Kuddûsî’ye göre, insanlar kullukta bulunduklarına göre üç hâle bürünerek
davranır. Âhireti gaye edinen, dünyayı kesinlikle düşünmemeli, dünyayı gaye edinen âhireti
düşünmemelidir. Eğer kişi, Allah’a âşık ise kesinlikle ne âhireti, ne de dünyayı düşünecektir.
Kuddûsî’nin hem tinsel, hem de maddî olarak insanın doğal yapısına tam uygun olarak
yaptığı bu değerlendirmeye karşılık materyalist düşünür Karl Marx (ö.1883) ise insanı sadece
emeğine göre değerlendirir. Ona gör insan, alet yapan hayvan/homo fober gibi üreten bir
varlıktır.1445
Eğer âşık isen Mevlâ’ya geç dünya ve ‘ukbadan
Haramdır çünkü Ehlullah’a anlar, şüphe yok asla
Sığar mı bir gönülde iki mahbub var düşün birken
Nu zıt kamal itmek mahâl mümkün değil zîrâ.
Nedir maksûdun ey ‘abid ibâdetten de gil bana
Eğer talib isen dünyâyı bil âhiret harâm sana
Eğer âhiret dilersen gönül virme şu dünyâya
Ki âhret ehline dünyâ harâmdır böylece bil ha1446.
Kuddûsî, “Kenzu’l-mahfi”1447 hadisinden yola çıkarak, insanları Allah’ı bilmek
konusunda, üç sınıfta ele alır. İnsanların, bu hadise göre, Allah’ı herhangi bir engel ve mânia
olmadan bilmeleri gerekir. Birinci sınıf insan, Allah’ı takdirle az bilendir. İkinci sınıf insanlar
Allah’ı istidlâl/kanıt ile bilenler, üçüncü sınıf insanlar ise, Allah’ı tahkîk ile bilenlerdir.
Mukallidler, işittikleriyle Allah’ı bilirler, fakat onlar bu bilgileriyle engeli aşamazlar.
Müstedille, akılla ve nakille Allah’ı bildiklerini iddia ederler. Tahkik ehli ise Allah’ı ayne’lyakin
bilenlerdir. Onlar, Allah’ı en ulu şekilde bilenlerdir. Zira bu kimselerin ruhu Allah’ı
hakkıyla bilme sırrına ermek istiyorsa, bunu öncelikle gönül levhasına yazacaktır. Gönül
duvarına kazılmayan İlâhî bilgi/ma’rifet, meyva vermeyen ağaç gibi verimsizdir.
Kim ki bu sırra olursa aşina Hakkı bilür
Hakkı bilmek diler isen bunu tevhid-i dilde yaz.1448
Kuddûsî’nin üzerinde durduğu konuların başında insan gelir. Ona göre, insan
olmak kolay ve basit bir olgu değildir. Her şeyin başında, kişinin insan olabilmesi en önemli
faktördür. Bundan dolayı lafla kişinin “insan” olabilmesi mümkün değildir.
Özünü sanma kim insan olubdür
Kuru da’va ile insân olunmaz1449.
Bu “insan” olma bilincinin kazanılması, insanlığın varlığıyla birlikte tartışılmıştır. Her
dönemde insan, yapıp ettiklerine göre değişik tiplerle tanımlanmıştır. Örneğin, Antik Yunan
felsefesinin üç önemli ismi olan Sokrates (469-399 B.C), Aristoteles(384-322 B.C) ve Plato
(427-347 B.C) da iki önemli insan tipi vardır. Bunlar sıradan insan ve üstün/tanrısal/bilge
insandır. Onlara göre sıradan insan, yaşamını haz ve acının yönlendirdiği, asıl anlamda
“insanî” olanı henüz gerçekleştirmemiş olan insan tipidir.1450 Bilge/tanrısal kişi ise etik akla
sahip olan ve yapıp etmelerinde bunu ortaya koyan kişidir.
Ayrıca Plato, bir bireyin asıl anlamda insan olabilmesi için, aklın bilgisiyle
aydınlatılması, ruhtaki düşünme gücünün, bu Tanrısal yönün “iyi”den yana çevrilmesi
gerekir. Bu da bireyin eğitimi ile gerçekleşir görüşündedir.1451
1417 Macit Gökberk, Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, İst. 1966, s. 106.
1418 İnsan-ı Kamil için bk. Abdülkerîm el-Cîlî el-İnsânü’l-kâmil, Kahire 1963; Nesefî, Aziz, İnsan-ı Kâmil
(Tasavvufta İnsan Meselesi, Çev: Mehmet Kanar, Dergâh Yay. İstanbul, 1990.
1419 Mevlânâ, Mesnevi, V, 2038.
1420 Mevlânâ, Mesnevi, II, 1170.
1421 Kuddûsî, Nasâih-i Kuddûsî, vr. 201a.
1422 Mevlânâ, Dîvân-ı Kebir, VII, 556.
1423 Eflâki, Menâkıb, I, 484.
1424 Gazâlî, İhya, III, 352.
1425 Kuddusî, Dîvân, s. 167.
1426 Aynı eser, 173.
1427 Kuddusî, İcâzetnâme, s. 187a.
1428 Buhârî, Îmân, 39; Müslim, Müsâkat, 107; İbn Mâce, Fiten, 14.
1429 Gazâlî, İhyâ, III, 7.
1430 Bk. Buhârî, Rikak, 38.
1431 Aclûnî, Keşf, II, 195.
1432 Bakara, 2/18.
1433 Augustinus, The City of God, çev. H. Bettenson, Penguin Books 1972, s. 507.
1434 Johansen, age, s. 608.
1435 Kuddûsî, Dîvân (İE), s. 280.
1436 Kuddûsî, Hazinetü’l-Esrâr, vr. 209b.
1437 Francis Bacon, Novum Organun, çev. S. Ö. Akkaş, Doruk Yay., Ankara 1999, s. 93.
1438 Kuddûsî, Dîvân, s. 25.
1439 Bk. Gazâlî, İhyâ, IV, 220; Cebecioğlu, TTDS, s. 653 ; Uludağ, TTS, s. 483.
1440 Kuddûsî, Dîvân (İE), s. 280.
1441 Nicholson, Mysctism of İslâm, ss. 95-96.
1442 Kuddûsî, Hazinetü’l-Esrâr, vr. 227a.
1443 Kuddûsî, Dîvân, s.182.
1444 Kuddûsî, Dîvân, s.36.
1445 Karl Marx, Kapital I, çev. Alaattin Bilgi, Sol Yay., Ankara 1997, s. 182.
1446 Kuddûsî, Dîvân s. 4.