***
DIŞARDA
Points: 39.109, Level: 100
Level completed: 0%,
Points required for next Level: 0
Overall activity: 0%
Achievements


Fakirlerin Zenginlerden Önce Cennete Girmesi
Fakirlerin Zenginlerden Önce Cennete Girmesi
İmam Ahmed... Ebu Hureyre Radıyallahu Anhu den Rasûlullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle buyurdu demiştir:
"Müslümanların fakirleri Cennete, zenginlerinden yarım gün -ki bu yarım gün beşyüz yıldır- önce gireceklerdir." (Ahmed, Müsned, II, 343; Tirmizi, 2353, Zühd kitabının, muhacirlerin fakirleri Cennet'e zenginlerinden önce gireceklerdir babı)
Tirmizi, bu hasen-sahih bir hadistir, isnadındaki zatlarla Müslim Sahih'inde ihticac etmiştir, der.
Tirmizi... Cabir b. Abdullah Radıyallahu Anhu dan gelen bir hadisde Peygamber'in Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle buyurduğunu nakleder:
"Ümmetimin fakirleri Cennet'e zenginlerinden kırk sonbahar (yıl) önce gireceklerdir." (Tirmizi, 2355, Zühd kitabının aynı babı. Tirmizi bu hadis hasendir, der.)
Müslim'in Sahih'inde Abdullah b. Amr Radıyallahu Anhu hadisinde Abdullah, Rasulullah'm Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle dediğini işittim der:
"Muhacirlerin fakirlerinin kıyamet günü zenginlere kırk sonbaharlık öncelikleri vardır." (Müslim, 2979, Zühd ve Rakaik kitabının evveli.)
İmam Ahmed der ki... Düveyd'den... İbn Abbas Radıyallahu Anhu den, dedi ki:
Peygamber Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle buyurdu:
"Cennet kapısında iki mü'min karşılaştılar, dünyada iken biri zengin mü'min diğeri fakir mü'min idi. Fakir Cennet'e konuldu, zengin ise Allah ne kadar murad etti ise o kadar orada alakondu. Sonra o da Cennet'e konuldu. Fakir onu karşılayarak, a kardeşim seni alıkoyan neydi, Allah'a yemin ederim, o kadar çok alıkondun ki senin adına korkmaya başlamıştım, dedi. Bunun üzerine zengin, a benim kardeşim, sen gittikten sonra ben pek kötü ve nahoş bir halde alıkondum, sana gelinceye kadar terlerim sel oldu aktı, öyle aktı ki şayet hepsi de tuzlu ve acı ot yemiş bin deve onları içmeye gelseydi, kana kana içer giderlerdi, dedi."
(Ahmed, Müsned, I, 304, el-Heysemi, Mecmau'z-Zevaid, X, 263'de, bu hadisi Ahmed rivayet etti, senedinde nisbesi bilinmeyen Düveyd vardır. Eğer bu zat Süfyan'dan rivayet eden kişi ise, onu el-lclî, Sikat kitabında zikretmiştir. Başkası ise o zaman onu tanımıyorum. Müslim b. Beşir dışındaki diğer ravileri sahih rivayette bulunanlardandır, Müslim ise sikadır.)
Taberani... Ebu Hureyre den şunu rivayet etmiştir:
Ebu Hureyre Radıyallahu Anhu, Rasulullah'ı Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle derken işittim demiştir:
"Mü'minlerin fakirleri, Cennet'e zenginlerinden yarım gün önce gireceklerdir. Bu yarım gün beşyüz senedir." (et-Taberani rivayet etmiştir, bk. en-Nihaye, II 533)
Sonra Taberani bu hadisi bütünüyle zikreder. Sahih (kitaplar) daki hadislere göre önce girişin kırk sonbaharlık bir müddetle olması söz konusu. Ya bu, mahfuzdur (doğru zabdedilmiştir), ya da her iki müddet de mahfuzdur. O zaman önce giriş müddeti, fakirlerin ve zenginlerin haline göre farklı olacak demektir. Yani kimi kırk sonbahar önce kimi beşyüzyıl önce girecektir. Nitekim muvahhidlerin isyankar olanlarının cehennemde kalışları da aynı şekilde günahlarının oranına göre olacaktır. Doğrusunu Allah bilir.
Fakat burada dikkati çekmek gereken bir husus vardır. O da şudur!
Onların önce girmiş olmaları, menzilelerinin daha üstün olmasını gerektirmez. Bilakis sonra giren önce girenden daha üstün olabilir. Bunun delili, bu ümmetten yetmişbin kişinin Cennete hesapsız olarak gireceği hadisidir. Belki hesaba çekilen bazı kişiler hesaba çekilmeden giren bu insanların çoğundan daha hayırlı olabilir.
Mesela bir zengin hesaba çekilmiştir fakat neticede Allah'a şükrettiği, değişik iyilik, hayır, sadaka, maruflar ile Allah'a yakınlaştığı görülmüş, dolayısı ile kendinden önce cennete giren bir fakirden üstün olduğu anlaşılmıştır. Çünki o fakirin bu tür amelleri yoktur, üstelik zengin fakirin yaptığı amelleri yapmış, hatta ondan daha fazla amel işlemiştir. Şüphesiz Allah, güzel amel işleyenlerin ecrini zayi etmez.
O halde iki tür meziyet vardır.
- Önce girme meziyeti,
- üstün olma meziyeti.
Bunlar bazen bir arada olur bazan ayrı kişilerde bulunur, bazan bir kişide ikisi de bulunmaz. Kimi öncelik meziyetine sahiptir, kimi yücelik meziyetine. Bu farklı neticeler bunları gerektiren amel ve hallere göredir.
Başarı ancak Allah iledir.