2 sonuçtan 1 ile 2 arası

Konu: “Silsile” nedir, tasavvufta “silsile” neye denir?

    Share
  1. #1
    ***
    DIŞARDA
    Points: 20.602, Level: 90
    Points: 20.602, Level: 90
    Level completed: 51%,
    Points required for next Level: 248
    Level completed: 51%, Points required for next Level: 248
    Overall activity: 0%
    Overall activity: 0%
    Achievements
    By-MUZAFER - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    By-MUZAFER
    Üyelik tarihi
    Aug 2009
    Yer
    Yigidin Harman olup Savurdugu Yerdeniz..!
    Mesajlar
    1.431
    Points
    20.602
    Post Thanks / Like
    Tecrübe Puanı
    18

    Standart “Silsile” nedir, tasavvufta “silsile” neye denir?



    “Silsile” nedir, tasavvufta “silsile” neye denir?


    Silsile”, kelime olarak zincir demektir. Tasavvufta lisânında tarîkat şeyhlerinin üstâz zinciri mânâsında kullanılır. Meselâ, Nakşibendî tarîkati Müceddidîn kolu silsilesisırasıyla –tesbit edebildiğimiz doğum ve vefat tarihleriyle birlikte– şöyledir:
    1. Hz. Ebû Bekir Sıddîkradıyallâhü anh (?- H. 13/M. 634),
    2. Selmân-ı Fârisî radıyallâhü anh (?- M. 656),
    3. Hafîd-i Sıddîk-ı Ekber Kâsım radıyallâhü anh (H. 31/M. 653–H. 106/M. 721),
    4. İmâm Ca‘fer-i Sâdık radıyallâhü anh (H. 83/M. 702–H. 148/M. 765),
    5. Ebû Yezîd-i Tayfûri’l-Bestâmî kuddise sırruh (H. 188/M. 803–H. 261/M.
    874),
    6. eş-Şeyh Ebû’l-Haseni’l-Harkânî kuddise sırruh (?–H. 425/M. 1034),
    7. eş-Şeyh Muhammedü’l-Fârmedî kuddise sırruh (?–H. 478/M. 1085),
    8. eş-Şeyh Yûsufü’l-Hemedânî kuddise sırruh (H. 440/M. 1048–H. 535/M. 1140),

    9. Hâce Abdülhâlik-ı Gucdüvânîkuddise sırruh (?–H. 575/M. 1179),
    10. Hâce Ârif Riyvegerî kuddise sırruh (?–H. 606/M. 1209),
    11. Hâce Muhammed İncîr-i Fagnevî kuddise sırruh (?–H. 715/M. 1315),
    12. Hâce Alî Râmitenî kuddise sırruh (?–H. 721/M. 1328),
    13. Hâce Muhammed Bâbâ Semâsî kuddise sırruh (?–H. 755/M. 1354),
    14. Hâce Seyyid Emîr Kilâl kuddise sırruh (?–H. 772/M. 1370),

    15. Hâce Muhammed Bahâüddîn Nakşibendîkuddise sırruh (H. 718/M.
    1318–H. 791/M. 1389),
    16. Hâce Alâuddîn-i Attâr kuddise sırruh (?–H. 802/M. 1400),
    17. Hâce Yâkûb-i Çerhî kuddise sırruh (?–H. 851/M. 1447),
    18. Hâce Ubeydullâhi’l-Ahrâr kuddise sırruh (?–H. 895/M. 1490),
    19. Hâce Muhammed Zâhid Bedahşî kuddise sırruh (?–H. 936/M. 1529),
    20. Hâce Derviş Mehmed kuddise sırruh (?–H. 936/M. 1529),
    21. Mevlânâ Muhammed Hâcegî Emkengî kuddise sırruh (H. 918/M. 1512-H.
    1008/M. 1599),
    22. Hâce Muhammed Bâkibillâh kuddise sırruh (H. 971/M. 1563-H. 1012/M. 1603),
    23. İmâm-ı Rabbânî Mücedid-i Elf-i Sânî Ahmed Fârûkî es-Serhendîkuddise sırruh (H. 971/M. 1563-H. 1034/M. 1624),

    24. eş-Şeyh Muhammed Ma‘sûm kuddise sırruh (H. 1007/M. 1599-H. 1079/M. 1668),
    25. eş-Şeyh Seyfeddîn Ârif kuddise sırruh (H. 1049/M. 1630-H. 1098/M. 1696),
    26. eş-Şeyh Muhammed Nûru’l-Bedvânî kuddise sırruh (?-H. 1135/M. 1722),
    27. eş-Şeyh Şemsüddîn Habîbullâh kuddise sırruh (H. 1111/M. 1699-H. 1195/M. 1781),
    28. eş-Şeyh Abdullah Dehlevî kuddise sırruh (H. 1158/M. 1745-H. 1240/M. 1824),
    29. eş-Şeyh Hâfız Saîd Sâhib kuddise sırruh (H. 918/M. 1512-H. 1008/M. 1599),
    30. eş-Şeyh Habîbullâh Cân-ı Cânân kuddise sırruh (?),
    31. eş-Şeyh Mazhar Îşân Cân-ı Cânân kuddise sırruh (?),
    32. eş-Şeyh Salâhuddîn İbn Mevlânâ Sirâcüddîn kuddise sırruh (?),

    33. eş-Şeyh Ebû’l-Fârûk Süleymân Hilmî Silistrevîkuddise sırruh (H. 1305/M. 1888-H. 1379/M. 1959).
    Bu silsilede yer alan zâtlara, “Silsile ricâli”, “Silsile-i zeheb(Altun silsile)” veya Silsile-i sâdât (seyyidler zinciri) denir.
    Tarîkatta silsile son derece mühimdir. Silsilesini bilmeyen sâlik, nesebini bilmeyen kişi gibi addedilir.
    Silsilelerden bahseden eserlere ve bunların isimleri bulunan levhalara silsilenâme denir.

    Silsilede ismi geçen her mürşidin, bir önceki mürşidden fiilen terbiye görmesi, bir sonraki mürşidi fiilen irşâd etmesi şart değildir.

    Meselâ, Ca‘fer-i Sâdık(r.a.)Bâyezîd-i Bestâmî(k.s.) ile, Bâyezid hazretleri deEbû’l-Haseni’l-Harkânî(k.s.) ile bizzat görüşmemişlerdir. Bâyezid hazretleri (v. H. 261), Ca‘fer-i Sâdık hazretlerinin (v. H. 148) vefâtından sonra dünyaya geldiklerinden dolayı, zâhiren silsilede bir kopukluk var gibidir. Ancak bu kopukluk, üveysîlikle ortadan kalkar ve mânevî bakımdan herhangi bir kesiklik bahis mevzuu olmaz. Zira Bâyezid hazretlerini, Ca‘fer-i Sâdık hazretlerinin rûhâniyetleri vefâtlarından sonra; Harkânî hazretlerini de kezâ Bâyezid hazretlerinin rûhâniyeti, irtihallerinden sonra terbiye etmiştir.

    Hâce Muhammed Bahâüddîn Nakşibendî(k.s.) hazretleri ise, iki yoldan terbiye görmüştür. Bir yandan onu Emir Kilâl hazretleri fiilen terbiye etmiş, diğer yandanHâce Abdülhâlik-ı Gucdüvânî(k.s) hazretlerinin rûhâniyetinden (üveysî olarak) terbiye görmüştür. Kezâ, bu silsilenin 33. ve son halkasını teşkil eden Süleyman Hilmi Silistrevî(k.s.) hazretleri de, zincirin 32. halkası ve ma‘nen 9. büyük rütbesinini hâiz bulunanSalâhuddin ibn Mevlânâ Sirâcüddînden (k.s.) seyr u sülûklerini tamamladılar. Ancak kendilerine vâki tecelliyâtın büyüklüğünden dolayı, bizzat Salâhuddîn hazretleri tarafından, silsile-i zeheb’in 23. halkası bulunan, ikinci bin yılın müceddidi İmâm-ı Rabbânî Ahmed Fârûkî es-Serhendînin (k.s.) rûhânî nisbetlerine teslim edildiler.

    Hilâfetnâmelerdesilsile ricâlitek tek ve sıra ile yazılır. Zikir meclislerinde, hürmet ve saygıya delâlet eden ünvanlarla zikredilen silsile ricâli vâsıtasıyla,Allah Teâlâdan bolca feyz geldiğine, hatta bunların rûhâniyetlerinin o meclislere katıldıklarına itikad edilir. Çünkü onlar için, aynı anda birçok yerde bulunmakta herhangi bir zorluk yoktur. (1)


    DİPNOT
    (1) Bursevî, İsmail Hakkı, Silsilenâme-i Celvetî, İstanbul, H. 1291; Harîrîzâde, Tibyânü’l-Vesâil, Zebîdî, el-İkdü’l-Cevher.
    "Şu benim zamanımda bazı şakirdlerin,üstadlarının kitaplarını Kur'an'ın önüne koyduklarına şahit oluyorum.Bu çok vahim bir yanlıştır"

    üstâz Süleyman Hilmi Tunahân (kuddise sirruhû)

  2. #2
    ACİZKUL
    ACİZKUL - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)

    Standart Cevap: “Silsile” nedir, tasavvufta “silsile” neye denir?

    emeğine sağlık kardeşim ALLAH C.C. razı olsun..
    dua ile...

Benzer Konular

  1. Evliliğe Giden Yolda “Eş” Mi Önemli “Eşya” Mı?
    By ArzuNur in forum İslam'da Aile hayatı,
    Cevaplar: 10
    Son Mesaj: 30.11.10, 11:32
  2. Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 21.08.09, 21:04
  3. Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 08.08.09, 21:20
  4. “garip”liğimle bana “karîb” olan
    By BaRLa in forum Bediüzzaman, Çalışmaları
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 25.06.09, 16:19
  5. Cevaplar: 1
    Son Mesaj: 21.10.08, 08:55

Bu Konudaki Etiketler

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •