullarımızdan bir kulâ diye bahsedilen zâtın Hızır aleyhisselâm olduğu bizzat Peygamber Efendimiz’den (s.a.v.) gelen sahih hadislerle sabittir.(3) DİPNOTLAR
    1) el-Kehf, sûresi, 18/65 2) el-Kehf sûresi, 18/65. 3) Buhârî, Sahîh, İlim, 16, 44. 4) Es-Saffât, 123/124, el-Enbiya, 21/85.


    Yazar: Mehmet Sevgili

  2. #2
    ***
    DIŞARDA
    Points: 8.102, Level: 60
    Points: 8.102, Level: 60
    Level completed: 76%,
    Points required for next Level: 48
    Level completed: 76%, Points required for next Level: 48
    Overall activity: 99,6%
    Overall activity: 99,6%
    Achievements
    Kevser Denizi - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Vip Özel Üye
    Üyelik tarihi
    Sep 2014
    Mesajlar
    221
    Points
    8.102
    Post Thanks / Like
    Tecrübe Puanı
    12

    Standart Cevap: Hıdırellez ve İslamiyetteki Yeri?

    İslam'da Hıdırellez Kutlaması varmı dır?

    İslam'da Hıdırellez Kutlaması Yoktur..

    Soru: Hıdırellez (Hıdrellez) hakkında bir mü'minin görüşü ne yönde olmalıdır? Çok fazla bâtıl itikat var. Mesela para kesmek gibi. Gazete sayfalarını para niyeti ile dua ederek kesiyorlar. "Sembolik olarak kesiyoruz diyorlar." ya da gül dibine ev yapmak vs. hatta kesilen gazeteden paraları bir torba içerisinde ağzı biraz açık bırakılarak dışarı asıyorlar, Hızır (A.S.), gece gezermiş bu gece, eli değsin diye vs. bunlar hakkında açıklamalı yer verirseniz sualime sevinirim.

    Cevap: Öncelikle batıl olan hiç bir uygulamayı dinimiz kabul etmez. Hıdırellez kutlamalarını batıl ve hurafelerle doldurmak doğru değildir. Bahsettiğiniz hurafe uygulamalara itibar etmemek bu gibi hurafelerden uzak durmak gerekir.

    Her sene bahar mevsimindeki yeşilliğin canlandığı mayıs ayının başlarında bir Hıdırellez Bayramı kutlanmaktadır. Bu bayramda insanlar ateşler yakıp üzerinden atlayarak kısmet bulacaklarını düşünmekte, içine girecekleri bir eve sahip olacaklarını ümit etmekte, daha nice niyetlerinin bu bayram günündeki bazı âdetlerle gerçekleşeceğini beklemektedir.. Bunların gerçekle ilgisi ne kadardır? Daha doğrusu, Hıdırellez ne demektir? Bunun bir aslı olmalı, sonra bu hale getirilmiş bulunmalı diye düşünmekteyiz. Bu konuda bilgi verebilir misiniz?

    Efendim, bazı konular halk örfünde kabuk bağlayıp özünden uzaklaşır duruma girebilmektedir. Zannederim mayıs ayının başında kutlanan Hıdırellez bayramında da böyle bir kabuk bağlama durumu söz konusudur. Olayın aslını şöyle ifade edebiliriz:

    Hz. Musa (A.S.) zamanında hükümdarın birinin temiz niyetli bir oğlu kendini dine verir, dinî hayat yaşayıp dinî hizmetlerle hayatını değerlendirmek ister. Babasının hükümdarlığı, makamı, mevkii onu tatmin etmez. Hükümdar oğlunun kendini dinî hizmetlere adaması, çevrenin irşadına yönelmesi Rabb'imizin de hoşuna gider. Ona kerametler ihsan eder. Bu sebeple bu genç irşat için gezerken uğradığı çorak araziler yeşillenmeye başlar. Kupkuru çöllerin yemyeşil hale gelişi, oradan hükümdarın oğlunun geçtiğini göstermiş olur.

    Arapça'da yeşilin bir adı da (hazr) olduğundan çorak yerlerin yeşillendiğini gören halk buradan Hızır geçmiştir diyerek Hızır ismini meşhurlaştırmaya başlarlar. Bir ara bu genç, zamanın peygamberi Hz. İlyas (A.S.)'la da buluşur. Böylece Hz.İlyas (A.S.)'la buluştuğu güne halk, Hızır–İlyas buluşma günü olarak isim verirler. Sonraları bu isim yuvarlanarak Hıdırellez şekline dönüşür. Tıpkı hoca merhumun, oğlunuzun adını Eyyüb koyarsanız dikkat edin, sora söylene söylene ip kalır, sözündeki gibi, Hızır ile İlyas da Hıdırellez olup çıkar..

    Hızır’ın aslında geçtiği yerleri yeşillendiren bir veli mi, yoksa ayrıca bir de peygamber mi olduğu konusunda çeşitli rivayetler vardır. Fakat gerçek olan odur ki, velilerin hayatını yaşamakta olan Hızır (A.S.), beş çeşit hayat derecesinin ikinci derecesinde yaşamaktadır. Bu derecedeki hayat bizim gibi maddi şartlarla bağlı değildir. Bir anda birçok yerlerde farklı görüntülerle bulunabilir.

    Bu yüzden halk arasında da Hızır (A.S.) erişmiştir imdadına diye de söylentiler yayılmaktadır..

    Bazen Hızır makamına çıkıp da Hızır’dan ders alan velilerin de olduğu, bunların Hızır gibi darda kalanların imdadına koştuğu, bu yüzden de onların da Hızır'ın kendisi sanıldığı anlaşılmaktadır.

    Bediüzzaman Hazretleri'nin Mektubat'ında bu konudaki soru cevapta, ızır, hayattadır; ancak onun hayatı ikinci derecede hayat olduğundan birçok alimler hayatta olmadığını düşünmektedir, şeklinde bilgi vardır.

    Hızır–İlyas buluşma günü olarak bildiğimiz altı mayıs Hıdırellez bayramına bu bilgi ve ilgi bakılırsa herhalde gerçeğe daha yakın bir bakışla bakılma ve kutlama söz konusu olur.

    Bugüne ait ateş yakılıp üzerinden atlanılması, oyuncak evler yapıp gerçeğine kavuşulacağının düşünülmesi.. gibi âdetler halkın iyilik temennilerinden ibaret arzulardan sayılırlar. Kesinlik arz eden gerçekler olarak kabul edilmezler. Bunlardan medet umulmaz.

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •