3 sonuçtan 1 ile 3 arası

Konu: Üstün Ve Özel Yetenekli Çocuk Kimdir?

    Share
  1. #1
    ***
    DIŞARDA
    Points: 25.810, Level: 96
    Points: 25.810, Level: 96
    Level completed: 46%,
    Points required for next Level: 540
    Level completed: 46%, Points required for next Level: 540
    Overall activity: 0%
    Overall activity: 0%
    Achievements
    mihrab - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Vip Özel Üye
    Üyelik tarihi
    May 2009
    Mesajlar
    4.559
    Points
    25.810
    Post Thanks / Like
    Tecrübe Puanı
    21

    Standart Üstün Ve Özel Yetenekli Çocuk Kimdir?

    Üstün veya Özel Yetenekli Çocuk, özel akademik alanlarda veya zeka, yaratıcılık, sanat, ve liderlik kapasitesi yönüyle yaşıtlarına göre yüksek düzeyde performans gösteren ve bu tür yeteneklerini geliştirmek için okul tarafından sağlanamayan hizmet veya faaliyetlere gereksinim duyan çocuktur. (Bilsem Yönerge 2001)

    Üstün Yetenekli Çocukların Belirgin Özellikleri...

    Erken Gelişim Özellikleri:
    Erken yürüme
    Erken konuşma, gelişmiş dil
    Yüksek enerji ve hareket düzeyi
    Okuma ve bilgiye ilgi
    Gelişmiş bellek
    Özerklik
    Duyarlılık

    Genel özellikler:
    Merak
    Soru sorma
    Geniş ilgi alanı
    Yoğunlaşabilme
    Yüksek enerji düzeyi
    Güçlü bellek
    Hızlı öğrenebilme
    Gelişmiş dil becerisi
    Geniş bilgi tabanı
    Gözlem gücü
    Analiz gücü
    Akıl yürütebilme
    Problem çözebilme
    Düşünme becerilerini kullanabilme
    Soyut düşünebilme
    Akademik başarı
    Kitap okumaya düşkünlük
    Yoğun etkinlik
    Geniş hayal ve imgelem gücü
    Yaratıcılık
    Bağımsız çalışabilme
    Gelişmiş mizah duygusu
    Bir yetenek altında üstün performans
    İlgisiz gibi görünen şeyler arasında ilişki kurabilme
    Kendini ifade edebilme

    Duyuşsal Özellikler:
    Öğrenmekten zevk alma
    Kendine güven
    Yüksek motivasyon
    Yenilikten hoşlanma
    Kendisi ile ilgili farkındalık
    Sebat
    Kendini kontrol edebilme
    Empati/kendini başkasının yerine koyabilme
    Risk alabilme
    Maceraya atılabilme
    Keşfetmekten hoşlanma
    Yalnız kalmaktan hoşlanma
    Estetik duyarlılık
    Belirginsizliğe açıklık
    Güçlü sezgi
    Tekdüzelikten sıkılma
    Özgünlüğe yönelme
    Liderlik
    Dünya sorunlarına ilgi
    Duygusal tepkilerde aşırıya kaçma
    Yoğun ilişkiler kurabilme
    Sürekli gelişme arzusu
    Gelişmiş ahlaki değerler
    Haksızlığa katlanamama
    Doğaya ilgi

    Üstün Ve Özel Yetenekli Çocukların Alanlara Göre Yetenekleri...

    A-Müzik Alanındaki Yetenek Özellikleri
    1- Ritim ve melodiye diğer çocuklardan fazla tepkide bulunur.
    2- Müzikle çok ilgilidir. Plak, kaset dinler. Nerede müzik etkinliği varsa ona katılmak ister.
    3- Müzik parçaları yapmaya büyük istek ve çaba gösterir.
    4- Başkaları ile şarkı söylerken onlara uymaktan hoşlanır.
    5- Yaşıtlarına, duygu ve düşüncelerini anlatmak için sık sık müziği araç olarak kullanır.
    6- Çeşitli müzik aletleri ile ilgilenir, onları çalmayı dener.
    7- Müzisyenler, şarkıcılar ve müzik parçaları ile ilgili koleksiyonlar yapar.
    8- Dinlediği müzik parçasını kısa zamanda öğrenir, anlamlı ve uygun şekilde söyleyebilir.

    B-Resim Alanındaki Yetenek Özellikleri
    1- Çeşitli konularda çizimler yapar.
    2- Resimler, planlar, resimlere derinlik verir ve parçalar arasında uygun oranlar kullanır.
    3- Resim çalışmalarını ciddiye alır ve resim yapmaktan haz duyar.
    4- Diğer çocukların yaptığından değişik çizimler yapar.
    5- Resim yapma, çizme ve boyama için çok zaman harcar.
    6- Resmi kendi yaşantılarını ve duygularını ifade etmek için başarılı olarak kullanır.
    7- Diğer insanların, sanat-resim çalışmalarına ilgi duyar.
    8- Diğerlerinin eleştirilerinden hoşlanır ve içlerinden yeni şeyler öğrenir
    9- Çamurdan, sabundan, plastirinden vb. yumuşak gereçlerle üç boyutlu şeyler yapmaya özel ilgi gösterir.

    C- Fen Alanındaki Yetenek Özellikleri:
    1- Okur ve Fen Raporlarını yorumlayarak bir ilgi zemini oluşturur.
    2- Fen Bilgisi konusunda otorite olan kaynakları tarar.
    3- Fikir ve hipotezleri test etmeye yönelik deneyler yapar.
    4- Fen ve teknik araçları kullanabilir ve bunlara vakıf olur.
    5- Yerinde ve yeterli veri seçer.
    6- Verilerden geçerli çıkarımlar yapar ve tahminlerde bulunur.
    7- Problem çözmede kullanılan teknik ve süreçlerin altında yatan varsayımları tanır ve değerlendirir.
    8- Fikirleri hem niceliksel hem de niteliksel ifade edebilir.
    9- Fen Bilgisini toplumsal değişim için kullanır ve uygular.
    10- Bilinen gerçek ve kavramlardan yeni ilişki ve fikirler oluşturur.
    11- Bilimsel gözlem, veri toplama ve yorum yapma becerileri vardır.
    12- Problemlere yönelik duyarlılığa, yeni fikirler geliştirme yeteneğine, değerlendirme yeteneğine sahiptir.
    13- Devamlı meraklıdır.
    14- Tutarsızlıkların tespitinde tetiktir.
    15- Yüksek düzeyde mekanik düşünmeye sahiptir.
    16- Uzay ilişkilerine ilgi duyar.
    17- Planlama ve iletişim yeteneğine sahiptir.
    18- Öğrenme ve bilgiye sürekli açlık duyar.
    19- Çabuk öğrenir, kavrar, akılda saklar.
    20- Genelleme ve soyutlama yaparak elindeki bilgiyi diğer alanlara aktarabilir.
    21- Kararlı ve sabırlıdır.
    22- Yaratıcıdır.
    23- Düşünceleri ve nesneleri sistematik biçimde bir araya getirebilir.
    24- Sorgulamalarında“ne”,“nasıl”,“ neden” sorularının ötesine ulaşmaya çalışır
    25- Kendine güvenir, kendi başına bir iş üstlenebilir.
    26- Yaşıtlarına göre alışılmışın dışında nitelikli ürün ortaya koyar.
    27- Birbirini takip eden konular ve olaylar dizisi karşısında bir sonraki adımı takip edebilir.
    28- Bir alanda öğrendiği konu ile başka bir alanda öğrendiği konu arasında mantıklı ilişkiler kurabilir.
    29- Olaylar arasındaki bağıntıları, neden-sonuç ilişkilerini ve benzerlikleri yaşıtlarından daha çabuk ayırt edebilir.
    30- Öğrendiklerini yeni ve farklı alanlarda kullanabilir.
    31- Çeşitli konularda mantıklı eleştiri getirebilir.
    32- Bir kez öğrendiğini kolay kolay unutmaz.
    33- Kimsenin aklına gelmeyecek sorular sorar.
    34- Bir cümlede ya da sözde, doğrudan bildirilmeyen, kastedilen anlamları bulup çıkarabilir.
    35- Sorun çözümünde karmaşık yöntemler kullanabilir.
    36- Yetişkin denetimi olmaksızın bir proje, deney üzerinde çalışabilir.
    37- Arkadaşlarının etkinliklerini örgütleyip planlayabilir.
    38- Yeni deneyler yapmaya isteklidir.

    D- Matematik Alanındaki Yetenek Özellikleri:
    1- Verilerin ele alınmasında, düzenlenmesinde göze çarpan yeteneğe sahiptir.
    2- Zihinsel çevikliğe sahiptir.
    3- Orijinal yorumlar yapar.
    4- Fikirlerin iletilmesinde göze çarpan yeteneğe sahiptir.
    5- Göze çarpan genelleme yeteneği vardır.
    6- Yazılı iletişimden ziyade sözlü iletişimi tercih eder.
    7- Aynı problem çözümüne yönelik değişik yöntemleri kullanır.
    8- Olağan dışı Matematiksel işlemler yapar.
    9- Gayret gerektiren olağan dışı problemler sorar.
    10- Uygulamaya, analize, senteze ve değerlendirmeye odaklanır.
    11- Problemi kısa sürede çözer.
    12- Matematiği başka kategorilere entegre edebilir.
    13- İlgisiz gibi görünen işlemler arasında ilgi kurar.
    14- Yanlış ve doğruyu seçme güçleri fazladır.
    15- Yaşıtlarının çözemediği zor problemleri çözebilir.

    E- Sosyal Alandaki Yetenek Özellikleri:
    1- Yaşına göre kavramsal olarak ilerlemiştir.
    2- İleri düzey, teknik bilgi birikimine yada çok özel bilgilere sahiptir.
    3- Güç veya karmaşık işlerden hoşlanır.
    4- Bağımsız projeler için yüksek standartlar belirler.
    5- Sınıf arkadaşları tarafından yeni fikir ve bilgilerin kaynağı olarak görülür.
    6- Sınıf arkadaşları tarafından bir grup stratejicisi yada organizatörü olarak görülür.
    7- İnsan ilişkilerinde mizahı görür ve kendi kendine gülebilir.
    8- Yaratıcı öyküler anlatır yada yazar.
    9- Geniş bir alana yayılan ve/veya oldukça kapsamlı ilgileri olur.
    10- Diğer insanların görmediği ilişkileri görebilir.
    11- Bilgiyi kolayca ve süratle kazanır.
    12- İlerlemiş yoğunlaşmış ve geniş konulara eğilen bir okuyucudur.
    13- İnsanlara ve sosyal etkileşimin sonuçlarına karşı duyarlılık, samimi ilgi ve başkalarının fikir ve ahlaki değerlerini takdir eder.
    14- Özellikle insan davranışlarının değerlendirilmesi açısından eleştirel yargı kapasitesi vardır.
    15- Hayal gücü, zaman ve mekan bakımından farklılık gösteren sosyal durumlara kendini yönlendirme yeteneği vardır.
    16- Zaman duygusu ve birbirini izleyen olayların başka olaylarla ilişkisini görme yeteneği vardır.
    17- Sosyal problemlerde araştırma, uygulama, bir problemin sınırlarını algılama, verileri saklama,kanıtları sıralama, hipotez oluşturma, anlamlı sonuçlara varma ve yazılı yada sözel sunular için sonuçları etkin biçimde düzenleme yeteneği vardır.

    Yararlanılan kaynak: Creative Teaching of the Gifted
    bebek.com
    Sessizlik de bir çeşit konuşma sanatıdır





    hasretin rüzgarında savrulan bir hayat

  2. #2
    ***
    DIŞARDA
    Points: 7.840, Level: 59
    Points: 7.840, Level: 59
    Level completed: 45%,
    Points required for next Level: 110
    Level completed: 45%, Points required for next Level: 110
    Overall activity: 2,5%
    Overall activity: 2,5%
    Achievements
    serdengeçti - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Vip Özel Üye
    Üyelik tarihi
    Jun 2008
    Mesajlar
    89
    Points
    7.840
    Post Thanks / Like
    Tecrübe Puanı
    18

    Standart Cevap: Üstün Ve Özel Yetenekli Çocuk Kimdir?

    Asıl mesele bu ''üstün zekalı'' çocukları tesbit ve tasnif ederek dahada verimli duruma getirebilmektir..

    Cenab-ı Hak, her cemiyete, bir ilahi lütuf olarak belli bir nisbette ''olağanüstü'' ve ''harika'' denebilecek seviyede zeki ve yetenekli çocuklar ve gençler verir..Hatta ilim adamlarına göre nufusun ''yüzde biri'' üstün zekalı olarak doğarmış...Bu azbir rakam değil...Peki nerede bu çocuklar?...Neden bunları tanımyoruz? Devlet baba neden bunları tesbit ve tasnif ederek özel bir eğitime tabi tutmuyor? Neden bunları tek tek arayıp bulmuyor ve devşirmiyor?

    Kesin olarak biliyoruz ki, hiç kimse anasından dahi olarak doğmaz...Ama olağanüstü ve harika denecek zeka ve zihni güçlerle doğan çocuklar vardır...Fakat bunlara sahip çıkılmazsa muhtaç oldukları eğitim ve öğretim fırsatını bulamazlarsa asla ''Dehaya'' ulaşamazlar...Gerçi bunlar çevrelerinde, şu veya bu ölçüde dikkat ve ilgi toplarlar lakin, asıl maharetlerini günyüzüne çıkartamazlar..O yüzden, üstün zeka nasip olmuş çocuklar, eğitim-öğretim, ilgi ve yardım, fırsat ve imkan, destek ve himaye ister...Daha sonra bunların karşılığını kat kat alırsınız...

    Son birkaç asırdan beri İslam dünyası, her sahada beklediğimiz ve özlediğimiz çapta dahi yetiştiremiyorsa, bunun sebebini herşeyden önce sakat ve bozuk eğitim sisteminde aramalıdır...........


    Paylaşım için teşekkürler kardeşim...Allah razı olsun..

    ''Umuttan çok kuşku vardır yüreğimde, hoşgörüden çok öfke vardır nedensiz düşmanlık gütmesem de olur olmaz şeye sevgi beslemem ben. Haktan yanayımdır ve de hakikatten. Bu yüzden sevginin hak edenin hakkı olduğuna inanırım. Hak etmeyene sunulmayacak kadar değerlidir sevgi."

  3. #3
    ***
    DIŞARDA
    Points: 25.810, Level: 96
    Points: 25.810, Level: 96
    Level completed: 46%,
    Points required for next Level: 540
    Level completed: 46%, Points required for next Level: 540
    Overall activity: 0%
    Overall activity: 0%
    Achievements
    mihrab - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Vip Özel Üye
    Üyelik tarihi
    May 2009
    Mesajlar
    4.559
    Points
    25.810
    Post Thanks / Like
    Tecrübe Puanı
    21

    Standart Cevap: Üstün Ve Özel Yetenekli Çocuk Kimdir?

    tşk. cümlemizden inşalalh
    Sessizlik de bir çeşit konuşma sanatıdır





    hasretin rüzgarında savrulan bir hayat

Benzer Konular

  1. Engelli Çocuk ALLAH'ın Özel Emaneti...
    By Konyevi Nisa in forum Islam'da çocuk
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 13.09.08, 14:48
  2. En İlk Ve En ÜstÜn
    By BuRaK in forum Peygamberlerimiz
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 13.06.08, 09:57

Bu Konudaki Etiketler

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •