***
DIŞARDA
Points: 155.310, Level: 100
Level completed: 0%,
Points required for next Level: 0
Overall activity: 0%
Achievements


Kadin erkek birlikteliginde dikkat edilmesi gereken konular?
Soru
hocam kiz arkadaslarla konusmanin bir sakincasi varmidir.bu konusma teketek degil de bir toplumun icinde,sokakta veya birkaç kisinin yaninda olursa bir maruzat var midir?Birde bize haram olan kisilerle içinde kötü bir duygu olmadan tokalsamanin ve öpüsmenin hukmu nedir.burda niyetin onemi ne derecedir.yalniz o kisilerle toklalasmasanda yanlis bir anlasilma söz konusudur.
Cevabimiz
Degerli Kardesimiz;
Olayin bir kaç boyutu vardir:
1- Müslüman kadinin giyim sekli ve bakilmasi haram olan yerleri
Müslüman kadinin giyiminde esas mesele, tesettürü saglamasidir. Eli, ve yüzü disinda bütün vücudunu örtmesi, açik kalmamasidir. Giyilen bir elbisenin tesettüre uygun olmasi için de altini göstermeyecek sekilde kalin ve avret yerlerini örtecek kadar uzun olmalidir. Bunun için altini gösterecek sekilde ince ve seffaf olan bir elbise ile örtünme gerçeklesmis olmaz.
Bu meseleye esas teskil eden hadis-i seriflerin meali söyledir:
Hz. Âise'nin rivayetine göre, kiz kardesi Hz. Esma birgün Peygamberimizin huzuruna gitti. Üzerinde altini gösterecek sekilde ince bir elbise bulunuyordu. Resulullah (a.s.m.) onu görünce yüzünü çevirdi ve söyle buyurdu: "Ya Esma, bir kadin bulug çagina erince—yüzünü ve ellerini göstererek—bunlardan baska bir tarafinin görünmesi sahih olmaz."1
Sahih-i Müslim'de Ebû Hüreyre (r.a.} tarafindan bir rivayette Peygamberimiz, giyindigi halde açik olan, yani ince ve seffaf elbise ile dolasan kadinlarin Cehennemlik olduklarini, Cennetin kokusunu bile alamayacaklarini bildirirler.2
Alkame bin Ebi Alkame annesinin söyle dedigini rivayet eder:
"Abdurrahman'in kizi Hafsa'nin basinda, saçini gösterecek sekilde ince bir basörtüsü oldugu halde Hz. Âise'nin huzuruna girdi. Hz. Âise basindan örtüsünü alarak ikiye katladi, kalinlastirdi.3
Hz. Ömer (r.a.) ise, cam gibi seffaf olmasa da, giyindigi zaman altini iyice belli eden elbisenin kadinlara giydirilmemesi hususunda mü'minlere ikazda bulunmustur.4
Imam Serahsî bu nakilden sonra, kadinin giydigi elbise çok ince de olsa yine ayni hükmü tasir, seklinde bir açiklama getirir. Daha sonra da, "Giyindigi halde açik" olan mealindeki hadisi kaydeder ve söyle der: "Bu çesit bir elbise sebeke (ag) gibidir, örtünmeyi temin etmez. Bunun için yabanci erkeklerin bu sekilde giyinmis bir kadina bakmasi helâl olmaz."5
Elbisenin seffaf olmasindaki ölçü, tenin rengini belli etmesidir. Disaridan bakildigi zaman elbisenin altindan insanin teni görünüyorsa, elbise ince de olsa, kalin da olsa böyle bir elbise ile örtünme gerçeklesmis olmaz. Bu mesele Halebî-i Sagir'de söyle belirtilir: "Elbise altini, tenin rengini belli edecek sekilde ince olursa, bununla avret yeri örtülmüs olmaz. Fakat kalin olsa da, uzva yapissa ve uzvun seklini alsa (uzvun sekli görünür hale gelse), bu durumda örtünme hasil oldugu için men edilmemesi gerekir, namaz caiz olur.6
Mesele diger mezheplerde de ayni sekilde ifade edilir. Mâliki mezhebinin görüsü söyledir: Elbise seffaf olur, cildin rengini hemen belli ederse, bununla örtünme olmaz. Bu sekilde kilinan namazin mutlaka iade edilmesi gerekir. Ince ve dar oldugu için azanin seklini belli e-den elbiseyi giymek de mekruhtur. Çünkü bu bir sahsiyetsizlik sayilir ve selef ulemasinin giyim tarzina muhalif hareket edilmis olunur.7
Hanbelî mezhebinin görüsü ise su sekildedir:
Vacip olan örtünme, cildin rengini belli etmeyecek sekildeki örtünmedir. Eger giyilen elbise cildin rengini belli edecek tarzda ince olur da bedenin beyazlik ve kirmiziligi görünürse namaz caiz olmaz. Çünkü bununla örtünme gerçeklesmis olmaz. Sayet rengini örter de, hacmini belli ederse namaz caiz olur. Çünkü örtü kalin da olsa bundan kaçinmak mümkün degildir.8
Safiî mezhebinin görüsü ise söyledir:
Vacip olan, cildin rengini belli etmeyecek elbiseleri giyinmektir. Inceliginden dolayi cildin rengini belli eden bir elbiseyi giymek caiz olmaz. Çünkü böyle bir elbise ile tesettür gerçeklesmis olmaz. Yani, inceliginden dolayi cildin beyazligini veya siyahligini gösteren elbise tesettür için kâfi gelmez. Yine, elbise kalin olsa da, dokunusu itibariyle altindan avret yerlerinin bir kismini gösterse yine yeterli sekilde örtünme saglanmamis olur. Diz kapaklari ve uyluklar gibi bedenin incelik ve kalinligini belli eden bir elbise ile kilinan namaz sahihtir, çünkü tesettür saglanmis demektir. Fakat azalari belli etmeyecek sekilde bir örtü kullanmak müstehaptir.
Bütün bu nakillerden söyle bir neticeye varmak mümkündündür:
Kadinin yabanci erkeklerin yaninda giymis oldugu tenin rengini belli edecek ve gösterecek sekilde ince ise bununla örtünme gerçeklesmis olmayacagindan giyilmesi caiz olmaz. Bu giyecek, bir elbise, gömlek ve etek oldugu gibi, basörtüsü ve çorap da olabilir. Fakat gerek çorap olsun, gerekse basörtüsü ve diger giyecekler olsun kalin oluyor da, altini göstermiyorsa böyle bir elbisenin giyilmesi caizdir. Çünkü çorap ve basörtüsü ne kadar kalin olursa olsun mutlaka bacagin ve basin seklini belli edecektir. Fakat vücudun azalarini iyice belli edecek sekilde giyilen dar pantolon ve dar gömlekle namaz sahih olsa da, bakanlarin dikkatini çekip tahrik edeceginden mesru görülmez. Merhum Ibn-i Âbidin de eserinde bu hususa isaret etmektedir.10
1.Ebû Dâvud, Libas:31.
2.Müslim, Libas.-125.
3.Muvatta', Libas:4
4.Beyhakî. Sünen, 2:235
5.el-Mebsût, 10:155-
6.Halebî-i Sagir, s.141. l.Menânü'l-Celü, 1:136
8.Ibni Kudâme. el-Mugnî, 1:337.
9.Afeaeitf. el-Mecmû, 3:170-172.
10.Reddü'l-Muhtar, 5:238.