2 sonuçtan 1 ile 2 arası

Konu: Ontolojik olarak Muhammedî Nur

    Share
  1. #1
    ***
    DIŞARDA
    Points: 47.246, Level: 100
    Points: 47.246, Level: 100
    Level completed: 0%,
    Points required for next Level: 0
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 75,0%
    Overall activity: 75,0%
    Achievements
    MaHiR 01 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Co Admin
    Üyelik tarihi
    Nov 2009
    Yer
    Bir Boğaz yedi tepe
    Mesajlar
    8.028
    Points
    47.246
    Post Thanks / Like
    Tecrübe Puanı
    10

    Standart Ontolojik olarak Muhammedî Nur

    Halâyık iktibas etti Senin nurundan envârı

    Kamuya vasıta oldun bi-külli halka rehbersin

    Dahi rûh-i şerifin yaradıldı cümleden akdem
    Nebiler hatemisin çünki dünyâda muahharsın
    1380


    Kuddûsî’nin ontolojik düşüncesi, Muhammedî Nur’un hakikati üzerine temellenmiştir.
    Ona göre bütün varlığın/vücudun kaynağı olan Hz. Peygamber varlığın sevgisi ile
    Yaratıcısına bağlanmasının tek sebebidir. Göklerin ve yerin düzen ve nizamının inşası Hz.
    Peygamber’in hakikat ile olmuştur. Göklerde ve yerde bulunan tüm varlık O’nun bu
    yüceliği/ulvi ile hayat bulmuştur. Yani Peygamber (s.) her canlının aslıdır.1381 O her türlü
    yüceliği ile en yüksek mertebeye ulaşmıştır. Çünkü O’nu öven, “Makâm-ı Mahmûd”a çıkaran
    Yüce Yaratıcı’dır. Öyle bir makam ki beşer nevinde yaratılan hiçbir mahlukun ulaşamadığı
    bir makamdır. İlâhî kelâmın diliyle şu şekilde tanımlanır: “Kim Resul’e itaat ederse, Allah’a
    itaat etmiş olur
    .”1382, “Sana biat edenler, Allah’a biat etmişlerdir.”1383 ve “Attığın zaman Sen
    atmadın Allah attı
    ”1384 âyetleri Hz. Peygamber (s)in hem ontolojik hem de mevki ve makâm
    konumu itibarıyla farklılığını ortaya koymaktadır.

    Ey şâh-ı Rusül sen heme gümrâha emânsın
    Hem bâ’is mahb-ı mahlük-ı cihânsın

    Sen olmasan olmaz idi bu seb’a semâvât
    Hem bulmaz idi kimse hayât tenlere cansın

    Medh eyledi bizzat seni ol Hâlık-ı ekvân
    Kim medhe seza eşref-i halk gevhere kânsın
    1385


    Kuddûsî’ye göre, Hz. Peygamber (s), öyle bir nur, öyle bir hakikattir ki, hiçbir varlık
    O’nun gibi hakkıyla övüp, hakikatini ortaya koyamazlar. Zira insan, Hakk’ı nasıl hakkıyla
    övüp, takdis edemiyorsa, Hz. Peygamber (s)i de aynı şekilde takdir etmek mümkün
    değildir. Onun için bu hakikat, isim ve sıfatlara sahip olan İlâhî bir şahsiyettir. O, İlâhî
    kemalatı yansıtması bakımından bütün varlıklardan üstündür. Bu üstünlük, diğer hiçbir
    varlığın, onun uluhiyet makamına ulaşmamış olmasından kaynaklanmaktadır.
    Kuddûsî bütün varlığın, yaşama iksirini, aşkını, bağlılığını tamamen Muhammedî
    Nur’dan aldığını ifade etmektedir.

    Olup küttâb senin medhini tahrir etseler âlem
    Olurlar cümlesi âciz-i aceb sırr-ı Hudâ sensin

    Senin zerrât-ı nûrundan olupdur afitâb zerre
    Kamu ins ü cin melek hayrân ki pür nur ziyâ sensin
    1386

    Kuddûsî’ye göre, Muhammedî Nur diğer peygamberlerin varoluşunun nedenidir.
    bütün peygamberler, O’nun Hakikatiyle varlık âlemine gelmişlerdir. Onun için diğer bütün
    peygam hazeratından üstün olarak Hakk tarafından seçilmiştir. Çünkü O, Allah’a en yakın
    olan varlıktır. Bundan dolayı O, bütün hazeratının peygamberler hazeratı arasında, merhameti,
    sevgisi ve bilgisiyle seçilmiş ve şefâ’at yetkisi verilen tek peygamber, tek hakikattir.

    Tevessül eyledi Hakk’a seninle nice peygamber
    Şefâ’at Sana verildi Hudâ’ya âşinâ Sensin
    1387


    Kuddûsî’ye göre, Hz. peygamber, “Allah’a çağıran ve ışık saçan bir kandil olarak”1388

    bütün insanlığı ve varlığı/vücudu aydınlatan bir nurdur. Yâni Allah’ın aleme tecelli etmesiyle
    Muhammedî nur zuhur etti. Bu nurla bütün alem yaratılmıştır. Allah’ın da beyan ettiği gibi,
    Allah’tan size nur gelmiştir.”1389 âyetiyle, alemlerin, içinde varolan varlığı vücuda
    gelmesinin kaynağıdır.

    Habiba Sen Nebiler serveri kevneyne Sultansın
    Münevver veçhin ile âleme hem şemsi tâbasın

    Hudâ âlemlere gönderdi rahmet çünki sen Şâhı

    Kamü halka bize hem Rahmet-i Rahmân-ı Mennansın
    1390






    1369 Kuddûsî, Hazinetü’l-Esrar, vr. 259a.
    1370 Aynı eser, vr. 259b.

    1371 İsrâ, 17/79.

    1372 Kuddûsî, Dîvân (Külliyat), s. 125.
    1373 Suyutî, el-Cami’us-Sağir, Beyrut 1391, s. 123.

    1374 Kuddûsî, Dîvân (İE), s. 100.

    1375 Enbiya, 21/107.
    1376 Kâlem, 68/4.
    1377 A’râf, 7/156.
    1378 Duhân, 44/6.
    1379 Kuddûsî, Dîvân, s. 134.
    1380 Kuddûsî, Dîvân, s.134.
    1381 Kuddûsî, Pendnâme, vr. 27b.
    1382 Nisâ, 4/80.
    1383 Fetih, 48/10.
    1384 Enfal, 8/17.
    1385 Kuddûsî, Dîvân, s.146.
    1386 Kuddûsî, Dîvân, s.148.
    1387 Aynı yer.

    1388 Ahzâb, 33/46.
    1389 Maide, 5/15.
    1390 Kuddûsî, Dîvân, s.150.
    Ben cemiyetin îman selâmeti yolunda dünyamı da âhiretimi de feda ettim. Gözümde ne Cennet sevdası var, ne Cehennem korkusu. Cemiyetin, yirmibeş milyon Türk cemiyetinin imanı namına bir Said değil, bin Said feda olsun. Kur'ânımız yeryüzünde cemaatsiz kalırsa Cenneti de istemem; orası da bana zindan olur. Milletimizin îmanını selâmette görürsem, Cehennemin alevleri içinde yanmağa razıyım: Çünki; vücudum yanarken, gönlüm gül-gülistan olur.
    13.Asrın Müceddidi
    BEDİÜZZAMAN SAİD-İ NURSİ

  2. #2
    ***
    DIŞARDA
    Points: 47.246, Level: 100
    Points: 47.246, Level: 100
    Level completed: 0%,
    Points required for next Level: 0
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 75,0%
    Overall activity: 75,0%
    Achievements
    MaHiR 01 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Co Admin
    Üyelik tarihi
    Nov 2009
    Yer
    Bir Boğaz yedi tepe
    Mesajlar
    8.028
    Points
    47.246
    Post Thanks / Like
    Tecrübe Puanı
    10

    Standart Cevap: Ontolojik olarak Muhammedî Nur

    Ontolojik olarak Muhammedî Nur


    Şimdi Kuddûsî’nin Muhammedî Hakîkatı bütün mevcûdatın ruhu olarak gördüğü
    düşüncesine daha yakında bakmakta fayda vardır.
    Kuddûsî’ye göre, Hz. Peygamber (s) sevgisini Allah sevgisiyle değerlendirmek
    gerekir. Çünkü ona göre, Hz. Peygamber (s), Hakk’ın nuru ile varlığa/ vücuda gelmiştir. Ve
    O’nun aydınlığı ile bütün mahlukat vücut bulmuştur. Ona göre, Muhammedî hakikat,
    ontolojik olarak ilk varlıktır. Yâni Muhammedî hakikat, Allah ile mahlukat arasında
    yaratılışın sebebi olduğundan dolayı, bütün varlığa rahmettir. Allah kendi indinde, ilimde
    Habibullah dediği Hz. Peygamber (s.)’i sevmiş, onun ismiyle her şeyi kevn’e getirmiştir. O,
    sırrını bu ulvi isimle ifşa etmiştir. Aşkın, sevginin varlığın tek kaynağı sûfîler için Nur-i
    Muhammedî’dir.
    Sûfî için en güzel ahlâk, Muhammedî ahlâktır. Çünkü Hz. Peygamber (s)in “Ben
    Allah’ın ahlâkıyla ahlâklandım/ahlâklanınız”1373 sözü sûfî için sünnettir. Çünkü Hz.
    Peygamber (s) Allah’ın yeryüzünde yaşamış olan canlı suretidir. Bundan dolayı, O her şeydir.
    Taayyunun evvelidir, ahiridir, aşktır, her şeydir.

    Bu mahlûkatı Hallâk itdi kûn emriyle icâd
    Zemîn ü âsumânı altı günde eyledi bünyâd

    Muhammed nûrını halk itdi kendi nûr-ı zâtından
    Anın rûhından ervâhı yaratdı pes ol üstâd

    Ebu’l-ervâh Muhammeddür ebu’l-eşbâh Âdem
    Anın içün olubdur dû-cihân kevn ü mekân âbâd

    Dimiş ana Hudâ halkı yartdım ben senin içün
    Seni dahi benim içün yaratdım bir bilüb ol şâd

    Bu ni’met şükrnin ‘âciz edâsından bu Kuddûsî
    Anın ümmetliğin ana Hudâsı eyledi ifrâz.1374


    Kuddûsî’ye göre Muhammedî hakikat, bütün varlığı kuşatan evrensel bir rahmetir.
    Çünkü O, “Biz, Seni âlemlere rahmet olarak gönderdik”1375 övgüsünü almıştır. Aynı zamanda
    O, bütün vücut/varlığın varoluş sebebidir. Aynı zamanda Yüce Peygamberin ontolojik olarak
    yaratılışı, bambaşka bir ulvîliği ifade eder. Zira Allah: “Doğrusu senin yaratılışın pek
    yücedir.1376 buyurmaktadır. Diğer taraftan Hz. Peygamber (s.)’in bu rahmet kuşatıcılığı bütün
    mahlukatı ihata etmiştir. Âyette olduğu gibi “Rahmetim her şeyi kuşatır.”1377 Kuddûsî’nin
    vurguladığı gibi, O sevgisini, rahmetini, kuşatıcılığını Mutlak kaynaktan alarak, sadece
    ontolojik olarak varlığın varoluşuna neden değil, merhemeti, rahmeti ve hububuyla da rüz-i
    mahşerin rahmet ve şefkat kapısıdır. Çünkü O, “Rabbi’nin rahmetini yerine getirmek”1378 için
    gönderilmiştir.

    Habibâ Sen Hudânın nur-i Zâtiyle münevversin
    Kamû âlemlere rahmet Şefî-i ruz-i mahşersin
    Sen olmasan yaratmazdım dedi eflâkı Yezdân
    Vücudu kâinâtın bâisi bir şâh-ı serversin

    Ki Kendi nur-i pâkinden Seni halk eyledi bizzât
    Yere düşmez idi sâyen kudretten mutahharsın
    1379

    Kuddûsî’nin anlayışına göre, Yaratıcı, O’nun kendi Zâtının nurundan yarattığı için,
    hâdis varlığı da O’nun nurundan iktibas ile yaratmıştır. O, varolan bütün mahlukatın varoluş

    vasıtasıdır. Yâni, O, bütün âleme tecelli eden hakikat, bütün İlâhî ve kevni hakikatleri
    kapsayan Zât’ın rehberidir. Çünkü, O ontolojik olarak yaratılan akdem/ilk varlıktır. Onun için
    İlâhî Zât, kendisini, kendisi ile değil, bütün İlâhî ve kevni hakikatleri kapsayan Muhammedî
    Nur şeklinde kendisini bilir ve tavsif eder.
    Ben cemiyetin îman selâmeti yolunda dünyamı da âhiretimi de feda ettim. Gözümde ne Cennet sevdası var, ne Cehennem korkusu. Cemiyetin, yirmibeş milyon Türk cemiyetinin imanı namına bir Said değil, bin Said feda olsun. Kur'ânımız yeryüzünde cemaatsiz kalırsa Cenneti de istemem; orası da bana zindan olur. Milletimizin îmanını selâmette görürsem, Cehennemin alevleri içinde yanmağa razıyım: Çünki; vücudum yanarken, gönlüm gül-gülistan olur.
    13.Asrın Müceddidi
    BEDİÜZZAMAN SAİD-İ NURSİ

Benzer Konular

  1. İnsanın Ontolojik Olarak Varoluşu
    By MaHiR 01 in forum Nasihatlar
    Cevaplar: 1
    Son Mesaj: 27.07.11, 23:45
  2. Nur-u Muhammedi
    By mihrab in forum Hz. Muhammed (S.A.V.)
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 19.02.10, 14:48
  3. Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 08.08.09, 20:54
  4. Gül-ü Muhammedi
    By ArzuNur in forum Sevgi Defteri
    Cevaplar: 6
    Son Mesaj: 21.06.09, 16:23
  5. Muhammedi Ruh
    By BaRLa in forum Risale-i Nur'u Yeni Tanıyanlara
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 20.06.09, 09:20

Bu Konudaki Etiketler

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •