Eşyanın hakikati hakkında ehl-i sünnetin ve sûfestâiyyenin görüşleri nelerdir?


Sûfestâiyye: Ehli hakka muhalefeti ile meşhur bir kavimdir ki; Üç fırkadır.

1) İNADİYYE: Eşyanın hakikati ne hariçte nede itikadda sabit olmayıp herşey hayalden ibarettir derler.

2)İNDİYYE: Eşyanın hakıkati hariçte sabit olmayıp itikada bağlıdır. Bir şeyi cevher itikat ederse cevher atom itikad ederse atomdur derler.

3) LAEDRİYYE: Alemde hiçbirşeyin subutu ve ademi subutu mağlum olmayıp kat'ı bir mesele yoktur.

Ehli sünnet cevap vermiştir; Eğer siz eşyanın hakıkatını nefi etmezseniz zaten sabittir. Eğer nefi ederseniz hükümlerden bir hüküm olmakla siz zaten hakikatlerden bir hakikat isbat etmiş olursunuz.

Ebul Faruk Silistrevi hazretleri; Sûfestâiyye ile munazaaya gerek yoktur. Onlar ile munazaa etmek için kızılcık sopası lazımdır. Çünkü munazaa ilmi olanlarla olur. Onlar ilim sahibi değildir. buyurmuşlardır...