***
DIŞARDA
Points: 39.109, Level: 100
Level completed: 0%,
Points required for next Level: 0
Overall activity: 0%
Achievements


Maksûrat Ne Demektir?
Maksûrat Ne Demektir?
Allah bu kadınlar hakkında "çadırlarda maksûrat olan huriler" (Rahman, 72) buyurmuştur.
Maksûrat, "mahbûs olanlar" demektir.
Ebu Ubeyde, "çadırlar içinde hıdir'lenmiş (ayrı bir özel örtü içine alınmış) lardır" demiştir. (Mecaz el-Kur'an, II, 246)
Mukâtil de böyle söylemiştir.
Bu maksûrât (kasredilmiş, hasredilmişler) kelimesinde diğer bir anlam daha var. O da şu:
Bunlar, eşlerine hasredilmişlerdir, onlardan başkasını görmezler, çadırlar içinde oldukları halde. İşte bu anlam, "eşlerine kasredilmişlerdir, başkasını ne isterler ne buna tamah ederler" diyenlerin kasdettiği anlamdır.
Bunu el-Ferrâ zikretmiştir. (Bk, Meâni'l-Kur-ân, III, 120)
Ben derim ki:
Bu anlam "kâsırâtü't-tarfl" nin manasıdır. Onlar bizzat kâsırat (yani gözlerini bizzat kendileri çevirmiş olanlar) bunlar ise maksûrât (yani başkası bunları içeri koymuş, içeriye hasretmiş)'tir.
Bu görüşe göre "çadırlarda" sözü de huriler için bir özellik oluyor, maksûrat'ın zarfı olmuyor, yani onlar maksûrattır, çadırlardadırlar anlamına geliyor (çadırlar da kasredilmişlerdir anlamına gelmiyor). Bu görüşün sahipleri, onları çadırlarda hapsedilmişler, odalara bahçelere hiç çıkmazlar şeklinde tefsir yapmış gibidirler.
Birinci görüş sahipleri ise bu görüşe, Allah Sübhanehû, onları hıdir (özel örtü)ler içine alınmış korunmuş (iffetli) kadınların özellikleri ile nitelemiştir, diyerek cevap vermişlerdir. Böyle bir niteleme daha güzeldir. Bundan, o kadınların çadırlardan çıkıpta odalara bahçelere çıkmadıkları da anlaşılmaz. Nitekim hünkâr hanımları ve daha aşağı tabakaların hıdirlerde olan korunmuş iffetli hanımları herhangi bir yolculuğa, geziye, bahçe vesâireye çıkmaktan menolunmazlar. Asıl özellikleri ev hanımı olmak, evde bulunmaktır, yer yer hizmetçileri ile birlikte bahçelere ve benzeri yerlere çıkabilirler."
Mücâhid ise demiştir ki:
"Kalpleri, inci çadırlar içinde sadece eşlerine âit." (Tefsîr et-Taberî, XXVII, 92; İbn Ebî Şeybe, el-Musannef, XIII, 569; ed-Durr el-Mensûr, VI, 151)
Birinci kadınların kâsıratü't-tarfi, bunların ise maksûrât sıfatları ile nitelendikleri ve bu iki vasfın her iki kadın gurubunda olduğu daha önce belirtilmiştir. Çünkü bu iki özellikte kemâl özelliğidir.
Kâsıratü't-tarfi, bakışları eşlerlerden başkasına tamah ettirmemek (bu anlamda kısıtlamak)'tir, bu ise (maksûrât ise), açılıp saçılıp erkeklere görünmekten ayakların kısıtlanması (kasr'ı)'dır.