Neden Kur’an-ı Kerim?
Yaşam bir kere, fırsat bir kere, ölüm bir kere, hesap bir kere, mükâfat sonsuz, azap sonsuz. Şimdi sen bilirsin ey kardeşim. Bir kere geldiğin ve bir kere yaşama müsaadesi verildiği ve bir kere ayrıldıktan sonra hesabını vereceğin dünyanı ne yapmak istersin. Dünyanı hayra mı getireceksin? Şerre mi getireceksin? Sen bilirsin. Çünkü yaşayacaksın ve Rabbine hesap vereceksin. Bir kere yaşadığın bu dünyanın hesabında sonsuz cennet veya sonsuz cehennem var. Lütuf var, gazap var. Yüzleri bembeyaz olanlar var, kararanlar var. Şimdi Ey Genç Kardeşim! Sen söyle yüzünün renginin ne olmasını istersin.
Razı olacağın, razı olunan her şey Kur’an ve O’nun en büyük tefsiri Sünnet’te saklı. Uymak veya uymamak arasında serbest değil misin? Uyarsan ne olacağı, uymazsan ne olacağı sana bildirilmedi mi? İşte tam bu noktada sıra sende. Uyacak mısın? Uymayacak mısın?
وَقُلِ الْحَقُّ مِن رَّبِّكُمْ فَمَن شَاء فَلْيُؤْمِن وَمَن شَاء فَلْيَكْفُرْ إِنَّا أَعْتَدْنَا لِلظَّالِمِينَ نَاراً أَحَاطَ بِهِمْ سُرَادِقُهَا
“Deki: Hak (gerçek) Rabbinizden (geldi). Dileyen inansın, dileyen inkâr etsin. Şüphesiz zalimler için, duvarları çepeçevre onları içine alacak bir ateş hazırlamışızdır.” Kehf, 18/29
Bugün sizlerle Allah (c.c.)’un biz kullarına lütfettiği kelamını, Kitabullah’ın öneminden bahsedecek, uyanların ve uymayanların durumlarını beraber görecek ve her birimiz yeniden kendi hayat tarzımızı belirlemeye çalışacağız. Bugün karar vereceğiz.
Kelam-ı Kibar Kibar-ı Kelamest
(Büyüklerin Sözleri, Sözlerin Büyüklerindendir.)
En büyük kelam ise, en büyük olanın kelamıdır. O’da Rabbimizin kelamı Kur’an-ı Kerim’dir. Kur’an, beşer kelamı değildir. Çünkü beşer kelamlarının çağlar ötesinden gelip, çağlar sonrasına ulaşması ve yaşanan bütün zamanların ihtiyaçlarına cevap vermesi düşünülemez. Öyleyse elimizde bir kitap var ve bu kitap her devrin tüm ihtiyaçlarına cevap veriyorsa, asırlar öncesinden bozulmadan günümüze kadar gelebilmiş ise bu kitap beşer sözü olamaz. Böyle bir kitap ancak aşkın bir varlığın iradesiyle ortaya çıkmıştır ki, O aşkın varlıkta yaratan, yaşatan, rızık veren Allah Zülcelâl’dır.
Kur’an-ı Kerim bu özelliğini bize şöyle aktarmaktadır.
الَر كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ
“Elif. Lâm. Râ. (Bu Kur'an), Rablerinin izniyle insanları karanlıklardan aydınlığa, yani her şeye galip (ve) övgüye lâyık olan Allah'ın yoluna çıkarman için sana indirdiğimiz bir kitaptır.” İbrahim, 14/1
Kur’an, hayat nizamını oluşturan bir kitap olmasıyla beraber, okuyana her bir harfine on sevap olmak üzere, bir süresinin okunmasında onlar, yüzler, binler, yüzbinler sevap verilebilecek bir kitaptır.
منْ قرأَ حرْفاً مِنْ كتاب اللَّهِ فلَهُ حسنَةٌ ، والحسنَةُ بِعشرِ أَمثَالِهَا لا أَقول : الم حَرفٌ ، وَلكِن : أَلِفٌ حرْفٌ، ولامٌ حرْفٌ ، ومِيَمٌ حرْفٌ
“Kim Kur’ân-ı Kerîm’den bir harf okursa, onun için bir iyilik sevabı vardır. Her bir iyiliğin karşılığı da on sevaptır. Ben, elif lâm mîm bir harftir demiyorum; bilâkis elif bir harftir, lâm bir harftir, mîm de bir harftir.” Tirmizi, Fezâilü’l-Kur’ân, 16
الَّذِي يَقرَأُ القُرْآنَ وَهُو ماهِرٌ بِهِ معَ السَّفَرةِ الكرَامِ البررَةِ ، والذي يقرَأُ القُرْآنَ ويتَتَعْتَعُ فِيهِ وَهُو عليهِ شَاقٌّ له أجْران
“Kur’an’ı gereği gibi güzel okuyan kimse, vahiy getiren şerefli ve itaatkâr meleklerle beraberdir. Kur’an’ı kekeleyerek zorlukla okuyan kimseye de iki kat sevap vardır.” Buhari, Tevhid, 52
Kur’an, kendisine sahiplenenleri ahirette bırakmayacak onlar için Rabbinden şefaat dileyecek bir kitaptır.
Âlemlere rahmet Sevgili Peygamberimiz (s.a.s) şöyle buyuruyor.
اقْرَؤُا القُرْآنَ فإِنَّهُ يَأْتي يَوْم القيامةِ شَفِيعاً لأصْحابِهِ
“Kur’an okuyunuz. Çünkü Kur’an, kıyamet gününde kendisini okuyanlara şefaatçi olarak gelecektir” Müslim, Müsâfirîn, 252
Kur’an- Kerim icaz yönünden bir benzerinin getirilmesi noktasında aciz bırakıcı bir kitaptır. Bir benzeri getirilemeyeceği gibi, bir süresinin veya bir ayetinin de benzeri getirilememiş, getirilemeyecektir.
Yüce Rabbimiz bu hususu bizlere şöyle bildirmektedir.
قُل لَّئِنِ اجْتَمَعَتِ الإِنسُ وَالْجِنُّ عَلَى أَن يَأْتُواْ بِمِثْلِ هَـذَا الْقُرْآنِ لاَ يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ كَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيراً
“De ki: “Andolsun, insanlar ve cinler bu Kur’an’ın bir benzerini getirmek üzere toplansalar ve birbirlerine de destek olsalar, yine onun benzerini getiremezler.” İsra, 17/88
وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَا فَأْتُواْ بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُواْ شُهَدَاءكُم مِّن دُونِ اللّهِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ
" Eğer kulumuza (Muhammed’e) indirdiğimiz (Kur’an) hakkında şüphede iseniz, haydin onun benzeri bir sûre getirin ve eğer doğru söyleyenler iseniz, Allah’tan başka şahitlerinizi çağırın (ve bunu ispat edin).” Bakara, 2/23
Kur’an, şifa ve rahmet kaynağı olarak indirilmiştir.
وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ وَلاَ يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إَلاَّ خَسَاراً
“Biz Kur’an’dan, mü’minlere şifa ve rahmet olan şeyler indiriyoruz. Ama Kur’an, zalimlere ziyan artırmaktan başka bir katkıda bulunmaz” İsra, 17/82
Dünya bir ticarethanedir. Herkes bu dünyada ticaretini yapmaktadır. Kimi iflas edecek, kimi en ala bir karşılıkla mükâfatlandırılacaktır. İşte bu ticarethanenin kılavuzu Kur’an’dır. İman hakikatlerini, ibadet pınarlarını, ahlak incilerini bize ulaştıran Kur’an-ı Kerim’dir.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ آمِنُواْ بِاللّهِ وَرَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِي نَزَّلَ عَلَى رَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِيَ أَنزَلَ مِن قَبْلُ وَمَن يَكْفُرْ بِاللّهِ وَمَلاَئِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلاَلاً بَعِيداً
“Ey İnananlar! Allah'a, Peygamberine, Peygamberine indirdiği Kitap'a ve daha önce indirdiği Kitap'a inanmakta sebat gösterin. Kim Allah'ı, meleklerini, kitaplarını, peygamberlerini ve ahiret gününü inkâr ederse, şüphesiz derin bir sapıklığa sapmıştır.” Nisa, 4/ 136
إِنَّ اللّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإِحْسَانِ وَإِيتَاء ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ
“Şüphesiz Allah, adaleti, iyilik yapmayı, yakınlara yardım etmeyi emreder; hayasızlığı, fenalık ve azgınlığı da yasaklar. O, düşünüp tutasınız diye size öğüt veriyor.” Nahl, 16/90
وَلَا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَلَا السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ
“İyilikle kötülük bir olmaz. Kötülüğü en güzel bir şekilde sav. Bir de bakarsın ki, seninle arasında düşmanlık bulunan kimse sanki sıcak bir dost oluvermiştir.” Fussilet, 41-34
Hedefimiz iman davasıdır, Kur’an davasıdır, her birimizin kurtuluşa ermesidir. İşte Kur’an tam bu noktada bizlere kıssalarla seslenir. Kıssalarda kaybedenlerden, kazananlardan bahsedilir. Kur’an Kıssasıyla kazanan ve kaybedenlerin özelliklerini bildirecek Araf süresinin 11. Ayetten 23. Ayete olan kısmı beraberce mülahaza edelim.