DİKKAT YAZILI VAR
Derleyen: Ahmet GÜLÜM
::
Sunuş
Elinizdeki bu kitapta yer alan yazılar, daha doğrusu öğrencilerin
sınavlara veya anketlere verdikleri yanıtlardan seçmeler
uzun bir uğraş sonucu bir araya getirildi. Öğretmenliğim sırasında
yazılılara verilen çok ilginç, çok komik yanıtlarla ve olaylarla
karşılaştım. Bu yazıları bir yerlere not aldım. Bulunduğum
ortamlarda zaman zaman bu yazılardan örnekler okuduğumda,
yolu okul sıralarından geçen herkesi bir ölçüde ifade ettiği için
olacak yoğun ilgi gördü. Yazıların kitaplaştırılması fikri işte bu
süreçten sonra ortaya çıktı. Farklı branşlardaki öğretmenlerin
aldığı notlar da kitabın daha geniş bir öğrenci kesimini ifade
etmesini sağladı.
Bu aşamada yazılan daha geniş bir kesimle, özellikle de yazıların
asıl sahibi öğrencilerle paylaşmak için çalışmalar başladı. Yazıları
derlerken asıllarını bozmamak için kelime, harf, cümle düşüklüğü
gibi yazım hatalarını aynen koruduk. Bu yazıların içtenliğini
bozmamak için matbaa harfleri yerine el yazısı kullanmayı
tercih ettik. Bunun okumada güçlük yaratmamasını umarız.
Öğrenciler belki de en güzel en içten ve ilginç yazılarını yazılı
sınavlar, kompozisyonlar ve onlara uygulanan anketlerde yazıyorlar.
Öğrencilerin yazdıkları kendilerine okunduğunda utancından
sıranın altına girenlere, kendi yazdıklarına şaşıp kahkahayla gülenlere,
daha birçok şaşkınlık gösterilerine tanık olduk. Bu da yazıların
doğallıkla ortaya çıktığını göstermektedir Bu yazıların güzelliği
varsa doğallıklarından kaynaklanmaktadır.
Öğrencilerin ilginç yazılarını, sözlerini toplamak elbette bizim
orijinal bir buluşumuz değil. Bu alanda toplanan yazıların derlenip
kitaplaştırılması ise, bilebildiğimiz kadarıyla ilk defa gerçekleşiyor.
İlk olması nedeniyle nasıl bir tepkiyle karşılanacağını bilemiyoruz.
Bu yazıların olumsuzluğu varsa, sorumlusu öğrenciler mi,
öğretmenler mi, yoksa eğitim sistemi mi?.. Bu sorunun yanıtını da
sevgili okuyuculara bırakıyoruz. Ancak bu yazıların olumsuzluklarına
rağmen eğitim ve öğretime renk katan yanları olduğunu da
düşünüyoruz. Bu yazıların eğitim durumu ve öğrencilerin iç dünyaları,
algı düzeyleri ve bilgiye yabancılaşmaları konusunda da
ayna görevi gördüğüne de inanıyoruz.
Kitaba kaynağı belli olmayan yazılara yer vermemeyi tercih
ettik. Yazıları yazan öğrencilerin soyadlarını ve okullarının
adlarını yazmanın hiç istemeyeceğimiz sonuçlar doğurabileceği
kaygısıyla kitapta bunlara yer vermedik. Çünkü bu yazıları yayınlarken
öğrencileri aşağılamak veya okulları teşhir etmek gibi
bir amacımız yoktur.
Kitap, Gaziantep'teki bir lisede, lise ikiye kadar gelmiş, ama
ilk defa coğrafya öğretmeni gören öğrencilerin yazılarından;
Mersin dağ köyleri ilkokullarına, Hatay'daki ortaokullardan İstanbul'un
çeşitli semtlerindeki okullara kadar çok değişik bölgelerden
ve okullardan öğrencilerin sınavlarda verdiği yanıtlardan
oluşmaktadır. Bu çalışmanın Türkiye'deki öğrencilerin inanılmaz
ilginçlikteki bir fotoğrafı olduğunu düşünüyoruz. Bu kitabın
öyküsü kısaca böyle.
Kemal Gönen ile yaptığımız bu ortak derlemelerde bize
manevi katkılarından dolayı sevgili hocamız Dr. Erdal Atabek,
sevgili Cezmi Ersöz, yazar B. Sadık Albayrak ve
Ender Özkahraman'a teşekkür ederiz.
Bizi acı acı güldüren, düşündüren, hüzünlendiren, kitabın
asıl sahibi sevgili öğrencilerimize de sonsuz teşekkürlerimizle...
Ahmet Gülüm
Haziran 1997
::