***
DIŞARDA
Points: 39.109, Level: 100
Level completed: 0%,
Points required for next Level: 0
Overall activity: 0%
Achievements


Çocuklara Kitap Okuma Alışkanlığı Nasıl Verilmeli?

Bebeğiniz ve küçük çocuğunuz için kitap seçerken nelere dikkat etmelisiniz? Hangi yaşta, hangi kitapları tercih etmelisiniz? Kitap okurken nasıl davranmalısınız? Kitap okumayı eğlenceli bir aktiviteye nasıl dönüştürebilirsiniz?
Aşağıda okul öncesi dönemde kitap seçimi ve kitap okumakla ilgili bilgiler yer alıyor
Çocuğunuz bir yaşından küçükse :
Basit ve çocuğunuzun dünyasında bulunan nesnelerin parlak renkli resimlerinin olduğu kitapları tercih edin Sayfalarda herhangi bir yazı bulunmak zorunda değil
Çocuğun kendi başına da keşfedebilmesi için kumaş, karton veya sert plastikten yapılan kitapları tercih edin
Basınca ses çıkaran düğmeler ve içi boşaltılabilecek cepler gibi aksesuarları olan kitapları tercih edin
Biraz daha büyüdükten sonra basit tekerlemeler ya da kafiyeli cümlelerin yer aldığı kitaplar okuyabilirsiniz Bu tür kitaplar çocuğunuzun dilin ritmini öğrenmesine yardımcı olur Çocuğunuzun aile üyelerini tanımasına yardımcı olmak amacıyla da birlikte fotoğraf albümlerine bakabilirsiniz
Bunları unutmayın:
Bebekler iri resimli kitaplardan hoşlanır
Bebekler bebek resimlerinden hoşlanır
Bebekler tekerlemelerden ve şarkılardan hoşlanır
Bebekler aynı kitabın tekrar tekrar okunmasından hoşlanır
Resimlerin adını söylerken parmağınızla o resmi gösterin Bebekler böyle öğrenir
Kitap okurken bebeği kucağınızda tutun
Okurken ses tonunuz ve yüzünüzde ifadeler oluşturun, ancak abartılı ifadelerden kaçının
Çocuğunuz 1-3 yaşındaysa :
Kolay yırtılmayacak, esnek malzemeden yapılmış
Büyük, parlak resimleri olan
Çocuğunuzun bildiği şeyleri (örneğin banyo yapmak, yemek yemek gibi) yapan çocuk kahramanların bulunduğu
Her bir sayfa da birkaç kelimelik yazıların olduğu (örneğin “köpek nerede” ya da “Mavi ayı” gibi) kitapları tercih edin
Bunları unutmayın:
Küçük çocuklar aynı kitabın tekrar tekrar okunmasından hoşlanır
Küçük çocuklar uyumadan önce kitap okunmasından hoşlanır
Küçük çocuklar okunacak kitabı seçmekten ve kendisi tutmaktan hoşlanır
Küçük çocuklar yiyecekler, vasıtalar, hayvanlar ve çocuklarla ilgili kitaplardan hoşlanır
Küçük çocuklar yazısı çok fazla olmayan kitaplardan hoşlanır
Siz okurken çocuğunuzun hareket etmesine izin verin
Resimlerin isimlerini belirtin Küçük çocuklar bu şekilde yeni kelimeler öğrenirler
Çeşitli nedenlerle beklemeniz gerektiği zamanlarda birlikte kitaplara bakın
Gittiğiniz her yerde tabelaları ve levhaları okuyun
Çocuğunuz 3-5 yaşındaysa :
Kendi yaşamlarını anlamalarına yardımcı olacak fikirler ya da konular içeren
Belirgin bir konusu ya da kahramanı olan
Bir ya da birkaç kahramanın karşılıklı ilişkisini anlatan öyküler içeren (üç küçük domuzcuk gibi)
Onun yaşındayken kendi sevdiğiniz kitapları tercih edin
Bunları unutmayın:
Okul öncesi dönemdeki çocuklar çeşitli öykülerin yer aldığı kitaplardan hoşlanır
Okul öncesi dönemdeki çocuklar alfabe ve rakamların olduğu kitaplardan hoşlanır
Okul öncesi dönemdeki çocuklar aile, arkadaşlar ve okula gitmekle ilgili kitaplardan hoşlanır
Okul öncesi dönemdeki çocuklar uyumadan önce kitap okunmasından hoşlanır
Okul öncesi dönemdeki çocuklar kitap okunurken yanınıza veya kucağınıza otururlar
Okul öncesi dönemdeki çocuklar öykü hakkında sorular sorarlar
Çocuğunuzun öyküler anlatmasına izin verin
Çocuğunuzla birlikte çocuk kütüphanesine ve kitapçıya giderek kendisi için daha fazla kitap seçme fırsatı sağlayın
Televizyonu kapatın!
1. sınıftaki çocuğunuzla kitap okurken
Çocuğunuza kitap okumaya başlamak için beklemeniz gereken herhangi bir yaş yok!
Bebekler bile kitaptaki resimlere bakabilir, okuduğunuz kelimelerdeki ritmi, kafiyeleri işitebilir ve sizin çıkardığınız sesleri taklit etmeye çalışabilirler
Çocuklara yüksek sesle kitap okumak onların zihinsel ve dil becerilerinin gelişmesine katkıda bulunur, okumayı öğrenmeye hazırlar, okul başarılarını yükseltir ve yaşam boyu sürecek bir okuma sevgisi kazanmalarını sağlar
Ayrıca birlikte kitap okuyarak geçireceğiniz özel zamanlar çocuğunuzla aranızdaki bağın güçlenmesine katkıda bulunur ve ona değer verdiğinizi göstermenin çok özel ve yararlı bir yoludur
Aşağıda 1 sınıfa giden çocuklara kitap okunması konusunda küçük ipuçları yer almaktadır Bu ipuçlarından yararlanarak çocuğunuza ve kendinize özel yöntemler geliştirmek ve okumayı eğlenceli, zenginleştiren ve geliştiren bir deneyime dönüştürmek ise sizin elinizde
1 SINIF ÖĞRENCİLERİ İLE KİTAP OKUMA :
Okula yeni başlayan çocuğunuza yüksek sesle kitap okuması için bol bol fırsat yaratın Okumayı yeni öğrenen çocuğunuza her gün bu becerisini güçlendirmeye yönelik alıştırmalar yapması için ilham verin Aşağıdaki ipuçları çocuğunuzun mutlu ve güvenli bir okuyucu olması için yardımcı olacak eğlenceli yöntemler içermektedir Bu ipuçlarını sırayla deneyerek sizin çocuğunuzda hangisinin daha fazla işe yaradığını kendiniz belirleyebilirsiniz
Kitapsız evden çıkmayın :
Çocuğunuzun doktor muayenehanesi gibi beklemesi gerekecek yerlerde okuması için yanınıza bir kitap ya da dergi alın Sürekli olarak kitap okuyacak zaman yaratın
Bir kez okumak yetmez :
Çocuğunuzu sevdiği kitap ve şiirleri tekrar tekrar okumaya teşvik edin Aynı şeyleri tekrar okumak çocuğun daha hızlı ve daha doğru bir şekilde okumasına yardımcı olur
Öyküyü derinlemesine inceleyin :
Çocuğunuza okuduğunuz öykü ile ilgili sorular sorun Örneğin “sence küçük domuzcuk neden öyle davrandı?”
Televizyonu kontrol altına alın :
TV ve video oyunları ile rekabet etmek güçtür Bu nedenle TV ve video oyunlarına ayırcağı süreyi kısıtlayın ve belli zamanlar dışında bunlara izin vermeyin Serbest zaman faaliyeti olarak kitap okumayı teşvik edin
Sabırlı olun :
Çocuğunuz tanımadığı bir kelimeleri doğru bir şekilde okumaya çalışırken ona zaman tanıyın
Çocuğun seviyesine uygun kitaplar alın :
Çocuğunuzun kendi seviyesine göre çok zor olmayan kitaplar seçmesi için yardımcı olun Bu aşamada amaç çocuğun bol bol başarılı okuma deneyimleri yaşamasını sağlamaktır
Kelime oyunları oynayın :
Çocuğunuzdan kelimeleri sizin değiştirdiğiniz şekilde söylemesini isteyin: yağ- dağ-bağ ve bağdan sonra örneğin bal ve böl gibi
Sırayla birbirinize okuyun :
Uyku öncesinde sırayla kitap okuyun Çocuklar anne-babaları ile geçirdikleri bu özel zamandan hoşlanırlar
Okuma hatalarını nazikçe düzeltin :
Çocuğunuz bir hata yaptığında atladığı ya da yanlış okuduğu harfleri nazikçe gösterin Okumaya başlayan çocukların çoğu tanıdıkları kelimelere göre tahminde bulunarak okumaya çalışırlar
2 sınıftaki çocuğunuzla kitap okurken
Çocuğunuza kitap okumaya başlamak için beklemeniz gereken herhangi bir yaş yok!
Bebekler bile kitaptaki resimlere bakabilir, okuduğunuz kelimelerdeki ritmi, kafiyeleri işitebilir ve sizin çıkardığınız sesleri taklit etmeye çalışabilirler
Çocuklara yüksek sesle kitap okumak onların zihinsel ve dil becerilerinin gelişmesine katkıda bulunur, okumayı öğrenmeye hazırlar, okul başarılarını yükseltir ve yaşam boyu sürecek bir okuma sevgisi kazanmalarını sağlar
Ayrıca birlikte kitap okuyarak geçireceğiniz özel zamanlar çocuğunuzla aranızdaki bağın güçlenmesine katkıda bulunur ve ona değer verdiğinizi göstermenin çok özel ve yararlı bir yoludur
Aşağıda 2 sınıfa giden çocuklara kitap okunması konusunda küçük ipuçları yer almaktadır Bu ipuçlarından yararlanarak çocuğunuza ve kendinize özel yöntemler geliştirmek ve okumayı eğlenceli, zenginleştiren ve geliştiren bir deneyime dönüştürmek ise sizin elinizde
2 SINIF ÖĞRENCİLERİ İLE KİTAP OKUMA :
Çocuğunuzla birlikte okuma, yazma ve öyküler anlatmak için fırsatlar yaratın Küçük okuyucunuzu ve işe yeni başlayan öykü yazarınızı her zaman takdir edin! Aşağıdaki ipuçları çocuğunuzun mutlu ve güvenli bir okuyucu olması için yardımcı olacak eğlenceli yöntemler içermektedir Bu ipuçlarını sırayla deneyerek sizin çocuğunuzda hangisinin daha fazla işe yaradığını kendiniz belirleyebilirsiniz
Aile hikayelerinizi anlatın :
Çocuklar aileleri ile ilgili hikayeleri dinlemekten hoşlanırlar Örneğin çocukluğunuzda yaşadığınız komik olayları anlatabilirsiniz
Yazı araç gereç kutusu oluşturun :
Bir kutuya yazı ve resim malzemeleri doldurun Çocuğunuzun yazı yazması için fırsatlar yaratın Örneğin alışveriş listesi, doğum günü davetiyeleri ya da kutlama kartları gibi
Çocuğunuzun 1 numaralı hayranı olun :
Çocuğunuzdan okulda yazdıklarını size yüksek sesle okumasını isteyin Şevkli ve istekli bir dinleyici olun
Dikkatle bir kez daha okumasını isteyin :
Tanımadığı, farklı bir kelimeyi okuduğunda o cümleyi tekrar okumalarını isteyin Böyle durumlarda çocuklar kelimeyi okumaya çalışmakla çok meşgul olduklarından okuduklarının anlamını kaçırabilmektedirler
Çocuğunuzun sınıfına/okuluna bir yazar davet edin :
Bir yazarı çocuklara yazı yazma süreci hakkında konuşmak üzere çocuğunuzun okuluna davet edin Çocuklar ilk denemelerinde mükemmel bir öykü yazamadıkları zaman bu konuda yeterince akıllı ve becerikli olmadıklarını düşünürler
Birlikte bir kitap oluşturun :
Dosya kağıtlarını ikiye katlayın ve bir kitap oluşturacak şekilde bağlayın Çocuğunuzdan her bir sayfaya yazılar yazmasını ve bu yazılarla ilgili resim çizmesini isteyin
Yolculuk ederken masallar anlatın :
Araba ya da otobüs ile yolculuk ederken birinizin başlattığı bir öyküye sırayla cümleler ekleyin Örneğin komik ya da ürkütücü öyküler üretebilirsiniz
Kelimeler arasındaki ilişkilere işaret edin :
Birbiri ile bağlantılı bazı kelimelerin nasıl benzer telaffuz ve anlamlara sahip olduğunu açıklayın Örneğin bilgi kelimesi ile bilmek kelimesi arasındaki ilişkiyi anlatabilirsiniz
Bir yazım kontrol listesi hazırlayın :
Çocuğunuzun yazım kuralları ile ilgili bir liste hazırlamasını ve bu listede hatırlatıcı notlara yer vermesini sağlayın Örneğin “Noktadan sonra tüm cümlelerim büyük harfle başlıyor mu? Evet/Hayır” gibi
"Daha hızlı, daha hızlı"
Çocuğunuzun yeni öğrendiği kelimeleri küçük kartlara yazarak çeşitli yerlere asın Bu yöntem çocukların özellikle de sık kullanılmayan kelimeleri otomatik olarak tanıyıp, okumalarına yardımcı olabilmektedir
3 sınıftaki çocuğunuzla kitap okurken :
Çocuğunuza kitap okumaya başlamak için beklemeniz gereken herhangi bir yaş yok!
Bebekler bile kitaptaki resimlere bakabilir, okuduğunuz kelimelerdeki ritmi, kafiyeleri işitebilir ve sizin çıkardığınız sesleri taklit etmeye çalışabilirler
Çocuklara yüksek sesle kitap okumak onların zihinsel ve dil becerilerinin gelişmesine katkıda bulunur, okumayı öğrenmeye hazırlar, okul başarılarını yükseltir ve yaşam boyu sürecek bir okuma sevgisi kazanmalarını sağlar
Ayrıca birlikte kitap okuyarak geçireceğiniz özel zamanlar çocuğunuzla aranızdaki bağın güçlenmesine katkıda bulunur ve ona değer verdiğinizi göstermenin çok özel ve yararlı bir yoludur
Aşağıda 3 sınıfa giden çocuklara kitap okunması konusunda küçük ipuçları yer almaktadır Bu ipuçlarından yararlanarak çocuğunuza ve kendinize özel yöntemler geliştirmek ve okumayı eğlenceli, zenginleştiren ve geliştiren bir deneyime dönüştürmek ise sizin elinizde
3 SINIF ÖĞRENCİLERİ İLE KİTAP OKUMA :
Okuyun, konuşun, düşünün Çocuğunuzun, okumanın nihai hedefi olan, kavramasını geliştirmeye yönelik yöntemler bulun Aşağıdaki ipuçları çocuğunuzun mutlu ve güvenli bir okuyucu olması için yardımcı olacak eğlenceli yöntemler içermektedir Bu ipuçlarını sırayla deneyerek sizin çocuğunuzda hangisinin daha fazla işe yaradığını kendiniz belirleyebilirsiniz
Kitapların özel ve değerli olduğunu gösterin :
Okumayı özel ve güzel bir aktiviteye dönüştürün Çocuğunuzu kütüphaneye götürün ve kendisine ait kütüphane kartını çıkartması için ona yardımcı olun, birlikte okuyun ve hediye olarak kitap alın Evinizde kitaplar için güzel bir bölüm oluşturun ya da en iyisi evinizin her tarafında kitaplar bulundurun
Yeni kitaplar okumaya teşvik edin :
Çocuğunuzu yeni bir kitaba başlaması için teşvik edici yollar bulun Örneğin dizi şeklinde kitaplarla tanıştırın veya sevdiği yazarın yeni bir kitabını alın ya da beğendiği türden başka kitaplar bulması için yardımcı olun
Sözlük kullanmaya teşvik edin :
Çocuğunuzun sizin sözlük kullandığınızı görmesini sağlayın Okurken, “hımmmm bu kelimenin anlamını bilmiyorum, sözlüğe baksam iyi olacak” gibi şeyler söyleyerek sözlüğü nasıl kullandığınızı gösterin
Gördüğünüz ve yaptığınız şeyler hakkında konuşun :
Çocuğunuzun dinledikleri ve okuduklarını kavrayabilmesi için büyük önem taşıyan temel bilgileri kazanması için günlük aktiviteleriniz hakkında konuşun Örneğin birlikte yemek pişirirken, bir yeri ziyaret ederken ya da bir film veya dizi izledikten sonra bunlar hakkında konuşmayı alışkanlık haline getirin
Yazarken yüreklendirin :
Çocuğunuz yazılar yazarken onu yüreklendirin Yazmanın çeşitli aşamaları olduğunu ve ilk başta hiç kimsenin mükemmel yazamayacağını anlatın
Farklı zevklere farklı kitaplar :
Çocuğunuzu çeşitli yazım biçimleri ile tanıştırmak için farklı türlerde kitaplar okuyun Bazı çocuklar, özellikle de erkek çocuklar roman yerine, başka yazım türlerini tercih edebilmektedir
Çocuğunuza bazı hafıza ipuçlarını öğretin :
Bir öyküyü birkaç cümlede nasıl özetleyebileceğini ya da ilerleyen bölümlerde neler olduğunu nasıl tahmin edebileceğini gösterin Her ikisi de kavrama ve hatırlamasına yardımcı olacaktır
Kelime oyunları :
Otomobil ya da otobüste geçen süreleri kelime oyunları oynayarak değerlendirin Eş anlamlı ya da zıt anlamlı kelimeler bulun Kelimelerin kullanımına ilişkin örnekler verin Çocuklar kelimelerin çeşitli anlamlarını bilirlerse bu kelimeleri okumakta da daha az zorlanırlar .
Çocuklar okumayı nasıl öğrenirler, Yaşlara göre gelişim süreci :
0-2 Yaş: Kitaplarla bağ kurma :
Bebekler gözlem yapmayı severler Bebeğinize her kitap okumanızda bebeğiniz, sayfaları çevirmek ve yazıları soldan sağa doğru izlemek gibi okumayla ilgili temel kavramları idrak eder Birlikte kitap okurken, resimlere işaret edin ve isimleri söyleyerek, resim hakkında konuşun Bebeğinizi büyüdükçe sayfaları çevirme ve resimleri işaret etme konusunda sizi taklit edecektir
Bebekler kucağa alınmayı ve kendileriyle konuşulmasını da severler Ve kitap okumak, konuşma biçimlerini ve çeşitli seslerin nasıl çıkarılacağını öğrenmeleri açısından mükemmel bir fırsat sağlar Çocuğunuza kitap okurken bunu bir sohbet gibi düşünün Kitap okumayı eğlenceli bir karşılıklı iletişime dönüştürün Gördüğünüz resimleri tanımlayın, sorular sorun, duyguları ifade edin Her kitabi keşfedilecek yeni bir dünya olarak değerlendirin
3 – 5 Yaşlar: Okumaya hazırlık :
Çocuğunuz okumaya başlamadan önce uzun bir süre boyunca, sayfada yer alan tüm bu siyah benekleri anlamlandırabilmesini sağlayacak temel becerileri kazanacaktır Yazılar ve kitaplarla aşina olacak ve kitapların işleyişini öğrenecektir Bunun ardından harfleri tanımaya başlayacaktır: Ne kadar çok sayıda harfi tanırsa dikkatini de o ölçüde bu harflere ait seslere yoğunlaştırabilecektir Çocuğa bol bol kelimeleri işitme fırsatları sağlayın, böylece kelimeler içindeki farklı sesleri ayırabilecek ve bunları ustalıkla kullanacaktır Yazı sistemi konuşurken çıkardığımız sesleri temsil ettiğinden bu önemlidir
Ana sınıfı – 2 sınıf: Okumayı Öğrenme :
Okumayı öğrenme genellikle iki pedallı bisiklet kullanmayı öğrenmekle kıyaslanır Kendi başına bisikletle dolaşmaya başlamadan önce gidonu tutmayı, denge kurmayı, pedalları çevirmeyi ve hızlanmayı öğrenmesi gereklidir Benzer şekilde çocuğun bir kitabı kendi başına okuyabilmesi için, önce kelimeleri seslendirmeyi (fonetik) öğrenecek, ardından sık kullanılan kelimeleri tanıyacak, daha sonra metinlerin ne anlama geldiğini kavrayacak ve sonunda öykünün anlamını yitirmeden hızla okumayı başaracaktır
3 – 5 Sınıflar: Kitap okumaktan hoşlanmaya başlamak :
Artık esas amaç çocukların her dalda (matematikten tarihe) yeni konuları öğrenmek amacıyla sahip olduğu becerileri kullanabilen, istekli, bağımsız okuyucular olmalarıdır Daha basit bir ifade ile, çocuklar ikinci sınıf boyunca okumayı öğrenmeye odaklanırlar Bundan sonra ise “öğrenmek için” ve zevk aldıkları için okurlar Çocuğunuz aktif olarak okumayı, sürekli düşünmeyi ve sorgulamayı da öğrenmelidir Okumakta ustalaşan çocuklar kelimeleri otomatik olarak tanır ve böylece dikkatlerini fikirler ve daha önceden sahip oldukları bilgiler arasında bağlantı kurmaya yönlendirebilirler Eğer rahatlıkla okuyamıyorsa ve okumak için çok çaba harcaması gerekiyorsa, çocuğunuz okumaktan kaçınacaktır
6 – 8 Sınıflar: Yaşamak için okumak :
Çocuğunuz artık edebi eserleri analiz edebilecek ve ders programının (sosyal bilgiler, fen, matematik, sağlık ve yabancı diller) tüm içeriğini öğrenebilecek düzeyde gelişmiş okuma becerilerine sahip olmuştur Artık okumak, bilgi edinmeyi, karmaşık materyalleri anlamlandırmayı ve edebiyat ve popüler yayınlardan zevk almayı sağlayan güçlü bir araç haline gelmiştirBu nedenle beşinci sınıftan sonra dersler mevcut becerilerin inceltilmesi ve güçlendirilmesine yöneliktir: Örneğin ne zaman ve nasıl sadece gözden geçirmekle yetinebileceği ya da dikkatle okuyup, düşünmesi gerektiğini kestirebilmesi gibi İyi okuyucular ise okurken sürekli kendi kendilerine sorular yöneltirler