Sayfa 2/4 İlkİlk 1234 SonSon
34 sonuçtan 11 ile 20 arası

Konu: Ahmed Kuddûsî (ks)

  1. #11
    ***
    DIŞARDA
    Points: 47.246, Level: 100
    Points: 47.246, Level: 100
    Level completed: 0%,
    Points required for next Level: 0
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 75,0%
    Overall activity: 75,0%
    Achievements
    MaHiR 01 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Co Admin
    Üyelik tarihi
    Nov 2009
    Yer
    Bir Boğaz yedi tepe
    Mesajlar
    8.028
    Points
    47.246
    Post Thanks / Like
    Tecrübe Puanı
    10

    Standart Cevap: Ahmed Kuddûsî (ks)

    HAYATI
    Doğumu ve Çocukluğu

    Ahmed Kuddûsî, Niğde’ye bağlı Bor ilçesinde hicri 11 Rebîu’l-Evvel 1183/miladi
    Temmuz 1769 yılında dünyaya geldi.74 Babası Maraş’dan Bor’a gelip yerleşen Maraşlı el-
    Hacc eş-Şeyh Seyyid İbrahim Efendi ( ö.1786)’dir.75 İbrahim Efendi, aynı zamanda, hem
    medrese tahsili almış, hem de Nakşîbendî Tarîkatına mensub bir zattır. Çevresinde sevilen ve
    sayılan bir âlimdir. İbrahim Efendi, çevresinde “Maraşîzâde” lakabıylada tanınan bir
    şahsiyettir.76 Ahmed Kuddûsî, doğum tarihini babasının kaydettiğini şu beyitlerinde açıklar:

    Peder târîhimi yazmış ki bin yüz seksenüç deyü
    Ana Hak eylesün rahmet ve cümle ehl-i îmânâ
    Rebîü’l-evvelin pes on biri isneyn gecesinde
    Dimiş kim doğdu oğlum şükür Vehabb u Rahmana
    .77


    Annesi, Kuddûsî’ye hamileyken bazı olağanüstü hâller yaşar; Kuddûsî bu hâlleri şöyle
    anlatır:

    Bil ana rahminde ben ki itmişem takdis anı

    Anam işitmişdir buni Kuddûsîyem Kuddûsîyem

    Rûz-i elestde ben ana dimiş idim çünki belâ
    Ol ‘ışkını virdi bana Kuddûsîyem Kuddûsîyem

    On ikiye irdi yaşım ‘ışk oldı yâr u yoldaşım
    Takdîs-i Hak idi işim Kuddûsîyem Kuddûsîyem


    Şevkiyle oldum bî-karâr içimde ‘ışk odı yanar
    Kuddûs’e itmişem firâr Kuddûsîyem Kuddûsîyem
    .78


    Kuddûsî daha çocuk yaşta ilâhî ‘aşk ile yoğrulduğunu, mayasının aşk olduğunu, kendi
    tercihi olmadan Hakk’dan kendisine bu letâfet şarabının içirildiğini söylemektedir. On iki
    yaşında iken girdiği bu aşk küresinde, aşkın aleviyle zamanla “yok” olup “hiç”lendiğini
    anlatır.79 Ayrıca Kuddûsî, Allah’ın “Kuddûs” ismine mahzar olduğundan, bu aşk atmosferine
    düştüğünü ifade eder. “Kuddûs” ismini annesinin rahmindeyken aldığını ve bundan dolayı da,
    Allah dışında herhangi bir varlığa, nesneye meyletmesinin mümkün olmadığını söyler. Bunun
    sebebini de çocukluğunda göğsünün/içinin ilâhî aşk suyuyla yıkatılıp temizlenmesine
    bağlamaktadır.
    Kuddûsî, gönlüne doğan ilâhî sevginin “elest”te verdiği sözü yerine getirmesinin
    sonucu olarak kazandığını söyler. Bundan dolayı ilâhî lutfun kesif bulutlarıyla gönül
    dünyasının Hakk sevgisiyle devamlı olarak nefsini/benliğini kontrol ettiğini ifade eder.

    Sabî iken gelürdi gönlüme âsârı ‘ışkın pes
    Yanar idi yüreğim gice gündüz nâr-ı sûzâna
    .80


    Kuddûsî, babası tarafında kendisine “Ahmed” isminin verilmesini de söyle açıklar:

    Komuş hem ismimi Ahmed teyemmûn idüben dimiş

    Adaş olsun bu oğlan fahr-ı ‘âlem kân-ı ‘irfana
    .81



    74 Kuddûsî, Pendnâme-i Kuddûsî, vr. 26a; Kuddûsî, Dîvân, s. 25; Bursalı Mehmet Tahir, Osmanlı Müellifleri,
    BizimBüro Basımevi, Ankara 2000, I, 150; İbnülemin M. Kemal İnal, Son Asır Türk Şairleri, II, 772-773;
    Abdülbakî Gölpınarlı, Yunus Emre ve Tasavvuf, İnkilap Yayınevi, İstanbul 1961, s. 56, 250; Fehmi Koyuncu,

    Kuddûsî Dîvânı
    (Önsöz), Ankara 1982, ss. 5-74; Süleyman Uludağ, “Kuddûsî Ahmed Efendi”, DİA, Ankara
    2002, XXVI, 315-316; Said Aykut, “Ahmed Kuddûsî”, (Sahabeden Günümüze Allah Dostları içinde), Şûle
    Yayınları, İstanbul 1996, ss. 89-109; Alimler Ansiklopedisi, Türkiye Gazetesi Yayınları, İstanbul 1992, II, 241-
    253; Mahmud Yücer, Osmanlı Toplumunda Tasavvuf (19.Yüzyıl), İnsan Yayınları, İstanbul 2002, s. 302; M.
    Asım Köksal, Hakk Âşık’ı, Büyük Mürşid Ahmed Kuddûsî (k.s) Hayatı, mesleki, Üstün Kişiliği, Eserleri, Fon
    Matbaası, Ankara 1983, 24.

    75 Kuddûsî, Pendnâme, vr. 26a.
    76 Kuddûsî, Pendnâme, vr. 26b; Uludağ, agm, s. 315.
    77 Kuddûsî, Dîvân, s. 162.
    78 Aynı eser, vr. 128.

    79 A. e., s. 25.
    80 A. e, s. 162.
    81 Aynı yer.

    Ben cemiyetin îman selâmeti yolunda dünyamı da âhiretimi de feda ettim. Gözümde ne Cennet sevdası var, ne Cehennem korkusu. Cemiyetin, yirmibeş milyon Türk cemiyetinin imanı namına bir Said değil, bin Said feda olsun. Kur'ânımız yeryüzünde cemaatsiz kalırsa Cenneti de istemem; orası da bana zindan olur. Milletimizin îmanını selâmette görürsem, Cehennemin alevleri içinde yanmağa razıyım: Çünki; vücudum yanarken, gönlüm gül-gülistan olur.
    13.Asrın Müceddidi
    BEDİÜZZAMAN SAİD-İ NURSİ

  2. #12
    ***
    DIŞARDA
    Points: 47.246, Level: 100
    Points: 47.246, Level: 100
    Level completed: 0%,
    Points required for next Level: 0
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 75,0%
    Overall activity: 75,0%
    Achievements
    MaHiR 01 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Co Admin
    Üyelik tarihi
    Nov 2009
    Yer
    Bir Boğaz yedi tepe
    Mesajlar
    8.028
    Points
    47.246
    Post Thanks / Like
    Tecrübe Puanı
    10

    Standart Cevap: Ahmed Kuddûsî (ks)

    Tasavvuf Eğitimi


    Kuddûsî, çocukluğundan itibaren babasının gözetiminden sıkı bir maddî ve manevî
    eğitimden geçer. O, sadece babasının verdiği eğitimle yetinmez, onun vefatından sonra
    yaptığı seyahatlar esnasında birçok yerde ilmî eğitim ve tasavvufî terbiye alarak kendini
    yetiştirir.
    Ben cemiyetin îman selâmeti yolunda dünyamı da âhiretimi de feda ettim. Gözümde ne Cennet sevdası var, ne Cehennem korkusu. Cemiyetin, yirmibeş milyon Türk cemiyetinin imanı namına bir Said değil, bin Said feda olsun. Kur'ânımız yeryüzünde cemaatsiz kalırsa Cenneti de istemem; orası da bana zindan olur. Milletimizin îmanını selâmette görürsem, Cehennemin alevleri içinde yanmağa razıyım: Çünki; vücudum yanarken, gönlüm gül-gülistan olur.
    13.Asrın Müceddidi
    BEDİÜZZAMAN SAİD-İ NURSİ

  3. #13
    ***
    DIŞARDA
    Points: 47.246, Level: 100
    Points: 47.246, Level: 100
    Level completed: 0%,
    Points required for next Level: 0
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 75,0%
    Overall activity: 75,0%
    Achievements
    MaHiR 01 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Co Admin
    Üyelik tarihi
    Nov 2009
    Yer
    Bir Boğaz yedi tepe
    Mesajlar
    8.028
    Points
    47.246
    Post Thanks / Like
    Tecrübe Puanı
    10

    Standart Cevap: Ahmed Kuddûsî (ks)

    İlk Eğitimi



    Kuddûsî, hem alim, hem de tasavvuf meşrebli olan bir babanın terbiyesinden yetiştiği
    için, on sekiz yaşına kadar her çocuğa nasip olmayan verimli bir temel eğitim alır.82 Kuddûsî
    babasından ilkin zâhirî ilimlerin eğitimini daha sonra da tasavvuf terbiyesi alır.83

    Kuddûsî, daha çocuk yaşlarda, babası tarafından “tevhîd” anlayışını idrak etmeye
    yönlendirilir. Babasının, “Ahmed, benim hayatta olduğum bu günlerimde tevhîde çalış, gayret
    et”84 sözü üzerine, Kuddûsî tevhîde yönelir ve zamanla tevhîd ışığı gönül dünyasını kaplar.
    Kuddûsî daha küçük yaşlarda tevhîd ile bütünleşen, Hakk’ın birliğinin bilincini bu yaşlarda
    idrâk eden nadir insanlardan birisidir. O şöyle der:

    Pederim merhûm icâze verdi zikrullâha pes bana
    Dedi çalış heman ben sağ iken ol zikri Yezdâne
    .85


    Kuddûsî, babasının küçük yaşlarda bu şekilde kendisini tevhîde yönlendirmesi ve
    aldığı tasavvufî terbiye sayesinde Hakk sevgisinin kısa sürede varlığını kuşatıp, atmosferine
    aldığını ve sol göğsünün altında “veled-i kalb”/kalb çocuğunun doğduğunu ve hareket ettiğini
    hisseder.86 Kuddûsî bu sırrını da sadece anne ve babasıyla paylaştığını söyler. Kuddûsî,
    babasının hem alim, hem de kâmil bir zat olduğunu, hayata iken kendisinden yeterince
    faydalanamadığı için de şöyle hayıflanır.

    Virdi pederim çünki bana zikre icâzet
    Hem eyledi telkîn bana tevhîdi o sultân

    Kâmil imiş ol kadrini ben bilemedim hîç
    Aldım hele çok himmetini eyledi ihsân

    Dir idi çalış zikre hayâtımda benim çün
    Zikr-ile tolar kalbine derya gibi ‘irfan

    Çalışur idim emrini tutub gice gündüz
    Toğdi veled-i kalb pederim eyledi şükrân


    Bu sırrı peder vâlideme dir idim ancak
    Olurlar idi ikisi de şâkir-i Hannân.
    87



    82 Kuddûsî, Nasâih-i Kuddûsî, vr. 201a; Pendnâme-i Kuddûsî, vr. vr. 25b; Dîvân, s. 128.
    83 Kuddûsî, Pendnâme, vr. 26a.
    84 Kuddûsî, Mektuplar (1. Mektup), vr. 204a.
    85 Kuddûsî, Dîvân, s. 162.
    86 Kuddûsî, Mektuplar (1.Mektup), vr. 204a; Nesâih-i Kuddûsî, vr. 201a
    Ben cemiyetin îman selâmeti yolunda dünyamı da âhiretimi de feda ettim. Gözümde ne Cennet sevdası var, ne Cehennem korkusu. Cemiyetin, yirmibeş milyon Türk cemiyetinin imanı namına bir Said değil, bin Said feda olsun. Kur'ânımız yeryüzünde cemaatsiz kalırsa Cenneti de istemem; orası da bana zindan olur. Milletimizin îmanını selâmette görürsem, Cehennemin alevleri içinde yanmağa razıyım: Çünki; vücudum yanarken, gönlüm gül-gülistan olur.
    13.Asrın Müceddidi
    BEDİÜZZAMAN SAİD-İ NURSİ

  4. #14
    ***
    DIŞARDA
    Points: 47.246, Level: 100
    Points: 47.246, Level: 100
    Level completed: 0%,
    Points required for next Level: 0
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 75,0%
    Overall activity: 75,0%
    Achievements
    MaHiR 01 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Co Admin
    Üyelik tarihi
    Nov 2009
    Yer
    Bir Boğaz yedi tepe
    Mesajlar
    8.028
    Points
    47.246
    Post Thanks / Like
    Tecrübe Puanı
    10

    Standart Cevap: Ahmed Kuddûsî (ks)

    Turhal’daki Eğitimi


    Kuddûsî, on sekiz yaşındayken babasının vefâtı üzerine, eğitimini tamamlamak,
    tasavvufî terbiyede kemalâta ulaşmak ve gönül dünyasında yeni filizlenen Peygamber(s.)
    sevgisinin yaktığı ateşle Hicaz’a gitmek amacıyla Bor’dan ayrılır.88 Önce Kayseri de Hüseyin
    Efendi adlı zatın yanında bir süre zâhirî ilim tahsil eder.89 Kuddûsî babasının vefatını ve
    üzerinde yarattığı tesiri beyitlerinde şöyle ifade eder:

    Vefât itdi peder ben on sekiz yaşında iken bil
    Kararım kalmadı hîç başladım pes âh u efgâne
    .90


    Kuddûsî, daha sonra Turhal’a giderek burada Nakşî şeyhi Turhallı Mustafa Efendi
    (ö.1205/1794)’nin yanında tasavvufî kemalâtını tamamlamaya çalışır. Zamanla Mustafa
    Efendi’nin takdirini kazanır. Kuddûsî’nin hâl yoluyla gösterdiği olgunluk, Mustafa Efendinin
    takdirini kazanır ve kendisine Nakşî tarîkatının icâzeti takdim edilir.91


    Olmışam müştâk u tevvâk ben sabî iken sana
    Ey Hudânın dostu Mahmûd u Muhammed Mustafa

    Gün-be gün gönlümde şevkin artub oldum bî-karâr
    Halk içinde senden a’lâ yok güzel mahbûb bana

    Kayseriden bir gice çıkdım senin sevdân ile

    Şeyh-i Turhal hazretiyle görişûb buldum ‘ulâ

    Sonra Erzincana gitdim uyuben bir kamile
    Sakin oldum anda birkaç mâh şedîd idi şı

    Yaz gelince Şâma ‘azm itdim yayan hem yalnız
    Mısıra andan Mekkeye varub idüb haccı edâ.92


    Kuddûsî’nin on sekiz yaşında çıktığı bu eğitim, iki yıl sürer. Yirmi yaşına geldiğinde,
    artık içinde filizlenen Peygamber sevdasına karşı koyamaz ve Hicâz’a gitmek amacıyla yola
    çıkar. Kuddûsî, bu ilk seyahatını aşağıdaki şekilde beytine döker:

    Yiğirmide ettim hereb gezdim Hicâz’ı Şâm’ı hep
    Kuddûse çekdim çûn nasab Kuddûsîyem Kuddûsîyem
    .93



    87 Kuddûsî, Dîvân (İE), s. 303.

    88 Kuddûsî, Mektuplar (1.Mektup), vr. 204a; Nesâih-i Kuddûsî, vr. 201a
    89 Kuddûsî, Nesâih-i Kuddûsî, vr. 201a.
    90 Kuddûsî, Dîvân, s. 162.
    91 Kuddûsî, Nesâih-i Kuddûsî, vr. 201a.
    92 Kuddûsî, Dîvân (Külliyat), s. 20.
    Ben cemiyetin îman selâmeti yolunda dünyamı da âhiretimi de feda ettim. Gözümde ne Cennet sevdası var, ne Cehennem korkusu. Cemiyetin, yirmibeş milyon Türk cemiyetinin imanı namına bir Said değil, bin Said feda olsun. Kur'ânımız yeryüzünde cemaatsiz kalırsa Cenneti de istemem; orası da bana zindan olur. Milletimizin îmanını selâmette görürsem, Cehennemin alevleri içinde yanmağa razıyım: Çünki; vücudum yanarken, gönlüm gül-gülistan olur.
    13.Asrın Müceddidi
    BEDİÜZZAMAN SAİD-İ NURSİ

  5. #15
    ***
    DIŞARDA
    Points: 47.246, Level: 100
    Points: 47.246, Level: 100
    Level completed: 0%,
    Points required for next Level: 0
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 75,0%
    Overall activity: 75,0%
    Achievements
    MaHiR 01 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Co Admin
    Üyelik tarihi
    Nov 2009
    Yer
    Bir Boğaz yedi tepe
    Mesajlar
    8.028
    Points
    47.246
    Post Thanks / Like
    Tecrübe Puanı
    10

    Standart Cevap: Ahmed Kuddûsî (ks)

    Kuddûsî’nin Mürşidler


    Kuddûsî’nin kendi eserlerinde ve diğer kaynaklarda mürşidleri hakkında fazla bilgi
    yoktur. Eserlerinden edindiğimiz malumata göre Kuddûsî’yi maddî ve manevî yönden eğiten
    kişi sayısı ikiyi geçmemektedir. Fakat kendi ifadesiyle Kuddûsî, manevî yolda başta Hz.
    Peygamber olmak üzere birçok büyük zatdan tasavvufî terbiyesi aldığı yönündedir.94

    Ben cemiyetin îman selâmeti yolunda dünyamı da âhiretimi de feda ettim. Gözümde ne Cennet sevdası var, ne Cehennem korkusu. Cemiyetin, yirmibeş milyon Türk cemiyetinin imanı namına bir Said değil, bin Said feda olsun. Kur'ânımız yeryüzünde cemaatsiz kalırsa Cenneti de istemem; orası da bana zindan olur. Milletimizin îmanını selâmette görürsem, Cehennemin alevleri içinde yanmağa razıyım: Çünki; vücudum yanarken, gönlüm gül-gülistan olur.
    13.Asrın Müceddidi
    BEDİÜZZAMAN SAİD-İ NURSİ

  6. #16
    ***
    DIŞARDA
    Points: 47.246, Level: 100
    Points: 47.246, Level: 100
    Level completed: 0%,
    Points required for next Level: 0
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 75,0%
    Overall activity: 75,0%
    Achievements
    MaHiR 01 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Co Admin
    Üyelik tarihi
    Nov 2009
    Yer
    Bir Boğaz yedi tepe
    Mesajlar
    8.028
    Points
    47.246
    Post Thanks / Like
    Tecrübe Puanı
    10

    Standart Cevap: Ahmed Kuddûsî (ks)

    Babası


    Kuddûsî, babasının zâhirî ve bâtinî ilimlerde kâmil ve derin bir zat olduğunu
    söylemektedir.95 Böyle bir şahsiyete sahip olan babasından Nakşî tarîkatının adabını alan
    Kuddûsî, babasının telkin ve tavsiyesi neticesinde kısa zamanda bir manevîyat kesb ederek bu
    yolda önemli bir merhaleye gelir. Henüz oniki yaşındayken manevî doğumunu da
    gerçekleştirerek tasavvuf eğitiminde önemli bir merhale katleder. 96

    Ben cemiyetin îman selâmeti yolunda dünyamı da âhiretimi de feda ettim. Gözümde ne Cennet sevdası var, ne Cehennem korkusu. Cemiyetin, yirmibeş milyon Türk cemiyetinin imanı namına bir Said değil, bin Said feda olsun. Kur'ânımız yeryüzünde cemaatsiz kalırsa Cenneti de istemem; orası da bana zindan olur. Milletimizin îmanını selâmette görürsem, Cehennemin alevleri içinde yanmağa razıyım: Çünki; vücudum yanarken, gönlüm gül-gülistan olur.
    13.Asrın Müceddidi
    BEDİÜZZAMAN SAİD-İ NURSİ

  7. #17
    ***
    DIŞARDA
    Points: 47.246, Level: 100
    Points: 47.246, Level: 100
    Level completed: 0%,
    Points required for next Level: 0
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 75,0%
    Overall activity: 75,0%
    Achievements
    MaHiR 01 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Co Admin
    Üyelik tarihi
    Nov 2009
    Yer
    Bir Boğaz yedi tepe
    Mesajlar
    8.028
    Points
    47.246
    Post Thanks / Like
    Tecrübe Puanı
    10

    Standart Cevap: Ahmed Kuddûsî (ks)

    Turhallı Mustafa Efendi


    Doğum tarihi kesin olmayan Mustafa Efendi(ö.1205/1794) Tokat Turhal’da dünyaya
    gelmiştir.97 Kendisi XVIII, yüzyılda yaşayan medrese mezunu, on yedi Nakşîbendi
    şeyhlerinden biridir.98 Eğitim hayatına Amasya’da başlamış, İstanbul’da devam etmiştir.
    Tasavvufa, Şam’da intisab etmiştir. Burada Ali el-Muradi (ö.1184/1770)’ye99 intisab
    ederek,100 Nakşîliğin Müceddidiye kolundan icazetini almıştır. Mustafa Efendi, Yeniçeri
    kökenli olmasına rağmen, sonradan tasavvufa meyletmiş, Turhal’a giderek bir zâviye açıp,
    halkın ve ileri gelenlerin saygı ve sevgilerini kazanmıştır. Devlet yöneticiler tarafından ziyaret
    edilen Mustafa Efendi’nin istekleri halk tarafından kabul görülmüştür. Maddî yönden yoksun
    olmasına rağmen, halkın ihtiyacı için pek çok bina inşa etmiştir. Halifesi gibi cihada ve
    teheccüde düşkün olan Mustafa Efendi, Amasya, Tokat, Çorum gibi iç Anadolu ve orta
    Karadeniz bölgesinde bir çok mürîde sahip olmuştur.101 Başka bir kaynakda da Mustafa
    Efendi’nin Halvetiyenin Şabaniye koluna mensup olduğu ve Padişah tarafından Dazya
    köyünün kendisine mülk olarak verildiği, onun da bütün servetini harcayarak bu köyde inşa
    ettiği yeni binaları medreseye vakfetmiştir.102 O, aynı zamanda Anadolu’da Halidiye’nin
    yayılmasından önce Nakşibendiliğin yayılmasında öncülük yapmıştır.103 Mustafa Efendi’nin
    en meşhur ve en tanınan halifesi, Ahmed Kuddûsî’dir.104

    Mustafa Efendi Turhal’da vefat etmiş ve kendi yaptırdığı caminin haziresinde
    defnedilmiştir.105 Mustafa Efendi Anadolu Müceddidiliğin Muradiler kolundandır.106



    93 Aynı eser, s. 128.
    94 Kuddûsî, Dîvân (İE), s. 6.

    95 Kuddûsî, Pendnâme, vr. 31a.
    96 Aynı yer.

    97 Abdurrahman Akifzade(Amasyalı) Kıtabu’l- mecmü’fi’l-meşhüdi ve’l-mecmü, ist. 1984, s. 335. Sare Yıldız
    Turhallı Mustafa Efendi’nin Hayatı, Eserleri ve Tasavvufî görüşleri(basılmamış Yükseklisans Tezi) Ankara
    2006, s.26.
    98 Muslu, age., s. 641.
    99 Bk., Halil İbrahim Şimşek, Osmanlı’da Müceddidlik XII/XVIII. Yüzyıl, Süf Yay., ist. 2004, s. 136.

    100 Bursalı Mehmet Tahir, Osmanlı Müellifleri, (Bizim Büro Yay,) ist. 1333, s. 108.

    101 Mahmut Yücer, Osmanlı Toplumunda Tasavvuf, (19.yy), İsman Yay., ist. 2003, s. 301.

    Ben cemiyetin îman selâmeti yolunda dünyamı da âhiretimi de feda ettim. Gözümde ne Cennet sevdası var, ne Cehennem korkusu. Cemiyetin, yirmibeş milyon Türk cemiyetinin imanı namına bir Said değil, bin Said feda olsun. Kur'ânımız yeryüzünde cemaatsiz kalırsa Cenneti de istemem; orası da bana zindan olur. Milletimizin îmanını selâmette görürsem, Cehennemin alevleri içinde yanmağa razıyım: Çünki; vücudum yanarken, gönlüm gül-gülistan olur.
    13.Asrın Müceddidi
    BEDİÜZZAMAN SAİD-İ NURSİ

  8. #18
    ***
    DIŞARDA
    Points: 47.246, Level: 100
    Points: 47.246, Level: 100
    Level completed: 0%,
    Points required for next Level: 0
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 75,0%
    Overall activity: 75,0%
    Achievements
    MaHiR 01 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Co Admin
    Üyelik tarihi
    Nov 2009
    Yer
    Bir Boğaz yedi tepe
    Mesajlar
    8.028
    Points
    47.246
    Post Thanks / Like
    Tecrübe Puanı
    10

    Standart Cevap: Ahmed Kuddûsî (ks)

    Seyahatları


    Kuddûsî’nin ilk seyahatının amacı, babasının vefâtından sonra yarım kalan ilim
    tahsilini ve tasavvuf sülûkunu tamamlamak içindir. Fakat önceden oluşan ve daha sonra
    doruğa ulaşan Peygamber (s) aşkı, bu isteklere baskın gelerek uzun sürecek Hicâz seyahatına
    başlar.
    Kuddûsî ilk seyahatını, eğitimini tamamlamak gayesiyle Kayseri’ye yapar. Bir süre
    burada kaldıktan sonra sırasıyla Turhal, Erzincan, Şam, Mısır ve Hicâz yolculuğuna çıkar.107

    Kuddûsî, bu yolculuklarda zamanının çoğunu İlâhî aşk ve lutufla donanmak için, halvet ve
    uzlette Rabbisiyle başbaşa yaşayarak geçirir. Bu eğitim sürecini yaşayıp, Manevî terbiyesini,
    yani rûhâniyetini tamamlayarak, fenâdan bekâya dönerek, Anadolu insanını irşâd etmeye
    başlar. Bunu şu şekilde ifade eder:

    Mısr u Hicâz u Rûmda halvetleri idüb nice zemân
    Sâlikleri irşâd içün Rûm arzına geldim bugün.108


    Kuddûsî, Hicâz’a yaptığı ilk yolculukta, önce hac vazifesini yerine getirir, sonra da bir
    yıl Hira ve Uhud dağında inziva hayatı yaşar.109 Peygamberin manevîyâtını hissedip yaşamak
    için giriştiği bu manevî kemalât sürecinde yaşadığı hâlleri, o şöyle anlatır:

    Çıkdım vatandan gitdim Hicâze
    Tağ u çöl bana gülizâr oldu

    Yalnız yavan râha ‘azm itdim
    şküm sarayım kûh-sâr oldu


    Vahşî âhûlar gibi insândan
    Kaçmak bana bir hoşça kâr oldu

    Susız azıksız ulu tağlarda
    Rûz u şeb rızkım tatlı nâr oldu

    Görmedim açlık hem susuzluk hîç
    Her ne istersem çün o var oldu

    Tevhîd ile bu devleti buldum
    Çok diyen anı bahtiyâr oldı
    .110


    Kuddûsî’nin yaşadığı bu manevî hâller, ilâhî aşk neticesinde Allah’ın kendisine lutuf
    olarak bağışladığı nimetlerdir.
    Kuddûsî, Hicâz’a yaptığı ilk seyahatta bir yıl Mekke ve Medine civarında
    Peygamberin ruhâniyetiyle yaşadıktan sonra, tekrar Anadolu’ya döner. Bu dönüşünde
    İstanbul ve Kayseri’ye seyahat eder. 1807 ve 1810 yıllarında meydana gelen Osmanlı-Rus
    savaşlarında Şumnu111 kentinin savunmasında bulunur.112


    Rasûlin ‘ışkı düşüp gönlüme Hakka niyâz etdim
    Didim aç ya ilâhî yol varam ol Fahr-ı ekvâna

    Kabûl itdi du’âmı bir sene oldım mücâvir hem
    Gelüp Ruma yine gitdim o şâhlar şâhı sultana
    .113


    Bu savaşdan sonra İstanbul’a dönen Kuddûsî, burada ikâmet eder. Aslında onun amacı
    İstanbul’da ikâmet etmektir. Hatta burada bir evlilikde yapar.114 Bazı rivayetlere göre, daha
    sonraki dönemlerde Kuddûsî, Sultan Abdülmecid (ö. 1861) ile görüşmüş ve onun sevgisini
    kazanmıştır.115 Kuddûsî’nin Dîvân’ının bir çok şiirinde isim vererek Sultan Abdülmecid’in
    hem iyi yönetimini, hem de güzel ahlâkını medhetmesi bu görüşmenin gerçekleştiğini ortaya
    koymaktadır.
    Kuddûsî, İstanbul’dan Bor’a annesinin ricası üzerine dönüp yerleştikten sonra,
    içindeki Allah ve Peygamber sevgisiyle bu defa on yedi yıl gibi uzun bir süre kalacak Hicâz
    seyahatine çıkar.




    102 Halis Cinlioğlu, Osmanlılar Zamanında Tokat, II. S. 77. ist. Ts.

    103 Hüseyin Hüsamettin Abdizade, Amasya Tarihi, (haz. Ali Yılmaz, M. Akkuş), Ankara 1986, I, s. 226.

    104 Yücer, age., s. 302.
    105 Mehmet Tahir, age., I.18a, Kasım Kufralı, Nakşibendiliğin ve Yayılışı, (Basılmamış Doktora Tezi) İst. Üniv.
    Türkiyat Enstitüsü, İst. 1949, no.337.

    106 Muslu, age., II, 453; Şimşek, age., s. 136,155.

    107 Kuddûsî, Dîvân (Külliyat), s. 20.
    108 Kuddûsî, Dîvân (İE), s. 285.

    109 Bk. Aykut, age., s. 102; Uludağ, agm., s. 316; Kuyumcu, age., s. 36; Evliyalar Ansiklopedisi, s. 248.
    110 Kuddûsî, Dîvân, (İE), s. 388.

    111 Bulgaristan’ın Dobruca bölgesinde tepeleri ve havzalarıyla meşhur olan bir yerdedir. 1809 ve 1829’da Rus
    saldırılarına karşı koyan bir kentdir. 1877-1878 savaşlarında Rus’ların eline geçti. 1898 Berlin Antlaşması ile
    bugünkü sınırları çizilen Bulgaristan’ın içinde kalan bir şehirdir. Diğer adı da Kolarovgrad’dır. (Bk. Yeni Kültür
    Ansiklopedisi, Morpa Kültür Yayınları, İstanbul ts.)

    112 Bk. Aykut, age., s. 102; Uludağ, agm., s. 316; Kuyumcu, age., s. 36; Evliyalar Ansiklopedisi, s. 248.
    113 Kuddûsî, Dîvân, s. 162.
    114 Kuddûsî, Nesâih-i Kuddûsî, vr. 203a.
    115 Bk. Özmel, age., s. 27; Kuyumcu, Kuddûsî Dîvânı (önsöz), s. 36.
    Ben cemiyetin îman selâmeti yolunda dünyamı da âhiretimi de feda ettim. Gözümde ne Cennet sevdası var, ne Cehennem korkusu. Cemiyetin, yirmibeş milyon Türk cemiyetinin imanı namına bir Said değil, bin Said feda olsun. Kur'ânımız yeryüzünde cemaatsiz kalırsa Cenneti de istemem; orası da bana zindan olur. Milletimizin îmanını selâmette görürsem, Cehennemin alevleri içinde yanmağa razıyım: Çünki; vücudum yanarken, gönlüm gül-gülistan olur.
    13.Asrın Müceddidi
    BEDİÜZZAMAN SAİD-İ NURSİ

  9. #19
    ***
    DIŞARDA
    Points: 47.246, Level: 100
    Points: 47.246, Level: 100
    Level completed: 0%,
    Points required for next Level: 0
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 75,0%
    Overall activity: 75,0%
    Achievements
    MaHiR 01 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Co Admin
    Üyelik tarihi
    Nov 2009
    Yer
    Bir Boğaz yedi tepe
    Mesajlar
    8.028
    Points
    47.246
    Post Thanks / Like
    Tecrübe Puanı
    10

    Standart Cevap: Ahmed Kuddûsî (ks)

    Evlenmesi


    Kuddûsî, Allah’a, Peygambere olan sevgisi ve ilme duyduğu iştiyâkdan dolayı
    önceleri evlenmek niyetinde değildir.116 Fakat kendisine gelen mânevî işâretle,
    “Rum’a/Anadolu’ya git ve çok evlen, senin için mânevî fetihler ve tekmîl-i mertebe nikâhta
    hasıl olur” yönlendirilmesiyle ve bunun birkaç defa tekrarlanması üzerine Kuddûsî bir çok
    hatunla evlenir.117


    Nefs-i hevâya ittibâ’ etdim
    Zenbimi desem sığmaz beyâna

    Râh-ı merdâna girmiş idim hoş

    Sebeb bulamadan gitdim yabâna

    Dîvâne gönlüm çün hevâlandı
    ştü gavgayı hubb-i zamâna

    Beş on nisây ı itdim tezevvüc
    Geldim bu yüzden pek çok lisâna

    Nâsdan kaçarken eyledim hultât
    Nefs-i emmare buldu bahâne

    Doğdu anlardan bî-aded evlâd
    Verdiler siklet rûha cenâna.
    118

    Kuddûsî yukarıda da ifade ettiğimiz gibi ilk evliliğini İstanbul’a yerleştikten sonra
    yapmıştır. Onun niyeti birçok büyük alimin yaşadığı ilim ve kültür merkezi İstanbul’da
    yaşamaktır. Fakat annesinin ısrarı üzerine fikrini değiştirerek Bor’a yerleşir. Buraya geri
    dönüşünün başka bir nedeni de, “Git validene hizmet et, sen o beldede otur ve Müslümanlara
    nasihat et. Bu nasihatın padişahtan sağır çobana kadar herkese olsun” manevî işaretidir.119

    Kuddûsî, bu söz üzerine İstanbul’dan Bor’a kesin dönüş yaptıktan sonra birçok evlilik yapar
    ve bu evliliklerinden çok sayıda evladı olur.
    Ben cemiyetin îman selâmeti yolunda dünyamı da âhiretimi de feda ettim. Gözümde ne Cennet sevdası var, ne Cehennem korkusu. Cemiyetin, yirmibeş milyon Türk cemiyetinin imanı namına bir Said değil, bin Said feda olsun. Kur'ânımız yeryüzünde cemaatsiz kalırsa Cenneti de istemem; orası da bana zindan olur. Milletimizin îmanını selâmette görürsem, Cehennemin alevleri içinde yanmağa razıyım: Çünki; vücudum yanarken, gönlüm gül-gülistan olur.
    13.Asrın Müceddidi
    BEDİÜZZAMAN SAİD-İ NURSİ

  10. #20
    ***
    DIŞARDA
    Points: 47.246, Level: 100
    Points: 47.246, Level: 100
    Level completed: 0%,
    Points required for next Level: 0
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 75,0%
    Overall activity: 75,0%
    Achievements
    MaHiR 01 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Co Admin
    Üyelik tarihi
    Nov 2009
    Yer
    Bir Boğaz yedi tepe
    Mesajlar
    8.028
    Points
    47.246
    Post Thanks / Like
    Tecrübe Puanı
    10

    Standart Cevap: Ahmed Kuddûsî (ks)

    Vefâtı


    Kuddûsî, küçüklüğünden itibaren Allah sevgisiyle yoğrulan ve her devresi Hakk’a
    olan aşkının neticesinde çileyle geçen ömrünü 1265/1849 yılının Cemâziye’l-âhir/Haziran
    ayında bedenî ve rûhî vuslatı gerçekleşerek Mâ’şûk’una kavuşur.120
    Kuddûsî vefâtından önce yakınlarına bıraktığı vasiyetnamede; arkasında yas
    tutulmamasını, hiç kimsenin ağlamamasını, vefâtının insanlara duyrulup da kimsenin zahmete
    girmemesini ve bununla da kendisinin şöhretli biri olduğu intibaı uyandıracağından dolayı
    duyrulmamasını ister. Bunların yanı sıra Kuddûsî, insanlara olan sevgisi ve İlâhî sevgiden
    kaynaklanan samimiyetinden dolayı, insanların kendisinden nefret etmemeleri için de defn
    esnasında uzunca Kur’ân okunmasını istemez. Ayrıca cenâzesinin Bor’da eski mezarlıkta
    uygun bir yere defn edilmesini ister.121 Bunların yanı sıra Kuuddusi vefatında önce
    yakınlarına şu önemli konuları da vasiyet eder: “Dostlarım! İlmi, taliplere ve Salih fakirlere
    veriniz. Dostlarınız ne kadar kusurlu olursa olsun onlara muhabbet besleyin.
    Dervişlerden İslâm dinine aykırı, şeriatın emirlerinden uzak yaşayanlar var ise onlara
    yaklaşmayın. Onları gözünüzde büyütmeyin. Bu devirde onların çoğu sihir ve gözboyacılık
    yaparak halkı aldatıp ‘biz mürşid-i kâmiliz’ derler.
    Unutmayın! Kıyamet, yeryüzünde hiçbir ihlâslı âlimin kalmadığı, her yanın cahillerle
    kaynadığı bir anda kopacaktır. Siz bu durum karşısında gurura kapılarak nefsin hevâsına tâbi
    olmayın! Allah’ın ansızın gelen belâ ve tuzağından emin olmayasınız. İblis ve dostlarını
    düşününüz. Salih amel işledeikten sonra bu gücü sizer nasib ettiği için Allah’a şükrediniz.
    Beşeriyet sebebiyle sizden günah sâdır olursa hemen istiğfar etmelisiniz! Allah’ın
    rahmetinden ümit kesmeyiniz.” 122

    Sevenleri Kuddûsî’nin vasiyetini yerine getirerek, naşını Bor’daki eski mezarlığa
    defnederler. Daha sonraları şehir yerleşim planından kaynaklanan nedenlerden dolayı
    mezarlık şehir dışına taşınınca, halkın itirazına rağmen Kuddûsî’nin cenazaesi de bugün
    ziyaretgâh olan yeni mezarına nakledilir.123




    116 Kuddûsî, Pendnâme, vr. 26 a.
    117 Aynı eser, vr. 26a.

    118 Kuddûsî, Dîvân, s. 166.
    119 Kuddûsî, Nesâih-i Kuddûsî, vr. 203a.
    120 Aykut, agm, s. 102; Uludağ, agm, s. 316;
    Ben cemiyetin îman selâmeti yolunda dünyamı da âhiretimi de feda ettim. Gözümde ne Cennet sevdası var, ne Cehennem korkusu. Cemiyetin, yirmibeş milyon Türk cemiyetinin imanı namına bir Said değil, bin Said feda olsun. Kur'ânımız yeryüzünde cemaatsiz kalırsa Cenneti de istemem; orası da bana zindan olur. Milletimizin îmanını selâmette görürsem, Cehennemin alevleri içinde yanmağa razıyım: Çünki; vücudum yanarken, gönlüm gül-gülistan olur.
    13.Asrın Müceddidi
    BEDİÜZZAMAN SAİD-İ NURSİ

Sayfa 2/4 İlkİlk 1234 SonSon

Benzer Konular

  1. Ahmed Urfalı
    By BaRLa in forum Bediüzzaman Talebeleri
    Cevaplar: 5
    Son Mesaj: 09.06.09, 07:34
  2. Üçüncü Ahmed Han
    By Konyevi Nisa in forum Osmanlı tarihi
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 14.10.08, 10:08
  3. İkinci Ahmed Han
    By Konyevi Nisa in forum Osmanlı tarihi
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 14.10.08, 10:06
  4. Üçüncü Ahmed Han
    By Konyevi Nisa in forum Osmanlı tarihi
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 13.10.08, 12:47
  5. İkinci Ahmed Han
    By Konyevi Nisa in forum Osmanlı tarihi
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 13.10.08, 12:45

Bu Konudaki Etiketler

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •