Sünnette cömertliköfke
sözünde durmak
*1) Peygamber Efendimizin (asm) muhatabını geri çevirmediğiniher isteyenin istediğini verdiğini
eğer yoksa vaat ettiğini
şahsı için öfkelenmediğini biliyoruz. Bugün bir mü’min sünnete uyma niyetiyle mezkûr tavırları hayatına tatbik etmeli midir? Etmeli ise bu ciddî istismarlara kapı aralamaz mı? Meselâ istenildiğinde her şeyini veren
şahsı adına hiç öfkelenmeyen düz bir insan
bu yönleri nedeniyle istismar edilip sıkıntıya düşmez mi? 2) Bir de Peygamberimizin (asm) bir randevusuna muhatabı gelmeyince buluşma yerinde 3 gün beklediğini okuyoruz. Bu kesretten kinaye midir yoksa gerçekten 3 gün beklemiş midir?”
1- PEYGAMBER Efendimizin (asm) cömertlerin cömerdi olduğukendisinden bir şey isteyeni boş
geri çevirmediği
mutlaka elinde ne varsa verdiği doğrudur. Cömertlik
’ın sıfatlarındandır
güzel ahlâktandır ve en güzel uygulanış biçimini Sevgili Peygamberimiz (asm) göstermiştir.
Hayırda ve cömertlikte israf olmazsınır olmaz. Karşı tarafın niyetinin ve samimiyetinin ne olup olmadığı endişesine de gerek yoktur. İmam-ı Azam
“İsrafta hayır olmadığı gibi
hayırda da israf yoktur” demiştir. Güzel ahlâktan hiç kimse zarar görmemiştir. Karşı tarafın istismar niyeti var diye Müslüman güzel ahlâktan vazgeçecek değildir.
Bununla beraberbu
Müslüman’ın
attığı adımlarda ölçü ve kontrolden uzaklaşacağı mânâsına da gelmez. Hiç şüphesiz Müslüman bilerek oyuna gelmez
bir delikten iki defa ısırılmaz. İhtiyacı olmadığını ve istismarcı olduğunu bildiği ciddiyetsiz birisine karşı davranış ve duruşunu gözden geçirir.
Şunu da unutmak gerekir: İstismar niyetiönce kendi sahibine zarar verir. Cömert kişi bundan zarar görmez. O yaptığı hayrın sevabını alır
feyiz ve bereketini alır. Cömertliğiyle
istismarcıyı bile günün birinde tövbe noktasına getirir.
2- Öfke kuvve-i gadabiyedendirruhumuzun fıtrî bir halidir. Sünnette öfkelenmemek değil; öfkeyi şecaate çevirmek
yiğitliğe çevirmek
yararlı hale getirmek tavsiye edilmiştir. Sünnet ölçülerinde kullanılırsa hakka hizmet eder
haksızlıkları önlemeye hizmet eder
adalete hizmet eder
Müslüman toplumun izzetini ve hukukunu korumaya hizmet eder.
’ın Celâl sıfatının üzerimizdeki tecellisidir. Fakat İzzet ve Celâl sıfatı sahibi Cenâb-ı
nasıl
İzzet ve Celâlinin gereği olan azap ve cezalarında zulümden
haksızlıktan
adaletsizlikten münezzeh bulunuyorsa
insan da zulümden
haksızlıktan
öfkeyle kalkıp zararla oturmaktan
Müslüman’ı kırıp rencide etmekten
Müslüman’ı diliyle ısırmaktan men edilmiştir. Müslüman
öfkesiyle Müslüman’a zarar vermekten sakındırılmıştır. Nitekim Kur’ân
sahabeleri Müslüman’a karşı merhametli
kâfire karşı şiddetli yanlarıyla övmüştür.1
3- Peygamber Efendimizin (asm) verdiği söze sadık bulunduğu bir gerçektir. Fakat buluşma yerinde muhatabı gelmeyince üç gün beklediği ile ilgili haber sıhhatli değildir. Bunu ona (asm) yakıştırmak doğru da değildir.
Nitekim bir yer ve saatte buluşmak üzere birisiyle sözleşilmişsesünnet için esas olan
söz konusu saatte orada hazır bulunmaktır. Söz konusu saat geçtikten sonra
muhatap gelmediğinde
orada bekleyen şahıstan da bekleme yükümlülüğü düşer. Vakti varsa ve lütfederse biraz daha bekleyebilir. Fakat ilânihaye beklemek zorunda değildir.
Dipnotlar:
1- Fetih Sûresi48/29
Süleyman KÖSMENE/Yeni Asya