Kuddûsî’nin düşüncesinde, kişinin, kendini keşfetme sürecinde öncelikle, büyük bir
özenle benliğini sorgulama ve kendini tanıma çabasına gönüllü olması gerekir.437 Psikologlara
göre ruh sağlığı ahlâkın sorunları ile ayrılmaz bir şekilde bağlıdır. Her ruh hastasının/nevrotik
bir ahlâki sorunu temsil ettiği söylenebilir. Kişiliğin tamamen olgunluğunu ve bütünlüğünü
gerçekleştirmedeki başarısızlık, insan merkezci etik açısından ahlâki bir başarısızlıktır. Ruh
hastalıklarının çoğu, ahlâkî sorunların dile getirilişleri olup nevrotik belirtiler de
çözümlenmemiş ahlâki çatışmaların bir sonucudur.438
Bu cism ü cânını ‘ışk odına yak eylegil sâfî
Ki dost dîvânına yarın safasız gelme ey sâlik
.439
Kuddûsî’ye göre, sûfî ise, etik ve psikolojik çatışmalara girmeden, her ibâdeti aşk ile
yerine getirdiğinde, Hakk’ın ahlâkıyla görünmeye başlar, örneğin namaz ibâdetinin,
“Muhakkak namaz hayasızlıktan ve fenalıktan vazgeçirir”440 emrince zihnindeki kötülükleri iç
ahengi ile yok ederek mutlu bir şekilde Rabbinin huzuruna çıkar.
İkbâl idegör Hâlika mahlûkı nidersin
Vir ana kamu varını yoğ eyle yolunda
441
Kuddûsî’nin düşüncesine göre, insanın yaşamı boyunca karşılaşacağı problemlerin
tümünün çözümü yine insanın kendisindedir. Onun için benlik oluşumunda da sûfînin dış
etkenlere başvurmasının hiçbir anlamı yoktur. Eğer kişi kendi iç dünyasına samimi bir şekilde
yönelirse, varlığını “yok” bilirse, benliğini keşfederek Rabbine ulaşacaktır.
Gamze yabanda bul Hakk’ı sen de
Sıdk ile bende ol pişuvâye442
Cânân beni çün itdi hevâsına giriftâr
Yanmak bana kâr oldı hemân ‘ışk-ıla her bâr.443
Kuddûsî, sûfî perspektifle, insanın benliğini keşf etmekle gerçek huzuru ve mutluluğa
kavuşacağnı söylerken,444 örneğin insanı hedefleyen psikoterapi bilimi farklı bir yaklaşımda
bulunur. Psikoterapi, kişiyi sosyal çevreye uyumlu bir duruma getirmeye çalışarak sabit bir
benlik/kişilik oluşturmayı amaçlar. Yâni psikoterapi, sorunları dondurarak “morfin”
düzeyinde çözmeye çalışmakta, nedeni bilmeden, iyileştirmeden acıyı azaltıyor. Oysa,
Kuddûsî, böyle sabit bir benlik oluşturmanın insanı gerçek bütünlüğünden kopardığını söyler.
Zira o, asıl benliğin Yaratıcı’nın “Mutlak benliğin”den yok olmakla gerçekleşebileceğini
ifade eder. Kısacası sûfî, İlâhî aşkdan aldığı güçle insanın dünyaya bakışını, özüne
dönüştürmeyi isterken, psikoterapi, insanı okumadan topluma uyumlu hale getirmeye
çalışır.445 Aslında tasavvuf, insanın parçalanmış kişiliğini sûfî tecrübeyle birleştirmeye ve
insanın iç dünyasında bütün duyular arasında denge ve uyum yaratmaya çalışır.
396 İkbâl, Esrar ve Rumuz, s. 83.
397 Kuddûsî, Dîvân, s. 88.
398 İbnü’l-Arabî; Fütûhât, II, 392.
399 Mevlânâ; Dîvan-ı Kebir, VII, 287.
400 Kuddûsî, Dîvân (İE), s. 375.
401Kuddûsî, Dîvân (İE), s. 357.
402 Bk. Tîn, 95/3.
403 Kuddûsî, Dîvân, s. 81.
404 Kuddûsî, Dîvân (Külliyat), s. 125.
405 Sühreverdî, Avârif, 78.
406 El-İsfahânî, Hilye, VIII, 167.
407 Kuddûsî, Dîvân, s. 144.
408 Kuddûsî, Dîvân (İE), s. 272.
409 E.F. Shumacher, Aklıkarışıklar için Klavuz, İz Yay, (Çev. Mustafa Özel) İst., 1999. s. 50.
410 Aziz Nesefî, İnsan-ı Kamil, s. 36.
411 Stephan A. Hoeller, The Gnastic Jung, , The Theosophical Publishing House 306 West Genevu Road
Weaton, USA, 982 s. 54,
412 Kuddûsî, Dîvân, s. 200.
413 Aynı eser, s. 99.
414 Schumacher, age., s. 66.
415 Bakara, 2/18.
416 Hoeller,age., s. 93.
417 Kuddûsî, Dîvân, s. 172.
418 Schumacher. age., s. 89.
419 Kuddûsî, Dîvân (İE), s. 62.
420 Mevlânâ, Dîvân, V. 2434.
421 Mevlânâ, Dîvân-ı Kebîr, V, 1118.
422 Taşdelen, age., s.142.
423 Kierkegaard, The Sikness Unto Death, s. 59.
424 Kuddûsî, Dîvân, s. 9.
425 Goodman, age, s. 211.
426 Kuddûsî, Dîvân, s. 35.
427 Michel Foucault, Technologies of Self, s. 62.
428 Kuddûsî, Dîvân, s. 29.
429 Scheler, age., ss. 120-124.
430 Kuddûsî, Dîvân, s. 105.
431 Victoria Roave Halbrook, The Unreadable Shoes of Love Turkish Modernity and Mystic Romance, University
of Texas Pres, Texas 1994, s. 81.
432 Zariyât, 51/21.
433 Kuddûsî, Dîvân (İE), s. 40.
434 Doğan Cüceoğlu, Yeniden İnsan İnsana, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1993, s. 75, 87.
435 Kuddûsî, Dîvân(Külliyat), s. 262.
436 Kuddûsî, Dîvân, s. 160
437 Jung, Keşfedilmemiş Benlik, (Çev. Canan Ener Sılay), İlhan Yayınevi, ist. 1999, s. 107.
438 Eric Fromm, Kendini Savunan İnsan, (Çev. Nejla Arat), Say Yayıncılık, İstanbul, 1982, s. 216.
439 Kuddûsî, Dîvân, s. 99.
440 Ankebut, 29/45.
441 Kuddûsî, Dîvân, s. 176.
442 Aynı eser, s. 126.