Kalbi havatırdan korumağa; Nakşilikte Nigah-daşt adı verilir. Havatır ise; altı çeşittir. Bunlar;
a-) Hevâcis; nefis yönünden kalbe gelenler.
b-)Vecâis; şeytan tarafından kalbi ve dimağı meşgul edenler.
c-) İlhâmat; melek yönünden gönüle gelenler.
d-) Vâridat; Allah-u Zülcelal’den gelenler.
e-) Suver-i Kâinat; bünyenin istekleri canibinden canın istekleri.
f-) Mâlukat; akıl yönünden gelenler.
Mü’mine düşen odur ki, zikrini yaptığı zaman, “Nefy-i İsbat” manasını düşünerek kalbine sahip olsun. Böyle yapmalı ki, oraya yersiz hatıralar girmesin. Oraya yersiz hatıralar girince, zikrin neticesi hasıl olmaz.
Zikrin neticesi; zikri edilen zat ile kalbin huzura ermesidir.
Seyda Muhammed Konyevi (K.S)