***
DIŞARDA
Points: 10.492, Level: 68
Level completed: 11%,
Points required for next Level: 358
Overall activity: 0%
Achievements


Kibir ve Kendini Beğenmişliğin Kötülüğü
Kibir ve Kendini Beğenmişliğin Kötülüğü
Allah (C
C) beni ve seni dünya ve âhiretin iyiligine kavustursun
Bilesin ki
büyüklük taslamak ve kendini begenmislik faziletleri siler ve alçaklik kazandirir
Nasihat dinlemeyi ve terbiye edilmeyi engelleyen bir rezalet olmak için sana kâfidir
Bu yüzdendir ki, mütefekkirler «Ilim haya ile büyüktük taslama arasinda barinamaz
Sel yüksek binalara nasil düsmansa ilim de böbürlenenlere öyle düsmandir» derler
Peygamber'imiz ((s
a
v
)
) buyuruyor ki:
«— Kalbinde zerre kadar büyüklük duygusu bulunan kimse, cennete giremez
»
Yine Peygamber'imiz ((s
a
v
)
) buyuruyor ki:
«— Büyüktük taslama niyeti ile elbisesini yerde sürükleyenin yüzüne Allah (C
C) bakmaz
»
Ehli hikmet derler ki
«Büyüklük duygusu ile saltanat bir arada devam etmez
»
Allah (C
C
) kibirle kargasalik çikarmayi yanyana zikrederek söyle buyurmustur:
«— Bu âhiret yurdudur
Biz onu yeryüzünde büyüklük taslamak ve kargasalik çikarmak pesinde kosmayanlara nasib ederiz
»
(Kasas Sûresi - 83)
Yine Allah (C
C
) buyuruyor ki:
«— Yeryüzünde bosu bosuna büyüklük taslayanlarin dikkatlerini âyetlerimden alokoyacagim da onlar bütün âyetlerimi görseler bile inanmayacaklar
» (Araf Sûresi - 146)
Ehli hikmetten biri der ki
«Bana karsi büyüklük taslayan herkesin durumunun tersine döndügü ve ondakinin bana geçtigini yani benim ona karsi büyüklenmeye basladigimi gördüm
»
Ibni Avane en çok büyüklük taslayan kimselerdendi
Rivayete göre bir gün hizmetçisinden su ister, hizmetçi «peki» der; bunun üzerine Ibni Avane ancak «hayir» diyebilecek durumda olanlar «peki» diyebilir, hizmetçiye çikisir ve tokatlamalarini emrederek dövdürür; Ibni Avane bir çiftçi çagirarak onunla konusmus, sözü bitince su istemis, ve onunla konustugu için igrenerek agzini çalkalamis
Bu husûsda «falan kimse, kendini öyle yücelere çikardi ki, düsse paramparça olur» derler
Meshur dil âlimi Câhiz der ki; «Kureys kabilesinden büyüklük taslamada meshur olanlar Beni Mahzum ve Beni Umeyye oymaklari, Araplar arasinda ise Beni Cafer Bin Küâb
Beni Zeraret Ibni Adiy oymaklaridir
Pers hükümdarlari (Kisralar) ise kendilerini ilâh, halki da köle olarak görürlerdi
»
Kibirliligi ile meshur Beni Abduddar oymagindan birine
«Halifeyi görmeye niçin gelmiyorsun» diye sorarlar
«Köprünün, serefimi çekemeyeceginden korkuyorum» diye böbürlenir
Haccac Ibni Artat'a «Niçin cemaatle namaz kilmaya geimiyorsun?» diye sorarlar
«Bakkal takiminin beni sikistiracagindan çekiniyorum» diye cevap verir
Anlatildigina göre
Yemen ileri gelenlerinden Vali Ibni Hicr Peygamber (S
A
V)'imize gelir, Peygamber (S
A
V)'imiz de ona bir miktar mirî arazisi tahsis eder
Muaviye'yi de «ayirdigim araziyi kendisine göster ve üzerine yaz» diyerek yanina katar
Sicak bir günde yola çikarlar
Muaviye Valinin devesini arkasindan yürüdügü için günesten bunalir
«Beni devenin arkasina al» diye teklif eder
Vali «Sen hükümdarin yanina bineceklerden degilsin» diyerek onu reddeder
Bunun üzerine Muaviye «Bari ayakkabilarini bana ver» der
Vâil bu istege de, «Ey Ebû Sufyanoglu, senden ayakkabilarimi esirgeyecek kadar cimri degilim, fakat ayakkabilarimi giydiginin
Yemen kabileleri arasinda yayilmasindan hoslanmam
Sen devemin gölgesinden yürü, bu seref sana yeter» diye cevap verir
Söylendigine göre sözü edilen Vâil, Hz
Muaviye'nin halifelik devrine yetisir, bir gün halifeyi ziyaret etmeye varinca Hz
Muaviye onu koltuk üzerine oturtarak kendisiyle konusur
Mesrur Ibni Hind, adamin birine «Beni taniyor musun?» diye sorar, adam «Hayir» diye cevap verir
Adamin cevabi üzerine «Ben Mesrur Ibni Hind'im» diye kendini tanitir, adam yine «Seni tanimiyorum» deyince ona «Ay'i tanimayanlari Allah (C
C) kahretsin» diye çikisir
Sâir söyle der:
«Kendini begenmislik kuruntusuna tutulan aptala deyiniz ki;
Kendini begenmisligin zararini bilsen ona k
mazdin
Kendini begenmislik dini zedeler, akli zayiflatir
Serefi düsürür, hey kendine gel!»
Derler ki: «Ancak düskün ruhlular büyüklük taslar ve alçak gönüllüler mutlaka yüce ruhlu, kimselerdir
»
Peygamberimiz ((s
a
v
)
) buyuruyor ki:
"Üç sey mahvedicidir: Boyun egilen pintilik, isteklerine uyulan nefis ve insanin kendini begenmesi
"
Abdullah Ibni Amr'in rivayet ettigine göre
Peygamberimiz ((s
a
v
)
) buyuruyor ki:
"Hz
Nuh (A
S) ölmek üzere iken iki oglunu yanina çagirarak onlara su nasihatte bulunur, «size iki seyi emreder ve iki seyden sakinmanizi isterim
Allah (C
C)'a ortak kosmaktan ve büyüklük taslamaktan uzak durunuz
Emrettigim sey'ere gelince birincisi "Lâ ilâhe illallah'"i dilinizden düsürmeyin
Cünki göklerde ve yerde olen her sey terazinin bir kefesine; "Lâ ilâhe illallah'" cümlesi de öbür kefesine konsa ikincisi agir basar
Gökler ile yeryüzü bir araya gelerek bir çember teskil etse de bu çemberin üzerine "Lâ ilâhe illallah'" cümleleri konsa, çember üzerine binen agirligin altinda kirilir
Ikinci olarak da sik sik «sübhanellâhi velhamdülillâhi» deyiniz
Çünki bu cümle canli - cansiz her varligin duasidir ve canlilarin rizki bu duâ sayesindedir
"
Hz
Isâ (A
S
) der ki
«Allah (C
C)'in Kitabi'ni ögrenen ve zorba olarak ölmeyen kimseye ne mutlu!»
Anlatildigina göre Abdullah Ibni Selâm (R
A
) bir gün odun yüklü alarak çarsidan geçiyordu
«Niye böyle yapiyorsun, senin buna ihtiyacin yok
» diyenlere «nefsimden kibiri kovmak istedim» diye cevap verir
Kurtubî tefsirinde:
«Gizlenmesi gereken zinetleri bilinsin dîye ayaklarini yere sert basmasinlar» (Nur Sûresi - 31) mealindeki âyet hakkinda denir ki; «kadinlar bu hareketi böbürlenmek erkeklere gösteris olsun diye yaparlarsa davranislari haramdir
»
Ayni sekilde erkeklerin de calim satmak gayesi ile yere sert basmalari da haramdir, cünkü büyüklük taslamak büyük günahlardandir.
Kibir kişinin zayıf noktalarını en ince ayrıntısına kadar gösteren bir silahtır...
Notası kayıp bir müziğim bu zamanda,
Ses tellerim titrer, konuşamam yanında,
Arzu halimi ancak bilirse O bilir,
Yarın Hak divanında...