Kün” emriyle ilgili âyet-i kerimelerden iki misal:
“Göklerin ve yerin mübdi’idir. (Onları önceden hiçbir örneği bulunmaksızın yaratandır.) Bir şeyin olmasını isteyince ona sadece ol dero da oluverir. ”
(Bakara Sûresi117)
Âlimlerimiz buradaki ol emrinikudretin hemen faaliyete geçmesi olarak açıklamışlar. Tıpkı
“Her şeyin melekûtu (iç yüzü) Onun elindedir” âyetindeki el tabirini
kudret olarak tefsir ettikleri gibi
bu ol emrini de yine kudret ve irade olarak tefsir etmişler. Ve bundan murat
“
’ın dilediği şeyin hiçbir engel olmaksızın hemen meydana gelmesidir.” demişler.
Diğer bir âyet-i kerime:
“Doğrusuindinde İsa’nın meseli
Âdem meseli gibidir. Onu topraktan yarattı
sonra ol dedi
o da oluverdi.”
(Âl-i İmran Sûresi59)
Bu âyet-i kerimede geçen "ol" emrinin mânâsına bir derece yanaşmak için eşya hakkındaki şu sınıflandırmayı dikkate almak gerekiyor: Halk âlemiEmir âlemi. Beden halk âleminden
ruh ise emir âleminden. Halk âlemi bu hikmet dünyasında safha safha meydana gelmekte. Tedricen
yâni kademeli olarak yaratılmakta. Emir âlemi için ise bu tarz bir yaratılış söz konusu değil. O âlemde her şey bir anda vücut buluyor. Ruh
değişik safhalardan geçip de sonunda o hâli almış değil. Doğrudan ruh olarak yaratılmış. İnsan bedeninde vazife görmeğe başlaması da yine bir anda.
Önce topraktan yaratılan Âdem babamıza daha sonra "ol" emrinin verilmesini Muhyiddin-i Arabî hazretleri bu emir kanunuyla izah eder: “Ol denince oluverir kavl-i şerifiruhun üflenişine işarettir. Ve bunun
emir âleminden olduğuna işarettir. Önceden bedenin yaratılışı gibi bir madde ve müddete ihtiyaç kalmadığını ifade eder.” buyurur.
Bahsimize konu olan bu âyet-i kerime akla engin bir ufuk açıyor. Önce topraktan Hz. Âdem (as.) yaratılıyor ve sonra ona "ol" emri veriliyor. Bu emirle Hz. Âdem’in (as.) topraktan inşa edilen cesedi ruhahayata kavuşuyor. Nitekim bu "ol" emrini büyük müfessir Elmalılı Hamdi Efendi
“Canlı bir mahlûk kesil.” şeklinde tefsir ediyor. Zira
zaten var olan bir nesneye yeniden "ol" emri verilmesi
onun yeni bir şekle girmesi demek olmalı
aksi halde bu emre bir mânâ vermek mümkün olmaz.
Buna göre“İnsan bir anda yaratılıyor.” diyebiliriz. Ama
elbisesi dokuz ayda inşa ediliyor. Diğer varlıklar da öyle. Çekirdeklerdeki ilâhî şifrenin teşekkülü de ruh gibi bir anda
daha doğrusu zamansız yaratılır
ama çekirdeğin ağaç olması yıllar sürer.
Şimdi bu âyetin penceresinden etrafımızdaki sonsuz faaliyetlere bir göz atalım ve "ol" emrini onlarda görelimokuyalım.
Hidrojen ve oksijen bir "ol" emriyle su oluvermişlerdir. İki zıt kutup bir emirle birleşmiş ve bambaşka bir şey olmuşlardır. Yenilen gıda bir süre sonra insan tohumu oluryine "ol" emriyle. Bu emir olmasa
yâni ilâhî kudret yaratmasa gıdayı insan yapmak mümkün mü?
Ve rahimde nutfeye yeni bir emir gelir: alâka "ol". Bu emir ve benzerleri aralıksız tekrarlanır. İlâhî kudret ve irade o tohumu halden hâle evirip çevirir ve sonunda insan vücut bulur. Demek ki nutfeye “İnsan ol.” denmemişsadece “Alâka ol.” denmiştir. Eğer “İnsan ol.” emri verilseydi rahimde o an bebek teşekkül ederdi. Dünya hikmet âlemi olduğu için
yaratılış sebepler tahtında ve kademeli olarak icra edilmekte. Ve bu safha safha yaratılışla nice sanatlar sergilenmekte.
Bir anda insan yapmak’a mahsus bir sanat. Aynı şekilde nutfe yaratmak
onu halden hâle çevirmek ve sonunda insan hâline sokmak da ayrı birer ilâhî sanat. Bu hikmet dünyasında bu ilâhî sanatların teşhir edilmesi için "ol" emri
“Son şeklini al.” şeklinde değil de
“Bir sonraki tavrına gir.” tarzında verilmiş oluyor.
Emdiğimiz havaya gırtlaktaağız boşluğunda ve dudakta ayrı emirler veriliyor ve böylece değişik harfler dökülüyor ağzımızdan. Demek ki havaya emir var
“Ses ol.” diye. Hem de değişik şekillerde.
ağız fabrikasında havadan ses yaratıyor; yine "ol" emriyle.
O sesmübarek bir kelime ise
rahmanî bir hakikat terennüm ediyorsa yeni bir emir alıyor: "Melek ol". Okunan tespihlerden
tekbirlerden
hamdlerden
yâni bütün mukaddes kelimelerden melek yaratılıyor. Havaya “Ses ol.” diyen
sese de “Melek ol.” diyebilir. Bu emre
bu iradeye karşı çıkacak kimdir?
Göz fabrikasına giren ışık da benzer bir emir alıyor: “Göz nuru ol.” Güzel bir cümle işitiyoruz. O söz aklımızda bilgi oluyoryine “kün” emriyle. Kalp o sözden hoşlandı mı yeni bir emir geliyor: “Feyiz ol!”
“Huşû ol!”
“Sevgi ol!” diye...
Kısacası kâinat “kün” emrinin tecellileriyle dolu. Toprağa “Çiçek ol.” deniliyor; buluta “yağmur”...
Çekirdeğe “Ağaç ol!” emri geliyoryumurtaya “civciv”...
Yediğimiz gıdabedenimizde nice emirler almakta: "Et ol"
"ilik ol"
"kan ol"
"kemik ol"
"sinir ol"
"saç ol"
"tırnak ol" gibi...
Bir zamanlar maddeleri bir olan güneş sistemi de benzer emirler almıştı... "Dünya ol""Merkür ol"
"Ay ol" gibi...
Kün emrine akıl erdiremeyenlerin hayatları bu emrin cilveleriyle aralıksız kaynaşıyor.