***
DIŞARDA
Points: 20.602, Level: 90
Level completed: 51%,
Points required for next Level: 248
Overall activity: 0%
Achievements


İmam-ı Muhammed (r.a)
Hanefi mezhebinin üç büyük imamından biri
Eserleriyle Hanefiliğin sistemleşmesinde ve yayılmasında etkili oldu
Ebu Yusuf'la birlikte, kendisine Hanefi mezhebinin iki imamı anlamında "İmameyn" denir
Adı Muhammed, künyesi Ebu Abdullah'dır
Babası Hasan b
Farkad'dır, Benî Şeyban'ların azatlısı olduğu rivayet edilir
Hasan b
Farkad, Şam dolaylarında Haksati köyündendir
Daha sonra Irak'a yerleşti
Oğlu Muhammed, 132/749 da Vasıt'da doğdu
Kufe'de yetişti
O tarihlerde Kufe, fıkıh, dil ve gramer ilimlerinin merkezlerinden biriydi
Muhammed b
Hasan'ın kültürünün oluşumunu hazırlayan bu çevre, onun dil, fıkıh, şiir ve hadis'e yönelmesine de neden olmuştu
Babasından otuz bin altın miras kalması, bu ilimleri tahsil etmesini kolaylaştırmış ve bütün servetini bu uğurda kullandı
Muhammed b
Hasan, birçok bilginden ders aldı
Küçük yaşta Ebu Hanife'nin derslerini takibe başladı
150/767'de Ebu Hanife'nin ölümü üzerine, fıkıh tahsilini Ebu Yusuf'tan tamamladı
İmam Muhammed b
Hasan, Ebu Hanife'nin öldüğü tarihte on sekiz yaşındaydı
Ali el-Kâri, İmam Muhammed'in Ebu Hanife'nin akrabasından olduğunu rivayet eder (İslâm Hukuku)
Muhammed b
Hasan, çeşitli yerlere seyahatlerde bulunarak birçok bilginle görüştü
Şam'da Evzai'nin, Mekke'de Süfyan b
Uyeyne'nin, Horasan'da Abdullah b
Mübarek'in yanına giderek bunlardan ilim tahsil etti
Basra'da da birçok ilim ehlinden ders aldı
Bu seyahatlarının en önemlisi, Medine'ye olanıdır
İmam Muhammed burada üç yıl İmam Malik'in derslerine devam etmiş ve defalarca Muvatta'yı kendisinden dinlemişti
Medine'deki bu tahsiliyle Muhammed b
Hasan, Rey ehlinin usulüyle, hadis ehlinin usulünü birleştirdi
Irak'a döndüğünde şöhreti her tarafa yayıldı ve kendisine talebe akını başladı
Bu talebelerin en önemlilerinden biri Esed b
Furat'tır
Daha önce İmam Malik'den ders alan Esed, İmam Muhammed'e gelerek talebelik yaptı
Daha sonra Afrika'ya dönüp Muhammed b
Hasan'ın etkisiyle Afrika ve Mağnb'de Ebu Hanife'nin fıkhî ictihatlarını ve görüşlerini halka anlattı
Bir diğer önemli talebesi ise, İmam Şafiî'dir
İmam Şafiî, İmam Muhammed'den ilim tahsil etti ve onun eserlerini istinsah etti (Siyeri Kebir)
İmam Şafiî, İmam Muhammed'den çok istifade ettiğini belirtip, ondan aldığı ilim ile bir çok kitap yazdığını ifade eder (İbn Nedim)
Nafi de, İmam Muhammed'in insanların en fasihi olduğunu söyleyerek, onun dil sahasındaki bilgisine dikkat çeker (İbn Abdilber-el-İntika)
İmam Muhammed'in Abbasi halifeleri ile ilişkisi olmakla beraber, kendisinin ve ilmine haysiyetini daima koruduğu belirtilir
Hükümdarların önünde eğilmezdi ve onlara yüzsuyu dökmezdi (Hatib el-Bağdadi)
Harun Reşid, başlangıçta kadılık görevini kabul etmediği için İmam Muhammed'i iki ay hapsetti
Daha sonra İmam Muhammed bu kararından vaz geçince, geçici bir müddet için başşehir yapılan Rakka'ya kadı tayin edildi (İslâm Hukuku)
176/792'de Zeydi İmam Yahya b
Abdullah'ın isyanı meselesinde, Harun Reşid, İmam Muhammed'le istişare etti
Bu istişarenin sonucu olarak Halifenin güvenini kaybetti ve Ali oğulları taraftarı olmak şüphesi altında kaldı
Eserleri teftiş edilerek, isyana sürükleyen parçaların olup olmadığı kontrol edildi ve bu arada da kadılık görevinden de azledildi
(Taberi)
İmam Muhammed, kadılıktan azledildikten sonra,189/805 yılına kadar Bağdad'da kaldı
Bu arada Halifeyle araları düzeldi ve yeniden göreve getirilerek Horasan kadılığına tayin edildi
Aynı yıl içinde de Rey civarında vefat etti (Menakibu'l-İmamil-A'zam)
Aynı gün Kisaî de vefat etmişti
Harun Reşid; "Bugün Arapça ve fıkıh defnedildi" diyerek kaybın büyüklüğünü dile getirdi (İslâm Hukuk)
Hanefi mezhebi usulünde, İmam Muhammed ile İmam Ebû Yusuf'un görüşü bir konuda birleştiğinde, İmam Ebu Hanife'nin görüşü tercih edilerek, o konuda Hanefi mezhebinin görüşünü temsil eder
İmam Muhammed'in fakihler tabakasındaki yeri hakkında farklı görüşler ileri sürülür
İbn Âbidin fakîhleri yedi tabakaya ayırarak, İmam Muhammed'i ikinci tabakadan sayar
Buna göre İmam Muhammed mezhepte müctehiddir
Fakat bu görüş umumiyetle kabul görmemiştir
Çünkü İmam Muhammed, Ebu Hanife'y,i veya bir başka müctehidi taklid etmemiştir
Görüşlerinde tamamen müstakil olduğu için mutlak müctehid kabul eden bilginler daha çoktur (M
Ebu Zehra)
Eserleri:
İmam Muhammed'in lisanı kuwetli ve kalemi akıcı idi
Kolay yazardı
Hanefi fıkıh meselelerini toplayıp sonraki nesillere aktaran o olmuştur
Değerli eserler bırakmış, hemen hepsi de zamanımıza kadar intikal etmiştir
Eserleri genel olarak iki kısma ayrılır:
A- Zâhiru'r-Rivâye: Bunlar altı tanedir
1- el-Mebsût, buna "el-Asl" da denir
2- ez-Ziyâdât,
3- el-Câmiu's-Sağîr
4- el-Câmiul-Kebîr
5- es-Siyeru's-Sağîr
6- es-Siyeru'l-Kebîr
Bunların hepsinde fıkıh (İslâm Hukuku) ile ilgilidir
Bu kitapları İmam Muhammed tevâtür yoluyla Ebû Hanife veya Ebû Yusuf'tan rivâyet ettiği için "açık rivâyetli, rivâyetinde şüphe olmayan" anlamında "Zâhiru'rrivâye" denilmiştir
Kendisinin görüşleri de bu kitaplarda bulunmaktadır
Bu altı kitab içindeki konular Hanefi fıkhının temelini teşkil ettiği için bunlara "el-Usûl" ismi de verilmiştir
Zâhiru'r-Rivâye kitapları, Hakim eş-Şehîd Ebul-Fadl Muhammed el-Mervezî (ö
334/945) tarafından kısaltılarak bir araya getirilmiş ve eser "el-Kâfı" adını almıştır
Bu kitap, kendi devrinde Hanefi mezhebinin görüşlerini, fürû meselelerini öğrenmek isteyene yeterli kabul edilmiştir
Bu müellifin "el-Müntekâ"adında bir eseri daha vardır ki, nevâdir meselelerini de içine alır
Hanefi mezhebinde el-Mebsût adını taşıyan başka eserler de vardır
Diğer Mebsûtlar sahibinin adlarıyla anılırlar
Bunlar, İmam Muhammed'in el-Mebsût isimli eserinin şerhidir
Diğer mezheplerde de Mebsût isimli eserlere rastlanır
es-Serahsî'nin el-Mebsût'u Hanefi fıkhının en muteber kitaplarından biridir
Meselelerin dayandığı deliller zikredilir, münakaşası yapılır
Önemli noktalarda diğer mezhep görüşleriyle karşılaştırmalı incelemeler yer alır
Konuların işlenişinde görülebilen dağınıklık, son yıllarda çıkarılan el-Mebsût Fihristi ile giderilmeye çalışılmıştır
B- Nâdiru'r-Rivâye Kitapları:
1- Keysâniyyat kitabı
İmam Muhammed'den Şuayb b
Süleyman el-Keysâni rivayet ettiği için bu ad verilmiştir
2- Hârûniyyât
Harûn er-Reşide takdim edildiği için bu ad verilmiştir
3- Cürcâniyyât
Cürcan'da yazıldığı veya Ali b
Salih el-Cürcânî rivayet ettiği için bu ad verilmiştir
4- Rakkıyât
İmam Muhammed Rakka kadısı iken kendisine gelen meseleleri içine almaktadır
5- Ziyâdetü'z-Ziyâdât ez-Ziyâdât'ın tamamlayıcıdır
"Şu benim zamanımda bazı şakirdlerin,üstadlarının kitaplarını Kur'an'ın önüne koyduklarına şahit oluyorum.Bu çok vahim bir yanlıştır"
üstâz Süleyman Hilmi Tunahân (kuddise sirruhû)